modificeren cross-over filters (nieuwe foto 18-09-2006)

Gestart door hifiman, mei 31, 2006, 13:40:07

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: dre73 op juli 24, 2006, 22:48:50
vergeet de weerstanden niet aan te pakken,kosten niets en leveren een grote winst op
En wat voor weerstanden kan ik dan het beste nemen? Bij Remo verkopen ze bijvoorbeeld draadgewonden weerstanden (leverrt dat geen inductie op ??).

hifiman

Citaat van: Sander_Sassen op juli 24, 2006, 23:21:24
Even ter info: 475 is 4.7uF, 225 is 2.2uF, in jouw geval zou ik dan eens beginnen met een 6.8uF Audyn Cap Plus.
Heel fijn dat je dat vertelt!! Het zat me al niet lekker, ik wist niet zeker wat het betekende  ^-^

Hou echter in de gaten dat een filter met duurdere componenten niet beter hoeft te zijn, omdat in een aantal gevallen filterhellingen of het gedrag van het filter aardig kan afwijken van de originele situatie als je componenten vervangt door betere (hogere Q, lagere Rdc, etc.).
Ik ging er eigenlijk inderdaad wel van uit dat betere C's zowiezo een verbetering zouden geven, uiteraard ervan uitgaand dat ik dezelfde waarden aanhoudt. De Q factor van een filter is toch afhankelijk van de waarde van de condensator en niet van welk type of merk je gebruikt? Of zie ik dat verkeerd?

Feitelijk zou ik er zonder een goede meetmicrofoon en de benodigde software niet zomaar aan beginnen, je kunt dan namelijk evt. veranderingen prima objectief vaststellen, op het oor is altijd subjectief.
Ik heb de Behringer ECM8000 meet microfoon en ook de benodigde software, metingen doen heb ik al vaker gedaan namelijk  :) Op zich wel een strak plan om voor en na een meting te doen inderdaad. Mijn intentie is om niets aan de frequentiekarakteristiek of fasegedrag van de luidspreker/filter te wijzigen, ik wil alleen de kwaliteit op een hoger plan brengen.

Het lijkt mij trouwens een goed idee om eerst eens het schema van het filter uit te tekenen, je kan da exact zien wat de werking is van de diverse componenten en van te voren al voorspellen waar winst te halen valt.
Dat kan ik inderdaad wel eens proberen ja! Maar de C's zitten hoe dan ook in de signaalweg dus valt er verbetering te halen zou je zeggen toch?

hifiman

Citaat van: stuiv op juli 24, 2006, 23:50:51
He audiofeel is er wat mis met het geluid van je speakers.
Tsja, feitelijk niks, ik wil gewoon proberen de kwaliteit van het geluid op een hoger plan te brengen. Ik heb het dan over zaken als openheid, imaging en autoriteit enzo en niet over het wijzigen van de balans tussen laag, midden of hoog gebied.

Bart_M

Het heeft het meeste zin om de serie spoelen en C's aan te pakken.
Ondanks dat C's dezelfde waarde hebben, kan het toch zijn dat ze iets anders filteren.
Er stond hier laatst een topic over op het forum.

hifiman

Het is trouwens een beetje jammer dat die waarde van 12 uF meestal niet verkrijgbaar is, dat betekent dus nog een extra condensator per filter en dat is niet fijn voor de totaal prijs  :P

hifiman

Na veel wikken en wegen (het mocht niet te duur worden, maar het moet wel "goed" zijn), ben ik tot de volgende conslusie gekomen:

- de bipolaire elco van 22 uF (woofer) wordt vervangen door een Audyncap

- de bipolaire elco van 12 uF (midrange) wordt vervangen door een Audyncap plus van 10,0 uF parallel aan een Audyncap plus van 2,2 uF

- de condensator van 4,7 parallel aan 2,2 (tweeter) wordt vervangen door een Audyncap plus van 6,8 uF

Ik heb bewust gekozen voor de plus versie voor de midrange en tweeter en geen plus voor de woofer. Dit drukt de prijs flink en  is denk ik een heel goed compromis. De total kosten komen op 119,50 euro (voor 2 filters) en dat is acceptabel voor mij.  :)

De Mundorf Supreme's vielen af vanwege prijs, ik zou dan rond de 300 euro komen en dat wordt me echt te gek.

