VOX 200 KE maar dan cremona-achtig verkocht!!!

Gestart door franks, februari 23, 2006, 23:02:06

Vorige topic - Volgende topic

franks

beide gaten voor de woofers zijn nu gefreesd, (flenzen), de echte gaten wilde ik zagen met mijn decoupeerzaag maar helaas was het zaagje te kort dus morgen een andere zaag halen.
Wanddikte is plaatselijk 56 mm en daar komt ook de dikte van het passtuk nog bij.

frank

fgroen

Zeer fraai!!

Ga je er ook weer grilles inmaken die weer mooi flush vallen met zet zij-oppervlak van de kast?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

franks

Dat ga ik wel proberen door 2 lagen mdf van 3 mm in mijn mal te persen en dan de grille uit te frezen op de zelfde manier als de zijwanden.
Ik wil er dan doek om heen maken en de grilles dan passend in de gaten klemmen.
Waar ik niet helemaal zeker van ben is de vormvastheid van 2x3 mm , maar als  ik alle afval stukken zie die van de zijwanden afzaag dan lijkt het me wel te gaan lukken, deze dijn nl erg stevig

frank

mluyben

Zorg er alleen wel voor dat het doek niet te dicht op de woofer zit anders kan deze de doek raken en dat kan weer resonanties geven.
De xmax van de woofer is 10mm, dus je doek moet eigenlijk wel minimaal 10mm vrij van de woofer zijn.

franks

vanavond de gaten voor de woofers verder uitgezaagd met een langer decoupeerzaagje, mijn decoupeerzaag vond dit niet leuk :'(
Nadat ik rond gezaagd had bleek het gat 3 mm te klein te zijn, dus moest ik uit de hand het gat groter in diameter zagen.
Met een beitel het restant dat bleef staan weggestoken en oppervlak met schuurpapier vlak gemaakt, resultaat 2 gelukte  ;D woofergaten  waar ik het meeste schrik voor had.

groet frank

BernHardN

:o wat een eenorm pakket is dat wat eruitkomt,
maar het schiet mooi op

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Inderdaad. Nu zie je pas echt hoe dik het is...  ;)

Maar goed dat ik in mijn projekt de baffle plaat voor plaat gezaagd heb om de woofergaten eruit te krijgen...  ;D

franks

Die dikke prop van 56 mm zit alleen ter plaatse van de woofer, de rest heeft een wanddikte van 24 mm.

Kan ik hier alvast een vraag neerleggen over de demping van de kast??

In de kast komt een laag loodbitumen van 4 mm dat is simpel maar de verdere demping is een ander verhaal, ik weet dat dit op het gehoor vastgesteld zal moeten worden ,maar om alvast een stap in de goede richting te zetten zijn alle gefundeerde adviezen welkom.

ik heb nog liggen pritex van 42 mm, een aantal bundeltjes schapenwol en nog wat van dat dunnere dempingsmateriaal.
moet er een open verbinding blijven bestaan tussen de woofer en de mond van de BR-poort?
is het slim om een laag echt lood op de bodem te plakken tbv staande golven?

frank

Xander

Wow, ik lees deze topic nu pas...
Geweldig, ziet er werkelijk super uit!

Succes verder!

Xander
Full HD, Dolby surround HD & Blu-ray:
Panasonic plasma TH-42PZ80
Marantz SR5003 - Marantz DV4003 - Playstation 3
Mordaunt Short 902i avant Atacama Nexus 5 stands REL Quake

cve

Citeeris het slim om een laag echt lood op de bodem te plakken tbv staande golven?

Het probleem van staande golven kan het beste worden bestreden met gebruik van dempingsmaterialen. Als de kast voldoende is gevuld met dempingsmateriaal dan zal deze minder amplitudevariaties vertonen dan een slecht gedempte kast. Het aanbrengen van lood op de bodem zal geen enkel effect sorteren. De staande golf in de kast blijft dan gewoon bestaan en beinvloed derhalve nog steeds de weergavekarakteristiek van de luidspreker. Je kunt nu nog als alternatief wel gemakkelijk de methode van HobbyHifi toepassen.

Co

franks

is voor zo'n helmholzdemper dan geen berekening noodzakelijk dan ?

frank

franks

Vanavond de derde bracing op maat gezaagd  en aan de achterkanten van de middentoonbehuizing gelijmd, dit was toch nog een nauwkeurig werkje omdat de midelste bracing precies in lijn moet liggen met de bovenste en de onderste.
Als dit niet het geval is dan passen de zijwanden niet exact om de bracings heen en dat willen we dus niet.

Vandaag een tas vol met loodbitumen gehaald, deze wil ik op de zijwanden lijmen voordat ik de zijwanden om de bracings heen ga lijmen en dat moment komt steeds dichterbij ;D

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met een helmholz resonator zoals CVE aangeeft?
ik heb nu eventueel nog de mogelijkheid om zoiets te maken maar dan alleen als het zin heeft en als het NIET ten koste gaat van het netto volume.

groet frank

cve

Citeeris voor zo'n helmholzdemper dan geen berekening noodzakelijk dan ?

