Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Gestart door garmtz, mei 8, 2006, 09:20:33

Vorige topic - Volgende topic

jeroen_d

Citaat van: FrankG op juli  6, 2006, 22:25:14
Dat heb ik al helemaal doorgelezen. Maar dat wilt niet zeggen dat andere ontwerpen niet goed zijn.
Mijn wanden van de kast zijn overal 10cm dik, Welke resonantie???

Hoi FrankG,

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat mijn middentonerkast met interne vorm a la Nautilus slechts een fractie beter is dan andere mooie stevige kasten. De drivers en filter, versterking en bron zijn meer bepalend voor het eindresultaat.

Dat gezegd hebbende, ik vond het een zeer leuk en leerzaam project om te doen. Als ik opnieuw een gesloten middentoonbehuizing zou moeten maken, zou ik zo opnieuw beginnen ;D.

Wat resonanties betreft, even toch een opmerking. Je project zal een fantastisch resultaat opleveren, buiten kijf. Maar gewoon theoretisch gezien (zoals aangegeven ik durf niet een procentuele invloed op het eindresultaat te geven), vergeet je volgens mij dat niet alleen paneelresonanties roet in het eten kunnen gooien. Staande golven in de kast komen gewoon door de konus weer naar buiten. Hoe goed je driver ook is, die is veeeel minder stijf dan je kastwand. Die staande golven kun je dempen met wol enzo. Maar dat heeft wel invloed op het geluid en daar was het B&W (en daardoor geinspireerd ook mij) om te doen. Ik heb geen dempingsmateriaal in de kast en toch totaal geen staande golven door toepassing van het unieke concept van B&W. Als het dan niet klinkt, ligt het uitsluitend nog aan andere zaken en niet aan de kast.

Nog een bron van resonanties: het frame zelf. Het ophangen met schroeven of bouten via het frame is niet ideaal. De magneet is het zwaarste deel van de driver en tevens de motor, daar waar de krachten ontwikkeld worden. Ophanging aan het frame laat resonanties die hierdoor ontstaan vrij spel. Door de driver vast te zetten via de magneet heb ik de trillingen verminderd. Door bovendien het frame losjes maar toch luchtdicht te koppelen op de kast via een rubber slangetje heb ik het doorgeven van resterende frametrillingen naar de baffle toe verder gereduceerd. Of het hoorbaar een verbetering oplevert: moeilijk vast te stellen. Maar theoretisch is het beter.

@Gydotron, ik ga wel met je mee dat een aantal zelfbouwers te snel tevreden is en niet objectief vergelijken met wat een echt goede commerciele speaker kan neerzetten. Maar er zijn ook zelfbouwers die zonder meer het niveau van filteren van de profs evenaren en soms zelfs daaraan voorbij gaan. In het laatste geval soms ook omdat ze niet een bepaald geluid, horend bij de 'brandname', hoeven neer te zetten.

Gr. Jeroen
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Marc Heijligers

Citaat van: ruud2 op juli  6, 2006, 22:44:59
De thiel units hebben de doorslag gegeven. anders was het vifa geworden

Idemdito. Toen OLS net met Thiel units begon, heb ik ze gehoord bij een vriend die ontwerpen voor ze deed, en dat is me altijd bijgebleven. Dat is voor mij het primaire uitgangspunt geweest. Om mezelf tijd te besparen, omdat ik de kasten mooi vind, en omdat Avalon in die config een mooi geluid kan produceren, vond ik de kastvorm een valide uitgangspunt. Ik heb nooit rondgelopen met het idee om hun produkt te repliceren.

Citaat van: ruud2 op juli  6, 2006, 22:44:59
achter elkaar aanrennen?  nee hoor , er zijn levens grote verschillen tussen de kasten en inhoud en filtering van Erik, Doede en die van mij en waarschijnlijk ook van die chinees.

En die van Ruud en Erik verschillen ook behoorlijk in klank!  