Ik heb al gebeld met Speaker & Co en ze liggen voor me klaar. Nu nog wachten tot donderdag, dan heb ik tijd om ze op te halen  :P

hifiman

Tony Gee zegt dit over de Audyncap plus:

Sound: The Audyn Cap Plus is a nice high-end capacitor! They sound a bit hard at first and have a sort of midrange haze because they take a while to burn-in. But after a few days of normal use they deliver a very spatial sound with lots of depth that only gets better as time passes. Good reproduction of musical nuances. Furthermore, the effect is not only achieved with very expensive high-end components. It delivers a significant enhancement in more price-conscious configurations, making it a very worthwhile upgrade even though it is a little expensive. Clarity, depth, detail and openness are there. When I first switched over to these I thought, "this is it!" even though they were fresh from the shelf (but that was a few years ago). They sound a little more mid-range forward compared to the equally good Mundorf Supreme Cap. Although they are expensive, the degree of improvement is a value compared to the cost of high-end cables and interconnects.

Deleted member

Ik weet nog dat toen ik hier mee bezig was voor de Vifa Format's dat me bij Speaker en Co (Rotterdam) werd aangeboden de speakers vooraf en achteraf te meten in een "dode" kamer. Op die manier weet je of en hoe de frequentiekarakteristiek wijzigt en kan je eventueel nog wat bijsturen.

Overigens heb ik ook een keer (telefonisch) contact gehad met Speakerland en ben toen heel erg goed geholpen. Je kan ze dus ook best om advies vragen.

hifiman

Citaat van: Antoine op juli 25, 2006, 14:39:34
Ik weet nog dat toen ik hier mee bezig was voor de Vifa Format's dat me bij Speaker en Co (Rotterdam) werd aangeboden de speakers vooraf en achteraf te meten in een "dode" kamer. Op die manier weet je of en hoe de frequentiekarakteristiek wijzigt en kan je eventueel nog wat bijsturen.

Overigens heb ik ook een keer (telefonisch) contact gehad met Speakerland en ben toen heel erg goed geholpen. Je kan ze dus ook best om advies vragen.
Goeie tip Antoine. Ik zal ze eens om hun mening vragen voor ik daadwerkelijk de C'tjes meeneem.

Heb jij toendertijd positieve verschillen waargenomen na je filter aanpassing?

Deleted member

Echt erg, maar ik ben al weer vergeten wat ik er toen van vond, althans ik weet nog dat ik het een verbetering vond maar waarom precies kan ik me niet meer voor de geest halen!  ::) :) Ik heb even het oude topic opgezocht waarin ik het had beschreven. Hier een directe link naar wat ik heb uitgespookt en m'n ervaringen van toen: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32090.msg470276#msg470276

Succes en veel plezier met het modificeren!

Groet,

Antoine.

EDit: ik zie nu dat ik destijd ook allemaal Audyn Caps heb gebruikt!  :)

hifiman

Hoi Antoine,

Ik heb met interesse je topic van weleer gelezen  :) Enne zo lang is dat nou nog niet geleden zie ik, volgens mij is je geheugen aangetast door dat gedoe met je RP module  ;D

Groetjes,

Ronald

dre73

je kan de cap van de tweeter mooi afpassen met een silver oil van o.1 uf 8)
tenslotte kom je dan exact aan je waarde.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Citaat van: dre73 op juli 25, 2006, 19:29:45
je kan de cap van de tweeter mooi afpassen met een silver oil van o.1 uf 8)
tenslotte kom je dan exact aan je waarde.
Dat is een idee inderdaad  :)

Deleted member

Citaat van: Audioloog op juli 25, 2006, 19:20:10
Hoi Antoine,

Ik heb met interesse je topic van weleer gelezen  :) Enne zo lang is dat nou nog niet geleden zie ik, volgens mij is je geheugen aangetast door dat gedoe met je RP module  ;D

Groetjes,

Ronald

Nee, ik heb echt een slecht geheugen. Het is denk een vroege verschijning van Korsakov door al dat bier dat ik in de weekends heb gedronken (en drink)!  :P ;D

BMW850

Citaat van: Audioloog op juli 25, 2006, 10:02:14
En wat voor weerstanden kan ik dan het beste nemen? Bij Remo verkopen ze bijvoorbeeld draadgewonden weerstanden (leverrt dat geen inductie op ??).

