Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Gestart door garmtz, mei 8, 2006, 09:20:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruud2

ach , naar anderhalf jaar !! is het (eind) resultaat eindelijk inzicht :P
Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

R

Citaat van: Erik van Voorst op mei 15, 2006, 18:26:59
Die allerbeste test cd draai je alleen met vrienden..zonde van je geld....koop dan bv de nieuwste Hillary Hahn met het Elgar vioolconcert...heb je tenminste stage en kippevel-muziek... 8)

Voor de duitse test-Audio-waarderingliefhebbers
Hillary Hahn =  geluid: 10     uitvoering : 10

Nog bedankt voor de tip, inmiddels op de kop getikt en binnen via amazon.de. Echt een prachtige cd. O0

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>


Marc Heijligers

Citaat van: Ruben op mei 27, 2006, 16:45:22
Deze is het:

http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B0002CX4Q8/qid=1148741417/sr=8-4/ref=sr_8_xs_ap_i4_xgl/028-2512227-3210911

Ik heb een gebruikte nieuwe besteld, scheelde weer wat.

Ik heb 'm beluisterd, maar ik keer toch terug naar mijn eigen favouriet (Solti, Chung):

http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B000BEVD6A/qid=1148747780/sr=1-2/ref=sr_1_10_2/302-5457311-0844017

Misschien opname technisch want minder, maar veel meer drama en geweldige combinatie van introvertie en extrovertie. De solist, helemaal in zichzelf gekeerd, maar o zo gevend naar het publiek toe.

Tja, juist over smaak valt te twisten!  8)

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Tja...die uitvoering vind ik weer wat "gekunsteld" ...ik heb wel meer van haar.....met dezelfde "klacht"  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op mei 29, 2006, 08:50:06
Tja...die uitvoering vind ik weer wat "gekunsteld" ...ik heb wel meer van haar.....met dezelfde "klacht"  ;D

Toch ook niet de uitvoering van de vioolsonate van Resphighi, samen met Zimermann? Als je die niet mooi vindt, ben je een muziekhater!  ;D

Terug naar de Elgar, mijn grootste bezwaar aan Solti/Chung vind ik het wat matte orkestspel van Solti. Die kan de introvertie van Chung niet volgen.

Ik vind zelf Hahn wat "mat", en je hoort dat het ze allemaal nog niet zo makkelijk af gaat. Ze struikelt her-en-der over de techniek, en dat staat de expressie nog in de weg. Maar wel lekker puur. Ik heb er met plezier naar geluisterd.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Oefff Marc...daar wil ik fel tegen ingaan.....

Solti weet als geen ander dat Elgar al zo enorm lyrisch is...dus oppassen geblazen en niet overdrijven... >:D
Inderdaad geen kwaad woord over Zimerman...wat een pianist...staat gelukkig weer opnieuw in de belangstelling
....een aanrader van hem is het 2e pianoconcert van Chopin.....

Wil ik wel horen op de ISIS... 8)

Neil Patel heeft in een interview nog iets gezegd (negatief) over de totstandkoming van de exorbitante prijsstelling van topspeakers...met een vervelende verwijzing naar Wilson....

In de laatste Absolute Sound slaat Wilson in zijn commercials terug.....leuk leesvoer... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Movievault

Hoe zit dat eigenlijk met dat intervieuw , is dat al ergens te lezen?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

eric_audio

Citaat van: Erik van Voorst op mei 29, 2006, 10:27:26
Inderdaad geen kwaad woord over Zimerman...wat een pianist...staat gelukkig weer opnieuw in de belangstelling
....een aanrader van hem is het 2e pianoconcert van Chopin.....

Ik vind het 2e pianoconcert van Brahms met Zimerman geweldig. Wel al een oudere opname maar dat maakt niet uit.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

FrankB

Citaat van: Marc Heijligers op mei 29, 2006, 10:04:24
Toch ook niet de uitvoering van de vioolsonate van Resphighi, samen met Zimermann? Als je die niet mooi vindt, ben je een muziekhater!  ;D

Is dat DEZE??
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Citaat van: FrankG op mei 29, 2006, 10:30:04
Hoe zit dat eigenlijk met dat intervieuw , is dat al ergens te lezen?

Ik ga beginnen met het interview te transcriben naar tekst. Het is echter meer dan een uur lang, dus je zult nog even geduld moeten hebben... Ook de edit van de video-opnames zullen nog wel even op zich laten wachten...