De klank van een speaker wordt maar ten dele bepaald door de kast. Er is praktisch geen zuiltje die hetzelfde klinkt, en daar zijn er enorm veel van.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb het hier over 3 verschillende behuizingen waar de units in zitten....ik vind dat elke behuizing anders klinkt....dus niet de unitbehuizing maar de kast....hout naar hout....metaal naar metaal.....kunstof naar kunstof enz enz...

Ik vind dat het naar buiten brengen van het filter...electro/mechanische voordelen heeft....hij wordt minder beinvloed door electrische velden of door de enorme energie in de kast....

Gevoelsmatig geeft een extern filter meer rust aan het geluid....maar ja...het blijft een....gut-feeling... ;)

Het feit dat de ISIS het filter niet extern heeft is meer een verkoop argument...Patel gaf in een eerder interview al aan dat een 4-box show more difficult te verkopen is dan een 2-box show.... ;D
als antwoord toen hem gevraagd werd waarom hij van dit principe af is gestapt (bv bij de Ascent)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Citaat van: Marc Heijligers op juli  6, 2006, 22:57:25
Dikke wanden zegt niets. Je hebt wel een bepaalde dikte nodig, maar vanaf zeg een mm of 25 maakt het praktisch niet meer uit. Dan zie je dat bracing meer helpt.

Verder heb ik onlangs naar een goed DIY dipool design geluisterd met een 30cm Visaton unit. Als je daarna naar welke monopool dan ook luistert, hoor je kast kleuring en dus resonanties. In welke mate dat storend is, is een ander verhaal.

Marc
Dikte maakt wel degelijk uit Marc en vooral als je verschillende materialen gebruikt.
De luistertest maakt dat heel duidelijk. Ondervinding zegt dat als je 1 keer je boven de 6cm gaat er niet veel verschil meer is, maar daaronder blijft de tik test veranderen met de dikte.met 25mm krijg je nog steeds het hol geluid. vanaf 60mm niet meer.
Vergelijk dat maar eens met de baffle van de eidelon. Meteen voel/hoor je daar verschil.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Citaat van: jeroen_d op juli  6, 2006, 23:10:40
Hoi FrankG,

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat mijn middentonerkast met interne vorm a la Nautilus slechts een fractie beter is dan andere mooie stevige kasten. De drivers en filter, versterking en bron zijn meer bepalend voor het eindresultaat.

Dat gezegd hebbende, ik vond het een zeer leuk en leerzaam project om te doen. Als ik opnieuw een gesloten middentoonbehuizing zou moeten maken, zou ik zo opnieuw beginnen ;D.

Wat resonanties betreft, even toch een opmerking. Je project zal een fantastisch resultaat opleveren, buiten kijf. Maar gewoon theoretisch gezien (zoals aangegeven ik durf niet een procentuele invloed op het eindresultaat te geven), vergeet je volgens mij dat niet alleen paneelresonanties roet in het eten kunnen gooien. Staande golven in de kast komen gewoon door de konus weer naar buiten. Hoe goed je driver ook is, die is veeeel minder stijf dan je kastwand. Die staande golven kun je dempen met wol enzo. Maar dat heeft wel invloed op het geluid en daar was het B&W (en daardoor geinspireerd ook mij) om te doen. Ik heb geen dempingsmateriaal in de kast en toch totaal geen staande golven door toepassing van het unieke concept van B&W. Als het dan niet klinkt, ligt het uitsluitend nog aan andere zaken en niet aan de kast.

Nog een bron van resonanties: het frame zelf. Het ophangen met schroeven of bouten via het frame is niet ideaal. De magneet is het zwaarste deel van de driver en tevens de motor, daar waar de krachten ontwikkeld worden. Ophanging aan het frame laat resonanties die hierdoor ontstaan vrij spel. Door de driver vast te zetten via de magneet heb ik de trillingen verminderd. Door bovendien het frame losjes maar toch luchtdicht te koppelen op de kast via een rubber slangetje heb ik het doorgeven van resterende frametrillingen naar de baffle toe verder gereduceerd. Of het hoorbaar een verbetering oplevert: moeilijk vast te stellen. Maar theoretisch is het beter.

