Review: Lyngdorf 2200+

Gestart door myself, maart 14, 2006, 21:29:04

Vorige topic - Volgende topic

patrick_vdb

Hi Garmt,

Citaat van: garmtz op maart 17, 2006, 19:23:10
Dat is het probleem van steady state meetsignalen... Die meten niet je RT60 en zeggen dus weinig over de werkelijke vervormingen die de kamer toevoegt aan het geluid

Je doelt hierbij op het ATB meetprogramma neem ik aan. Ik ken dit pakket zelf niet maar in de handen van een "newbie" kan het dus "gevaarlijke" conclusies opleveren zoals we hebben gezien :-\

Citeertsja, dat kan het ATB programma niet. :-\

;) De daadwerkelijke invloeden van de kamer zijn dus nog niet geheel bekend en derhalve is de eerder gemaakte conclusie niet accuraat genoeg te noemen.

mvrg

Patrick

myself

Citaat van: Antoine op maart 16, 2006, 18:36:36
Binnenkort ook mijn ervarigen hier (of een link er naartoe)!  8)

wijd even uit over hetgeen ik net door de telefoon hoorde  ;) ;D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

myself

Citaat van: patrick_vdb op maart 18, 2006, 17:20:50
Je doelt hierbij op het ATB meetprogramma neem ik aan. Ik ken dit pakket zelf niet maar in de handen van een "newbie" kan het dus "gevaarlijke" conclusies opleveren zoals we hebben gezien :-\
ik kan me niet echt een "newbie" noemen. Met wat natuurkunde kennis van de middelbare school en common sense kom je een heel eind.

Vind je dat niet het geval, dan zeg je daarmee meteen dat deze 2200 eigenlijk ongeschikt is voor bijna iedereen. Immers de helft van de prijs van de 2200 zit in het DSP deel en als de stelling is dat niemand die kan bedienen of er moet eerst 3 jaar akoestieke studie aan vooraf gaan, beperkt je meteen het aankooppubliek. Of je legt de hele druk bij de dealer neer die een perfecte inregeling moet doen, waarna je er nooit meer naar hoeft om te kijken
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic DAC + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3, Audes ST-3000DC
LS. Kabel+Analoog+Stroom: Crystal Cable Ref. Diamond. Digitaal: Siltech, Chord. Stroom: ook Audes 8N
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II, Kemp powerstrip

Deleted member

Citaat van: myself op maart 18, 2006, 17:28:07
wijd even uit over hetgeen ik net door de telefoon hoorde  ;) ;D

Het is niet een echte review, maar mijn verhaal met de ervaringen staat klaar:  :)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=41321.msg604287#msg604287

myself

en weer een lyngdorf verslaafde erbij  ;)

patrick_vdb

Hoi Marcel,

IK wist dat ik met de bewoording "newbie" een gevaarlijke zet maakte en ik bedoelde het dan ook niet neerbuigend naar jouw persoonlijk. Zie het meer als een algemene zin met een algemene waarschuwing en niet verwijzend naar jouw in het bijzonder ;)

Ik zeg niet dat ik de 2200 ongeschikt vind voor bijna iedereen. Het nut van dergelijke DSP's zal zich juist in al die situaties waarin een passieve manier van akoestische behandeling niet gewenst is wel grotendeels bewijzen. Wel vind ik de rol van de dealer bij dergelijke DSP's voor het grote publiek belangrijker, juist voor het "vakkundig" afstellen, want hoe je het ook wend of keert..enige akoestische kennis is toch wel een pre.

mvrg

Patrick

myself

Citaat van: patrick_vdb op maart 19, 2006, 16:34:10
want hoe je het ook wend of keert..enige akoestische kennis is toch wel een pre.
yeap, is best handig ja, of heel veel lezen in een korte tijd  ;D en verder ben je best een aardige jongen hoor  ;) ;D

Deleted member

Wie gaat er naar Antwerpen om Roomperfect te luisteren?  ;)

http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=37672

myself

Citaat van: Antoine op maart 26, 2006, 01:58:30
Wie gaat er naar Antwerpen om Roomperfect te luisteren?  ;)

http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=37672
uiteraard. ik ben er zaterdag  8)

Deleted member

Citaat van: myself op maart 26, 2006, 13:11:45
uiteraard. ik ben er zaterdag  8)

O0 Ik ben benieuwd wat je van de roomperfect demo gaat vinden!

myself

Citaat van: Antoine op maart 26, 2006, 13:19:42
O0 Ik ben benieuwd wat je van de roomperfect demo gaat vinden!
ik ook. t'is natuurlijk wel in een andere ruimte op een andere set, maar toch wel een leuke kennismaking en goed om een indruk op te doen

garmtz

Eerste indrukken RoomPerfect van de Stuttgart show...