Movievault

whha man je hou ons zo in spanning, heb jij een cursus SM op het internet gedaan of zo  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Marc Heijligers

Citaat van: FrenkB op mei 29, 2006, 10:41:43
Is dat DEZE??

Yep. De Strauss is wat erg "zoet", maar het samenspel tussen viool en piano op de Resphighi is van ongekenden kwaliteit. Ook een best aardige opname.

Watbetreft Solti, niet opblazen of overdrijven is iets heel anders dan mat spelen! Je moet met Elgar enorm oppassen dat het geen "het kabbelt maar voort muziekje" of "bedachtzame muziek" wordt. Solti neigt een beetje naar dat laatste. Het vioolconcert van Sibelius is ook zo'n kandidaat. Er zijn om die reden maar 2 uitvoeringen die met tot nu toe hebben kunnen bekoren.

Een andere topper van Chung en Radu Lupu:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B0000041TM/qid=1148893737/sr=8-1/ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl/203-4311478-3151950
Dat is zo'n CD die wat mij betreft meegaat naar het onbewoonde eiland (nu ben ik nogal een Debussy liefhebber). Het is geweldig om te horen hoe de rol verschuift van pianist naar violist en terug. Dat hoor je zelden! Er wordt erg goed naar elkaar geluisterd.

Tot slot, over Debussy gesproken, deze mag ook niet in je collectie ontbreken. Er is nog nooit een opname van de Preludes geweest die me helemaal heeft kunnen bekoren, maar na een paar minuten "prikken" was me meteen duidelijk dat dit creme-de-la-creme is:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B000001GGL/qid=1148893945/sr=1-1/ref=sr_1_26_1/203-4311478-3151950

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

FrankB

Hoi Marc,

Citaat van: Marc Heijligers op mei 29, 2006, 11:09:50
Yep. De Strauss is wat erg "zoet", maar het samenspel tussen viool en piano op de Resphighi is van ongekenden kwaliteit. Ook een best aardige opname.

Volgens mij is deze cd opnieuw uitgegeven, zie HIER

Ik denk dezelfde opname, maar dan een nieuwere uitgave. En nog gewoon verkrijgbaar.

Gr,
Frank
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Erik van Voorst (in memoriam)

Laatste keer off-topic:

mat spelen...hmmm...smaken verschillen. >:D

Laat ik het zo zeggen...als je Jaqueline du Pre op de Cello de "Elgar" hoort en ziet spelen.....dan speelt zelf Chung  "mat "..... >:D.

Misschien leuk om een muziektopic KLASSIEKE MUZIEK ERVARINGEN te openen.... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op mei 29, 2006, 11:47:07
Laat ik het zo zeggen...als je Jaqueline du Pre op de Cello de "Elgar" hoort en ziet spelen.....dan speelt zelf Chung  "mat "..... >:D.

Kan ik me voorstellen, met zo'n cello in je nek maak je wel indruk! ;)

Chung speelt erg zoals al eerder gezegd vrij introvert, en is nogal "van ver weg opgenomen" (wat dat effect versterkt), maar als je luistert wat ze aan het doen is kan je horen dat ze het behoorlijk druk heeft! Het wordt je alleen niet op een presenteerblaadje je oren ingepropt.

't Is net zoals met wijn. Bij sommige wijnen is het lekker om de houtrijping subtiel in de afdronk te proeven, bij de ander is het niet erg om de houtsplinters tussen je tanden te voelen knarsen!  ;D

Ik heb overigens het idee dat er over de decennia heen nogal wat aan het vioolspel aan het veranderen is. Ik heb zo'n voorbeeld (Janine Jansen, Vivaldi) nu op de koptelefoon (leve de iPods). Enigzins "vulgair" gespeeld (enige analogie is puur toeval heren!), heerlijk opzwepend, barst van de energie. De barok stijl van tegenwoordig. Ik mag het overigens wel.

Citaat van: Erik van Voorst op mei 29, 2006, 11:47:07
Misschien leuk om een muziektopic KLASSIEKE MUZIEK ERVARINGEN te openen.... :P

Beter nog? Weer eens een luistersessie met muziek organiseren? Ik heb weer een paar leuke pareltjes gescoord!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Shorty

Neil Patel die Wilson Audio verwijten maakt over te hoge prijzen?  :o Het moet niet veel gekker worden!!  :-[ :P ::)
VrGr,

Bart J.

garmtz

Neil Patel vindt natuurlijk zijn speakers het wel waard en Wilsons niet... Kan hem overigens niet echt ongelijk geven, maar zal wel een 'smaakkwestie' zijn... ;)

Shorty

Citeerbij sommige snaren verdwijnt de klankkast van het instrument, bij andere tonen heb je het idee dat ze op je oren slaan en eeuwig blijven doorklinken (resonanties).

