Het dilemma: surround of stereo versterker

Gestart door Denk, mei 29, 2006, 16:15:50

Vorige topic - Volgende topic

Denk

Zit met het dilemma of ik een stereo of een a/v-versterker moet gaan aanschaffen en hoop hier wat tips en raad te vinden.
Ik luister veel in stereo, maar mag ook graag zo nu en dan een filmpje in surround bekijken. Momenteel heb ik een Sony STR-DB2000
a/v-receiver, maar die vind ik niet klinken op mijn Canton's ergo 609 DC. Ik zit nu aan Harman Kardon te denken, maar kan maar niet beslissen of dit een stereo of a/v versteker moet worden. Daarom zat ik aan het volgende te denken. Ik ga voor de HK970 stereo versterker en koop daarbij een AVR235 a/v receiver. Op de AVR235 zit nl. de mogelijkheid om via de pre-out de stereoversterker aan te sluiten. Nadeel is alleen de dubbele volume regeling, maar dat is een beetje experimenteren denk ik. Of is het toch verstandiger gewoon alleen een AVR635 receiver aan te schaffen? Kwa prijs maakt het overigens niet veel uit.
Epson TW7200|i-Visions Cinema HD-Series 260|HK AVR635|Canton Ergo 609 DC|Samsung UE55HU7500L UHD TV

bmateijsen

Je zal je moeten afvragen of je surround gaat missen als je geen surround versterker meer hebt. M.a.w. maak de balans op, hoe erg vind je dat...

Als tweede er zijn genoeg versterkers om de juiste mix tussen surround en stereo voor je te vinden. Staar je in eerste instantie niet blind op de prijs of specificaties, maar ga dan luisteren bij een dealer die jouw luidsprekers heeft staan en je goed kan adviseren.

Groet Bjorn

Denk

Ik dacht, als ik nou beide neem, dan hoef ik niets te missen. ;D
Epson TW7200|i-Visions Cinema HD-Series 260|HK AVR635|Canton Ergo 609 DC|Samsung UE55HU7500L UHD TV

genedefect

ik heb t ook los vanmekaar, en gebruik mijn canton's alleen met muziek, met surround heb ik 5 dezelfde jbl satjes met een rel.
Met die dubbele volume regeling is in een harman wel op te lossen door de stekker van de volumeknop los te trekken in het app.
Anders gaan ze allebei harder en zachter dar ze op dezelfde afstandsbediening codes werken.
SAMSUNG 42" 
TEAC tuner + SAMSUNG tuner
HARMAN/KARDON AVR130 + HK675 + HD755 + HD970 + DVD22
CANTON LE190 + JBL SCS 200.5 + REL Strata Auralex Soundcare Vivanco Van Den Hull Qed Black Rhodium

Rob Eric Blank

Ik denk dat dit een hele goeie mogelijkheid is om het beter te laten klinken. Moet je ook wel een cd speler gaan gebruiken als bron ipv. een DVD speler die alles slikt!

sandervg

Ik heb ook een losse stereo versterker en een (nog aan te schaffen) AV receiver. Als je relatief veel stereo luistert en hier ook veel waarde hecht aan de kwaliteit, zou ik opteren voor twee losse apparaten. Als ik het zou combineren, zou ik een relatief hele dure surround versterker moeten aanschaffen om de gewenste kwaliteit op stereo gebied te realiseren. Echter, voor surround zijn mijn kwaliteitseisen wat lagere, dus dat is zonde van het geld. Extra voordeel daarbij is dat je surround receiver sneller veroudert (bv. andere decodeer formaten, straks komt HD DVD of BLue ray eraan) dan je stereo versterer, dus hoef ik dan alleen m'n relatief goedkope surround versterker te upgraden. Dat je een extra volume knop hebt vind ik geen probleem. Daar werk ik nu ook al mee. Gewoon steeds het volume voor een kwart open zetten en daar de instellingen van de surround versterker op afstellen. Er zijn overigens stereo versterkers die de volume knop kunnen bypassen (theater throughput oid).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Jinsu

Hoi,

Hoeveel waarde hecht je aan stereo -en surround geluid, wat is belangrijker voor jou? Een goedkope A/V receiver of versterker zal niet echt denderend op stereo-gebied presteren. Of je moet al naar de duurdere merken "Lexicon, Meridian, Parasound, Rotel, TAG McLaren, Theta" gaan kijken.

