Wat is jouw laatste stereo - aanwinst

Gestart door Peerless Monster, april 8, 2006, 12:34:24

Vorige topic - Volgende topic

Henkjan_O

Citaat van: Leeuwarden op september  5, 2024, 13:27:27Hoe doen ze dat dan met de rest?
midwoofers met een nette "afval" naar het hoog toe, zonder opbreken of andere narigheid gebruiken.  En dan de tweeter daar netjes op laten aansluiten. simpel in theorie, lastig om echt goed te krijgen. 

(de meeste 2weg systemen in auto's werken ook zo, hierbij dan ook nog geholpen doordat de de midwoof onder een hoek beluistert)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

simsalabim

Citaat van: Henkjan_O op september  5, 2024, 23:40:57midwoofers met een nette "afval" naar het hoog toe, zonder opbreken of andere narigheid gebruiken.  En dan de tweeter daar netjes op laten aansluiten. simpel in theorie, lastig om echt goed te krijgen. 

(de meeste 2weg systemen in auto's werken ook zo, hierbij dan ook nog geholpen doordat de de midwoof onder een hoek beluistert)

Ik kan ook nog steeds geen uitsluitsel geven of het ECHT goed gedaan is omdat het nog steeds niet naar mijn zin klinkt thuis.
De demo was geweldig in de winkel, daar heb ik het op gekocht.
Maar daar hadden ze een heel andere akoestiek en apparatuur er voor staan.

Ik ga ze zsm meten (als ik mijn meetset in orde krijg) om er uitsluitsel over te krijgen, als iemand mij daar mee wilt helpen, graag..

toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Henkjan_O

mss heb je t al gedaan, maar probeer vooral ook de toe-in te variëren
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

simsalabim

Citaat van: Henkjan_O op september  5, 2024, 23:54:28mss heb je t al gedaan, maar probeer vooral ook de toe-in te variëren

Ja, dat heb ik gedaan ja.
De ontwerper gaf aan dat voor een kleine ruimte deze luidsprekers graag parallel aan de wand staan en er dichtbij.

Rob gaf al terecht aan dat dat het stereo beeld niet ten goede komt.

Wat wel gebeurd is dat het midhoog bij deze plaatsing iets getemperd wordt waardoor het vriendelijker klinkt, maar dus ten koste van het stereobeeld.

Ik heb ze nu vrijer in de ruimte staan en verschillende plaatsen geprobeerd met en zonder toe in.

Maar nog steeds wat teveel energie op midhoog frequentie.

Het kan liggen aan mijn versterking, en of de akoestiek, nogmaals bij de winkel demo was het heel mooi.

Maar ik weet het dus niet zeker, vandaar dat ik ze graag wil doormeten.

Richi

Citaat van: simsalabim op september  6, 2024, 00:02:56Ja, dat heb ik gedaan ja.
De ontwerper gaf aan dat voor een kleine ruimte deze luidsprekers graag parallel aan de wand staan en er dichtbij.

Rob gaf al terecht aan dat dat het stereo beeld niet ten goede komt.

Wat wel gebeurd is dat het midhoog bij deze plaatsing iets getemperd wordt waardoor het vriendelijker klinkt, maar dus ten koste van het stereobeeld.

Ik heb ze nu vrijer in de ruimte staan en verschillende plaatsen geprobeerd met en zonder toe in.

Maar nog steeds wat teveel energie op midhoog frequentie.

Het kan liggen aan mijn versterking, en of de akoestiek, nogmaals bij de winkel demo was het heel mooi.

Maar ik weet het dus niet zeker, vandaar dat ik ze graag wil doormeten.

Als het bij de winkel demo wel goed klonk, dan kan het aan de set liggen die waarschijnlijk anders is dan de set van de demo. Maar waarschijnlijk speelt de akoestiek je meer parten. Dus ik zou het eerst daar in zoeken. Maar daar ben je al mee bezig! :)
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Mediator

Apparatuur die je gebruikt heeft wel invloed. Maar zijn die speakers al goed ingespeeld? Een 300b heeft ook in mijn luisterervaring/gehoor wat meer aanwezigheid in het midden en midhoog. Als dynamiek liefhebber hoor ik wat mensen mooi vinden aan een 300b maar ik kom altijd wat kracht tekort. Wellicht dat 300b daarom vaker wordt gecombineerd met hoge efficiency luidsprekers. Dat gezegd hebbende. Is alles goed gepolechecked? Weet je zeker dat je 300b genoeg vermogen levert voor je nieuwe luidspreker? Dit zowel voor wat betreft gevoeligheid als impedantie verloop? Ik bezit zelf ook speakers met 95db en 8ohm. Alleen zegt niemand erbij dat ze rond 21hkz naar de 1ohm dippen. Dat vinden buizen niet fijn. Ik heb in het verleden wel speakers gehoord zonder crossover op de mid/laag. Dat was Epos. Er ging iets erg goed met natuurlijkheid maar ik kwam wederom wat dynamiek tekort. Ik weet niet of dat een kenmerk is van een dergelijk ontwerp. Samen met je 300b zou dat dan wel eens een teveel aan 'klank' kunnen worden. Er werd in een ander topic al gesproken over een balans in geluid. Dit is er ook zomaar één. Kan je dealer nog helpen? Zomaar wat dingen die in mij opkomen. Wellicht heb je er wat aan.

