Welke vragen wil jij stellen aan Neil Patel (de ontwerper van Avalon)?

Gestart door garmtz, mei 8, 2006, 09:20:33

Vorige topic - Volgende topic

Arieson

Citaat van: Marc Heijligers op juni 23, 2006, 21:20:31
Leuk! Met name die laatste minuut is erg intrigrerend!!!  O0

Marc

PS: 1969 was het toch???  ;D

Mooi interview Garmtz! De laatste minuut is zeker leuk. Een persoonlijke groet aan de jongens op ons forum  O0

We lijken dus op de goede weg te zijn met de Avalon look-a-likes. En Neil vind het duidelijk, geheel begrijpelijk vanuit zijn oogpunt, helemaal niks dat Nederland zich als kloontjesland heeft ontplooid  >:D. Tenminste, dat maak ik er uit op als hij zegt 'wel een keer' een kloontje te hebben beluisterd. Een terrible trieste traumatische ervaring om snel te vergeten brrr :P. De rillingen lopen hem nog over de rug als hij aan die zwarte dag terug denkt.

Dat maakt gelijk ALLE andere 'op Avalon geinspireerde nabouw' tot horror. Maar ja, voor wie? Voor de bouwer? Of voor Neil? Kop op Neil, zie het gewoon als een compliment dat zo velen geinspireerd zijn door jou mooie creaties, maar zie ook in dat een 'originele Patel' maar voor weinigen onder ons is weggelegd.

De hamvraag: Waar, wanneer en wiens luidsprekersysteem was het dat Neil in alarmfase 1 staat bracht?  ;D Bij wie is de beste man op de koffie of thee geweest?

Movievault

Volgens mij schijt hij in zijn broek  ;D , ik vind het wel een tof interview, nice done Garmtz.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Movievault

Een paar serieuze uitspraken.

quote " een speaker is geen muziekinstrument, als het dat wel is kan het maar 1 ding goed weergeven, al de rest van de verschillende muziektrends dan niet en speaker moet zo inert mogelijk zijn"

Dit is dus ook mijn visie.

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

reMC

"Mister Patel, welcome to the eehh..." *crash*

De medium mediaplayer versie stopt dan steeds bij mij. Large doet het helemaal niet...

reMC

Citaat van: FrankG op juni 24, 2006, 13:11:07
quote " een speaker is geen muziekinstrument, als het dat wel is kan het maar 1 ding goed weergeven, al de rest van de verschillende muziektrends dan niet en speaker moet zo inert mogelijk zijn"

Dit is dus ook mijn visie.

Vast voor mij bedoeld ;D

Welke ding kan een speaker als 'muziekinstrument' dan goed weergeven en hoe komt het dat dat ene ding WEL goed weergeven kan worden? En waarom andere niet, waarom rock niet?

Edit: Ik heb het interview intussen gezien, leuk zeg, Garmt! Maar wel een vreselijk arrogant ventje, die Neil :-X Natuurlijk voel ik mij het meest aangesproken bij zijn deel over speakers als muziekinstrumenten ;D

Rody

Vond het maar een vervelende kerel, kwam ontzettend arrogant over. Daarnaast praat hij echt tergend langzaam, slaapverwekkend bijna.

Movievault

Citaat van: reMC op juni 24, 2006, 13:20:35
Vast voor mij bedoeld ;D

Welke ding kan een speaker als 'muziekinstrument' dan goed weergeven en hoe komt het dat dat ene ding WEL goed weergeven kan worden? En waarom andere niet, waarom rock niet?

Edit: Ik heb het interview intussen gezien, leuk zeg, Garmt! Maar wel een vreselijk arrogant ventje, die Neil :-X Natuurlijk voel ik mij het meest aangesproken bij zijn deel over speakers als muziekinstrumenten ;D

Whahaha, wat is een forum af en toe een leuk communicatiemiddel.

Volgens mij komt dat omdat je naar een kast aan het luisteren bent.
Ooit al eens met een viool house aan het spelen geweest?  Dacht het niet.
Met een electrische gitaar klasiek.

reMC

Citaat van: FrankG op juni 24, 2006, 14:06:34
Volgens mij komt dat omdat je naar een kast aan het luisteren bent.