Ja, ik zoek de formule wel even voor je op. Is niet al te moeilijk.

Co

fgroen

Gaat wel ten koste van het netto volume. Het volume van de Helmholz resonator wordt afgetrokken van je kastvolume. (hij zit immers in je kast)

mluyben

Lijkt mij dat pritex op de wanden en de bracings de grootste problemen al aanpakken en dan heb je geen HH resonator nodig lijkt me.
Dat is ook meteen mijn tip aan demping. loodbitumen had je al gehaald meen ik, daar evt pritex of vilt overheen.
Volgens mij heeft pritex met zijn vorm niet veel effect op het laag bereik wat in het laag gedeelte optreed, dus vandaar evt vilt maar Pritex is zeker niet slecht. ik heb zelf de dunne versie gebruikt ivm de kleine ruimte in mijn boven compartiment. werkt prima.
Evt kun je dan later finetunen met wol of Baf.

fgroen

Pritex heeft denk ik niet zoveel zin, aangezien de scheidingsfrequentie voor het laag relatief laag is. Bij een frequentie van 150 Hz is de golflengte nog altijd dik twee meter, dus dan doen die tandjes van een paar cm bijna niets. Gewoon volume dempen met wat BAF of wol, persoonlijke smaak en akoestische situatie zal de hoeveelheid bepalen.

Loodbitumen is een must!!  8)

franks

Loodbitumen heb ik gister 15 plaatjes van gehaald dus dat is zeker.
Ik heb nu ook loodbitumen in mijn huidige voxen zitten, dit is er ook later pas ingekomen en dat gaf toen ook een verbetering.
Als ik de wanden nog ga bekleden met vilt zou dan de gehele kast nog volgepropt moeten worden met wol of baf ,of moet dit alleen op de kritieke plaatsen.

Waar zou dat vilt trouwens te koop zijn en welke diktes worden hiervoor gebruikt?

frank

sphere

Kan je ipv vilt niet gewoon tapijttegel nemen? Of is dat niet audiofiel genoeg?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

cve

CiteerGaat wel ten koste van het netto volume. Het volume van de Helmholz resonator wordt afgetrokken van je kastvolume. (hij zit immers in je kast)

Juist niet. Het volume van de IHO blijft onderdeel uitmaken van het totale kastvolume. Daarnaast kun je ook nog eens volstaan met minder dempingsmateriaal.

Co

ruud2

Citaat van: franks op april  5, 2006, 18:55:18
Als ik de wanden nog ga bekleden met vilt zou dan de gehele kast nog volgepropt moeten worden met wol of baf ,of moet dit alleen op de kritieke plaatsen.

Waar zou dat vilt trouwens te koop zijn en welke diktes worden hiervoor gebruikt?

frank

aan echt vilt is zeer moeilijk aan te komen, maar gewoon ondertapijt werkt ook goed.
afhangkelijk van de leverancier tussen de 6 -8 mm dik en is bovendien goedkoop zo bij de tapijtenzaak.
btw. mooie werkstukken!!

Ruud.
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

franks

Gisteravond begonnen met het beplakken van de linkerluidspreker met loodbitumen, eerst het mdf ontvet met thinner en daarna de platen op maat gesneden en geplakt.
Om er zeker van te zijn dat de hechting goed is heb ik de platen aangedrukt met een rollertje waar je normaal behang mee aandrukt, dit werkt prima.
vandaag toch maar de knoop doorgehakt en de eerste kast in elkaar gelijmd, eerst nog alles een jeer doorgenomen of ik niets vergeten was maar dit leek me niet het geval.
Het lijmen moest wel snel gebeuren omdat ik nogal wat oppervlakte in moest smeren, maar met hulp van mijn vrouw is het toch gelukt ;D

frank

franks

Na een uurtje of 5 heb ik de lijmklemmen eraf gehaald maar de spanbanden nog even laten zitten, de kast kon nu rechtop gezet worden.
Ik heb nu denk ik wel een probleem gecreeerd ???, de kast is alleen nog nauwelijks te hanteren dus ik denk dat ik er een paar schragen voor zal moeten maken en walther vaak zal moeten roepen ;D
Morgen even op zoek naar iets voor de demping, vilt/ondertapijt of weetikveel , ik ga eens kijken bij een meubelstoffeerderij denk ik , die hebben vaak van alles liggen.

frank

Wowly

Wow, het gaat al erg mooi worden zeg!!!

Wowly

Jaqo

Dat ziet er echt fantastisch uit!

Ik ga d'r niet aan beginnen, ik maak wel een vierkant kassie...  ;D

Succes,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Movievault

UItdagingen in het leven moet je hebben.
Gewoon lekker verder doen
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>