4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Started by fgroen, May 11, 2005, 11:57:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Week-endje kreatief met houtlijm achter de rug. Uiteindelijk heb ik de lijm opgebracht met  zo'n gratis plastic lijmkammetje, dat ging hardstikke goed. Er kwam nog een klein beetje lijm uit, maar niet veel. Dus ook niet al teveel zwemmen. Ik heb ze per helft opgebouwd, en vervolgens de twee helften tegen elkaar gelijmd. De uitlijning daarvan heb ik gedaan met een paar deuveltjes.



De behuizingen zijn nu nog iets te dik, dwz dat de afstand van de voor- naar de achterkant nog te groot is. Vanavond ga ik de boel afvlakken met de frees, ik heb al een methode bedacht met geleidingen om een vlak te definieren met de bovenfrees. Dat is wellicht later ook bruikbaar voor het vlakken van de facetten.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

#101
Ik neem aan dat je het vierde vijfde binnenpaneel van links op de foto nog gaat 'afronden'? Nu zijn het wel erg scherpe hoeken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

ruud2

een wat late reaktie...
maar je hebt het zelf al ontdekt zie ik, gewoon de lijm opbrengen en uitstrijken met een lijmkam.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Quote from: Audiofiel on July 11, 2005, 10:30:23
Ik neem aan dat je het vierde binnenpaneel van links op de foto nog gaat 'afronden'? Nu zijn het wel erg scherpe hoeken.

In principe niet, die tandjes blijven gewoon zitten.  ;D
Ik denk niet dat de vorm van de tanden veel invloed heeft, het gaat mij hoofdzakelijk om de onregelmatige vorm. Vergeet niet dat er een rond gat voor komt dat kleiner is dan de opening die er nu is, en dat de tanden die je nu aan de voorkant ziet tegen de baffle gelijmd gaan worden.


Quote from: ruud2 on July 11, 2005, 11:43:09
een wat late reaktie...
maar je hebt het zelf al ontdekt zie ik, gewoon de lijm opbrengen en uitstrijken met een lijmkam.

;D :D :D :D :D

De ideëen komen bij mij meestal als ik ermee bezig ben. Daarvóór zit ik dan mijn hoofd te breken.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisteravond is er aardig wat volume aan MDF in fijn stof veranderd.  >:D De middenbehuizingen zijn nu aan beide zijden afgevlakt en de vlakken hebben een afstand van 157mm. Nagemeten met de schuifmaat.  ;D

Afvlakken:


   

Resultaat:





:-*  ;D ;D ;D

De volgende stap is het lompere werk: de baffles.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Even een update na een vakantieperiode:

Het hout is binnen. MDF voor luidsprekerkasten laat ik altijd zagen bij Fa. van Dijk in Delft, en die jongens weten wat ze doen. Perfect op maat. Moet zelf nog wel alle hoeken erin zetten, het zijn nu alleen maar rechthoekige planken. Ik laat ze de maat van alle panelen die tussen de twee zijkanten komen maar eenmaal afstellen, en dat resulteert in een serie panelen die allemaal exact even breed zijn.

Voor de rest nog meer ontwikkelingen, ik heb namelijk een huis gekocht, en in september ben ik daarom druk aan het inrichten / verhuizen. Goede bijkomstigheid is wel dat er een aparte audio-kamer gaat komen van 3,8 x 8 meter met een hoog plafond, dus ik mag niet klagen.  8)
Misschien moet ik maar een topic openen over acoustiekbehandeling van mijn nieuwe ruimte.  ;D
Er komt in ieder geval een aparte groep voor mijn stereo in dat huis, met een gewone smeltzekering. DAn blaas ik in ieder geval niet meer de automaat eruit als ik mijn CAV-150 aanschakel. Dat gebeurt nu nogal eens.  >:D

De komende tijd zal ik de bracing gaan maken, en de baffles. I'll keep you guys posted!  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

QuoteDAn blaas ik in ieder geval niet meer de automaat eruit als ik mijn CAV-150 aanschakel. Dat gebeurt nu nogal eens.

Is het dan geen optie om hem gewoon aan te laten staan?

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Het is een behoorlijke stroomvreter, wordt ook aardig warm. Kost dus veel energie en het verkort de levensduur. Verder is hij snel op temperatuur na inschakelen.

En dan is er ook nog de kat die erop gaat liggen pitten als hij onbewaakt aan staat, en dat wil ik liever vermijden.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

QuoteKost dus veel energie en het verkort de levensduur.

Daar valt over te discussieren...
Zie het als een diesel. Die komt traag op gang, maar als je altijd met dezelfde snelheid rondrijdt, dan kan de motor velen malen meer kilometers draaien dan een bezinemotor. Het is juist slecht voor een component om constant te moeten opwarmen ed, omdat juist dan problemen met het materiaal/kristallen ontstaan. Daarnaast die CAV ga je wel weer upgraden na een jaartje of 2 in gebruik ;D ...

QuoteEn dan is er ook nog de kat die erop gaat liggen pitten als hij onbewaakt aan staat, en dat wil ik liever vermijden.

Dat is een goede reden om hem niet aan te laten staan. Voordat je het weet, eet je geroosterde kat op je zondagavond...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

QuoteVoordat je het weet, eet je geroosterde kat op je zondagavond...
Alleen met veeeeeeel ketchup!!!  >:D ;D >:D

Bijkomend nadeel is dat de amp er steeds wolliger uit gaat zien....
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

QuoteBijkomend nadeel is dat de amp er steeds wolliger uit gaat zien....

