Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Gestart door garmtz, mei 8, 2006, 09:20:33

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Zo'n 'foutje' met het front zal denk ik niet eens zijn onstaan in de fabriek, maar waarschijnlijk door geschuif met het ding door Rhapsody. Geloof me dat het ding 'impeccable' de fabriek verlaat.

Draiz

Ah, ik was al bang dat ik een andere bestemming voor mijn 75.000 euro zou moeten zoeken  ;D
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

garmtz

Citaat van: Draiz op juni 29, 2006, 22:10:19
Ah, ik was al bang dat ik een andere bestemming voor mijn 75.000 euro zou moeten zoeken  ;D

;D

ruud2

Citaat van: garmtz op juni 29, 2006, 22:00:50
Zo'n 'foutje' met het front zal denk ik niet eens zijn onstaan in de fabriek, maar waarschijnlijk door geschuif met het ding door Rhapsody. Geloof me dat het ding 'impeccable' de fabriek verlaat.

Ja Garmt dat zal best, maar al je je interview goed bekijkt komt er het avalon logo voorbij van de Isis wat gewoon met een schroef middenop !!!!!!!!!!!!!!!!!!1is vastgezet.......................nou ik kom niet meer bij!! :o :o
hoe duur waren ze ook alweer, roflol

Ruud
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Draiz

Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

ruud2

nee, skroefen sijn duur fandaag de dach of kosten veul.
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Spacebass

Leuk interview Garmt en Jiri  8)

Heb mij geen moment verveeld en vond hem eerder boeiend dan arrogant eigenlijk 8) Maar duidelijk iemand die zich niet naar bepaalde antwoorden toe laat manipuleren (Of te wel nu weten we nog niet waar hij mee test  ::) en wat zijn ideale set voor de speakers is)

Grappig om "bekende" metaforen te horen die wij hier ook wel eens op het forum gebruiken ;D

ps
Wat de zelfbouwers betreft....hij kan natuurlijk niet anders zeggen dan wat hij zegt, tis en blijft een bedrijf dat geld moet verdienen ;D

rnacoustics

Citaat van: Spacebass op juni 29, 2006, 23:40:12

Maar duidelijk iemand die zich niet naar bepaalde antwoorden toe laat manipuleren (Of te wel nu weten we nog niet waar hij mee test  ::) en wat zijn ideale set voor de speakers is)

Toen ik bij Rhapsody was, begreep ik uit Neil z'n woorden, (ik was een van de gelukkige, om ook even wat vragen te kunnen stellen aan Neil) Dat hij voornamelijk met zijn oren test. Hij vertelde dat de test/luisterruimte helemaal bezaaid lag met filter componenten en over een zeer lange periode net zo lang de ISIS aan het tunen was tot dat hij tevreden was. Dus luisteren,luisteren en nog eens luisteren!! De ontwikkeling heeft 2 jaar geduurd. Ik denk ook dat hij natuurlijk ook de nodige measure tools gebruikt.

Marc Heijligers

Citaat van: rnacoustics op juni 30, 2006, 10:58:14
Toen ik bij Rhapsody was, begreep ik uit Neil z'n woorden, (ik was een van de gelukkige, om ook even wat vragen te kunnen stellen aan Neil) Dat hij voornamelijk met zijn oren test. Hij vertelde dat de test/luisterruimte helemaal bezaaid lag met filter componenten en over een zeer lange periode net zo lang de ISIS aan het tunen was tot dat hij tevreden was. Dus luisteren,luisteren en nog eens luisteren!! De ontwikkeling heeft 2 jaar geduurd. Ik denk ook dat hij natuurlijk ook de nodige measure tools gebruikt.

Niet dat ik mezelf met Neil wil vergelijken, maar luisteren,luisteren en nog eens luisteren is volgens mij de enige manier om speakers te ontwerpen. Uiteraard, je moet eerst zorgen dat je design  "technisch correct" is, m.a.w. grote flaws uit je design halen (relatief valk, fases aligned). Daarvoor moet je meten en simuleren. Vervolgens vind er een graduele shift plaats naar testen met de oren (en sanity checks en/of volgende stappen bepalen met simulaties). Zeker als het gaat om het vinden van een trade-off tussen on-axis response, en gereflecteerde off-axis response. Daar kan je ook wel wat simuleren, maar dat is een complete verassing hoe dat uit pakt in de praktijk. En dan is er nog een scala aan keuzes die technisch allemaal even valide zijn (bijv. het kiezen van je kantelpunt), maar die in de praktijk enorme verschillen geven.

