LittleNinja Theater zoektocht voorbij... Rust in de tent.

Gestart door LittleNinja, augustus 20, 2006, 22:28:31

Vorige topic - Volgende topic

LittleNinja

Goedemiddag HT vrienden.

Het is al een tijd stil in dit topic en er gaat ook niet bizar veel veranderen. Wat ik wel wil laten veranderen is de versterking!

Momenteel zit er een prima Sony AV amp achter de B&W 705 S2 speakers. Deze AV amp is prima, maar haalt absoluut niet het beste geluid uit deze B&W's. Ik mis het stereobeeld wat mijn oude Arcam AVR 350 voort wist te brengen.

Ik ga echter niet meer voor een AV versterker aangezien ik hier een 2+1 opstelling voer. Ik wil dus naar een stereo versterker die het beste uit de B&W's kan halen. De vraag is echter, welke versterker en hoe ga ik dan de B&W's en de Velodyne aansturen, inclusief de verschillende HDMI aansluitingen?!

Aangezien ik nauwelijks de set aan heb staan, ben ik helemaal blij met een gebruikte stereo versterker.

Jullie expertises en adviezen zijn meer dan welkom.

Richi

Ik ken ze zelf niet, maar volgens mij hebben verschillende geïntegreerde NAD versterkers een subwoofer aansluiting. Volgens mij heeft @DofN zelfs een NAD M33 in de aanbieding die wel eens heel goed kunnen passen bij jouw wensen.

https://nadelectronics.com/products/m33-bluos-streaming-dac-amplifier

Gevonden: https://www.htforum.nl/index.php?topic=189386.msg3859667#msg3859667

Wel 'slechts' één HDMI aansluiting, maar met een HDMI hubje is dat zo opgelost.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

MLCinema

HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

LittleNinja

Citaat van: Richi op juni  6, 2026, 16:55:08Ik ken ze zelf niet, maar volgens mij hebben verschillende geïntegreerde NAD versterkers een subwoofer aansluiting. Volgens mij heeft @DofN zelfs een NAD M33 in de aanbieding die wel eens heel goed kunnen passen bij jouw wensen.

https://nadelectronics.com/products/m33-bluos-streaming-dac-amplifier

Gevonden: https://www.htforum.nl/index.php?topic=189386.msg3859667#msg3859667

Wel 'slechts' één HDMI aansluiting, maar met een HDMI hubje is dat zo opgelost.

Net even gekeken... ik ben flexibel wat betreft budget, maar dat gaat hem niet worden. Zoals gezegd... het ding staat echt zelden aan.

Citaat van: MLCinema op juni  6, 2026, 17:26:17Wat voor budget heb je in gedachten?

Het is enigszins flexibel, maar niet oneindig. Ik zwerf momenteel tot €1000.

Ik zie overigens best wat stereo versterkers die tegenwoordig uitgerust zijn met zowel een HDMI ingang en een sub uitgang...  :thumbs-up:

morca

Nad 3050.
Die is wel boven budget
Anders nad 3030 misschien wat voor je.

morca

Zelf zou ik de sub vergeten.
Meeste amplifier heeft geen mogelijkheid de timing goed te zetten.

Dan moet je de sub fysiek op de juiste afstand zetten.
Dat moet maar kunnen,en goed uitpakken.

Om die reden draai ik nu zonder subs.

Ik zou een volledig analoge amp nemen als ik jouw was.
Met een analoge alps volume control.

Kan je tv niet als hub dienen voor alle hdmi bronnen?

denoontje

Arcam sr250? Met diract rc hands zoeken?

