VOX 200 KE maar dan cremona-achtig verkocht!!!

Gestart door franks, februari 23, 2006, 23:02:06

Vorige topic - Volgende topic

franks

De baffle's zijn vandaag bekleed met skaileer, de voorkant hebben we geplakt met contactlijm en de zijkanten met houtlijm.
Als de baffle's erin gelijmd gaan worden dan pas haal ik de nieten en het overtollige materiaal eruit, het lijkt er nu op dat de lijm aan de zijkant niet goed vast zit aan het skaileer, waarschijnlijk ga ik de gehele zijkanten eventueel vastnieten, dat zit toch niet in het zicht.

groet frank

WMC

Waarom heb je gekozen voor houtlijm aan de zijkanten? Was dit niet net zo makkelijk te doen met contact lijm?

Is het overigens erg glad leer, of wat doffer, op de foto lijkt het namelijk erg glanzend.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

graafke

nog een bepaalde reden dat je kiest voor skai ipv echt leder? Ik heb gehoord dat Sonus Faber alleen echt leer gebruikt omdat dit de tooneigenschappen positief beinvloed.  :)

Durk

en het leer op de cremona's is behoorlijk dof. Wel mooi gedaan!
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

franks

Ik heb alleen voor een leerachtige voorkant gekozen omdat ik het mooi vond, dus niet om een of andere akoestische reden.
Het is skai geworden omdat ze dit hadden in de eerste winkel waar ik heen ging en ik vond het wel mooi.
Op de foto lijkt het inderdaad wat glanzend maar in het echt is dat niet, het is eerder doffer.

Dekasten zijn nu nagenoeg klaar, het volgende wat ik ga doen is fineer uitzoeken, het wordt waarschijnlijk lignaflex omdat dit beter te verwerken schijnt te zijn, en ik heb een paar "moeilijke"hoeken die ik moet fineren.
Waarschijnlijk ga ik vrijdag even naar raamsdonkveer, daar zit blijkbaar een bedrijf dat allerlei soorten lignaflex kan leveren.
Verder ga ik de interne bekabeling aanbrengen, en het filter opnieuw in elkaar solderen.
Ik wil voor het filter vooralsnog de componenten gebruiken uit mijn huidige voxen, deze zitten nu op een printplaat en ik ga ze er vanaf halen en alles hard-wire solderen, misschien ga ik de spoelen voor het laag en de condensatoren voor het hoog wel meteen opwaarderen maar daar moet ik nog even over denken(qua geld dan ???)
Fotos volgen.

groet frank

franks

Vanavond de gaatjes geboord voor de interne bekabeling naar de mt's en tweeter, dit is 1 mm2 teflonkabel(advies speakerland), de gaatjes heb ik 2 mm geboord en als de draden er straks in zitten laat ik wal bruislijm in de gaatjes lopen zodat het geheel dicht is.
De bekabeling van de aansluitterminals naar het filter en verder naar de woofer, maak ik van dezelfde soort draad maar dan 3 mm2.

groet frank

PaulSQ

Die bekabeling is prima spul! De rest ziet er trouwens ook méér dan goed uit!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

andym

Heb TOTAAL geen verstand van zelfbouw maar dit projekt is echt om te smullen ! O0
Van kleine slokjes word je ook dronken

WMC

Wat voor type teflon heb je gekozen, ik zie dat er twee maten te krijgen zijn. En hoeveel aders ga je voor wat gebruiken? Ik ben zelf namelijk ook nog op zoek naar leuke kabel.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

franks

Wat voor type teflon het is zou ik niet weten, bij speakerlannd is maar 1 soort te koop, maar dan wel in 0.96 mm2 en 3.14 mm2, de laatste gebruik ik voor de woofers en voor de verbinding van de aansluitterminals naar het filter.
Voor de middentoners en de tweeters volstaat de 0.96 mm2.

Verder ben ik vanmiddag naar raamsdonkveer geweest om even te kijken naar fineer, ze hebben daar ongelooflijk veel keus en ik werd er erg vriendelijk te woord gestaan ondanks dat ik net voor sluitingstijd aankwam.
Ik heb een aantal stalen meegekregen en afgesproken dat ik na mijn vakantie een keer terug kom om op mijn gemak iets uit te zoeken, prima zaak :).

groet frank

franks

Ik heb afgelopen vrijdag een paar lignaflex proefstukken meegekregen, deze heb ik de afgelopen dagen met corcol olie ingesmeerd, dit is dezelfde olie die ik op mijn eiken parket vloer heb gesmeerd.
Ik heb eerst 5x een laagje olie opgebracht met een stukje keukenrol en daarna heb ik reeds 2x olie opgebracht met een stukje waterproof schuurrpapier 600, dit geeft een erg mooi effect, het ziet er erg mooi egaal en vol uit, ik denk dat ik het zo ga afwerken.
Als beschermlaag zou ik er evt nog een laag boenwas zoals op mijn vloer kunnen doen maar dat ga ik nog bekijken.

Groet frank

fgroen

Hoi Frank, is die bovenste foto genoest Esdoorn? dat komt er mooi uit zeg!!

dat wil ik ook wel op mijn speakers...  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

franks

vandaag weer teruggekomen van 3 weken vakantie in frankrijk,erg heet en ik kreeg het nog heter als ik aan mijn luidsprekers dacht.
Deze stonden namelijk tijdens de hitte in mijn ongeisoleerde garage, waar de temperatuur tot grote hoogten op kan lopen >:(, zekere als de deuren 3 weken niet opengaan, nachtmerries kreeg ik ervan ???