Dat laatste duurt erg lang, en je moet enorm veel muziek draaien voordat je keuzes definitief kan maken. En tot slot is er het gevaar in een lokaal optimum te geraken. Soms moet je kiezen voor een verandering die in eerste instantie niet goed lijkt te zijn (bijv. de speakers "duffer" maakt), maar die daarna een hoop andere veranderingen mogelijk maakt. Met name dat is moeilijk. De enige manier om uit zijn lokaal resultaat te geraken is veel luisteren bij andere mensen, of met andere apparatuur. Dan ga je namelijk kritische vragen stellen over de eigen creaties.

Omdat er in de praktijk veel getest en ge-checked moet worden, ga je omwille van de praktijk werken met krokodil klemmen (wel de dikke versies, die hebben weinig weerstand). Het verschil tussen solderen of klemmen is hoorbaar, maar is miniem, en wat mij betreft is het werken met klemmen voldoende nauwkeurig voor het bepalen van de topologie en de eerste orde waardes van weerstanden e.d.. Op het moment dat je aan de fijn afstemming komt met component keuzes moet je gaan solderen.

Mensen die panisch worden bij het zien van dit soort bedrading, moeten hun versterker maar eens openschroeven, of leuker nog, een transistor openmaken en kijken naar de bonding intern.

Mijn voorspelling is dat ik nog wel een paar maanden bezig ben voordat de huidige topologie bevroren wordt. Zo langzaamaan begin ik ook naar de 2 jaar te kruipen, maar dat heeft ook als oorzaak de initiele metingen waar ik niet meer mee vooruit kon, en het gebrek aan ervaring in het begin.

Voor de integriteits check een foto van de filterbakjes zoals ze er momenteel uit zien.  ;) Da's nog eens wat anders dan een opbollende stukje vilt!  O0

Marc :)
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Spacebass

Citaat van: rnacoustics op juni 30, 2006, 10:58:14
Ik doelde eigenlijk op de hele keten voor de luidsprekers. In Nederland wordt het voornamelijk samen met Spectral en MIT opgesteld. Patel geeft aan dat het niet "zijn" route is, maar dat van de importeur die het niet alleen naar zijn smaak maar ook naar die van zijn klantenkring bepaald. Hij geeft terecht aan dat verschillende culturen/landen een andere "voorkeur" hebben en dat deze dus daarop ingericht worden.

Zo weet ik nu dus niet waar hij zelf mee test  ;)

jeroenkv

Hij zegt dat er gauw 100 componenten in een filter zitten (wat natuurlijk grootspraak kan zijn). Dan gebruikt hij toch geen serie filter, want dan hou je geen rendement meer over? Allemaal weer terug naar parallel?  8)

rnacoustics

Citaat van: Spacebass op juni 30, 2006, 20:11:35
Ik doelde eigenlijk op de hele keten voor de luidsprekers. In Nederland wordt het voornamelijk samen met Spectral en MIT opgesteld. Patel geeft aan dat het niet "zijn" route is, maar dat van de importeur die het niet alleen naar zijn smaak maar ook naar die van zijn klantenkring bepaald. Hij geeft terecht aan dat verschillende culturen/landen een andere "voorkeur" hebben en dat deze dus daarop ingericht worden.

Zo weet ik nu dus niet waar hij zelf mee test  ;)
De combinatie Spectral, MIT en Avalon is dacht ik ook de voorkeurskeuze van Harry. en komt allemaal van More Music vandaan. Neil vertelde ook dat de ISIS makkelijker aan te sturen is dan de oudere generatie Avalon's. En dat meerdere combinaties met  andere merken goed mogelijk is. Wat je wel in andere landen ziet. Wat hij zelf in zet, weet ik ook niet. Wie wel?

