Paradigm Studio 60/100 luidsprekers

Started by hifiman, March 8, 2005, 08:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: bmateijsen on July 13, 2006, 16:02:13
Ontkoppelen of koppelen, daar hoef je niet perse masterbase voor te gebruiken ;)

Wasmachine dempers  ??? Waar doel je precies op Bjorn ?

bmateijsen

Quote from: Audioloog on July 13, 2006, 16:20:20
Wasmachine dempers  ??? Waar doel je precies op Bjorn ?

Je hebt geen masterbase nodig om te testen of ontkoppelen meer effect heeft dan op spikes staan.

hifiman

#77
Quote from: bmateijsen on July 13, 2006, 17:13:06
Je hebt geen masterbase nodig om te testen of ontkoppelen meer effect heeft dan op spikes staan.
A ok, daar heb je helemaal gelijk in. De vraag is inderdaad niet spikes of masterbase, maar to koppel or to ontkoppel.  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on July 13, 2006, 14:50:56
Dit prikkelde mijn nieuwsgierigheid en dus heb ik met Hobo Hifi gebeld. Die vertelden mij dat de modificatie eruit bestaat dat per filter er twee stuks bipolaire elco's losgesoldeerd worden en aan de andere kant van de print bevestigd worden. Elektrisch gezien verandert er dus niks aan het filter maar de negatieve invloed van het magnetische veld van de spoelen op deze elco's neemt daarmee af en dat zou een opener en rustiger geluid tot gevolg hebben.

Als je dat gaat doen, zou ik meteen even kijken of je de spoelen en condensatoren niet kunt vervangen door betere, het filter kunt hardwiren en eventueel zelfs inpakken voor verdere afscherming. Zonde om alleen die twee condensatoren 'om te draaien'... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rody

Quote from: Audiofiel on July 13, 2006, 17:51:03
Als je dat gaat doen, zou ik meteen even kijken of je de spoelen en condensatoren niet kunt vervangen door betere, het filter kunt hardwiren en eventueel zelfs inpakken voor verdere afscherming. Zonde om alleen die twee condensatoren 'om te draaien'... ;)

Zorgt puur het vervangen van de spoelen en condensatoren niet voor een verandering die je niet vantevoren kan vaststellen ipv een verbetering? Of het echt zo simpel dat je een 'betere merk/type' condensator erin kan zetten.

Audiofiel

Quote from: Rody on July 13, 2006, 17:54:16
Zorgt puur het vervangen van de spoelen en condensatoren niet voor een verandering die je niet vantevoren kan vaststellen ipv een verbetering? Of het echt zo simpel dat je een 'betere merk/type' condensator erin kan zetten.

Je hebt gelijk dat er een (klein) risico is dat het niet uitpakt zoals je verwacht, maar mijn ervaring tot nu toe is dat het ALTIJD beter klinkt dan de fabriekscomponenten. Dus simpele condensatoren (soms elco's!) vervangen door minimaal MKP van dezelfde waarde en spoelen door luchtspoelen van dezelfde waarde en weerstand. Dan zal het alleen maar beter worden in 99% van de gevallen. ;)

En hardwiren geeft ALTIJD een verbetering. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Rody

Quote from: Audiofiel on July 13, 2006, 17:58:30

En hardwiren geeft ALTIJD een verbetering. ;D
Daarmee bedoel je point-to-point?
Dus dat je de verbindingen die normaal via de printplaat lopen, vervangt door ze met zilveren of koperen (?) draden weer aan elkaar te solderen? Zorgt je zo niet voor een verandering van de frequentieverhoudingen?

Audiofiel

Quote from: Rody on July 13, 2006, 18:14:45
Daarmee bedoel je point-to-point?
Dus dat je de verbindingen die normaal via de printplaat lopen, vervangt door ze met zilveren of koperen (?) draden weer aan elkaar te solderen? Zorgt je zo niet voor een verandering van de frequentieverhoudingen?

Nee, ik bedoel een optimale layout maken van de onderdelen, gelijmd (hot glue) op een plankje met de draden van de componenten in elkaar gedraaid (primaire verbinding = klemmen), daarna consolideren met zilver-verzadigd soldeer. Soldeer is dan geen 'lijm', maar meer een 'zekering' van de verbindingen.