Lijkt me verduiveld moeilijk om dat soort fenomenen juist te interpreteren: bij snaarinstrumenten heb je nu eenmaal 'dode' punten op de hals, en andere punten waarbij de resonantie juist optimaal is... Als je dat kunt terughoren klopt de speaker dus wél.


VrGr,

Bart J.   


garmtz

Citaat van: FrankG op mei 29, 2006, 11:05:11
whha man je hou ons zo in spanning, heb jij een cursus SM op het internet gedaan of zo  ;D

SM is gewoon mijn levenswijze... ;D

Marc Heijligers

#172
Citaat van: Shorty op mei 29, 2006, 15:21:54
bij sommige snaren verdwijnt de klankkast van het instrument, bij andere tonen heb je het idee dat ze op je oren slaan en eeuwig blijven doorklinken (resonanties).

Lijkt me verduiveld moeilijk om dat soort fenomenen juist te te interpreteren: bij snaarinstrumenten heb je nu eenmaal 'dode' punten op de hals, en andere punten waarbij de resonantie juist optimaal is... Als je dat kunt terughoren klopt de speaker dus wél.

Dat is een ander effect als wat ik bedoel. Als er voor IEDER instrument/stem op dezelfde toonhoogte sprake is van resonanties, dan klopt het NIET. Verder klinkt het soort resonantie wat ik bedoel "dicht en hard", en dat is bij een instrument zelden het geval. Die bevat op zijn resonantie punt meer energie, maar het staat niet op je oren te rammen.

Overigens herken ik "dode" punten bij instrumenten niet. Wel meer of minder energie. Bij een akoestische gitaar hoor je bij alle toonhoogtes de kast mee resoneren. Moet je je hand maar eens stevig op de bovenplaat drukken, dan hoor je het verschil wel. Dat meetrillen zit typisch in de 300Hz-1kHz gebied. Zie hier de reden waarom sommige mensen hun speakers in dat gebied graag wat "ophalen", omdat dit het klankkarakter van hun favoriete instrument enigzins benadrukt (ik maak me er ook een beetje schuldig aan!).

Het is inderdaad niet makkelijk om het timbre van een speaker te bepalen. Zelf veel naar akoestische live-muziek luisteren, en verschillende referentie hoofdtelefoons helpt je bij het bepalen van deze effecten en het bepalen van het timbre (want je kent de opname niet). Veel luisteren, en veel geduld is het devies, en niet te snel denken dat je het goed punt bepaald hebt. Het is een continue gevecht tussen (te) spectaculair en (te) muzikaal. Veel werk (ook een soort SM :P), maar wel leuk om te doen!

Ik ben erg gevoelig voor "energie", en gebruik dat als graadmeter. Een echt instrument, al is het maar een luit, heeft energie. Je "voelt" gewoon of het klopt, bijvoorbeeld door het verschil tussen het direkte geluid en de reflecties. Loop maar eens een winkel gallerij binnen, waar om de hoek een band staat te spelen. Je hoort meteen dat het geen speakers zijn die daar staan te spelen.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Arieson

Ja, de pot verwijt de ketel. O0

Hé jongens, erg leuk die muziektips, en meteen voorzien van recensie én link waar het te vinden is.
De prijsjes van de albums zijn zo prettig dat ik beide uitvoeringen van Elgar besteld heb. :)


Citaat van: Shorty op mei 29, 2006, 15:12:57
Neil Patel die Wilson Audio verwijten maakt over te hoge prijzen?  :o Het moet niet veel gekker worden!!  :-[ :P ::)
VrGr,

Bart J.

Erik van Voorst (in memoriam)

#174
.....Nog 2 mooie van Neil.... >:D

tegen zijn interviewer:

....You are right it is an artificial benchmark (the price)
(hij doelt hier met bedekte termen toch een beetje op de Grand Slam....eerder citaat:....it literally changed the speakermarket overnight)

If you look at the parts cost in some of those 80.000 dollar speakers you'd be appalled at what the profit margins are........ :P

Hij speelt de vermoordde onschuld met zijn kostbare collectie.....tikkie over de top.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!