Marc Heijligers

Citaat van: jeroenkv op juli  1, 2006, 10:00:37
Hij zegt dat er gauw 100 componenten in een filter zitten (wat natuurlijk grootspraak kan zijn). Dan gebruikt hij toch geen serie filter, want dan hou je geen rendement meer over? Allemaal weer terug naar parallel?  8)

Je kan zien dat Avalon veel weerstanden en capaciteiten parallel schakelt om tot een bepaalde waarde te komen. Het zou theoretisch bezien nog steeds een seriefilter kunnen zijn, alhoewel ik sterke vermoedens heb dat ze parallelfilters gebruiken.

Serie- of parallelfilters is geen doel, maar een middel. Met beiden zijn goede of slechte resultaten te bereiken, dat is geheel afhankelijk van de units.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

rnacoustics

Citaat van: jeroenkv op juli  1, 2006, 10:00:37
Allemaal weer terug naar parallel?  8)

Wat is daar mis mee?
Citaat van: Marc Heijligers op juli  1, 2006, 10:09:18
Serie- of parallelfilters is geen doel, maar een middel. Met beiden zijn goede of slechte resultaten te bereiken, dat is geheel afhankelijk van de units.

Marc
Helemaal mee eens!

jeroenkv

Er is hier een hype ontstaan om serie te gaan filteren, maar blijkbaar wordt dat in de industrie niet echt toegepast? Ondanks dat zij betere aparatuur, dode kamers en meer ervaring hebben. Zouden wij daar ook geen lering uit kunnen trekken?  :-\ (zonder te zeggen dat zij alles goed doen  ;) )

fgroen

Citaat van: jeroenkv op juli  1, 2006, 10:27:41
Er is hier een hype ontstaan om serie te gaan filteren, maar blijkbaar wordt dat in de industrie niet echt toegepast? Ondanks dat zij betere aparatuur, dode kamers en meer ervaring hebben. Zouden wij daar ook geen lering uit kunnen trekken?  :-\ (zonder te zeggen dat zij alles goed doen  ;) )

Misschien wel omdat ze betere aparatuur, dode kamers en meer ervaring hebben.  8) ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Jiri

Ben nog even terug geweest naar Rhapsody, om weer een nieuwe foto te maken.
Ik wilde hem jullie niet onthouden.

Groetjes,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

AppleMies

Citaat van: Erik van Voorst op juni 25, 2006, 09:27:50
we bouwen een DAX COBRA..(na).... >:D

En die DAX rijdt toch beter als "The real Thing"  Ik kan het weten.  Heb een DAX gehad en een echte gereden ;)  Eerlijkheidshalev moet ik bekennen dat ik liever een echte zou hebben.

gr

Michel
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk dat is een prima bevestiging uit de praktijk...er staat ons als zelfbouwer zoveel moois ter beschikking dat we in staat zijn om zelfs "de real thing" te kunnen overtreffen.....alleen het gevoel kun je niet uitschakelen en blijft voor velen de magie (en status) van het echte produkt toch lonken.... ;D

Het is natuurlijk wel zo dat het slechts weinigen gegeven is om tot een vergelijkbaar of beter eindproduct te komen....ik denk dat Neil Patel er gewoon doodziek van wordt dat zijn avalons door een hoop snelle knutselaars van een vergelijkbaar jasje wordt verzien...en voila.....een avalon.......dat verklaart natuurlijk dan gelijk zijn parerende arrogantie... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arieson

Citaat van: Erik van Voorst op juli  3, 2006, 10:37:04
Kijk dat is een prima bevestiging uit de praktijk...er staat ons als zelfbouwer zoveel moois ter beschikking dat we in staat zijn om zelfs "de real thing" te kunnen overtreffen.....ik denk dat Neil Patel er gewoon doodziek van wordt dat zijn avalons door een hoop snelle knutselaars van een vergelijkbaar jasje wordt verzien...en voila.....een avalon.......dat verklaart natuurlijk dan gelijk zijn parerende arrogantie... >:D

Neil kan of wil hier duidelijk geen soup van maken  >:( ;D .

fgroen

Citaat van: Arieson op juli  4, 2006, 19:34:07
Neil kan of wil hier duidelijk geen soup van maken  >:( ;D .