CinéHome

Pin je niet vast op de hdmi. Op stereo toestellen is dat sowieso een hdmi ARC aansluiting, dus alle bronnen moeten aan je tv komen te hangen. Die kan dan het geluid naar de ARC ingang van je versterker brengen.
Een optische connectie kan die taak ook vervullen en geeft nu zeker een grotere keuze op de 2dehands markt. Maar je mist wel de functionaliteit van het bedienen van het volume met de ab van de tv.
Een stereo pre out kan ook volstaan wanneer je geen crossover setting nodig hebt.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

LittleNinja

MLCinema

Je kan ook nog gaan voor bijvoorbeeld een bluesound node met HDMI en een stereo versterker of eindversterker daarachter. Dan heb je best veel bang for buck. Zeker met een node plus hypex eindversterker.
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

LittleNinja

Citaat van: morca op juni  6, 2026, 18:06:05Nad 3050.
Die is wel boven budget
Anders nad 3030 misschien wat voor je.

Ik vind dat wel een interessante optie..

Ik moet maar eens wat luistersessies gaan doen..

LittleNinja

Tijd voor de update.

De Sony is inmiddels ontkoppeld. De kabels zijn verwijderd. De kast is omgebouwd. Nieuwe kabels zijn getrokken. De nieuwe apparatuur is geïnstalleerd en draait als een zonnetje! 8)

De shortlist
Voor de nieuwe versterker ben ik een aantal merken gaan luisteren, waaronder Arcam, Cambridge, Naim en Primare. Gezien mijn geschiedenis met het merk, heb ik een zwak voor de Arcam's. In mijn luistersessies heb ik van Arcam de A15+ en de A25+ gehoord. Bij Cambridge was dit de CXA81 mkII, bij Naim de Nait 3XS en de Nait 5Si en bij Primare de I25 (als ik me niet vergis).

Het wegstrepen
De Primare viel voor mij vrij snel af. Niet omdat het een slechte versterker was (in tegendeel), maar deze was ruimschoots het meest klinisch op mijn B&W 705 S2tjes. Ik miste de warmte in de presentatie, ondanks dat hij het meeste controle leek te hebben. Daarnaast bleek deze jongen ook nog eens de meest kostbare van het rijtje te zijn.

De Cambridge is een machtige versterker die ruim boven zijn budget presteert (het was de meest voordelige optie). En toch werd ook dit hem niet. Dit had deels te maken met de winkel die weinig behulpzaam was, daarnaast werd ik eerlijk gezegd overdonderd door de andere apparaten die ik heb beluisterd.

De Arcam's, en dan vooral de Radia A25+, grepen mij het meest! Ondanks dat mijn laatste ervaring met Arcam was gebaseerd op de AVR350 in combinatie met de oude B&W NT9'2, gaf dit meteen een gevoel van thuis komen! Voordeel van de Arcam's is ook nog eens dat ze ook de nodige digitale ingangen hebben (optisch, coax en HDMI Arc).

Dan de Naim modellen. De eerste die ik hoorde was de Nait XS3. Mooi. Goed. Fijn warm en toch gedetailleerd geluid. Vervolgens hoorde ik de Nait 5SI. Gek genoeg sprak het geluid van deze Naim mij meer aan dan de XS3! Het is een oudere versterker die officieel niet meer geproduceerd wordt, maar hier en daar nog wel (net even voordeliger) in de winkels te vinden is. Dit was een goede concurrent voor de Arcam A25+, vooral ook omdat hij pakweg €500 gunstiger in prijs is.

Het geluid van de Arcam had echter wel mijn voorkeur: net even iets lekkerder dan de Naim. Daarnaast merkte ik bij de 5SI dat hij bromde, blijkbaar vanwege de lampen in de ruimte daar. En waren er hier en daar kraakjes te horen die ik niet bij de andere versterkers had gehoord. Daarnaast heeft de Naim geen enkele digitale voorziening, wat zou betekenen dat ik een streamer er tussen zou moeten plaatsen, wat de kosten weer gelijk zou trekken met de Arcam A25+.