@Gydotron, ik ga wel met je mee dat een aantal zelfbouwers te snel tevreden is en niet objectief vergelijken met wat een echt goede commerciele speaker kan neerzetten. Maar er zijn ook zelfbouwers die zonder meer het niveau van filteren van de profs evenaren en soms zelfs daaraan voorbij gaan. In het laatste geval soms ook omdat ze niet een bepaald geluid, horend bij de 'brandname', hoeven neer te zetten.

Gr. Jeroen
Dat zijn allemaal theoretische modellen die niet zijn getest aan de werkelijkheid.
En dat is nu het fijne aan zelfbouw. Mijn opbouw van kast is ook niet getest, je weet dat pas als je begint met de eerste luister meet testen. Betreft staande golven: er zijn wel meer technieken om deze te minimaliseren binnen een kast buiten de gebogen vorm.
Kijk maar eens naar de binnenkant van mijn mid units en die van Erik en Ruud en.......  B&W heeft daar echt geen nieuw ei uitgevonden.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

jeroenkv

Citaat van: FrankG op juli  6, 2006, 22:25:14
Dat heb ik al helemaal doorgelezen. Maar dat wilt niet zeggen dat andere ontwerpen niet goed zijn.
Mijn wanden van de kast zijn overal 10cm dik, Welke resonantie???

Wat dacht je van staande golven in de kast en geluid dat door de conus terug komt? Het mooie aan de schelp van B&W is dat kastklank zoveel mogelijk wordt voorkomen. Als je dan persé in een kast wilt werken kun je dus het best er een schelp achter plaatsen.

Lees gewoon het verhaal van Jeroen_d eens door op www.zelfbouw.nl (staat op meerdere forums, "de ultieme monitor"). Hij laat met metingen ook het e.a. zien.

Movievault

Citaat van: jeroenkv op juli  7, 2006, 06:36:30
Lees gewoon het verhaal van Jeroen_d eens door op www.zelfbouw.nl (staat op meerdere forums, "de ultieme monitor"). Hij laat met metingen ook het e.a. zien.

Nogmaals Jeroen, ik hebt dat helemaal in mijn hoofd zitten dat topic van Jeroen. Keep a open mind. staar je niet blind op 1 ding.
Ik wil daarmee Jeroen_d of B&W niet tekort doen of bashen, dat is helemaal niet mijn bedoeling. Maar er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Anders gebruikte toch niemand meer deze kastvorm?

Kijk eens wat Jeroen_d zelf zegt

quote"  Ik ben er inmiddels van overtuigd dat mijn middentonerkast met interne vorm a la Nautilus slechts een fractie beter is dan andere mooie stevige kasten. De drivers en filter, versterking en bron zijn meer bepalend voor het eindresultaat."  eind quote

De kast die Jeroen gemaakt heeft is een prachtkast, maar daar doen andere ontwerpen/vormen niet voor onder.

Marc Heijligers

Citaat van: FrankG op juli  7, 2006, 05:41:40
Dikte maakt wel degelijk uit Marc en vooral als je verschillende materialen gebruikt.
De luistertest maakt dat heel duidelijk. Ondervinding zegt dat als je 1 keer je boven de 6cm gaat er niet veel verschil meer is, maar daaronder blijft de tik test veranderen met de dikte.met 25mm krijg je nog steeds het hol geluid. vanaf 60mm niet meer.
Vergelijk dat maar eens met de baffle van de eidelon. Meteen voel/hoor je daar verschil.

Uiteraard maakt de dikte uit, maar tot op een zeker niveau wordt het effect overstemd door andere zaken. Je kan de kastwanden meters dik maken, maar via je woofer heb je een opening naar buiten toe vanwege het poeuze materiaal (conus of ring), en gaan inwendige kast reflecties een dominante rol spelen. Dan kan je kloppen op de kast wat je wilt, maar dat zegt verder niets over het gehele systeem.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op juli  7, 2006, 00:34:39
Ik heb het hier over 3 verschillende behuizingen waar de units in zitten....ik vind dat elke behuizing anders klinkt....dus niet de unitbehuizing maar de kast....hout naar hout....metaal naar metaal.....kunstof naar kunstof enz enz...