Laat hem maar in zijn eigen SOUP gaar koken...  ;D

Realiteit is, dat het zelfbouwmarkt Avalon nauwelijks of niet schaadt. Iemand die een paar soups bouwt, zal zich nooit een paar Opus Ceramiques kunnen of willen veroorloven.

Als ik naar mezelf kijk, kan ik mooie kant en klare speakers kopen, maar ik zal het nooit doen. Daarvoor ben ik te eigenwijs.   ;D  Ik bouw het liever zelf omdat ik denk dat ik het beter kan, en omdat dat me veel meer voldoening geeft.

Misschien dat ik ooit nog een keer genoeg van krijg van al dat gezaag en geplak, dat ik gewoon het resultaat wil hebben en ik de ideale speaker tegen het lijf ben gelopen, die dan toevallig uit een fabriek komt.. Als daar dan Avalon op staat, kan ik altijd nog bij mr. Neil aankloppen.  8)

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik denk dat de Avalon clones de Avalon markt wel schaadt.

Een beetje vergelijkbaar met "nep" Rolex en Cartier of all die gukkie-tasjes.... ;D

Het gaat dan bv. ten koste van de exclusiviteit....

Het is natuurlijk een ander verhaal of de zelfbouwer zich hierom druk maakt... >:D

Ik draag bv. een echte Rolex...so what...als iemand mij ernaar vraagt zeg ik...Turkije...,
ik draag hem omdat ik het verschrikkelijk mooi vind en verder niet....gewoon een liefhebber
...ik zit er dus totaal niet mee.....als mijn collega een nepper draagt... ;)

Helaas zijn er wel legio-mensen die de neppers vervloeken...omdat ze een hoop geld hebben betaald
en er talloze "look-alikes" op de markt rondhangen....   
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op juli  5, 2006, 13:09:05
Ik denk dat de Avalon clones de Avalon markt wel schaadt.

Een beetje vergelijkbaar met "nep" Rolex en Cartier of all die gukkie-tasjes.... ;D

Ik denk dat de vergelijk niet juist is. Ik ken geen kloonbouwer die "produktie" draait op basis van de DIY informatie. Je kan niet zo ergens een kloon kopen waarop iemand veel aan gaat verdienen. Als dat overigens wel zo zou zijn, zou ik dat kwalijk vinden!

Verder lijken de Avaclones misschien uiterlijk op de Avalons, maar hun primaire doel is muziek weergeven. In dat opzicht lijken de speakers die ik ken niet op de Avalons, en zijn het wat mij betreft absoluut geen klonen.

Waar wel een "schadelijk" element zit, is het inzicht in het kostenplaatje van zo'n speaker. De Avalons gaan voor behoorlijk dikke prijzen over de toonbank, er wordt door verschillende partijen behoorlijk veel bovenop gezet. Daar horen natuurlijk die trieste verhalen bij over "exclusief", "ontwikkelingskosten", "Amerikaanse salarissen", "presentatie" etc. Er zijn ook fabrikanten die in dat opzicht wat meer tot efficientie gedwongen worden, en daardoor naar mijn idee reeelere prijzen rekenen. Kijk maar eens naar een merk als Usher. Los van het feit of je de speaker even mooi vind klinken of niet, de gebruikte units, de componenten en afwerking zijn van vergelijkbaar niveau, maar wel voor een kwart van de prijs. Om dit te verwezenlijken moet je in een ander land fabriceren, en een andere infrastructuur met andere marges hanteren. Ook onze zelfbouw perikelen laten zien dat ondanks het toepassen van speciale componenten e.d., de uiteindelijke resultaten voor een fraktie van de prijs fabriceerbaar zijn. Dat is natuurlijk wat minder prettig voor de business die met allerlei voodoo praat de marges in stand probeert te houden.

Citaat van: Erik van Voorst op juli  5, 2006, 13:09:05
Het gaat dan bv. ten koste van de exclusiviteit....