Bedoel je niet kattiger ;)  >:D ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Afgelopen week-end alle baffles afgetekend, en gister een begin gemaakt met zagen van alle gaten in de baffle (achter de frontplaat, want de frontplaat wordt uiteraard gefreesd) Het valt nog niet mee, mijn decoupeerzaagje had er aardig onder te lijden.  >:D

Ik heb alle panelen voor de kast genummerd (er is een kast (I) en een kast (II)), en de platen voor de baffle zijn 5 (de voorste), 6, 7 en 8. 8 zit dus aan de binnenkant van de kast.

De gaten voor de tweeter heb ik in panelen 6 en 7 uitgezaagd,
De gaten voor de middentoner in panelen 6, 7 en 8. Dat viel niet mee, de hoek van de zaagsnede is 60o. desalniettemin ziet het er acceptabel uit.
Ik heb een gat van de woofer gezaagd in paneel 8 (I), die zaagsnede staat onder 75o, dus dat gaat weer wat makkelijker. De diameter van dat gat is groter dan de breedte van het paneel, dus het paneel is doormidden. Ik heb echter voordat ik de gaten gezaagd heb, alle panelen op elkaar uitgelijnd en voorzien van deuvelgaten, zodat ik staks alle stukjes zonder problemen tot een baffle kan assembleren.

Dus ik moet nog 5 woofergaten zagen, en de achterkant van de frontpanelen uitfrezen. Kortom: leuk hoor, zo'n dikke baffle, het lijkt wel of ik 4 paar speakers aan het bouwen ben ipv een!  ;D ;D

Ik weet ook dat wanneer alles in elkaar zit, de beloning er ook zal zijn.  8)

Ik zal foto's posten van het lijmproces.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

Ben benieuwd! Mooi ontwerp hoor ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Kleine update voor het week-end.

Afgelopen week het ik wat avonden zagend in de tuin doorgebracht, tot groot genoegen van mijn achterburen.  >:D
Ik besef wel dat ik de rust danig verstoord heb, but a man's got to do what a man's got to do.  8)


Dit is een verzameling planken die uiteindelijk een speaker moet worden, netjes alles genummerd om geen panelen door elkaar te halen en ook om ze per speaker bij elkaar te houden.


Toch even passen of het ongeveer wel past en ik geen rekenfouten heb gemaakt.... Zo te zien komt het wel OK.  8)


Eentje klaar... nu de andere nog.


Toen de rust was weergekeerd:

O0

Volgende stap is het frezen van de achterkant van het voorste paneel van de baffles, daarna kunnen ze gelijmd worden.

De trapsgewijze boven- en onderkant vlak ik af met de frees als de baffle in de kast zit. Dat zal dan boven de bovenplaat en onder de onderplaat uitsteken (zie tekening zij-aanzicht):

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Ik ben begonnen met het uitzagen van de bracing van kast I. Het viel me 100% mee dat het zo netjes paste, ik had daar een beetje mijn bedenkingen over.

Ik moet nu nog alle gaten eruit zagen, en de dwarsbracings maken. Als de set bracings voor kast I gereed is, ben ik van plan om ze "over te trekken" op de set van kast II, die vervolgens ruw uit te zagen, en vervolgens met de kantenfrees na te lopen, met de set van kast I als referentie. Dan krijg ik een exacte copie van de set van kast I.

Hier een pic van de twee hoofd-delen van de braching:

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Nog een pic van het "paswerk":

O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Nog eentje dan... ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Peerless Monster

Wel erg goed gemeten ed dat het er zo inpast.
Begint al een aardige vorm te krijgen zo!
Ik moet nog beginnen... :( Te weinig tijd momenteel...

Ben benieuwd hoe dit gaat klinken.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Quote from: Peerless Monster on September  1, 2005, 11:23:21
Ben benieuwd hoe dit gaat klinken.

Ik ook.....  ;D

Tijd is bij mij ook een issue... wat voor mij werkt is ook gewoon een kleine hoeveelheid tijd per keer besteden. Een uurtje hier een een uurtje daar. Mijn vriendin wordt daar wel een beetje gek van, want het betekent dat er altijd wel gereedschap etc. rondslingert..  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Zo. Even een oud topic uit de mottenballen.  ;D

Ik kreeg zelfs een waarschuwing dat ik maar beter een nieuw topic kon starten.  ;)

Anyway, de verhuizing is achter de rug, en alhoewel er nog een hoop te doen is in het nieuwe huis, heb ik besloten dat alleen maar klussen voor het huis me niet vrolijk maakt, zeker niet omdat ik daarbij elke dag tegen een stapel planken aan stond te kijken die erom schreeuwen in een paar speakers getransformeerd te willen worden. Dus... naast klussen in het huis ook klussen aan de avaclones! Dus weliswaar geen blistering vooruitgang zoals bij FrankG, maar desalniettemin vooruitgang!

Ik heb twee badkamers, en we gebruiken er maar een voor badderen. Aangezien ik nog geen schuur in de tuin heb, is de tweede badkamer omgevormd in een stofhok van jewelste. Bij deze mijn waardering voor mijn vriendin, die het allemaal maar goed vindt.  ;)

Dat klussen heb ik gedurende de kerstvakantie gedaan, vandaar een kort relaas van het resultaat.

Ik heb me de afgelopen week bezig gehouden met het uitzagen van de interne verstevigingen, en het aanbrengen van alle schuine kopse kanten op de panelen.

Foto's volgen.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

De hoofdpanelen van de interne matrix:

Plat op de grond.


In elkaar:
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Daarna de kleine dwarspanelen uitgezaagd en gepast (met middenkast en boven- en onderkat van de kast):

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Met baffle erop:



het wordt niet te tillen.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Details:


Doorsnee bovenkant:




Sectie achter de woofer:


Het vlakje waarop de magneet van de woofer komt te rusten:

Nog genoeg ruimte voor de uitstroom uit de poolplaatventilatie


Van boven gezien:


Kortom: het was gisteravond even genieten van het schouwspel.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.