VOX 200 KE maar dan cremona-achtig verkocht!!!

Gestart door franks, februari 23, 2006, 23:02:06

Vorige topic - Volgende topic

franks

Vandaag weer wat verder, ik heb ondertapijt gekocht om de gehele binnenkant mee te bekleden, er zit al overal loodbitumen op geplakt en daarop lijm ik dan weer een laag ondertapijt.
De verdere demping ga ik nog bepalen met schapenwol en fiberfil, dit zit nu voldoende in mijn huidige voxen dus die kan ik hergebruiken.
Verder ben ik vanavond gestart met het frezen van de gaten in de baffle, allereerst de gaten voor de BR-flens/pijp en daarna heb ik de gaten voor de middentoners gefreesd, de rest volgt morgen.
De nauwkeurigheid van de gaten zit binnen de 0.5 mm dus dat komt wel goed.
Ik heb vanavond ook de beslissing genomen om een andere receiver aan te schaffen, :D ik heb nu een onkyo(tx ds595) van een jaar of 5 oud en deze gaat vervangen worden door een marantz, waarschijnlijk de sr 8500, ik heb hierover vele positieve reviews gelezen vooral mbt de stereoweergave.
verder heb ik de rest van de week vrij dus we kunnen weer verder gaan ;D

groet frank

advr

ziet er allemaal weer prachtig uit :o :o
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Erik van Voorst (in memoriam)

..............METABO..............mijn hart gaat open  (gebruik ik al 25 jaar  ;D)

Needless to say...ziet er strak uit..!!!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

franks

En Festo, misschien wel nog beter.

Groet Frank

...als je van alle metabo-machines precies de zwaardere koopt (met metaal aan de behuizing)
is hij voor mij in ieder geval goed genoeg.... ;D

Het wordt te weinig genoemd maar zulk gereedschap is helaas een MUST voor mooi werk.... :-\
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

franks

Vandaag verder met het frezen van de gaten voor de units, op zich is dit allemaal soepel verlopen en alle gaten zijn precies op maat(122,5-104,5-145,5) ;D.
Hiermee had ik ook geen problemen verwacht, wat me nu wel hoofd ???pijn bezorgt is het zagen van de facetkanten aan de baffle's.
Als je goed op de onderste foto kijkt, kun je zien dat ik de facetten heb afgetekend met potlood.
Ze staan onder een hoek van ongeveer 30 graden en daarnaast staat de facet zelf ook nog onder een hoek van ongeveer 10 graden.
Nu heb ik een festo zaagtafel met een trekzaag die ik ongeveer 25 cm naar achter kan trekken, maat de facetkant wordt ongeveer 44 cm lang.
Dit betekent dus dat ik de baffle zelf langs de zaag moet duwen en wel onder 2 verschillende hoeken, 1 hoek van 30 graden van de facetkant zelf en 1 hoek van 10 omdat de facetkant wegloopt van 40 tot 0 mm.
Ik zal dus wat geleidingen moeten maken en hulpstukken moeten verzinnen, als dit niet lukt kan ik altijd nog met de hand zagen en daarna met de schuurmachine alles strak maken, als ik daarvoor moet kiezen ga ik waarschijnlijk de baffle bekleden met een laagje (kunst)leer net zoals de originele sf, maar ik doe het dan om eventuele oneffenheden weg te werken.
Tips zijn welkom!

groet frank

sphere

franks, ik denk niet dat ik overdrijf, als ik stel dat het gros van de forummers nog wel wat van jou zou kunnen leren. Erg vermakelijk dat je om tips vraagt, in dat licht, het ziet er gewoon goed uit, zoals je het aanpakt.  ;)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

franks

Vanavond plotseling een goed idee, de oplossing voor het zagen van mijn facetkanten bleek veel simpeler als ik dacht.
De baffle op de zaagtafel zagen ging niet ivm met moeilijke hoeken dus dan maar de zaag eruit gehaald en een goede opstelling gemaakt zodat ik met de zaag onder de juiste hoe de facetten kon zagen.
De verticale facetten waren geen probleem en de facet aan de bovenkant ook niet dacht ik, maar !!!  :'( Mijn eerste grote fout tijdens dit project).
De hoek van de horizontale facet wijkt iets af van de hoek van de verticale facetten en daar had ik dus even niet aan gedacht: resultaat, net iets teveel weggezaagd waardoor ik in de gefreesde cirkel voor de bovenste middentoner uitkwam.
Eerst flink balen , maar ik kan er een stukje 4 mm mdf op lijmen en daarna alles weer in model schuren en zagen.
Het tweede foutje gebeurde even daarna, ik heb met mijn zaag iets te ver doorgezaagd waardoor ik per ongeluk al in het tweede werksuk zaagde terwijl deze nog niet goed stond, resultaat een ongewenste zaagsnede in een baffle maar ook dit is weer te herstellen ;D.

groet Frank

Sander Sassen

Da's balen, ik zou opnieuw beginnen, want ergens een stuk MDF opplakken ga je later altijd weer zien, behalve als je gaat fineren. Niet met de haven in zicht de boel af gaan rafelen, maar tot het bittere eind aan toe op de details blijven letten is de enigste garantie voor een goed eindresultaat. Maar goed, ik ben dan ook een verstokte perfectionist, gewoon hopeloos om eerlijk te zijn, soms wordt ik moe van mezelf  :o

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Durk

komt er geen leer overheen dan? in de cremona-achtige geest?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

franks

@ sander, zo'n hopeloze perfectionist ben ik zelf dus ook en daar wordt je soms erg moe van inderdaad en waarschijnlijk ga ik nu dus de hele nacht liggen twijfelen wat te doen.

