Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

dat weet ik niet, maar enkele cd;s laten de bekkens upfront horen, meerdere cd's laten het geluid meer vanuit achteren komen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: frank2 op juli 24, 2010, 20:47:39

Net even naar phil collins geluisterd, eindelijk kun je naar zijn stem luisteren, de opnames van deze cd (hits, verzamel) zijn soms buitengewoon mooi, maar hij heeft een stem die gauw de tekortkomingen in je set laat horen, maar nu klonk het heerlijk, kreeg bijna tranen in m'n ogen bij nr 14 a groovy kind of love en in the air tonight.

Ik moet kwabber gelijk geven...ik vind het buitengewoon listig om je set te evalueren op Collins/Barber/Krall and the likes.....
Ik ken een vriend die al zijn tweaks op een vijftal van dat soort cd's deed...hij was/is ervan overtuigd dat die opnames de referentie was/is ....leuk maar dan moet je dat handjevol cd's draaien.....en daarna weer tv kijken.... :-X

Ik denk dat een vijftigtal favorieten cd's een beter beeld geven...en dan met name klassiek en jazz omdat daar vaak wat minder mee "gerommeld" word ........just my 2 cents... ;)

Een voorbeeld met de opname van Phil heeft hij talloze micro's opgehangen aan het plafond en zijn ruimte (muren) vol met absorptie materiaal.....gewoon omdat hij dat zelf lekker vond klinken....als jij bezig bent met het verkrijgen van meer natuurlijke galm sla je de verkeerde weg dus in.....
Barber zingt zelf in een trappenhuis om een natuurlijke diepte te verkrijgen ipv aan de tafel (goede systemen laten ook een vreemde ruimte in de hoogte horen bij haar zang zie daar je resultaat.....dus je moet niet blij zijn als je dat met tweaks aan het  "gladstrijken" bent....... :devil:i
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

frank2

jullie interpreteren mijn stelling verkeerd, ik ben niet aan het tweaken op de muziek van phil collins. Daar gebruik ik andere cd's voor zoals klassiek (ref.cd) en patricia barber, e.a.
Deze tweak was nodig omdat ik de week ervoor naar meerdere cd's heb geluisterd en ik over het algemeen de bekkens nauwelijks nog hoorde. (dit omdat het omdraaien v.d. zekering dit effect heeft) door de standaard contra stekker te vervangen door een furutech, is het hoog de bekkens dus, weer beter geworden en nu vind ik het goed klinken.

Ik heb geen speciale cd's waar ik mee tweak, wel enkele die ik als referentie gebruik, om een eerste indruk te krijgen, daarna gebruik ik alle cd's en als het dan als algemeen goed klinkt ben ik pas tevreden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

ajbeefde

Je schaft een Oppo aan en je verteld hier dat deze beter is dan wat dan ook en dan nog tweaken?
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

frank2

noem het optimaliseren, als voorbeeld: veel mensen kopen een zeer goed apparaat en sluiten het aan met dropveters.
Ik zorg ook voor goede interlinks en sroomsnoeren die bij het betreffende apparaat het beste c.q. mooiste geluid geeft, ik noem dat tweaken anderen optimaliseren.

Je kunt nog zo'n mooi apparaat kopen als je niet zorgt voor de match/ de rest is het voor 40% weggegooid geld. Want je haalt de potentie niet volledig uit het gekochte apparaat.

maar dit weet je zelf ook wel.. :bigsmile:

S@m

Frank, volgens mij ben je gewoon erg snel gewend aan een sound en wil je dan alweer iets anders. Niets meer of minder...

Kan je op andere vlakken wel (snel) tevreden zijn..?

Kwabbernoot

Ik heb eerder het idee dat Frank zijn muziek niet echt geweldig vindt. Wellicht een raar idee maar wel een idee dat al langer bij mij bovenkomt als ik dit draadje lees.  :unsure:  Misschien moet hij daar eens verder induiken. Als je muziek hebt die je echt prachtig vind, boeit het helemaal niet meer zo of alles wel even perfect wordt weergegeven. Tenminste, zo werkt het bij mij.