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Durk

dubbel volumeregling is te ondervangen door een stereoversterker met bypass functie. Bijvoorbeeld de Arcam's. Die kun je dan in Surround als EV laten fungeren.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

DA BoSS

Citaat van: Durk! op juni  2, 2006, 09:08:24
dubbel volumeregling is te ondervangen door een stereoversterker met bypass functie. Bijvoorbeeld de Arcam's. Die kun je dan in Surround als EV laten fungeren.
en anders kan je het ook nog oplossen dmv calibratie, maar dan moet je wel elke keer zelf de volumeregeling op je stereoversterker op de gecalibreerde waarde zetten...
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiotwin

Citaat van: DA BoSS op juni  2, 2006, 09:36:39
en anders kan je het ook nog oplossen dmv calibratie, maar dan moet je wel elke keer zelf de volumeregeling op je stereoversterker op de gecalibreerde waarde zetten...

Ik heb naast mijn Denon 3805 surround receiver een Electrocompaniet voorversterker met een Classé eindversterker en heb geen last van de dubbele volume regeling.
Als ik een dvd kijk zet ik de Electrocompaniet op vcr en het volume op 12uur(calibratie met dB-meter),ben ik klaar dan zet ik het volume op nul.

Ar
Tevredenheid!!!

DA BoSS

Citaat van: Ar op juni  2, 2006, 09:47:01
Ik heb naast mijn Denon 3805 surround receiver een Electrocompaniet voorversterker met een Classé eindversterker en heb geen last van de dubbele volume regeling.
Als ik een dvd kijk zet ik de Electrocompaniet op vcr en het volume op 12uur(calibratie met dB-meter),ben ik klaar dan zet ik het volume op nul.

Ar

Precies, dat is wat ik ook probeer duidelijk te maken.
De gecalibreerde stand is bij jou dus 12 uur (volumeknop precies half open).
Elke keer dat je gaat HT'en even je stereo op '12 uur' zetten en gaan met die banaan   >:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

nomat

je kunt ook een AVR van HK uit de topserie nemen
bijvoorbeeld de AVR7000 die meer dan uitstekend presteert in stereo (lees de recensies maar) en mijn ervaring onderstreept dit  ;D
later heeft HK de digitale AVR7500 die kwa specificaties overeenkomt, meer surround formaten ondersteunt, maar in stereo toch achterblijft
nog later de AVR8500 met ietsie meer vermogen dan de AVR7500, maar in puur stereo is de AVR7000 nog steeds onovertroffen  ;)
en dan is er nog natuurlijk de Signature serie van HK 
hoe het met het nieuwste vlaggenschip, de AVR7300, in die mooie nieuwe look is weet ik niet  ::)

mijns inziens is HK met Canton een heel mooie combinatie kwa geluid
groet,  8)
Harman/Kardon HK970 + TU970 + HD970 + DVD22 + Canton Ergo RCL (zonder RC module)

verhoekx

Ik zat een klein beetje met het zelfde probleem, heb pas geleden zitten luisteren naar een rega versterker in combinatie met totem speakers :o. Zeer mooi stereo geluid,

Nou wil ik zo'n rega versterker aanschaffen en aan mijn denon a11sr hangen voor het stereo geluid.