Ik had erst in mijn achterhoofd om de baffle inderdaad met leer  of skai te bekleden maar dan denk ik dat ik de zuivere passing van de drivergaten voor niks zo nauwkeurig heb gemaakt want volgens mij heb je wat grotere gaten nodig om het leer in de gaten te laten vallen en dan ook nog de drivers er precies in te laten vallen, of het leer moet maar 0,2 mm dik zijn.
Verder denk ik dat leer of skai op den duur door temp. werking en veroudering, en omdat het zo'n dun laagje is, toch gaat loslaten op de hoeken en aan de einden.
Dus ik ga denk ik toch mijn fout proberen te herstellen, de baffle's ga ik dan toch waarschijnlijk zwart spuiten en dan vallen de eventuele naadjes ook niet zo op, maar ja aan de andere kant zijn 2 nieuwe baffle's na een middagje zagen en frezen ook weer zo gemaakt. ???

groet frank

Sander Sassen

Frank,

Gewoon opnieuw doen, als het achteraf wel zichtbaar blijft, kans daarop is groot, dan kan je 't niet meer herstellen, nu nog wel, ik zou gewoon twee nieuwe baffle's maken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Movievault

Je niet laten kennen Frank  ;D
Effe opnieuw die baffle´s zagen, zoveel temeer plezier ga je ervan hebben nadien.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Frank, misschien een schrale troost maar je moest eens weten wat ik allemaal voor een 2e keer heb moeten maken.... >:D

Met name meer naar het einde toe..moet je jezelf steeds maar weer voor houden dat je geen afwijkingen mag toestaan....alleen zo maak je iets  "bijzonders "  8)

Movievault

Inderdaad, voor ik een voorbeeldkast af had heb ik al verschillende planken opnieuw moeten zagen. Gewoon effe volhouden.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

franks

Het opnieuw maken van een baffle is zo gedaan, maar ik ga ze toch proberen te herstellen want ik neig steeds meer naar het bekleden met leer, dat begin ik steeds mooier te vinden.
Als ik voor leer kies is het geen probleem dat er een naadje zit, voor spuitwerk vind ik dit niet acceptabel.

groet frank

WMC

Reken erop dat je en naadje ook gaat zien als je gaat bekleden met leer, het moet echt 100% vlak zijn als je gaat bekleden, vooral omdat je het er een klein beetje onder spanning op zet, zodat het strak zit. Zelfs met lijmen zie je plekken waar je meer lijm hebt gesmeerd dan ergens anders.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Wowly

Leer is zeer mooi en blijft ook erg goed zitten als je met contactlijm werkt. Dit is minimaal elastisch. Zo lang je maar niet al te zeer spant komt het goed, zelfs met kleine oneffenheden. Als je wel erg spant zie je die idd wel terug. Is ook nog eens goed om de reflectie van de baffle te dempen (minimaal maar toch, je wil toch dat het geluid uit de tweeter komt en niett eveel van de Baffle?)

Wowly

franks

Misgezaagde baffle is al weer bijna hersteld , de keuze voor leer is nu bijna definitief, ik zal wel de gaten van mij drivers wat groter moeten frezen maar daar heb ik al een idee over.
Nu ga ik weer de garage in ;D

groet Frank

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

franks

De baffle's zijn nu zover klaar, ten minste het voorste gedeelte.
De keuze voor leer te gebruiken als bekleding staat nu vast, ik heb vanmiddag een klein proefstukje gehaald om te kijken hoe het leer zich houd bij de gaten voor de drivers.
Hiervoor heb ik 1 middentoner uit mijn luidsprekers gehaald en het leer ertussen geduwd en volgens mij levert dit geen problemen op, ik zal alleen de diameter van de gaten wat moeten vergroten maar ook dit heb ik al in mijn hoofd zitten hoe ik dat zal doen.

groet frank

Movievault

franks

@ frankg, Om de diameters van de gaten groter te frezen zal ik een nieuw middelpunt moeten creeeren, dat heb ik gedaan door een ronde schijf die ik uitgefreesd heb bij het maken van de gaten op een stuk plaat te schroeven, op deze plaat heb ik de baffle gelegd en nadat ik alles gecentreerd had heb ik het geheel met een lijmklem gefixeerd (zie foto 1).
Op deze manier heb ik de gaten 1 mm in diameter groter gemaakt.

De drivers pasten na het frezen perfect in de gaten (met kunstleer) en ik denk dat ik straks als ik het leer verlijmd heb op de bafle's alle units er mooi in kan laten zakken, ik zet ze overigens wel vast met m4-boutjes ipv schroeven.
De achterplaat van de baffle's heb ik ook zover klaar, het volgende is dat iz ze aan elkaar ga lijmen maar daarvoor moet ik nof wat deuveltjes halen zodat ik allles goed kan centreren.
Het kunstleer heb ik ook gehaald, op de foto komt het anders over als in het echt maar dat komt door het stof.

groet frank

Sander Sassen

Ziet er strak uit, netjes hoor, dat zal straks goed smoelen als je de hele baffle op die manier met leer behandeld  ;D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.