Review: Lyngdorf 2200+

Gestart door myself, maart 14, 2006, 21:29:04

Vorige topic - Volgende topic

Deleted member

Citaat van: Shorty op oktober 19, 2006, 11:09:04
Over een gebrek aan laag hebben meerdere reviewers opmerkingen gemaakt. Bijvoorbeeld Kalman Rubinson, destijds in zijn bespreking van de Tact RCS 2.0 in Stereophile:

CiteerI found that some of the TacT-corrected responses had more energy in the upper frequencies and less in the lower ones than expected. This, along with the fact that recordings are usually balanced for systems with low-frequency room gain, explained why some attempts at a flat response with the TacT resulted in anemic sound.

Nu is een Lyngdorf natuurlijk geen TacT, en je zou denken dat áls Rubinson gelijk zou hebben gehad dat Peter Lyngdorf dat probleen dan inmiddels softwarematig zou hebben opgelost. Maar wie weet (BB & G?) is het gewoon een kwestie van wachten op nieuwe firmware om die overcompensatie te compenseren! :)

VrGr,

Bart J.   

Hoi Bart,

Klopt, de quote die je plaatst is ook zeer herkenbaar voor mij, zie ook mijn bovenstaande posts. Al is het niet zo dat Lyngdorf gaat voor een vlakke frequentiecurve maar voor een vlakke powercurve! Maar het menselijk oor is minder gevoelig voor bas dan mid/hoog dus het te vlak (richting de 0dB referentielijn) afregelen geeft de illusie dat het systeem op lagere volumes basarm is. Maar nu wordt dus uit verschillende bronnen bevestigd dat Lyngdorf inderdaad binnenkort met nieuwe firmware komt waar de gebruiker zelf het e.e.a. kan finetunen. Ook in de review staat vermeld dat Peter Lyngdorf erkent dat dit een gewenste optie is en dat die er gaat komen in de vorm van een firmwareupgrade.

Shorty

Hoi Antoine,

Ik begin steeds jaloerser op je te worden  :(  ;) ! Het interview met Lyngdorf op hifi.nl heb ik ook smachtend gelezen... hij zei wel dat hij bezig is met surround, maar weigerde een datum te prikken.... :P

VrGr,

Bart J.

myself

Citaat van: Shorty op oktober 19, 2006, 16:31:39
Hoi Antoine,

Ik begin steeds jaloerser op je te worden  :(  ;) ! Het interview met Lyngdorf op hifi.nl heb ik ook smachtend gelezen... hij zei wel dat hij bezig is met surround, maar weigerde een datum te prikken.... :P

VrGr,

Bart J.
tsja, het blade gebeuren.... dat kan nog wel eens een tijd duren  :-\
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: myself op oktober 19, 2006, 16:37:56
tsja, het blade gebeuren.... dat kan nog wel eens een tijd duren  :-\

Tot die tijd totaal niet interessant dus dat Lyngdorf-gebeuren ;D

mvrg

Patrick

Deleted member

Citaat van: Shorty op oktober 19, 2006, 16:31:39
Hoi Antoine,

VrGr,

Bart J.

Hoi Bart,

Niet jaloers worden, gewoon ook kopen!  ;D ;) Dat interview(tje) (naast de review) had ik nog niet gezien maar nu ook gelezen. Erg leuk om te lezen wat de toekomstplannen zijn! En erg slim van ze dat ze met een VV komen met RP en een RP 'blackbox'!  :)

Citaat van: patrick_vdb op oktober 19, 2006, 18:21:01
Hoi,

Tot die tijd totaal niet interessant dus dat Lyngdorf-gebeuren ;D

mvrg

Patrick

Je kan bij de TDA met RP al gewoon losse eindversterkers kopen ook hoor zodat je meerdere kanalen kunt versterken! Je hebt echter dan alleen RP op je fronts :D

patrick_vdb

Hoi Antoine,

Citaat van: Antoine op oktober 20, 2006, 07:37:57
Je kan bij de TDA met RP al gewoon losse eindversterkers kopen ook hoor zodat je meerdere kanalen kunt versterken! Je hebt echter dan alleen RP op je fronts :D