Totem speakers heb ik al nou de rest nog ;D
versterker     :  onkyo TX-NR906 
blu-ray speler:  pioneer BDP-LX-71  
plasma TV     :  Pioneer KRP-600M             speakers      :  Totem rainmaker

Mariusz

De AVR 7300 is ook een prachtversterker... en zet de traditie dus voort :)
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Denk

Ik heb de Harman Kardon AVR630 aangeschaft en dat klink een heel stuk beter in stereo dan mijn vorige Sony Digitale a/v receiver!
Daarnaast ook de CD speler HD970 van H/K erbij genomen. Die klinkt echt super voor die prijsklasse!
Zat ook te denken aan de AVR7300, maar het verschil was mijns inziens te minimaal met de AVR630 om het prijsverschil te compenseren.
Daarnaast was ook het verschil met de nieuwe versie van de 630 de AVR635 mij ook het prijsverschil niet waard.
Kan het geld nu mooi reserveren om in de toekomst een goede eindversterker voor de fronts aan te schaffen, want de receiver heeft voor elk kanaal pre-outs!

Tube-freak

Pathos CinemaX....

Aleen weet niet of dit in het budget past want kost wel 6000+  euro.
Maaris echt supermooi in stereo en surround.   Ja dat zeggen er wel meer natuurlijk maar deze is echt mooi in stereo.  Dit is namelijk zowel een stereo als een 5.1 versterler in een aparaat,
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Incognito

Ik zou een klein beetje doorsparen en dan voor een aparte surroundvoorversterker en eindversterker gaan (2e hands natuurlijk).

Als je rond een budget van 2000 euro gaat zitten kan je veel moois kopen en heb je surround van hoge kwaliteit en stereo van hoge kwaliteit. Bovendien hoef je niet moeilijk te doen met volumeregelingen etc.

Ik weet niet precies wat je wilt. Als je liever 2 aparte sets neemt (met aparte speakers), dan is er natuurlijk geen probleem. Dan ga je voor een goedkopere surroundset en een duurdere stereoset. Dan leg je voorkeur duidelijk bij stereo.

In surround lever je echter een hoop in met een geintegreerde surroundversterker ten opzichte van een losse processor en eindversterker. Dit scheelt echt veel in je surroundbeeld.
Voor mij voldoet een surround-voorversterker ook erg goed in stereo. Tweedehands schrijven deze namelijk vrij sterk af, waardoor je high-end apparatuur kunt aanschaffen voor betaalbare prijzen (dat scheelt vaak veel meer dan de gebruikelijke 50% van de nieuwprijs bij stereo voor- of geintegreerde versterkers)...

Stereoversterkers met surround sound passthrough (bypass functie) zijn vaak modellen van duurdere merken (als bijvoorbeeld krell). Dan is je stereo wel erg mooi, maar in surround zit je dan met een flink contrast tussen je front en center/achterkanalen.

Verder, vind ik persoonlijk losse stereo en surroundversterkers (tenzij dus met SSP/bypass functie) maar lastig en onhandig.

jojet

Hallo Incognito,

Met belangstelling deze topic gevolgd. Wil zelf goede stereo maar ook surround. Zie het echter niet zittem om met twee volume knoppen e.d. aan de slag te gaan. Zat dus te denken aan een Arcam 300 of evt de nieuwe 350. Maar als ik denk aan een aparte surroundvoorversterker (surround?)eindeversterker waar moet ik dan aan denken wat betreft merken en prijzen?

Nu een budget van ong 2500 euro tot mijn beschikking.

john

Incognito

Ik zou adviseren 2ehands te gaan kijken. Ik heb op dit moment al een Rotel RSP1066 en RMB 1075 combo te koop zien staan (geloof op hifi.nl, maar staat misschien ook wel op dit forum).

Excuus voor de reclame; verder heb ik zelf een Acurus ACT-3 en een Classé CAV-75 te koop staan. Deze vallen samen ook nog binnen je budget (vraagprijs 2200 euro).

Arcam heb ik goede dingen over gehoord, echter (alhoewel sommige mensen dit tegenspreken), vind ik de kwaliteit van losse componenten veel beter dan geintegreerde receivers. Een ander voordeel is dat je op losse componenten minder afschrijft, vooral op eindversterkers. Zeker als je die 2ehands koopt natuurlijk.

Als je even rondsnuffelt is er genoeg te vinden. Kijk dan ook even op hifi.nl (markt) of op de 2ehands sectie van hear.nl

Wat voor een speakers heb je?