simsalabim

Dank mannen!
Er gaan sowieso dingen veranderen:
De 300b staan te koop dus er komt sowieso wat anders qua versterking (wat ik dan weer leuk in dit draadje kan posten :tounge: want inmiddels beetje off topic.. sorry)
En de akoestiek ga ik mee aan de slag.

Verder zou ik graag de speaker graag eens goed een impulse respons van willen hebben en een impedantie meting, misschien wil iemand mij daar mee helpen? ik heb op zich de spullen er voor maar een beetje hulp zou tof zijn, weer leren hoe ik dit kan doen.

Arta/REW impedantie meting etc.

Sorry voor de topic vervuiling!

simsalabim

Citaat van: WilcoD op september  5, 2024, 13:47:16Heb mijzelf onlangs getrakteerd op een nieuwe versterker.
Deze is in de plaats van de Leema Acoustics Pulse II gekomen, erg blij mee.

Mooi ding! feli  8)
Wat is de buizenbezetting?

Rob_Dingen

Impedantie metingen zijn niet zo simpel of je moet een Dayton audio Dats kopen.
Maar persoonlijk vind ik impedantie voor jou niet zo belangrijk of je moet met buizen aan de gang blijven dan kan het interessant zijn.
Begin met REW daar is genoeg over te vinden en goed gedocumenteerd.
En inderdaad wat Mediator zegt zijn ze al ingespeeld.
Woofer moeten echt los komen en gaan wat meer output leveren.
Begin gewoon met dempen op de eerste reflectie punten, zet er gewoon eens 2 van die hele Akotherm panelen tegen de muur links en rechts.

Rob

simsalabim

Will do, thanks!
Post ik hier verder over in het akoestiek topic.

WilcoD

Citaat van: simsalabim op september  6, 2024, 14:59:27Mooi ding! feli  8)
Wat is de buizenbezetting?

Tot nu toe nog de standaard buizenbezetting.
Denk dat ik met de tijd de stuurbuizen ga vervangen met een setje NOS Telefunken

Wellicht later de eindbuizen vervangen met Genalex Gold Lions KT88

simsalabim

Citaat van: WilcoD op september  6, 2024, 15:56:16Tot nu toe nog de standaard buizenbezetting.
Denk dat ik met de tijd de stuurbuizen ga vervangen met een setje NOS Telefunken

Wellicht later de eindbuizen vervangen met Genalex Gold Lions KT88

Telefunken zijn mooi!
De gold lions KT88 heb ik ook gehad en waren okee, iets warmer qua sound als de EH die ze toen vervingen maar had er meer van verwacht denk ik.
Stuurbuizen doen soms nog meer idd.
Alleen NOS Telefunken zijn erg prijzig geworden.
Welke stuurbuisjes zitten er in? en welke Telefunken wil je (heb nog een paartje 12ax7/ecc83 smooth plates liggen, die zijn ook heel fraai, zijn geen black plates, ik geloof met 'o' getter)

De long smooth plates zijn heel fraai, maar heel duur haha..

Andere NOS is ook leuk om te proberen.
Philips Miniwatt 12ax7 vind ik ook fraai bv

WilcoD

Citaat van: simsalabim op september  6, 2024, 16:04:44Telefunken zijn mooi!
De gold lions KT88 heb ik ook gehad en waren okee, iets warmer qua sound als de EH die ze toen vervingen maar had er meer van verwacht denk ik.
Stuurbuizen doen soms nog meer idd.
Alleen NOS Telefunken zijn erg prijzig geworden.
Welke stuurbuisjes zitten er in? en welke Telefunken wil je (heb nog een paartje 12ax7/ecc83 smooth plates liggen, die zijn ook heel fraai, zijn geen black plates, ik geloof met 'o' getter)

De long smooth plates zijn heel fraai, maar heel duur haha..

Andere NOS is ook leuk om te proberen.
Philips Miniwatt 12ax7 vind ik ook fraai bv

Zover heb ik mij er nog niet in verdiept en ben nog redelijk nieuw betreft de buizen wereld.

Ik weet niet wat voor merk buizen Cayin gebruikt hun eigen merkje staat op de buizen.

De Philips miniwatt heb ik idd ook alleen maar goede dingen gelezen.
Vooralsnog geen haast om de buizen te vervangen, heb er in die 6 weken dat ik hem heb nog geen 200 uren geluisterd denk ik.