CiteerHi Bob
Here is a report about the RoomPerfect Demo in Stuttgart:
When we arrived half an hour after Peter in Stuttgart everything was  working
allready and Peter was working on his laptop to finish some minor
improvements.
The System obviously did not work fully automatic yet, so experts are
required for setting up the demo system. This should be finally done by
automatic
when series production is ready.

First we heard the system with Dali speakers and 2 w210 woofers in the
corners, the w 210 taken slightly away from the corner certer to allow equal
driver distance to the ears.
CD-1 / TDA2200 and SDA2175 were driving the speakers with Dali speaker
cables (nothing specific, low cost type)

The music was warm sounding, no noticable room resonances, the RoomPerfect
did its job like the name suggests. The Dali speakers were quite soft in
midrange, so the overall perception was a rather voluminous bass with soft mids,
fine and detailled treble, but the overall balance could have been more clear
and bright to my taste.
There is no target curve to be selected because the system collects several
measurements and gets an average of the room, comparing with an internal
target  curve and avoiding correction of dips fully, that are not present in
measurement  of places of the same room.

The result proves the method being quite effective and the sonic result is
very smooth.
Being familiar with room correction for many years, one could watch out for
some roughness or treble harshness. It is not there. The room correction does
not bring a bright and cold presentation. It is warm and full instead.
Last year we heard the Dynaton in the same room and the bass was not fully
corrected but the midrange (especially voices)was very charming. Room  perfect
did not show such specific effect in the tonal coloration.
If there was one aspect I would give a specific importance - when walking
across the room there is definitely a sweet spot area where focussing the
instruments is best. The middle seat of a sofa is perfect, the seats beside will
be only second best. Coming close to the speakers axis lets one perceive
speakers position very clearly. Well I have "my" seat at home and there is no
reason to sit somewhere beside it when I want to listen perfectly.
The global correction was less focussed but did not demand sitting in the
sweet spot so severely.
I carried a box with 30 CDs with me and Ihad the opportunity to play all my
favourite tracks.
When I stopped a track in a loud passage the reverb of the room answeres
more than known from home. There was no such sharpness in imaging like I had
expected in my dreams, but the very relaxed sonic performance with smooth treble
still gave the 3 dimensions of an orchestra in an unspectacular way. No
bright  transparence on the price of bass richness.
Peter was present most of the time and he declared that the shelving EQ
could be used for adapting the system to ones personal taste after the
roomperfect has done its job.
The sound I got was NOT pinpoint sharp edged , crystal clear bright, lean
bass, forward tight jumping aggressive, it was not rough or distorted in any
way. I was playing levels between 65 an 99.9 .. without any aggressiveness and I
  sometimes wished the wheel could turn over to 119.
This reminded me of my first impressions I had when Millennium was  new.
I think the absence of jitter by integrating the roomperfect module in the
clock system of the digital amp is the main reason for the relaxed sound and
the  engineers will give some extension of volume selectable by automated level
matching when roomperfect is applied.
I met Joerg there and he brought some CDs with a chinese lady playing
Steinway piano he had recorded as a tone engineer.
We switched the output sample rates of the CD1 and I finally agreed that  the
44.1 was better focussed, I now follow his ideas he disputed in the CD1
thread we recently had in this forum.
I could not ask his opinion about the replay of his recordings and the
realism perceived, because he had a lengthy discussion with Peter about his home
speakers etc and I was happy when they left the room and I had the system  all
for myself ... then Joerg was gone home when I left the room (and I  could
take one of his CDs home with me..;-) Thank you !
Regards Hans-Martin

myself

ben benieuwd hoe het as weekend in antwerpen gaat klinken 8)

Deleted member

Een leuk maar een beetje een onduidelijk verhaal met al die ontspoorde zinnen. Waar komt dit vandaan Garmt?

molle

Ha Roomperfect in ANtwerpen  O0
Ik ga op zondag.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Audiofiel

Citaat van: Antoine op maart 27, 2006, 23:28:37
Een leuk maar een beetje een onduidelijk verhaal met al die ontspoorde zinnen.