Groeten,

Lucas.

jojet

Lucas,

op dit moment Totem arro met kef eitjes voor surround en rel quake subwoofer. Draait nu alles op een denon 1804.

Net een verbouwing achter de rug en wil nu e.e.a. aanpassen in het bijzonder ook het stereo-deel.

Ben nog niet helemaal achter of de gleuidskwaliteit van de losse componenten beter/slechter is dan een geheel. Begrepen dat een rotel combinatie weer wat minder zou zijn dan een arcam 300 (en dat dan weer voorla in stereo).

Verder ben ik "gebonden" aan vaste maten, d.w.z. dat de apparatuur niet hoger dan een cm of 16 zou mogen zijn (vanwege de plaatsing). Dat is een bijkomend atgument om iets anders te nemen dan de huidige denon.

john

Incognito

Totem en kef ken ik beide niet zo goed, dus kan geen advies geven wat daar goed bij matcht. Ikzelf ben geen grote fan van Rotel, maar toch vraag ik me af of deze niet beter zullen presteren dan de Arcam. Ik ben echter wel van mening dat mijn Classé en Acurus ACT-3 dat wel zullen doen.

Vooral in surround weet ik zeker dat je zult merken dat losse componenten echt een veel beter surroundbeeld neerzetten! Hier zit veel meer ruimte in wat maakt dat je veel beter in de film zult zitten, het klinkt allemaal wat echter. In stereo durf ik het je niet te garanderen, maar kan me bijna niet voorstellen dat de Arcam dan met name mijn Classé en Acurus "eruit zal spelen".

Nu vergelijk je ook wel een beetje appels met peren, want de Classé en Acurus hebben samen nieuw 7200 euro gekost. Ze hebben wat minder aansluitmogelijkheden dan je op een Arcam zal hebben, maar de componenten zijn zeker van hogere kwaliteit; dat merk je.

Als je gezamelijk al je apparatuur niet hoger dan 16cm kan zijn, dan gaat het echter niet lukken om losse componenten te nemen. Als je bedoelt per stuk, dan weer wel.

Mocht je in de buurt wonen, dan wil ik eventueel best langs komen om de Classé en de Acurus eens te laten horen, misschien dat dat je keus wat makkelijker maakt? Stuur me in dat geval maar een PM.

Groeten,

Lucas.

R

Ik durf haast ook wel te zeggen dat de losse componenten de arcam of rotel e.a. merken qua receivers gewoon weg zullen spelen. Alles is gewoon heel simpel. Er is meer aandacht voor de apparaten en de gescheiden functies an sich besteeed. Beiden een eigen voeding, wat al een groot voordeel is, in mijn ogen ben je ook flexibeler. Zo'n tweedehands mogelijkheid om een relatief(nieuwprijs) veel duurder apparaat in huis te halen lijkt me ook echt het testen waard. In jouw situatie was het voor mij ook zeker een reële optie geweest.

Incognito

Citaat van: Ruben op juni 12, 2006, 12:05:42
Ik durf haast ook wel te zeggen dat de losse componenten de arcam of rotel e.a. merken qua receivers gewoon weg zullen spelen.

Receivers en geintegreerde surroundversterkers heb je het dan over denk ik (even ter verduidelijking), als je bij Rotel voor losse componenten gaat dan kan je ook op een aardig hoog niveau komen, het moet alleen wel je smaak zijn...

Maar helemaal mee eens inderdaad!

Voor mij ging er ook een wereld open toen ik van mijn Denon AVR3805 overging naar een aparte eindversterker in de vorm van de Classé en toen weer toen ik daarbij ook nog eens een andere voorversterker kocht!

R

ik bedoel het geheel ten opzichte van geïntegreerde componenten. Alhoewel in stereo een geïntegreerde weer helemaal top kan zijn.

Incognito

Citaat van: Ruben op juni 12, 2006, 12:13:40
ik bedoel het geheel ten opzichte van geïntegreerde componenten. Alhoewel in stereo een geïntegreerde weer helemaal top kan zijn.

Dan begreep ik je goed :).