En nee, de verhoudingen in het filter zullen zeker niet veranderen met hard-wiren. Alleen de eigenschappen zullen verbeteren. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Audiofiel on July 13, 2006, 17:51:03
Als je dat gaat doen, zou ik meteen even kijken of je de spoelen en condensatoren niet kunt vervangen door betere, het filter kunt hardwiren en eventueel zelfs inpakken voor verdere afscherming. Zonde om alleen die twee condensatoren 'om te draaien'... ;)
Tsja het probleem is een beetje dat ik geen schema heb en dat er geen waarden op de onderdelen gedrukt staan (of ze staan aan de onderkant zodat ik ze niet kan zien).

Nu weet ik wel dat waar een wil is, een weg is, maar ik denk dat ik liever nog even mijn filter niet geheel sloop, maar eerst maar eens even de bipolaire elco verplaats modificatie die van de officiele importeur vandaan komt probeer.

hifiman

Vandaag dus even de betreffende modificatie uitgevoerd, was gelukkig een fluitje van een cent. Zo ziet het filter eruit:

hifiman

En na de modificatie dus de bipolaire elco's aan de onderkant:

hifiman

En hoe klinkt het? Ik heb inderdaad het idee dat het geluid er wat van opknapt, wat "rustiger" wordt.
Maar goed een A/B vergelijking zit er niet in en dus blijft het lastig er een objectief oordeel over te geven.

Audiotwin

Is het geen idee om die twee elco's te vervangen voor iets beters in dezelfde waarde?

Ar
Tevredenheid!!!

hifiman

Quote from: Ar on July 15, 2006, 12:30:42
Is het geen idee om die twee elco's te vervangen voor iets beters in dezelfde waarde?

Ar
Ja dat is zeker een idee  ;D Van deze componenten is de waarde ook bekend gelukkig. Maarre tips toevallig dan voor hele goede bipolaire elco's  ???

hifiman

Quote from: Ar on July 15, 2006, 12:30:42
Is het geen idee om die twee elco's te vervangen voor iets beters in dezelfde waarde?

Ar
Een ander punt is, hoe weet je of ze beter zijn  ??? Ik heb geen idee of er nou goedkope zooi of topkwaliteit condensatoren in dit filter zijn toegepast..

Audiotwin

Quote from: Audioloog on July 15, 2006, 13:10:59
Een ander punt is, hoe weet je of ze beter zijn  ??? Ik heb geen idee of er nou goedkope zooi of topkwaliteit condensatoren in dit filter zijn toegepast..

Door info en uitproberen,ik zou me er ook niet zomaar aan wagen hoor ;) Ben zelf altijd bang dat je de balans verstoord.Ik zou bv Speakerland eens om advies vragen.Zelf ga ik nu kijken naar andere speakers.


Ar
Tevredenheid!!!

robert1325

Ik was zelf op zoek naar speakers met mijn cambridge 640A/C setje, en heb toen ook de studio 60's gehoord, ik was zwaar onder de indruk maar ze zaten boven mijn budget en ik zat meer te denken aan vloerstaanders (films ...) toen kwam ik op marktplaats een set B&W dm603s3's voor 550 euro tegen, die had ik ook gehoord en ik vond ze heel live klinken , een beetje zoals mijn vaders oudere 801's.

T-amp - Jamo J72 studio monitors.

Rody

Quote from: robert1325 on July 31, 2006, 14:34:40
Ik was zelf op zoek naar speakers met mijn cambridge 640A/C setje, en heb toen ook de studio 60's gehoord, ik was zwaar onder de indruk maar ze zaten boven mijn budget en ik zat meer te denken aan vloerstaanders (films ...) toen kwam ik op marktplaats een set B&W dm603s3's voor 550 euro tegen, die had ik ook gehoord en ik vond ze heel live klinken , een beetje zoals mijn vaders oudere 801's.
Die 603s komen niet eens in de buurt van de studio 60 :D

kippekop

Quote from: Rody on July 31, 2006, 14:54:42
Die 603s komen niet eens in de buurt van de studio 60 :D


Behalve in de winkel dan... ;)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

robert1325

De b&w's zijn wat meer all-round,  studio 60's waren wel heel mooi, maar ook boven mijn budget...
Ik ben tevreden met deze speakers, het is natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar de paradigm's waren echt voor muziek, terwijl de B&W's ook voor films goed zijn...
T-amp - Jamo J72 studio monitors.

hifiman

Quote from: robert1325 on August  1, 2006, 08:57:25
maar de paradigm's waren echt voor muziek, terwijl de B&W's ook voor films goed zijn...
:-X

hifiman

En wie zijn Paradigm studio speakers nog beter wil laten klinken voor weinig geld, lees hier:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=45154.75

O0