Binnenkort ga ik Allan Bradley weerstanden proberen ik heb ze al liggen maar moet ze er nog even in solderen.
Ik hou je op de hoogte.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

hifiman

Citaat van: Antoine op juli 25, 2006, 22:56:03
Nee, ik heb echt een slecht geheugen. Het is denk een vroege verschijning van Korsakov door al dat bier dat ik in de weekends heb gedronken (en drink)!  :P ;D
Haha, maar je weet nog wel wie ik ben?  ;D

hifiman

Citaat van: BMW850 op juli 26, 2006, 00:28:32
Binnenkort ga ik Allan Bradley weerstanden proberen ik heb ze al liggen maar moet ze er nog even in solderen.
Ik hou je op de hoogte.

Rudy
Ik ben benieuwd, al kan ik me er moeilijk wat bij voorstellen dat andere weerstanden veel verschil maken. Ik hoor het graag nog  van je  :)

BMW850

Citaat van: Audioloog op juli 26, 2006, 08:43:02
Ik ben benieuwd, al kan ik me er moeilijk wat bij voorstellen dat andere weerstanden veel verschil maken. Ik hoor het graag nog  van je  :)

Hier een link: http://www.machmat.com/sales/resab.htm
Moet je maar eens lezen.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

hifiman

Interessant Rudy! Bedankt voor de info  :)

Rob_Dingen

Hoi Audioloog

Ik vind dat de waarde van de condensators veel te veel afwijken en daardoor kun je echt in de problemen komen.
Ik weet niet of audin cap in 12uf te koop is neem anders 10uf en 2x 1uf.
En die van 4.7uf naar 6.8uf kan al helemaal niet.
Geef anders even de waardes die ze hebben kijk ik even mee.

Rob

hifiman

Citaat van: Rob_Dingen op juli 26, 2006, 10:14:41
Hoi Audioloog

Ik vind dat de waarde van de condensators veel te veel afwijken en daardoor kun je echt in de problemen komen.
Ik weet niet of audin cap in 12uf te koop is neem anders 10uf en 2x 1uf.
En die van 4.7uf naar 6.8uf kan al helemaal niet.
Geef anders even de waardes die ze hebben kijk ik even mee.

Rob
Hoi Rob,

Er is denk ik een klein misverstand. 4,7 + 2,2 =6,9 Dit wordt dan een 6,8 Audyncap en is dus een afwijking van 1,4% hetgeen minder is dan de tolerantie van deze condensators.

De 12 uF wordt vervangen door een 3,3 +8,20 = 11,5 en is dus een afwijking van 4%, oops dat is misschien toch net even teveel inderdaad, dus daar zal ik nog wat aan doen!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Ik kan inderdaad om aan 12 uF te komen beter kiezen voor 10.0 en 2.2 paralell, dat is samen 12.2 en is dan een afwijking van 1,6%. Ik heb de waarden van een paar posts terug aangepast.

dre73

ik had over de weerstanden een mailtje gestuurd naar tony gee,die vond dat de caddock mp930 echt een gordijntje weg haalde,ik heb ze zelf wel al in huis maar helaas nog niet getest,om aan de exacte waarde te komen gebruik je koolfilm weerstanden.

te bestellen bij rs-components
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Deleted member

Citaat van: Audioloog op juli 26, 2006, 08:42:17
Haha, maar je weet nog wel wie ik ben?  ;D

haha ja hoor, ik heb zelfs nog wat ijs over, gaat niet zo snel zo'n volle liter in m'n eentje!  ;D

Ik zie trouwens dat je plannen goed vorderen, leuk! Ik hoop dat je positieve verschillen gaat merken, maar dat zal ongetwijfeld!  :)

hifiman

Vanochtend extra vroeg opgestaan om nog even snel een schema van mijn luidspreker crossover te kunnen tekenen. Hier is tie dan  :P