Op zich klopt dat, maar het zou juist een positief effect kunnen hebben, mits afgestemd. Ik heb liever dat mijn hoog "metalig" klinkt dan "houterig"! :-)

Toen ik in de dode kamer was, werd een zwaar metalen object (een soort speaker stand) mee naar binnen genomen. "Praat er maar eens tegen". Je hoort het metaal dan gewoon meezoemen terwijl je praat. Buiten de dode kamer hoor je dat niet, vanwege de reflecties die je omringen, en de ruisvloer.

Ik vind dat het naar buiten brengen van het filter...electro/mechanische voordelen heeft....hij wordt minder beinvloed door electrische velden of door de enorme energie in de kast....

Elektrische velden? Magnetisch misschien wel, maar elektrisch? Ik denk dat de elektrische velden die er zijn meer onderling in het filter een rol spelen.

De vraag m.b.t. resonanties is welke afweging beter is. De compenenten dicht bij de units (korte draden, capaciteiten dicht bij de units), of beschermen tegen mechanische resonanties? Ik heb er zelf problemen mee om in superlatieven te denken, i.p.v. in termen van afgewogen systemen.

Het feit dat de ISIS het filter niet extern heeft is meer een verkoop argument...Patel gaf in een eerder interview al aan dat een 4-box show more difficult te verkopen is dan een 2-box show.... ;D
als antwoord toen hem gevraagd werd waarom hij van dit principe af is gestapt (bv bij de Ascent)

Als het veel gescheeld zou hebben, dan denk ik niet dat Neil ze in de kast heeft gezet. Mijn vermoeden en ervaring is dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, en dat de secundaire effecten (bijv. componenten dicht op elkaar zetten intern vs. breed uit elkaar extern) meer effect heeft.

Marc

Movievault

Citaat van: Marc Heijligers op juli  7, 2006, 07:39:34
Uiteraard maakt de dikte uit, maar tot op een zeker niveau wordt het effect overstemd door andere zaken. Je kan de kastwanden meters dik maken, maar via je woofer heb je een opening naar buiten toe vanwege het poeuze materiaal (conus of ring), en gaan inwendige kast reflecties een dominante rol spelen. Dan kan je kloppen op de kast wat je wilt, maar dat zegt verder niets over het gehele systeem.

Marc

Heb je volkomen gelijk in Marc, maar ik had het over het zingen van de kast.
Wat betreft het fenomeen waar jij het over hebt, daar heeft elk systeem last van, hoe je het ook maakt. Je kan alleen je uiterste best doen om dit tot een minimum te herleiden.
Maar ik denk dat er veel meer andere factoren zijn die een veel grotere invloed hebben om het geheel/

jeroen_d

Citaat van: FrankG op juli  7, 2006, 05:49:38
Dat zijn allemaal theoretische modellen die niet zijn getest aan de werkelijkheid.
En dat is nu het fijne aan zelfbouw. Mijn opbouw van kast is ook niet getest, je weet dat pas als je begint met de eerste luister meet testen. Betreft staande golven: er zijn wel meer technieken om deze te minimaliseren binnen een kast buiten de gebogen vorm.
Kijk maar eens naar de binnenkant van mijn mid units en die van Erik en Ruud en.......  B&W heeft daar echt geen nieuw ei uitgevonden.

Die modellen zijn zowel numeriek gemodelleerd, met finite element method, als dat ze zijn gevalideerd middels metingen. Jouw kast heeft gewoon interne staande golven, zodra jij er geen wol of zoiets instopt kan ik dat gemakkelijk aantonen dat die er zijn.

Doet verder inderdaad niets af aan mijn en jouw opmerking dat dat nog niet wil zeggen dat het allemaal zeer hoorbaar is en dat er niet vele wegen naar Rome leiden.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Movievault

Citaat van: jeroen_d op juli  7, 2006, 08:05:58
Die modellen zijn zowel numeriek gemodelleerd, met finite element method, als dat ze zijn gevalideerd middels metingen. Jouw kast heeft gewoon interne staande golven, zodra jij er geen wol of zoiets instopt kan ik dat gemakkelijk aantonen dat die er zijn.