Dat klopt, maar ik denk dat dit onomkoombaar is, ook in de commerciele markt (zoals bijv. Usher, Vincent, etc.). Het zal meer fabrikanten dwingen om zich in een nog exclusiever segmet te gaan bevinden (de Isis?), en/of efficienter te worden. Ik zie een analogie in de markt van de wijnen, waar de traditionele wijngebieden (Bordeaux, Bourgogne, Piemonte) worden overrompeld door andere gebieden die de kneepjes van het vak overnemen, en in goedkopere en efficientere gebieden starten. Ik denk dat we over 20 jaar de wijn wereld niet meer terug kennen, als in de nieuwe gebieden de druifstokken op leeftijd gaan komen.

Verder over exclusiviteit. De kennis rondon speaker design wordt steeds meer gedeeld en bekend via boeken en het internet. Kijk maar eens naar de Elektuur speaker special nummer 1, en wat er nu allemaal aan designs op het net te vinden is. Ook de beschikbaarheid van simulatie software en meetsoftware voor acceptabele prijzen maakt het mogelijk dat mensen verder kunnen komen dan een "lucky guess".

Het is tegenwoordig in iedere markt moeilijk om je ontwikkelingskosten/vaste kosten terug te verdienen. Dat kan je doen door zeer grote aantallen, of door exclusiviteit (of door je klanten voor de gek te houden denk aan al die geldverstrekkers). Speakers designen en kasten zagen an sich is niet exclusief, de  apparatuur is overal beschikbaar, en de kennis ligt op straat. Het aantal goede speakers is dun bezaaid, maar de liefhebbers daarvan overigens ook! Neil zal het moeten hebben van zijn eigen nieuwe innovaties, en die snel ten gelde maken voordat de kennis weer voor het grijpen ligt.

Maar andersom geldt ook dat Neil net zo hard mee profiteert van de info om hem heen. Misschien niet direkt van ons, maar de kennis en middelen komen ook voor hem beschikbaar doordat enthousiaste mensen in hun hobby, of via hun hobby uiteindelijk professioneel kennis opbouwen en doorgeven. Ik denk dat momenteel bijna niemand met een laag kennis niveau van speakers met een overtuigend businessplan voor een speaker business naar een bank kan gaan, en een lening kan krijgen. Dat betekent dat je pro-deo moet starten, anders red je het niet.

Ook daarin verschilt het speaker voorbeeld zich van de "copy-watch".

Marc

PS: Toen ik in Hong-Kong was, werd je op iedere hoek van de straat in de toeristen buurten vreslijk lastig gevallen met die copy-watch verkopers. Je kwam ook niet snel van ze af. Wat redelijk aardig werkte was naar je eigen (goedkoop prul) horloge wijzen, en heel boos zeggen "Vind je deze niet mooi dan, je gaat me toch niet vertellen dat je me aan het beledigen bent, want dat wordt ik heel kwaad!". Case solved!  8)

fgroen

Ik denk wel dat er een verschil is tussen je eigen nep-Rolex uitvijlen, en een chineese imitatie kopen die en masse wordt geproduceerd. Dat eerste schaadt m.i. niet, vanwege het achterwege blijven van commercieel belang en grootschaligheid, het tweede in zekere zin wel.

Het zou iets anders zijn al iemand een fabriek opstart waaruit per jaar duizenden avaclones naar buiten gekotst worden, en die vervolgens de markt overspoelen.

Aan de andere kant begrijp ik wel wat je bedoeld, Erik. Het feit dat imitaties van een exclusief produkt daar zijn, ondermijnt voor een deel van de eigenaren van "the real thing" hun pride of ownership.

Ik denk dat als ik een paar Eidolons had, ik in een goed DIY projekt geïnteresseerd zou zijn, en mijn neus zou ophalen voor een Koreaanse imitatie waar geen reet van klopt, of waar slavenarbeid aan ten grondslag ligt.  :)

PS: Marc was me voor...  ;D

fgroen

CiteerIk denk dat we over 20 jaar de wijn wereld niet meer terug kennen, als in de nieuwe gebieden de druifstokken op leeftijd gaan komen.

Ik ken nu al excellente "new world" wijntjes die ik veel liever drink dan de exclusieve Franse rommel...  ;D