En misschien zit ik er wel enorm naast. Dat zou ook niet voor het eerst zijn.  :laugh:

Groeten...

S@m

Misschien inderdaad gaan genieten van de muziek ipv luisteren naar een tingeltje meer hier en een tangeltje meer daar....

frank2

@som: mijn vrouw is het met je eens

Ik ben inderdaad snel gewend aan een sound, en dan kijk ik inderdaad of het nog mooier kan. Dat heb ik nu gedaan, maar het kan best zijn dat als iemand hier komt met het een of ander tweak "ding" dat ik dan denk hey das nog beter/mooier.

Vooralsnog ben ik nu uitgetweakt, heb alle mij bekende opties "even" uitgeprobeerd, sommige waren een verbetering sommige deden niets, nu ben ik weer klaar.
En ik kan weer heerlijk genieten v.d. muziek. Alleen heb ik de laatste tijd zo veel cd's gedraaid dat ik eigenlijk weer op zoek ben naar nieuwe muziek.

S@m

Guester

Wat is de hobby; tweaken en kopen of de muziek op zichzelf?
Je hebt volgens mijn prachtset staan, zul je er ooit tevreden mee kunnen zijn?

Ps, dit komt niet alleen bij jou voor ;D
Sonos - Spotify

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

frank2

Ik heb 2 hobby's: 1. muziek luisteren, heerlijk en 2: kijken of ik het zonder al teveel kosten nog mooier/beter kan krijgen. Dat is nu achter de rug, dus nu kom ik weer op nr.1 terecht. Net heerlijk naar Dire straits geluisterd, bother in arms (niet de remaster), vooral nr 4 en 5 heerlijk.  Ja dan hoor je inderdaad dat mijn setje best wel goed is, daarom ben ik ook erg tevreden, al lijkt dat misschien soms niet zo, maar ik probeer nu eenmaal graag iets uit. En die mogelijkheid wordt mij door mijn dealer ook vollop geboden. Kijk maar naar mijn huidige TUC/Oppo; die heeft 4 a 5 weken hier gestaan voor ik hem uiteindelijk kocht.

Maximus_Aurelius

Frank weet jij waarom Belles er voor kiest om de eindversterkers niet gebalanceerd(ze zijn wel gebalanceerd zodra ze mono gebrugt zijn) te maken maar wel de voorversterker.
Van deze filosofie van Belles snap ik even niet en komt ook heel weinig voor.
Wanneer ik ga kijken bij Lindemann die heeft alles volledig gebalanceerd en andere merken zoals Burmester, Classé etc etc ook.
Mijn Lindemann 832 voorversterker is volledig gebalanceerd maar wanneer ik iets niet gebalanceerd aansluit zowel out als input dan hoor ik dit meteen.
Mooi te horen met mijn AVM cd speler, deze is niet (volledig)symmetrisch opgebouwd maar heeft wel de aansluiting.Wanneer ik hem cinch aansluit op mijn VV dan zit er enorm verschil in ten opzichten van wanneer ik deze XLR aansluit.

Maar ik had je al gevraagd hoe jij het hebt aangesloten, Oppo symmetrisch op de Belles VV, van de VV.naar EV cinch.
Bij deze methode ontgaat mij eventjes de logica. Kun jij niets aan doen, laat daar geen misverstanden over komen  ;) maar misschien weet jij wel waarom Belles hiervoor kiest.Is gewoon een nieuwsgierige vraag  :P

Citaat van: frank2 op juli  6, 2010, 18:43:22
Hij is gebalanceerd t/m de Belles Pre, daarna gaat alles via chinch naar de eindversterker, indien men 2 Belles eindversterkers koopt kan het wel gebalanceerd.

🎶🎶🎶
Muziek is kunst, kunst moet voor iedereen bereikbaar zijn, anders is het elitair!!