De ontknoping
Een goede kennis van me die ik ken vanuit een andere hobby, werkt bij een enorm leuke zaak in het hartje van Emmen: Musifoon. Het assortiment van deze "die hards" is niet minder dan spectaculair te noemen! Het is een kleine winkel, maar hebben een enorme hoeveelheid prachtige merken staan. Ik mocht daar zelfs de originele B&W Nautilussen ontmoeten! 8)

Naast een indrukwekkend assortiment, hebben deze heren ook nog eens een indrukwekkende hoeveelheid kennis in huis. Ze leveren niet alleen apparatuur, maar ze doen ook modificaties (zelfs met behoudt van fabrieksgarantie).

Emmen is voor mij als Hagenaar natuurlijk een behoorlijk stukje fietsen, maar ik had toch besloten mijn tijd hierin te investeren (in totaal ruim 5 uur in de auto gezeten die dag)..

Ik kreeg daar als eerste (op verzoek) weer een Naim Nait 5SI te horen op de speakers die netjes met mij meegereisd waren. Waarom hier ook weer de Naim beluisteren? Ze hadden een mooie (niet van nieuw te onderscheiden) gebruikte unit staan die naast gunstiger geprijsd, ook nog eens een modificatie had ondergaan.

De Naim stond aangesloten samen met een Bluesound Node (zoals hierboven als gesuggereerd is). Dit was een "mindere" streamers dan ik bij de andere zaak had geluisterd, echter was het geluid wat er uit mijn speakers kwam toch een knap stukje verfijnder. Er kwam wat meer en gecontroleerder laag uit de 705'jes en de gehele weergave kwam wat meer los dan ik de dagen ervoor had mogen ervaren. Ook geen brom en geen kraakjes, dus waarschijnlijk een exemplarisch probleem van de eerdere Naim. Ook begreep ik van mijn kennis dat de Naim fase gevoelig kan zijn.

Het advies was om ook nog even wat andere streamers te beluisteren omdat dit wellicht nog een stukje extra winst op zou kunnen leveren. De Bluesound Node maakte plaats voor de Eversolo DMP-A6 Gen 2 en de A6 Gen 2 Master Edition. Deze streamers maakten inderdaad nog meer los dan de Bluesound. De Master Edition was duidelijk de betere, maar ook duidelijk de meer kostbare. Uiteindelijk heb ik de gulden middenweg gekozen en ben ik voor de normale DMP-A6 gegaan.

Na het beluisteren van deze combinatie heb ik de Arcam niet meer in mijn gedachten gehad. De gemodificeerde Naim in combinatie met de Eversolo klonk in mijn oren al beter dan de Arcam. De Arcam zou ik verbonden hebben met mijn Apple TV, wat uiteindelijk een minder goed resultaat zou gaan geven dan de Eversolo. Ook vind ik het wel fijn dat deze streamer een display heeft om te kunnen bedienen zonder tussenkomst van een mobiel device.

Duszzz....

Uiteindelijk hebben de nieuwe aanwinsten zichzelf genesteld in mijn woonkamer, waar ze me weer gelukkig weten te maken, zoals ik ook ooit zo gelukkig werd toen de Arcam AVR350 hier de ruimte kwam vullen.

Ik kan er weer even tegenaan.

Richi

Dat klinkt als een leuke weldoordachte zoektocht. Top dat de gemodificeerde Naim in combinatie met de Eversolo zo goed uit de bus kwam. Veel luisterplezier toegewenst!
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

LittleNinja

Citaat van: Richi op juni 21, 2026, 22:31:19Dat klinkt als een leuke weldoordachte zoektocht. Top dat de gemodificeerde Naim in combinatie met de Eversolo zo goed uit de bus kwam. Veel luisterplezier toegewenst!

Thanks man.  :thumbs-up:

MLCinema

Mooie combi zoals je hem beschrijft. Die Eversolo vind ik prachtig qua design, nog niet gehoord. Naim klinkt vaak gewoon goed. Ziet er strak uit zo. Veel luister plezier gewenst!

RZeemering

Gefeliciteerd!
Toch fijn dat kennis en kunde voor mooie dingen zorgt!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins