modificeren cross-over filters (nieuwe foto 18-09-2006)

Gestart door hifiman, mei 31, 2006, 13:40:07

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Hoi,

Ik ben van plan de cross-over filters van mijn luidsprekers te gaan verbeteren.
Ik denk dan om te beginnen aan het vervangen van de condensatoren door betere types (zelfde capaciteitswaarde).

Nu moet ik zeggen dat ik nog niet aan mijn speakers gekomen ben en dus ook niet weet of ik er wel normaal bij kan (bij het filter) en wat voor merk condensatoren er nu inzitten, maar dat gaat binnenkort eens op het gemakkie bekeken worden  ;D

Hebben jullie nog andere tips? Wat voor merk/type condenstatoren is aan te raden?

Groetjes,

Ronald

hifiman

Er zijn toch zeker wel mensen op dit forum die ervaring hebben met cross-over filters modden?

Bart_M

Kijk eerst eens wat erin zit en maak wat foto's en een schema.

hifiman

Dat zal ik zeker doen op korte termijn!  :)

BMW850

Citaat van: Audioloog op mei 31, 2006, 13:40:07
Hoi,

Ik ben van plan de cross-over filters van mijn luidsprekers te gaan verbeteren.
Ik denk dan om te beginnen aan het vervangen van de condensatoren door betere types (zelfde capaciteitswaarde).

Nu moet ik zeggen dat ik nog niet aan mijn speakers gekomen ben en dus ook niet weet of ik er wel normaal bij kan (bij het filter) en wat voor merk condensatoren er nu inzitten, maar dat gaat binnenkort eens op het gemakkie bekeken worden  ;D

Hebben jullie nog andere tips? Wat voor merk/type condenstatoren is aan te raden?

Groetjes,

Ronald

Hallo, Ronald

Probeer deze condensatoren eens in je filter als bypass Vishay Roederstein MKP1837 ze zijn heel goedkoop en is een erg goede tweak.(kun je online bestellen bij de audio fabriek)
Ook heb ik voor mijn Fostex tweeter een phillips folie 2.2uF mkt vervangen door een Mundorf M-Cap Supreme Silver/Oil MKP 1200VDC – 2% tolerance, dat was een heel groot verschil, de Vishay Roederstein MKP1837 heb ik nog niet geprobeert als bypass.

Aankomende week ga ik de andere condensatoren vervangen door papier in olie en later als ze ingespeeld zijn de  Vishay Roederstein MKP1837 als bypass.
Kijk ook eens op Tony Gee z'n site over Capacitor Test: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Ben benieuwd naar je ervaringen,

Groeten,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

hifiman

Das ook toevallig, ik heb net mijn filter eruit gehaald en bekeken. Probleem is dat ik de waarden van de condensatoren en spoelen niet kan zien. Ook het merk condensator kan ik niet zien (wat al reden is om er een bekend merk in te zetten wellicht  :P).

Maar ik zal dus eerst het schema , of beter gezegd de componenentlijst moeten hebben voor ik er wat mee kan  :-\
Eens kijken of ik daar aan kan komen...

Bedankt voor de tip in elk geval.

Groetjes,

Ronald

BMW850

Citaat van: Audioloog op juni  3, 2006, 12:01:20
Das ook toevallig, ik heb net mijn filter eruit gehaald en bekeken. Probleem is dat ik de waarden van de condensatoren en spoelen niet kan zien. Ook het merk condensator kan ik niet zien (wat al reden is om er een bekend merk in te zetten wellicht  :P).

Maar ik zal dus eerst het schema , of beter gezegd de componenentlijst moeten hebben voor ik er wat mee kan  :-\
Eens kijken of ik daar aan kan komen...

Bedankt voor de tip in elk geval.

Groetjes,

Ronald

Hoi, Ronald

Met een goede multimeter kun je alle onderdelen van je filter meten, als het filter op een print is gesoldeert haal je de print eruit en vind een persoon die een goede multimeter heeft.

Vrg,
Rudy

hifiman

Moet je ze er wel eerst uitsolderen  :P

beunky

Citaat van: Audioloog op juni  3, 2006, 12:29:23
Moet je ze er wel eerst uitsolderen  :P

Je wilt ze toch vervangen :P
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

hifiman

BMW850

Ik heb de papier in olie condensatoren nu aangesloten en hebben nu een paar honderd uur ingespeeld en moet zeggen ik heb er geen spijt van.
In het begin klonk het nergens naar en dacht dit is een miskoop geweest maar naar een paar dagen was het al een hele vooruitgang.
De 2 stuks van 22 uF en 1 van 10 uF heb ik verwisselt maar zonder de Vishay Roederstein MKP1837 want als ik deze er overheen zet is de emotie uit de muziek, het werkt bij mij dus niet met papier in olie condensatoren.

De zaal akoestiek in de muziek is nu veel meer aanwezig en gitaren klinken nu veel echter plus de instrumenten zijn veel beter te plaatsen.

Nu moet alles nog in een mooie behuizing en alles wordt dan hard wired gesoldeerd dus zonder de print.
Oja, de speaker kabel is SFTP Cat7

Rudy

hifiman

Onder het mom "je mot toch wat in je weekend" ga ik nu toch andere C'tjes in mijn filters zetten.

Een eerste modificatie heb ik onlangs al uitgevoerd, zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27609.75

Wordt vervolgd..

stuiv

Audioloog

Voor de twee elko's kun je het best voor Audyn-cap polypropyleen (MKP) gaan te koop bij speaker en co maar het
probleem is dat ze veel groter zijn.

En ja voor de spoelen daar zijn ook mooie oplossingen voor, maar die gaan op dat printje niet passen.

Voor het hoog heb je meer mogelijkheden de al eerder genoemde papier in olie condensatoren of kijk op de site van de al eerder
genoemde Tony Gee.

dre73

ik vind de audyn cap+ echt zeer goed voor het geld ze doen bijna niets onder voor de mundorf supreme,de zilveren uitvoering is wel een stuk beter maar echt duur voor het verschil,het grootste verschil haal je met de standaard condensators en de cap+ of de supreme`s,de stap tussen deze en de silver/oil is kleiner.
en de kleine vishay`s werken bij mij echt super op de kleine details,er komer er meer ;D en ze worden net dat kleine beetje luider ;)zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn.
het allemooiste is nog als je de printplaat vervang door hardwire(met puur zilverdraad) 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Hier nog even een foto van het filter.

Ik wil inderdaad alle condensatoren vervangen, op de onderste print (woofer/midrange) zitten 2 bipolaire elco's van respectievelijk 12 uF en 22 uF.

Op de bovenste print (tweeter) zitten 2 condensatoren parallel (de gele jongens) er staat op 475J en 225J. Ik neem aan dat dat betekent 475 nF en 225 nF  ??? Dat is in totaal dus een waarde van 0,70 uF

Nu zat ik zelf te denken om voor de gele jongens twee Mundorf M Cap Supreme Silver in oil te nemen (eentje van 0,22 uF en eentje van 0,47 uF is samen 0,69 uF). De kosten komen dan op ongeveer 36 euro (per filter).

Voor de bipolaire jongens zou ik dan inderdaad de Audyn-cap polypropyleen (MKP) kunnen nemen (bedankt voor de tip Stuiv!). Dat ze groter zijn zal me een worst wezen , dat gaat wel lukken hoor  ;D

hifiman

Citaat van: BMW850 op juni  3, 2006, 10:03:34
Kijk ook eens op Tony Gee z'n site over Capacitor Test: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Bedankt voor je tips Rudy, ik heb de capacitor test met grote belangstelling gelezen  :D

hifiman

Citaat van: BMW850 op juli  1, 2006, 19:23:11
Ik heb de papier in olie condensatoren nu aangesloten en hebben nu een paar honderd uur ingespeeld en moet zeggen ik heb er geen spijt van.
In het begin klonk het nergens naar en dacht dit is een miskoop geweest maar naar een paar dagen was het al een hele vooruitgang.
De 2 stuks van 22 uF en 1 van 10 uF heb ik verwisselt maar zonder de Vishay Roederstein MKP1837 want als ik deze er overheen zet is de emotie uit de muziek, het werkt bij mij dus niet met papier in olie condensatoren.
Klinkt goed, ik kan haast ook niet wachten om aan de slag te gaan, maar goed eerst nog even de c'tjes bestellen  :P Mijn grootste vraag op dit moment is nog even wat die 475J betekent, 475 nF of is het een of andere type aanduiding?

Die bypass c'tjes ga in in eerste instantie dus maar even overslaan  :P

hifiman

Citaat van: dre73 op juli 24, 2006, 19:12:47
ik vind de audyn cap+ echt zeer goed voor het geld ze doen bijna niets onder voor de mundorf supreme,de zilveren uitvoering is wel een stuk beter maar echt duur voor het verschil,het grootste verschil haal je met de standaard condensators en de cap+ of de supreme`s,de stap tussen deze en de silver/oil is kleiner.
en de kleine vishay`s werken bij mij echt super op de kleine details,er komer er meer ;D en ze worden net dat kleine beetje luider ;)zonder nadrukkelijk aanwezig te zijn.
Ik ga het zo allemaal nog eens goed bekijken voor ik ga bestellen  ::)

hifiman

Op de website van Remo (zelfbouw luidsprekers) staat dit:
In een test door het Britse magazine "Hi-Fi News" kwam Chateauroux als beste naar voren.

Iemand een mening over deze condensatoren  ???

hifiman

Even wat scores van Tony Gee zijn condensator test:

Audyn Cap                                    verdict 6
Audyn Cap Plus                              verdict 9
Mundorf M-Cap                              verdict 7
Mundorf M-Cap Supreme                  verdict 9
Mundorf M-Cap Supreme  silver/oil     verdict 10

De Audyn Cap komt er dus bij hem niet zo heel best uit... Als ik even naar prijs/kwaliteit verhouding kijk (geld speelt een rol, ik wil op dit moment niet teveel uitgeven) dan kom ik dus al snel op de Audyn Cap Plus of de Mundorf M-Cap Supreme (zoals in dit topic ook al door een aantal mensen werd genoemd).

De Audyn Cap plus gaat wel een dure grap worden (ook in acht genomen dat ik volgende jaar zowiezo al anders speakers wil kopen) dus ik ga eens kijken waar ik de Mundorf M-Cap Supreme kan krijgen..

hifiman

Voor het hoog zou ik de Mundorf MCap Supreme van o,68 uF kunnen nemen, dit kost dan 12,50 per filter en is dus heel goed te doen.

Voor de bipolaire elco's ermee te vervangen wordt het een ander verhaal, om aan 12 uF te komen heb ik 2 stuks nodig, plus een 22 uF, dan kom ik aan bijna 120 euro per filter en dat wordt me even te gek. Hier zal ik dus een alternatief voor moeten verzinnen...

dre73

vergeet de weerstanden niet aan te pakken,kosten niets en leveren een grote winst op,en goede mkp`s zijn voor het laag helemaal niet verkeerd(audyn mkp of de mundorf m-cap)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Sander Sassen

Audioloog,

Even ter info: 475 is 4.7uF, 225 is 2.2uF, in jouw geval zou ik dan eens beginnen met een 6.8uF Audyn Cap Plus. Hou echter in de gaten dat een filter met duurdere componenten niet beter hoeft te zijn, omdat in een aantal gevallen filterhellingen of het gedrag van het filter aardig kan afwijken van de originele situatie als je componenten vervangt door betere (hogere Q, lagere Rdc, etc.). Feitelijk zou ik er zonder een goede meetmicrofoon en de benodigde software niet zomaar aan beginnen, je kunt dan namelijk evt. veranderingen prima objectief vaststellen, op het oor is altijd subjectief. Het lijkt mij trouwens een goed idee om eerst eens het schema van het filter uit te tekenen, je kan da exact zien wat de werking is van de diverse componenten en van te voren al voorspellen waar winst te halen valt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

stuiv

hoi sander je was me net voor.

475 is 47 plus 5 nullen en dan in PF.

audyn cap zijn op die plaats goed te gebruiken hoor.

stuiv

Wat sander verder zegt is wel waar.

Een tekening voor dit filter kun je bijna verzinnen als ik naar het printje kijk (2 nd-orde filter).

He audiofeel is er wat mis met het geluid van je speakers.