En wat is daarvan de toegevoegde waarde binnen een surround-opstelling? Ik houd het nog maar bij RP over alle kanalen via het fysiek aanpakken van de ruimte zelf ;)

mvrg

Patrick

Deleted member

Citaat van: patrick_vdb op oktober 20, 2006, 08:03:14
Hoi Antoine,

En wat is daarvan de toegevoegde waarde binnen een surround-opstelling? Ik houd het nog maar bij RP over alle kanalen via het fysiek aanpakken van de ruimte zelf ;)

mvrg

Patrick

Helemaal jouw eigen keuze en call!  ;)

myself

dat interview met peter lyngdorf is idd leuk en is erg helder beschreven wat RP nu anders doet (het laat de karakteristiek van je speaker intact ipv een platte frequentieverloop na te streven)

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1840
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

beunky

Citaat van: patrick_vdb op oktober 20, 2006, 08:03:14
Hoi Antoine,

mvrg

Patrick

Welke ruimte? >:D >:D
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Charlemagne

Afgelopen weekend de Lyngdorf 2200+ met RP gehoord op de VAD-show. Wat mij betreft veruit het beste wat ik gehoord heb op de show. Wat een ruimtelijkheid, natuurlijkheid, detaillering en onovertroffen diepweergave;om kippevel van te krijgen. Toevallig was ik avond tevoren naar het Concertgebouworkest geweest, dus ik had die referentie nog vers in mijn hoofd. Wat ik bij de Lyngdorf-demo hoorde deed er erg aan denken.

Peter Lyndorf was er zelf om e.e.a. te demonstreren. Hij deed dat met de Dali Ikon 2 als front speakers (slechts 400 € p.st. !!) en zijn 'hoekwoofers' W210, die door een SDA 2175 werden aangestuurd; in feite een bi-ampling situatie, waarbij de 2200+RP als scheidingsfilter werd gebruikt met als curieuze kantelfrewentie 500 Hz. Een leerzame demo over het nut van RP.

Ik ga maar sparen, denk ik.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Staaled

Citaat van: Charlemagne op oktober 24, 2006, 18:40:04
Afgelopen weekend de Lyngdorf 2200+ met RP gehoord op de VAD-show. Wat mij betreft veruit het beste wat ik gehoord heb op de show. Wat een ruimtelijkheid, natuurlijkheid, detaillering en onovertroffen diepweergave;om kippevel van te krijgen. Toevallig was ik avond tevoren naar het Concertgebouworkest geweest, dus ik had die referentie nog vers in mijn hoofd. Wat ik bij de Lyngdorf-demo hoorde deed er erg aan denken.

Peter Lyndorf was er zelf om e.e.a. te demonstreren. Hij deed dat met de Dali Ikon 2 als front speakers (slechts 400 € p.st. !!) en zijn 'hoekwoofers' W210, die door een SDA 2175 werden aangestuurd; in feite een bi-ampling situatie, waarbij de 2200+RP als scheidingsfilter werd gebruikt met als curieuze kantelfrewentie 500 Hz. Een leerzame demo over het nut van RP.

Hi Charlemagne.

Welkom bij de club. :D

Salut Hipster.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

bmateijsen

Het is ook mogelijk dit thuis eens te ervaren in je eigen ruimte, indien je daar interesse in hebt, kan je mij of Garmt een pm sturen.

Groet,

Bjorn

Citaat van: Charlemagne op oktober 24, 2006, 18:40:04

VDM

Denk dat je beter Charlemagne aan je sales-team kunt toevoegen als ik het zo zie ;D

planeet

Verdikke, de eerste demo's die ik heb mogen aanschouwen, toen nog TaCT, vond ik niet echt goed klinken (of toch niet overeenstemmen met mijn smaak).

Het lijkt nu of dat iedereen (toch vele) zijn aangeslagen door het Lyngdorf-virus.

Nog steeds speel ik met mijn McIntosh MC6900, heb de ruimte wel een klein beetje ingekleed.