Je bent inderdaad naar een kast aan het luisteren, daarom snap ik zelf ook nog niet waarom bijvoorbeeld koperblazers zo fantastisch kunnen klinken door diezelfde kast. Elektronische muziek klinkt ook erg 'goed', het knappe van de Sonatine (want daar gaat het hier natuurlijk over) vind ik dat het ALLE instrumenten en klankkleuren natuurlijk kan weergeven. Hoe is mij ook een raadsel...

Movievault

Dat is dus het verschil ik wil dus niet naar een kast luisteren.
Een instrument zoals een viool of een acoustische gitaar is omgevingsafhankelijk.
Te vochtige omgeving geeft al direct een ander geluid, en dat is bij de sonatine ook.
Ik verkies een speaker dat dat dus niet heeft. Net zoals avalon, zo weinig mogelijk aan het toeval overlaten.
Dat wil niet zeggen dat het soms geen goed resultaat kan geven. Maar zoals je nu zelf merkt met je eigen apparatuur heb je bij die aard van toestellen teveel "soms" en das dus een keuze.

Arieson

Citaat van: reMC op juni 24, 2006, 13:20:35
Vast voor mij bedoeld ;D

Ik denk dat dat arrogante nogal meevalt. De man maakt erg mooie dingen, krijgt er veel waardering voor en is daar trots op. Dat mag toch? En een speaker is nu eenmaal geen muziekistrument, maar een weergever van een veelheid aan instrumenten en wel zo dat aan die weergegeven instrumenten zo weinig mogelijk eigen kleuring meegegeven wordt. Of dat altijd bereikt wordt is vraag twee, maar ik denk wel dat er naar gestreefd moet worden. Ik kan me prima vinden in dat deel van het interview.

rnacoustics

Ben het met Neil eens, dat een luidspreker geen muziek instrument is. Ik zie zelf ook een luidspreker meer als een vertaler/overdrager van electrische signalen die hij aangeboden krijgt vanuit de versterker en deze overdraagt in de luisterruimte d.m.v. het in beweging brengen van de lucht. Punt.  Dit hoort hij in theorie op neutrale wijze te doen zonder enige voorkeur van bepaalde frequenties. Ook vind ik het onzin dat sommige "verkopers" roepen dat een luidspreker voor bepaalde muziek soorten is gemaakt. In mijn optiek kleurt zo'n luidspreker dan.. Hij moet gewoon muziek ten gehore brengen, punt uit. En dan mag het niet uitmaken of het klassiek,jazz, rock enz. is. Een luidspreker moet alles kunnen eten.
Misschien klinkt het arrogant, dat Neil zegt dat zijn luidsprekers nooit exact zijn te klonen.(Maar dat geld eigelijk voor alle luidspreker fabrikanten), maar hij heeft helaas wel gelijk. Er hoeft maar één ding net iets anders te zijn, (materiaal, filter, enz) dan is het al geen excacte copie meer, omdat de parameters al afwijken van het orgineel. We maken dan ook een look a like Avalon. En elke luidspreker klinkt zo en anders.  Maar dat hoeft toch niet slechter te zijn ???

Movievault

Citaat van: rnacoustics op juni 24, 2006, 16:08:51
We maken dan ook een look a like Avalon. En elke luidspreker klinkt zo en anders.  Maar dat hoeft toch niet slechter te zijn ???

Volledig mee eens. Eigenlijk doe ik dat ook. Voor mij is mijn project niet gedaan als het af is. Dan begint het pas.
Het is een basis om veel te leren en te experimenteren.
Persoonlijk vind ik de kasten van JMlab utopia iets persoonlijks hebben voor mij. Maar het exacte geluid van de jmlab wil ik niet, ik wil beter :)  >:D  mijn geluid

Gydotron

Ik vond het een ongelofelijke arrogante vent. Hij kan misschien wel mooie speakers bouwen maar een tikkeltje bescheidenheid zou toch op zijn plaats zijn geweest.