Doet verder inderdaad niets af aan mijn en jouw opmerking dat dat nog niet wil zeggen dat het allemaal zeer hoorbaar is en dat er niet vele wegen naar Rome leiden.
Helemaal mijn mening ook.

Movievault

Citaat van: jeroen_d op juli  7, 2006, 08:05:58

Kun jij staande golven in mijn midunits berekenen?

Citaat van: Marc Heijligers op juli  7, 2006, 07:52:49
Op zich klopt dat, maar het zou juist een positief effect kunnen hebben, mits afgestemd. Ik heb liever dat mijn hoog "metalig" klinkt dan "houterig"! :-)

Elektrische velden? Magnetisch misschien wel, maar elektrisch? Ik denk dat de elektrische velden die er zijn meer onderling in het filter een rol spelen.

Marc

Ja magnetische velden...(het was ook al bedtijd ;))

Jij hebt liever dat een hoge C op de viool meer "metaal" klinkt dan "hout"....... >:D..... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Wow wat een discussie!

Om even terug te komen op de N801D:

Citaat van: Erik van Voorst op juli  6, 2006, 22:36:25

De geluidskwaliteit/karakter voor mij persoonlijk haalt het niet bij prijsgelijke Avalons....en daarnaast ben ik niet gecharmeerd van het feit dat er voor hoog-mid en laag 3 verschillende behuizingsmaterialen zijn gemaakt en dat het filter niet apart zit...

Ik betwijfel het of er gelijkgeprijsde Avalons zijn die het tegen de N801D op zouden kunnen nemen. Dan zou je een Ascendant tegenover de 801D moeten zetten, de Opus Ceramic is al 5000 euro per paar te duur. Vergeet de Eidolon maar. Ik heb de N801D al een behoorlijk aantal keer gehoord, en ik moet zeggen dat het erg veel speaker voor het geld is. En hij is echt compleet. De ascendant heeft per definitie een enorme concessie in het laag en mid.

In feite zit het filter in de B&W wel degelijk los van de kast, het filter zit namelijk in de gietijzeren voet... ;)

Moet nog gezegd worden dat Avalon en B&W met hun kastvormen in feite hetzelfde effect najagen wat betreft afstraalgedrag, de uitvoering is alleen verschillend. Ik zou willen stellen dat B&W er verder in is gegaan dan Avalon.

Die middenbehuizing van de N801 is haast niet te imiteren, daaraan is heel veel empyrisch onderzoek vooraf gegaan. De interactie tussen de interne vorm en de midunit is enorm. Een andere midunit (wat voor ons zelfbouwers een gegeven is, want de B&W midunit is niet te krijgen) en de hele behuizing gaat op de schop. En er is geen "rule of thumb" om vanuit de gegevens van een andere midunit de midrange behuizing te dimensioneren. Zo eenvoudig is het dus niet om het concept van B&W aan het werk te krijgen.

Wat betreft mijn keuze om een Avalon-achtige speaker te bouwen is, dat ik de kasten erg mooi vind, het voor mij makkelijker te bouwen is dat gerommel met mallen en kunstharsen (daar ben ik niet zo in thuis). Verder ben ik ook absoluut gefascineerd door de Accuton units, m.i. is er weinig op de markt dat die dingen qua technische perfectie kan overtreffen.

Maar zoals Gydotron al aangaf, zijn er meerdere wegen die naar het ultieme audiogenot kunnen leiden. Scan-speak is daarvan een lichtend voorbeeld, met een heel ander unit-concept.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op juli  7, 2006, 09:27:12
Jij hebt liever dat een hoge C op de viool meer "metaal" klinkt dan "hout"....... >:D..... :-X

Ik heb liever dat de hoge C van een viool naar een viool klinkt!   :-*

Marc  ;D

wil

Citaat van: fgroen op juli  7, 2006, 10:36:06
Wat betreft mijn keuze om een Avalon-achtige speaker te bouwen is, dat ik de kasten erg mooi vind, het voor mij makkelijker te bouwen is dat gerommel met mallen en kunstharsen (daar ben ik niet zo in thuis).
Dus toch ;)
Ik ben dan geen zelfbouwer, maar de verschillende zelfbouwtopics vind ik leuk om te lezen en heb veel bewondering voor de resultaten. Maar de ronde vormen die je bij een N80x, Cabasse enz. ziet, zie ik niet snel gemaakt worden door een zelfbouwer. Het kán uiteraard wel, de fabrikant kan het immers ook, maar dan nog lijkt me het maken van een Avalon-kloon makkelijker tot een goed ogend resultaat leiden.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Marc Heijligers

Ik betwijfel het of er gelijkgeprijsde Avalons zijn die het tegen de N801D op zouden kunnen nemen. Dan zou je een Ascendant tegenover de 801D moeten zetten, de Opus Ceramic is al 5000 euro per paar te duur. Vergeet de Eidolon maar.

Kwestie van smaak. Ik vind persoonlijk B&W meestal te wollig klinken, en in het hoog wat "hard".

Ik zou willen stellen dat B&W er verder in is gegaan dan Avalon.

Ik vrees dat het lood om oud ijzer is. Het gaat om het totaal, niet om een enkel facet.

Kijk maar eens naar de curves van de meeste Avalons. Omdat hun kasten wat minder demping hebben intern, hebben ze een deuk in de on-axis meting rondom de 200Hz. Qua energie afdracht  is het dan weer prima in orde, en met die golflengtes kan je dat prima regelen.

Een Audio Note E is qua demping en resonantie een anti-voorbeeld van hoe een kast gebouwd zou moeten worden. Toch is deze in de bas "ultra-snel". Menig maal dynamischer en sneller dat menig betonnen/marmeren of whatever speaker.

Ik vind dat er in dit soort discussies bepaalde technische zaken tot extreem doel worden gebombardeerd, en zeer gepolariseerd over gedacht wordt. Een beetje alles-of-niets situaties. Dan ga in feite ook niet veel verder dan een "lucky-guess" situatie, en mag het toeval je helpen of de gekozen strategie je gaat helpen of juist niet.

Een speaker is een complex spel tussen akoestiek, mechaniek en elektriek. Je zal het geheel moeten afstemmen, consessies moeten doen, en slechts dan heb je een goed resultaat.

Maar zoals Gydotron al aangaf, zijn er meerdere wegen die naar het ultieme audiogenot kunnen leiden.

Het gevaar zit 'm in het woord ultiem. Ieder systeem is een consessie. Er is geen high-end installatie die de sfeer van Billie Holiday op een oude buizenradio kan halen. Voor die muziek uit die tijd is dat voor mij ultiem genieten.

Moraal: volgens mij is enige relativering op zijn plaats. Naschrift: Dat geldt ook voor meneer Patel, en "meneer" B&W, en en en...!  ;)

Marc

Movievault

Citaat van: Marc Heijligers op juli  7, 2006, 11:12:44
Kwestie van smaak. Ik vind persoonlijk B&W meestal te wollig klinken, en in het hoog wat "hard".

Ik vrees dat het lood om oud ijzer is. Het gaat om het totaal, niet om een enkel facet.

Kijk maar eens naar de curves van de meeste Avalons. Omdat hun kasten wat minder demping hebben intern, hebben ze een deuk in de on-axis meting rondom de 200Hz. Qua energie afdracht  is het dan weer prima in orde, en met die golflengtes kan je dat prima regelen.

Een Audio Note E is qua demping en resonantie een anti-voorbeeld van hoe een kast gebouwd zou moeten worden. Toch is deze in de bas "ultra-snel". Menig maal dynamischer en sneller dat menig betonnen/marmeren of whatever speaker.

Ik vind dat er in dit soort discussies bepaalde technische zaken tot extreem doel worden gebombardeerd, en zeer gepolariseerd over gedacht wordt. Een beetje alles-of-niets situaties. Dan ga in feite ook niet veel verder dan een "lucky-guess" situatie, en mag het toeval je helpen of de gekozen strategie je gaat helpen of juist niet.