Awel, als iemand mij thuis kan overtuigen door middel van een demo, dan ben ik bereid om mijn MC6900 in de etalage te zetten (zoveel duurder zal de Lyngdorf niet zijn tov de MC6900).

Iemand ?

garmtz

Als je in België woont, kan ik je aanraden bij Hificorner langs te gaan. Helaas doen zij geen thuisdemo's.... ::)  Wij (BB&G) doen dat wel, maar mogen alleen NL coveren.

planeet

Ik woon zeer dicht tegen de Nederlandse grens  ;D (echt waar !!!!)

Een thuisdemo is een vereiste ...

myself

Citaat van: planeet op oktober 25, 2006, 13:26:02
Verdikke, de eerste demo's die ik heb mogen aanschouwen, toen nog TaCT, vond ik niet echt goed klinken (of toch niet overeenstemmen met mijn smaak).
wat ik ervan begrijp probeerde de TacT de frequentie karakteristiek op de luisterplek zo vlak mogelijk te krijgen, waardoor dus ook de karakteristiek van de speakers vlak getrokken worden en dus hun klankeigenschappen worden verkr**ht.
De Lyngdorf probeert alleen de akoestiek te neutraliseren en je speakers gewoon hun karakteristieken te laten houden. Voor dat geluid ben je immers gevallen.

Deleted member

Citaat van: garmtz op oktober 15, 2006, 13:45:04
Ik hoorde net van Sales Support dat de nieuwe firmware upgrade beschikbaar zal zijn "IN de week na de VAD". Ergens 23 - 29 oktober dus.

Nog steeds niks!  ;)

Charlemagne

Citaat van: bmateijsen op oktober 24, 2006, 20:04:26
Het is ook mogelijk dit thuis eens te ervaren in je eigen ruimte, indien je daar interesse in hebt, kan je mij of Garmt een pm sturen. Groet, Bjorn

Klinkt aantrekkelijk, maar zoals gezegd ben ik eerst aan het sparen. Hoe is trouwens jullie ervaring met Lyngdorf en RP met conventionele speakers? Ik heb de Tannoy D700. Wat voegt RP dan toe? ??? Ik bedoel in vergelijking met de '2+2'-configuratie van PL?
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

myself

ligt eraan hoe slecht je akoestiek is  ;)

ik heb zelf ook geen cornerwoofers en full range speakers maar RP doet erg veel bij me, maar ja ik heb dan ook een behoorlijke asymetrie in mijn opstelling en een harde ruimte

molle

Citaat van: myself op oktober 25, 2006, 23:41:51
ligt eraan hoe slecht je akoestiek is  ;)

ik heb zelf ook geen cornerwoofers en full range speakers maar RP doet erg veel bij me, maar ja ik heb dan ook een behoorlijke asymetrie in mijn opstelling en een harde ruimte

Dan zijn we met 2 ivm de ruimte :P
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

garmtz

planeet, even overlegt met Hificorner en ook zij doen thuisdemonstraties! Dus gewoon even Hificorner in Schoten bellen en het regelen denk ik! 8)

planeet

gastgast

Pfff wel een redelijke hype op dit moment, erg aanstekelijk!

Maar als ik het goed begrijp zou ik bij aanschaf van de TDA 2200 mijn Arcam CD73 als loopwerk kunnen gebruiken. En dan verder sparen voor de RP module en daarna eventueel de cornerwoofers... Heeft Arcam eigenlijk een beetje een goed loopwerk?

Wil ook nog graag platen draaien, dus dat gaat me ook nog even 490 euro kosten voor de analoge ingangen... Hoe is de prijstellling van een TDA 2200 + analoge ingangen + RP module, 3500 + 500 + 1800 euro??

Toch nog eens met mijn baas overleggen, tis immers bijna het eind van het jaar  ;)

PM

Prijzen zijn volgens mij
Citeer
TDA 2200  €3490
TDA 2200 AD  €3880
RoomPerfect Module (nnv)  €1790

SDAI 2175  €1790
SDA  €1190

CD-1  €2190

W210 corner sub  €1090
W210 corner sub pianolak  €1590
(bron)