Guido

Movievault

Citaat van: Gydotron op juni 24, 2006, 18:18:32
Ik vond het een ongelofelijke arrogante vent. Hij kan misschien wel mooie speakers bouwen maar een tikkeltje bescheidenheid zou toch op zijn plaats zijn geweest.

Guido
ach Guido, volgens mij is hij een beetje geirriteerd door bouwers als jij.
Ik moet toegeven dat  ik ook wel geirriteerd zou zijn als mensen mijn creaties zouden nabouwen en zo ettelijke dollars zou misspelen :)
Ik denk in die tak zijn ze bescheidenheid al voorbij en zeker als je zijn uitlatingen zou lezen richting andere speakermerken.

Arieson

Citaat van: Gydotron op juni 24, 2006, 18:18:32

Guido

Het woord bescheidenheid staat in de USA immers heel klein geschreven in het woordenboek, alles is daar nu eenmaal 'BIGGER than life'. Van Big Mac tot auto's tot wolkenkrabbers. Maar om daar Neil P op af te rekenen als een ongelooflijk arrogante vent? Yanks komen door hun taalgebruik met de one-liners nou eenmaal zelfbewuster en cooler over dan de gemiddelde Nederlander of Vlaming. Ik vind de man niet echt als arrogante bal over komen. Wel als iemand die geloofd in zijn eigen dingen. Het enige wat hij afzeikt is onze hobby. Nou en? Ik zie dát als compliment. Ik denk dat hij de perikelen op het www beter in de gaten houdt dan hij wil toegeven. Erg goed van Garmtz dat hij er naar gevraagd heeft. Levert toch al weer twee dagen lekker debatteren op het forum op.

Dollars uit Neils knip weghouden? Mmm, wie van de kloontjesbouwers zou een echte Avalon kunnen kopen? Ikke niet in ieder geval. Zolang niemand er een winkeltje mee begint lijkt het me een onschuldige hobby.

Wat wel leuk is dat Neil het over een 'nep Ferrari' heeft, zonder bijvoorbeeld de motor ervan. Maar dat is nou net niet waar. De Thiel en Eton units zijn voor ons armlastigen ook gewoon te koop voor onze 'nep Ferraries' en een gebrek aan eerste klas filteronderdelen is ook al lang niet meer.

Jammer dat Garmtz tijdens het laatst antwoord niet op Neils voorhoofd inzoomde, hadden we misschien wat opkomende zweetdruppeltjes kunnen ontwaarden.    ;D

Ik denk dat Neil P na het laatste bezoek aan ons land wel wakker is geworden en met een legertje lawyers op zoek gaat naar de bron van al het kwaad. Oeioei, dan komt hij bij jou op de koffie Guido!  ;D ;D ;D ;D ;D ;D  Doe je ook nog zo onaardig over deze man. 8)

reMC

Citaat van: FrankG op juni 24, 2006, 15:15:28
Maar zoals je nu zelf merkt met je eigen apparatuur heb je bij die aard van toestellen teveel "soms" en das dus een keuze.

In mijn topic is ook al gezegd dat dit heel erg meevalt. Eigenlijk hoeft er helemaal niets aan het toeval overgelaten te worden, als de set af is, is hij af. Maar tot die tijd (mede door het inspelen) is het heel wisselvallig. Als ik nu nog een maand niets aan mijn set doe, klinkt hij daarna altijd hetzelfde (extreme snelle veranderingen in temperaturen en vochtigheden daargelaten).

Citaat van: rnacoustics op juni 24, 2006, 16:08:51Ben het met Neil eens, dat een luidspreker geen muziek instrument is. Ik zie zelf ook een luidspreker meer als een vertaler/overdrager van electrische signalen die hij aangeboden krijgt vanuit de versterker en deze overdraagt in de luisterruimte d.m.v. het in beweging brengen van de lucht. Punt. 

Uiteraard, ik ook. Maar een filosofie om die 'lucht over te brengen' is bijvoorbeeld die van de luidspreker als 'muziekinstrument'. Een kast krijg je nooit 100% dood (kleurt altijd...), dus waarom zou je de resonanties die in een conventionele luidspreker ongewenst zijn, niet gebruiken als GEWENSTE resonanties in een kast die daar op getuned is (Sonatine)? Dat zo'n kast slechts één muzieksoort of alleen strijkinstrumenten goed zou kunnen weergeven is natuurlijk slechts een pure gok, en eigenlijk op niets gebaseerd.