Mediator

ECC83 zijn er heel veel mooie. Mooiste vind ik de NOS Tesla E83CC. Dit is dezelfde buis als de Telefunken E803S maar dan nog betaalbaar. Verder zijn er heel veel andere mooie: Telefunken smooth plates zijn al genoemd en Philips Miniwatt ook. Brimar maakt ook mooie. Philips mini watt vind ik het mooist in E88CC. Enorm mooi middengebied met dynamiek en rust. Genoeg keuze in ieder geval in de ECC83.

WilcoD

Citaat van: Mediator op september  6, 2024, 20:53:07ECC83 zijn er heel veel mooie. Mooiste vind ik de NOS Tesla E83CC. Dit is dezelfde buis als de Telefunken E803S maar dan nog betaalbaar. Verder zijn er heel veel andere mooie: Telefunken smooth plates zijn al genoemd en Philips Miniwatt ook. Brimar maakt ook mooie. Philips mini watt vind ik het mooist in E88CC. Enorm mooi middengebied met dynamiek en rust. Genoeg keuze in ieder geval in de ECC83.

Ik heb nog veel te leren op buizen gebied, zijn er nog handige linkjes waar ik mij in kan lezen?

Bedankt voor je bijdrage, kan ik wat mee  :thumbs-up:

Mediator

https://medialux.blog/2018/04/25/introducing-a-legend/

http://www.jacmusic.com/nos/ECC83.htm

http://www.jacmusic.com/techcorner/ARTICLES/English/Portraits/E83CC/ECC83-part-numbering1.html

In deze links staat wel wat info. Jacmusic is één van de betrouwbare adressen in buizen. Bepaalde typen worden veel nagemaakt en verkocht. Het is wel goed om je daar een beetje op in te lezen. Ze printen dan bijvoorbeeld de buis opnieuw en de laatste jaren heb ik vernomen dat ze zelfs het diamantje dat iedere Telefunken buis in de voet heeft erin wordt gelaserd.

August

Nog een SR purple zekering voor in mijn DAC, komt vandaag binnen. Kemp heeft trouwens een aanbieding op de purple momenteel voor wie er ook nog zoekt.

Pjotr27

Interlink van zilver met zilver rca pluggen. Bijpassende HDMI kabel en extra sets RCA pluggen...

Productie uit Indonesië,eind van de maand eens luisteren...
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

D25

Een Mark Levinson 585, gekocht van de eerste eigenaar, die bij Harmann Kardon werkzaam is geweest. Met alle accessoires, doos etc. Streamer aangesloten met een optische kabel maar daarvoor in de plaats ga ik een coaxiale digitale kabel aansluiten. Ik had het niet echt verwacht maar ik hoor toch zeker op alle fronten een verbetering, in vermoed vanwege de veel betere DAC in de 585 tov die in de Cambridge Audio 851n.

Richi

Dat is een serieus mooi apparaat! Maar (nog) niet met dezelfde mythische status als de 383 destijds had.

Leesvoer: https://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no585-integrated-amplifier

Maar die had je vast al gezien.  :hehe:
Woonkamer Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto Headphone Naim Atom HE • Focal Elegia • Focal Elear

Mitch--

Citaat van: dennisgaal op september 13, 2024, 15:17:13Een Mark Levinson 585, gekocht van de eerste eigenaar, die bij Harmann Kardon werkzaam is geweest. Met alle accessoires, doos etc. Streamer aangesloten met een optische kabel maar daarvoor in de plaats ga ik een coaxiale digitale kabel aansluiten. Ik had het niet echt verwacht maar ik hoor toch zeker op alle fronten een verbetering, in vermoed vanwege de veel betere DAC in de 585 tov die in de Cambridge Audio 851n.

dat zijn geen halve maatregelen!  :headbanging:
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Devialet Expert Pro 220-Auralic Aries G2.1-Trivium Audio Cables

D25

Citaat van: Richi op september 13, 2024, 15:21:00Dat is een serieus mooi apparaat! Maar (nog) niet met dezelfde mythische status als de 383 destijds had.

Leesvoer: https://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no585-integrated-amplifier

Maar die had je vast al gezien.  :hehe:

Ik heb de afgelopen weken ALLES gelezen dat ik kon vinden op het web over deze krachtpatser 😃

Peerless Monster

Citaat van: simsalabim op september  6, 2024, 14:57:36want inmiddels beetje off topic.. sorry)
Sorry voor de topic vervuiling!

Wat doe je in mijn topic?! Ik ben boos.  >:D   :D
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

scoc

Innuos Statement als vervanger van mijn eerdere Aurender N20 ...

Woonkamer (stereo): Innuos Statement | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Sony XR-55A95L
Office: KEF LSX II LT
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 | Marantz MM8077 CineMike + MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Peerless Monster

Citaat van: scoc op september 13, 2024, 17:59:39Innuos Statement als vervanger van mijn eerdere Aurender N20 ...

Zo dan!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510