🎶🎶🎶

frank2

Citaat van: Maximus_Aurelius op juli 26, 2010, 20:39:30
Frank weet jij waarom Belles er voor kiest om de eindversterkers niet gebalanceerd(ze zijn wel gebalanceerd zodra ze mono gebrugt zijn) te maken maar wel de voorversterker.
Van deze filosofie van Belles snap ik even niet en komt ook heel weinig voor.
Wanneer ik ga kijken bij Lindemann die heeft alles volledig gebalanceerd en andere merken zoals Burmester, Classé etc etc ook.
Mijn Lindemann 832 voorversterker is volledig gebalanceerd maar wanneer ik iets niet gebalanceerd aansluit zowel out als input dan hoor ik dit meteen.
Mooi te horen met mijn AVM cd speler, deze is niet (volledig)symmetrisch opgebouwd maar heeft wel de aansluiting.Wanneer ik hem cinch aansluit op mijn VV dan zit er enorm verschil in ten opzichten van wanneer ik deze XLR aansluit.

Maar ik had je al gevraagd hoe jij het hebt aangesloten, Oppo symmetrisch op de Belles VV, van de VV.naar EV cinch.
Bij deze methode ontgaat mij eventjes de logica. Kun jij niets aan doen, laat daar geen misverstanden over komen  ;) maar misschien weet jij wel waarom Belles hiervoor kiest.Is gewoon een nieuwsgierige vraag  :P

ik kan het je niet zeggen, want ik weet het niet, ik zal binnenkort eens informeren bij Karel en de duitse importeur, die moeten dat wel kunnen zeggen.

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 26, 2010, 21:38:50

ik kan het je niet zeggen, want ik weet het niet, ik zal binnenkort eens informeren bij Karel en de duitse importeur, die moeten dat wel kunnen zeggen.

Hoi Frank, grappig, wist niet dat je dit topic hier had.

Ik heb er wel ideeen over. Ik heb net een nieuwe TUC oppo binnen van David Schulte, dit is al mn 3e oppo in een half jaar tijd ofzo ;) Ik had eerst een gebalanceerde zoals jij nu hebt, maar daar kon ik geen passende voorversterker bij vinden, toen heb ik die via W&W geruild voor een RCA oppo en een goede RCA voorversterker gehaald dat speelde wel redelijk echter kwam ik erachter dat de gebalanceerd gewoon beter bij mij werkt dan rca door de vol gebalanceerde opbouw van mijn eindversterkers. Balen dus maar Ik kreeg van David Schulte een nieuwe oppo met XLR uitgangen opgestuurd met de laatste updates (hij heeft 2 weken geleden ofzo een enorme doorbraak gemaakt in de mods van het digitale deel van de oppo) en ik mag mijn rca oppo naar hem retourneren (die van mij had update datum 06-06). Ik ga natuurlijk weer van rca naar XLR wat gewoon beter werkt maar deze versie is aanzienlijk beter dan de vorige 2 versies. David is er ook zo van overtuigd dat hij de oudere modellen voor $50(materiaalkosten)+ $85 shipping up to date brengt. Ik raad je aan die van jou ook op te sturen, het verschil is echt heel groot, meer detail en schoner maar goed ik moet zeggen dat dat er genoeg is en ik dat niet zo belangerijk meer vind, echter het laag is veel krachtiger, sneller en strakker en de speler is veel dynamischer. Ik heb hem gevraagd of hij er 100.000 uF bij ingezet heeft ofzo, want zo klinkt het, maar hij wil niet vertellen wat hij heeft gedaan ;)

Anyway om op het gebalanceerde terug te komen, los van de match met andere gebalnceerde apparatuur wordt in de oppo direct vanaf de dac het normale en geinverteerde signaal afgenomen en naar de uitgang via een versterkingstrapje (wel gewoon opamps) gestuurd, er is aanzienlijke RFI aanwezig in de speler zelf waardoor je wellicht meer voordeel hebt van gebalanceerd vanwege de noise cancellation inherent aan de techniek. Gebalanceerd klinkt hoe dan ook schoner en strakker bij mij. Moet wel zeggen dat ik rca als iets "natuurlijker" zou kunnen omschrijven, lijkt wat warmer te klinken, waardoor dat komt, geen idee, wellicht dat wat meer RFI op de lijn het geluid warmer maakt?  ::) Nah grapje, zal wel in de schakelingen zitten..

frank2

de spelers van Martin en mij zijn beide ongeveer 1,5 mnd oud, vlgs mij is toen op het allerlaatst nog een belangrijke doorbraak in de Oppo gezet, waardoor hij inderdaad schoner en meer slam kreeg zoals david toen vertelde. Ik denk dat dit dezelfde upgrade is.