Een speaker is een complex spel tussen akoestiek, mechaniek en elektriek. Je zal het geheel moeten afstemmen, consessies moeten doen, en slechts dan heb je een goed resultaat.

Het gevaar zit 'm in het woord ultiem. Ieder systeem is een consessie. Er is geen high-end installatie die de sfeer van Billie Holiday op een oude buizenradio kan halen. Voor die muziek uit die tijd is dat voor mij ultiem genieten.

Moraal: volgens mij is enige relativering op zijn plaats. Naschrift: Dat geldt ook voor meneer Patel, en "meneer" B&W, en en en...!  ;)

Marc
Helemaal mee eens.

Dat is ook wat ik een paar post terug heb gezegd.
Al de ontwerpen van zelfbouwers zijn niet getest.

"Dat zijn allemaal theoretische modellen die niet zijn getest aan de werkelijkheid.
En dat is nu het fijne aan zelfbouw. Mijn opbouw van kast is ook niet getest, je weet dat pas als je begint met de eerste luister meet testen."

Citaat van: Marc Heijligers op juli  7, 2006, 10:59:36
Ik heb liever dat de hoge C van een viool naar een viool klinkt!   :-*

Marc  ;D

Dan moet je als mijn keuken af is maar weer eens langskomen.... ;D..... :-* :-*

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op juli  7, 2006, 11:33:25
Dan moet je als mijn keuken af is maar weer eens langskomen.... ;D..... :-* :-*

Je gaat je units van de XxX toch niet in de kastdeuren monteren, hoop ik? Erik, Erik, ik vond het goed klinken bij je, stop stop!  :o

Marc  8)

Movievault

Hahaha, volgens mij moet dat goed klinken met dat kristal als dempingsmateriaal. ;D
Heb je de wanden ook met zand gevult Erik ?  ;D

jeroenkv

Citaat van: FrankG op juli  7, 2006, 06:49:33
Nogmaals Jeroen, ik hebt dat helemaal in mijn hoofd zitten dat topic van Jeroen. Keep a open mind. staar je niet blind op 1 ding.
Ik wil daarmee Jeroen_d of B&W niet tekort doen of bashen, dat is helemaal niet mijn bedoeling. Maar er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden. Anders gebruikte toch niemand meer deze kastvorm?

Kijk eens wat Jeroen_d zelf zegt

quote"  Ik ben er inmiddels van overtuigd dat mijn middentonerkast met interne vorm a la Nautilus slechts een fractie beter is dan andere mooie stevige kasten. De drivers en filter, versterking en bron zijn meer bepalend voor het eindresultaat."  eind quote

De kast die Jeroen gemaakt heeft is een prachtkast, maar daar doen andere ontwerpen/vormen niet voor onder.

Ik verbaas mij er alleen over dat iedereen Avalonkasten maakt... Prima dat iedereen ze mooi vindt etc., maar dat is een andere rede dan dat dat ook de beste kast is. Eigenlijk gewoon een modeverschijnsel (niks mis mee). De opzet van Jeroen is de beste die ik tot nu toe gezien heb, dus als je toch alles beter wilt doen dan Niel is dit een mooie kans.

Zelf gebruik ik liever helemaal geen kast, dan is er ook geen kastkleuring. ;D

ruud2

Citaat van: jeroenkv op juli  7, 2006, 14:14:07
Ik verbaas mij er alleen over dat iedereen Avalonkasten maakt... Prima dat iedereen ze mooi vindt etc., maar dat is een andere rede dan dat dat ook de beste kast is. Eigenlijk gewoon een modeverschijnsel (niks mis mee). De opzet van Jeroen is de beste die ik tot nu toe gezien heb, dus als je toch alles beter wilt doen dan Niel is dit een mooie kans.

het zal wel aan de units liggen :)
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Movievault

Citaat van: jeroenkv op juli  7, 2006, 14:14:07

Jeroen heb jij mijn topic wel gelezen ? ?  ;D

Ik maak geen avalons maar JMlab speaker.