Citaat van: rnacoustics op juni 24, 2006, 16:08:51
Dit hoort hij in theorie op neutrale wijze te doen zonder enige voorkeur van bepaalde frequenties.

Dit hoort hij niet alleen in theorie te doen natuurlijk...maar JUIST in de praktijk. Het is overigens maar wat je onder neutraal verstaat. Ik snap wel dat sommige mensen de klank van een Avalon neutraal vinden, maar ik vind het extreem flets en het absoluut niet met de werkelijheid te maken hebben.

Arieson

Citaat van: reMC op juni 24, 2006, 20:39:20
Dit hoort hij niet alleen in theorie te doen natuurlijk...maar JUIST in de praktijk. Het is overigens maar wat je onder neutraal verstaat. Ik snap wel dat sommige mensen de klank van een Avalon neutraal vinden, maar ik vind het extreem flets en het absoluut niet met de werkelijheid te maken hebben.

Als je altijd naar een flink kleurende speaker luistert, zul je een neutraal systeem altijd als flets beoordelen. Het is net zoals bij een tv die altijd te fel ingesteld is geweest. Ga je die neutraal callibreren, vind je het de eerste dag een lusteloos kleurloos beeld. Maar na een paar dagen wil je echt niet meer terug naar het oude schreewerige beeld.

Er zijn nog steeds mensen die de de bass en treble knoppen van hun versterker op max hebben staan, en soms ook nog die rottige 'loudness' er bij. Draai je de boel plots op neutraal, krijg je doodleuk te horen dat het niks meer is zo, zonder bas en hoge tonen.  :D Maar neemt de persoon in kwestie de tijd om er aan te wennen, of anders gezegd: zijn oren te callibreren, zal hij merken dat er juist veel meer in de muziek te horen valt.

Het is maar wat je gewend bent. Maakt ook eigenlijk niet uit, je moet je eigen oren gelukkig maken, niet die van de buurman of een medeforumer.

rnacoustics

Citaat van: reMC op juni 24, 2006, 20:39:20

Ik bedoelde ook, theoretisch gesproken. In de praktijk is dat nooit haalbaar. Je heb met zoveel factoren te maken. En wat is neutraal? Een Avalon luidspreker, is ook gewoon een creatie. Daarom sla ik ook mijn eigen weg in,  met het bouwen en heb mijn luidsprekers dan ook bewust een eigen naam " MAESTOSO" gegeven. Het wordt ook geen Avalon kloon. Ok, uiterlijk lijken er een beetje op, Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Maar het wordt mijn creatie. Overig, over smaak valt niet te twisten

reMC

Citaat van: Arieson op juni 24, 2006, 20:59:38
Als je altijd naar een flink kleurende speaker luistert, zul je een neutraal systeem altijd als flets beoordelen.

Nee, zo bedoel ik het niet. Live muziek is mijn referentie en in vergelijking daarmee vind ik bijvoorbeeld een Avalon flets klinken. Zelfs in vergelijking met andere conventionele ontwerpen en ZEKER in vergelijking met de Sonatine. Let op: ik wil dit geen kruistocht voor de Sonatine laten worden, maar wel benadrukken dat de filosofie achter die luidspreker niet op theoretische basis mag worden afgemaakt.

Citaat van: rnacoustics op juni 24, 2006, 21:05:05
En wat is neutraal?

Precies, dat is soms de vraag. Iedereen heeft daar een ander idee bij. Ik vind het neutraal als de keten zo weinig als mogelijk aan de informatie op de cd verandert voordat het onze oren bereikt. Dat zullen meer mensen vinden en toch andere voorkeuren hebben aan de hand van hun referentie, budget, smaak etc.. Ik heb zo de mijne ;)

Marc Heijligers

Citaat van: reMC op juni 24, 2006, 22:28:54
Ik vind het neutraal als de keten zo weinig als mogelijk aan de informatie op de cd verandert voordat het onze oren bereikt.