Maar vanmiddag na thuiskomst meteen alles geinspecteerd  en er is gelukkig niets gescheurd, alles zit nog precies op zijn plaats ;D

Komende week ga ik fineer halen en dan kan het grote afwerken beginnen.
ik had voor de vakantie een paar proefstukjes gemaakt met een aantal lagen olie en dat zag er perfect uit, maar nu dit 3 weken in de warme garage heeft gelegen is het een plakkerige laag geworden??

groet frank

Erik van Voorst (in memoriam)

Frank...

Mijn advies is die olie niet te kiezen...maar gaan voor Danish oil of een olie op deze basis
Ik heb HELL VEEL olieen geprobeerd...ook op gemoesteerde esdoorn....

Probeer maar eerst een proefje...dan zie je meteen wat ik bedoel....opbrengen ...binnen 5 minuten uitwrijven
(ik doe het eerder) en na een paar uurtjes...gortdroog....en wordt nooit meer vloeibaar...veel andere olieen blijven te lang vettig en dan zijn je speakers met een stofdoek nooit meer af te stoffen.... ;)

Na een laag of 10-15 Danish lijkt de fineertekening wel centimeters diep  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

franks

Vandaag een paar modificaties ;D aangebracht, ten eerste heb ik wat mdf weggezaagd en geschuurd aan de binnenzijde van het gat voor de woofer zodat deze wat meer ademruimte krijgt.
ten tweede heb ik aan de binnenzijde wat stripjes mdf gelijmd zodat ik de baffle over de gehele omtrek goed vast kan lijmen, er was maar een smal randje van 4 mm waar de baffle in kwam te liggen.

groet frank

bassmotion

Ziet er zeker niet slecht uit :), maar wat ik me nou afvraag is of het niet nadelig is om het leer als materiaal te gebruiken om de kast tegen te lijmen??? Dit ivm de flexibiliteit van het skaileer waardoor de baffle niet muurvast zit (tenzij er natuurlijk geschroefd word). Ikzelf heb express zo'n groot mogelijk hout op houtcontactvlak gecreerd waardoor baffle wel een goed en hard hechtingsopppervlak heeft zodat de baffle  goed vast komt te zitten.

mvg Raul :

franks

@raul,

De baffle komt zeer zeker wel goed vast te zitten met een goed mdf op mdf kontakt, het skaileer wat nu aan de achterkant van de baffle zit vastgeniet wordt binnenkort aan de zijkant van de baffle doorgesneden en het overtollige skaileer + nietjes wordt dan verwijderd.
Hopelijk zit het skaileer wel goed verlijmd ? ???

groet frank

bassmotion

Ok dan is het al helemaal duidelijk, ik heb niets gezegt ;)

succes nog verder

franks

De kogel is door de kerk, ik heb vorige week vrijdag birdseye maple ofwel gemoesteerd esdoornfineer gekocht (lignaflex, papieren rug met laagje fineer), kost een paar centen :'( maar dan heb je ook wat ;D.
Ik heb voor lignaflex gekozen  omdat dit makkelijker te verwerken is als normaal fineer, zeker als je dit niet dagelijks doet, en dat doe ik dus niet!

Na de gehele kasten nogmaals geinspecteerd te hebben op kleine foutjes, en die zaten er wel een paar zoals kleine naadjes en deukjes, en deze oneffenheden gerepareerd te hebben met beendermeel(van de parketvloer), heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met fineren.

Ik heb gekozen om kontaktlijm te gebruiken, ik had een proefstukje gemaakt met pvca-lijm,deze  laten drogen  en dan met de strijkbout verwarmen en aandrukken,dirt werkt goed maar heeft ook een aantal nadelen vind ik.
Ten eerste heb ik gebogen vlajkken en onze strijkbout is vlak ???, verder heb ik gezien dat als je teveel verwarmt, en er zit een klein luchtbelletje in het lignaflex, dan ontstaat er meteen een grote luchtbel tussen het hout en het papier, en dat wil jer dus niet.

Ik ben begonnen met de grote vlakken, de zijkanten dus, deze heb ik 2x met kontaktlijm ijn gesmeerd zoals ook het lignaflex zelf.
Na enkele minuten droogtijd heb ik het lignaflex op de kasten geplakt met hulp van de buurman en het verder met een stuk doek aangedrukt en vastgewreven.
Alle randen heb ik met een behangaandrukrolletje aangedrukt.

Met een doek aandrukken klinkt raar maar dit werkt prima, je kan dan behoorlijk wat kracht zetten, dit kan misschien ook met een speciale fineeraandrukrol met 2 handvatten van tig euro, maar ik heb ook 1 hand nodig om mijn kast tegen te houden.

Een groot gedeelte van het overtollige fineer heb ik al verwijderd met een scalpel mes en een schuurblokje en al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden ;D.

groet frank

Durk

das idd een knap gezicht met die scherpe bocht.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Wowly

Overtollig contactlijm is makkelijk weg te halen met wasbenzine. Overigens is de drukroller eigenlijk echt wel nodig.......Contaclijm werkt vooral goed als je een goede druk per vierkante cm gebruikt...... Laten we hopen dat het allemaal wel goed komt.....

Ik neem aan dat je het topic van Erik van Voorst goed hebt doorgenomen (ik weet het is lang) maar daar staat heel erg veel info in over goed fineren.....

Wowly

franks

Even een paar fineerfotos

groet frank

mikeske

Ziet er goed uit, keep up the good work  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

R

advr

Citaat van: franks op augustus  9, 2006, 23:35:56
Even een paar fineerfotos

groet frank

ziet er indrukwekkend uit Frank. dit worden prachtexemplaren ;D ;D

succes met het vervolg :P
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A