Inderdaad erg vreemd geschreven stukje. Geen touw aan vast te knopen soms. Klinkt niet als een professionele reviewer, maar meer als een toevallige bezoeker die iemand een email stuurde. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

romulus

zal er zondag vanaf 10 uur zijn, onmiddellijk naar lyngdorf demo  8)
esoteric, nagra, pass labs, focal, siltech

molle

Citaat van: romulus op maart 27, 2006, 23:49:14
zal er zondag vanaf 10 uur zijn, onmiddellijk naar lyngdorf demo  8)

Ik zal een plaats vrijhouden >:D ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

garmtz

'review' is een showverslagje van een amateur op het Lyngdorf forum.

Deleted member

Even voor diegenen die zich afvragen wat de getallen op de verschillende foto's van de Lyngdorf's betekenen:

CiteerThe amp is displaying the dB scale. See below.

97.0 = 50% power
94.0 = 25% power
90.0 = 10%
80.0 = 1%
70.0 = 0.1%
60.0 = 0.01%

Dit betekent dat ik met uitslagen op de dB meter op ruim vier meter afstand tot 90 a 100dB (!!) ongeveer tussen de 0,1 a 1% aan power verbruik!  :o :o :o  8)

Deleted member

En een toevoeging aan de "review" die Garmt postte (de poster had een foutje gemaakt):

CiteerOoops the message was sent and I did not write everything.
  Finally , when I was alone in the room I dared to bypass the
RoomPerfect to have a comparison. In this moment I became aware how
powerful the W210 were in comparison with the Dalis. And corner
placement of woofers made the sound bass and bassier, mud and muddier.
Returning to "Focus2" correction reconstructed the details and 3-
dimensionality (only litte more height, Victor !).
Turning on and bypass gives a very impressive demonstration of what
RoomPerfect really can do.
Regards HM

Deleted member

Goed nieuws!! Ik wil naar bed gaan en aangezien Garmt morgen de TDA2200+ op komt halen heb ik deze net uitgezet. Het 'ticje' bij het uitzetten echter hoorde ik niet meer, pas toen ik het volume op 85 zette hoorde ik het heel zachtjes uit de speaker waar ik bij in de buurt stond. Het lijkt dus alsof dit probleem zichzelf langzaam oplost. Of het komt doordat ik de TDA van de week heb gereset naar factory defaults en de unit heb ingesteld als "master" ipv de default setting "slave". Anyway, ik heb geen tijd meer om dit goed uit te zoeken, ik wil naar bed.  ;) Maar wellicht kan Garmt of de volgende tester hier nog eens naar kijken!  :)

garmtz

Ik zal eens kijken wat het kan zijn...

Audiofiel

Citaat van: Antoine op maart 28, 2006, 00:27:42
Even voor diegenen die zich afvragen wat de getallen op de verschillende foto's van de Lyngdorf's betekenen:

Dit betekent dat ik met uitslagen op de dB meter op ruim vier meter afstand tot 90 a 100dB (!!) ongeveer tussen de 0,1 a 1% aan power verbruik!  :o :o :o  8)

Lyndorf kan tevoren niet weten wat de gevoeligheid is van je speakers, de sterkte van het signaal (bron) en de impedantie van je speakers. Die dB-schaal is dus wel grappig, maar zegt verder niets: je kent immers niet alle variabelen.

Ik zou gewoon op je dB-meter vertrouwen en als je het verbruik wilt weten op een stroomverbruikmeter. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

@Audiofiel, nee dat bedoelde ik niet, de volumeweergave van Lyngdorf geeft de relatieve outputpower weer in dB's. 99,9=vol vermogen, dus 97 (-3B) de helft etc.

Op de dB meter heb ik met een volume van ca.77 pieken tussen de 90 en 100dB gehad. Uiteraard is belangrijk wat voor speakers je hebt, of de CD "hard" is opgenomen etc.