Wat is dat, "de informatie op de CD"? Dat is voor mij een serieuze vraag.

Een CD wordt gemasterd op bepaalde apparatuur in een bepaalde ruimte, en aan de hand daarvan worden allerlei eufonische beslissingen genomen. Het is in zo'n geval niet gezegd dat een hypothetische neutrale keten tot het meest natuurlijke geluid zal leiden.

Ik ben het met Neil eens dat een speaker geen instrument is tot op de hoogte waarbij een speaker (grote) artifacten gaat introduceren. Binnen die bandbreedte is wat mij betreft alles even geloofwaardig.

Het ongeloofwaardige in het interview is de manier waarop Neil zijn speakers tot een euforische en ultieme portal naar muziekbeleving bombardeerd. Alsof zijn speakers de absolute referentie zijn... Net zoals met alle andere speakers zijn ook zijn speakers een trade-off, met sterke en zwakke punten.

M.a.w., niet meer dan een hoop wazig gezwets, zonder substantiele onderbouwing. Als een auto verkoper op die manier over "vervoer" zou spreken om zijn produkt aan te prijzen, zou je honend van het lachen naar buiten lopen ("mijn auto brengt je dichter naar het fenomeen ontmoeten, waardoor spatiele en temporele ruimte beleving harmonieus in elkaar overlopen, doordat je tijdens de beweging minder bewust bent van tijd, en het pad van begin tot einde als een logisch gevolg van een afspraak tot je doel brengt, het geeft je een idee van bewegings ondiepte terwijl er toch dimensie wordt toegevoegd aan het bestaan van verplaatsing, blablabla").

Het moraal van het verhaal klopt wel. Een speaker doet iets met je of niet, en Avalon neemt daar een duidelijk standpunt in. Dat is te waarderen.

Complimenten ook over het interview aan Garmtz, leuk gemonteerd!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Die Patel is een wandelende reclamefolder...... ;D

Buiten het feit dat hij waanzinnige speakers bouwt kan hij ze waanzinnig goed aan de man brengen... 8)

Zijn commentaar op kloonland was ook briljant...hij adresseerde ons allemaal en haalde iedereen flink onderuit....zowel de kloonrommelaar als de perfectionist...krijgen geen enkele credit.... :-\

Hij was in mijn beleving slechts op 1 puntje onvoorzichtig....wij bouwen geen Ferrari na....
we bouwen een DAX COBRA..(na).... >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

The Foundation

Citaat van: garmtz op mei  8, 2006, 09:20:33
Wellicht ga ik aankomend weekend Neil Patel interviewen. Zijn er mensen die specifieke vragen hebben? Dan kan ik die wellicht dan stellen!

Alvast bedankt!

hoe ist met de vrouw , praat ze nog zoveel over mij?

DA BoSS

Citaat van: Marc Heijligers op juni 25, 2006, 00:43:11
M.a.w., niet meer dan een hoop wazig gezwets, zonder substantiele onderbouwing. Als een auto verkoper op die manier over "vervoer" zou spreken om zijn produkt aan te prijzen, zou je honend van het lachen naar buiten lopen ("mijn auto brengt je dichter naar het fenomeen ontmoeten, waardoor spatiele en temporele ruimte beleving harmonieus in elkaar overlopen, doordat je tijdens de beweging minder bewust bent van tijd, en het pad van begin tot einde als een logisch gevolg van een afspraak tot je doel brengt, het geeft je een idee van bewegings ondiepte terwijl er toch dimensie wordt toegevoegd aan het bestaan van verplaatsing, blablabla").

Knap verwoord. Hij deed mij ook een beetje denken een gelikte verkoper van dure auto's  :-X

(BMW's ofzo, mooie auto's daar niet van ;D)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

papa wes

Om echt ontwerper te zijn, en daar alles van te kennen, raakt hij moeilijk uit zijn woorden. En hij spreekt niet uit zen hart, der is geen passie bij diene mens, hij is vooral vol van zichzelf. En ik ken een homo, met de zelfde manierkes. (lol)
Greetz me
Teac vrds 10, Rega p3  grado gold, B&W 801 matrix, Kimber 8tc