Wat je schrijft over het verschil tussen XLR en RCA herken ik nadat wij een a/b testje hadden gedaan bij mij thuis. De RCA uitvoering (met nuforce) klinkt iets warmer/smoother. De XLR is iets strakker/helderder vooral in het mid-hoog Het zijn geen grote verschillen.

blue-eyes

Nee Frank, je moet het weer opsturen als ik Martin goed begrepen heb ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Hifi Addict

Citaat van: frank2 op juli 30, 2010, 11:46:12
de spelers van Martin en mij zijn beide ongeveer 1,5 mnd oud, vlgs mij is toen op het allerlaatst nog een belangrijke doorbraak in de Oppo gezet, waardoor hij inderdaad schoner en meer slam kreeg zoals david toen vertelde. Ik denk dat dit dezelfde upgrade is.

Is zeker niet dezelfde upgrade Frank, zoals ik schreef 2 weken, niet 1.5 maand geleden. Ik durf te wedden dat die van jou ook update datum 06-06 heeft zoals die "oude" van mij. Deze is echt dramatisch beter. Hij vind het zelf ook lullig dat hij deze doorbraak heeft gemaakt zo snel na verkoop van aardig wat van die oppo's en daarom doet hij de upgrade gratis tegen alleen betaling van de extra componenten die erin moeten a $50.

S@m

Potverdikkie Frank, en jij dacht je klaar was... ;)

Hifi Addict

lol, als ik deze thread zo lees is Frank ook gewoon een typische audiofiel en ben je dus nooit klaar :) tweaken en je muziek collectie herbeleven is voor sommigen (mij inclusief) een veel te grote kick ;)

frank2

Ik ben ook "klaar" Ik vind deze Oppo/TUC al zoveel beter klinken dan wat ik gewend was, dat een nieuwe upgrade oke is maar ik vind het nu nog niet nodig, maar ik zal vanavond eerst eens kijken van wanneer mijn update is..

Hifi Addict

Je moet het zelf weten, maar je kunt hem nu nog voor $50 laten updaten, en het verschil is echt heel groot, jij hebt deze update niet, er zijn er nog maar 2 met deze update uitgeleverd. Ik heb ze hier naast elkaar staan, update 06-06 en update 12-07. Hij heeft deze nieuwe update op 10-07 gevonden. Als die van jou ouder dan 3 weken is heb je deze update dus niet.

Paar quotes voor je:

CiteerI have brand new digital mods that crush all before like night and day...banish jitter, what you have sounds stock vs now....wait'll you guys here the next stuff...

CiteerDL"d their latest firmware and install it...I do noit have time to do it, I have a ton of players to update now with these new developments...your Nuforce sounds like crap vs this one

CiteerI can't wait for you to hear what digital can sound like! We're now beyond what the $70,000 Esoteric P-01/D-01/G-0Rb with high end cables all upgraded sounded like that I just shipped out

Hifi Addict

Oh en btw, over nuforce vs "gewone oppo" :

Citeeryes the gold paint they apply to the op-amps makes the Nuforce slightly better, warmer, blacker background, but with the new updates it is subtle

"gold paint"  whatever :P

scrutinizer

Citaat van: frank2 op juli 30, 2010, 12:30:57
Ik ben ook "klaar" Ik vind deze Oppo/TUC al zoveel beter klinken dan wat ik gewend was, dat een nieuwe upgrade oke is maar ik vind het nu nog niet nodig, maar ik zal vanavond eerst eens kijken van wanneer mijn update is..

Aangezien het aanhouden van je metaforen begin ik nu toch serieus rekening te houden met het feit dat je ZZ8 niet 'helemaal' voldeed aan specs.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....