Shootout Classé, TAG McLaren & Lexicon processoren

Gestart door Incognito, januari 25, 2006, 13:36:06

Vorige topic - Volgende topic

Incognito

Leuk en sappig review Arjen :)

Dan even het resultaat van mijn processor-zoektocht:

Ik ben sinds vanmiddag de gelukkige eigenaar van de Acurus ACT-3 van Arjen. Ik heb hem nog maar een paar uurtjes kunnen uitproberen, maar het is net als de processoren in de shoot-out geen vergelijk met mijn Denon, beide in stereo en in surround. Ik heb de Denon nu zelfs vergeleken als analoog aangesloten via de Denon DVD2910 (deze heeft betere dac's/ klinkt beter dan de Denon AVR3805) en zelfs dat verschil was een verschil tussen nacht en dag :).

Voor degenen die het nog niet weten. De Acurus ACT-3 is min of meer het kleine broertje van de Aragon Soundstage, doordat beide processoren door dezelfde man zijn ontworpen. Een verschil in karakter heb ik niet kunnen ontdekken vanmiddag (echter moet ik het natuurlijk wel weer terughalen in mijn hoofd van afgelopen zondag, wat best een beetje moeilijk is). Waar wel verschil in aan te merken is, is de diepte en breedte van het geluid. Vooral in de breedte is het duidelijk merkbaar. Om een voorbeeld te noemen, in East of the Sun (and West of the Moon) van Diana Krall is de piano redelijk smal te noemen (hij plakt erg aan de rechter speaker vast).

Ik vond de Aragon Soundstage een geweldige processor. Ik zou hem dan ook graag in mijn bezit krijgen; alleen... PROBLEEM!; deze is erg slecht verkrijgbaar :(. Daarom vind ik de Acurus ACT-3 een mooie tussenstap omdat de Acurus ACT-3 toch een aardig stukje goedkoper is dan de Aragon Soundstage. Dan kan ik ondertussen mooi mijn ogen openhouden voor de Aragon Soundstage of overwegen om de Acurus ACT-3 te laten ombouwen tot een Aragon Stage One (bij Robert Ross in Duitsland) http://www.robertross.de/products/acurus/act3_update.html.

Audiofiel

Op verzoek van Lucas:

Nog een paar leuke foto's:  ;D ;D

<-<-<-<-<-<-  alleen voor de kijkers boven de 16-jaar ->->->->->->

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Incognito

Haha, noem het verzoek, jaja :P. Maar zoals ik tegen Arjen al zei, deze foto's sluiten lekker aan bij de humor die wij deze dag hebben ervaren :). Stelletje mafketels  O0

Martin_M

Haha, op die laatste foto was ik waarschijnlijk doodsbenauwd wat Miranda met die worst ging doen ;D >:D.
Jemig man, geen wonder dat ik vroeg of 'ie even over kon ;D.

@Icongnito,
Gefeliciteerd met je laatste aanschaf. Als deze hetzelfde (of vergelijkbaar) karakter heeft als de Aragon en een stuk beter presteert dan je Denon dan houdt jij het nog wel even uit totdat de nieuwe formaten er komen.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Citaat van: Martin_M op februari 23, 2006, 23:06:53
Haha, op die laatste foto was ik waarschijnlijk doodsbenauwd wat Miranda met die worst ging doen ;D >:D

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Als ze me zoeken: ik lig onder de tafel......  ;D ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

molle

Feliciteerd met de Acurus Incognito  8) Lijkt me een zeer mooie oplossing.
Vorig jaar was ik nog aan het twijfelen om de ACT-3 aan te schaffen.
Waarom heb ik het niet gedaan? Ik mocht hem thuis niet beluisteren van meneer de verkoper >:(
En toch zo veel verschil met de Denon? Blijkbaar zitten of zaten we in het zelfd schuitje.
Moet hem precies toch maar eens uitproberen ;)
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Incognito

Citaat van: molle op februari 24, 2006, 00:36:29
Feliciteerd met de Acurus Incognito  8) Lijkt me een zeer mooie oplossing.
Vorig jaar was ik nog aan het twijfelen om de ACT-3 aan te schaffen.
Waarom heb ik het niet gedaan? Ik mocht hem thuis niet beluisteren van meneer de verkoper >:(
En toch zo veel verschil met de Denon? Blijkbaar zitten of zaten we in het zelfd schuitje.
Moet hem precies toch maar eens uitproberen ;)

Thnx! :) Gelukkig mocht ik hem wel thuis beluisteren van meneer de verkoper.
Ben erg blij met het apparaat, alhoewel ik hem wel erg lastig in te stellen vind, ik snap er nog even weinig van  ???, gepruts :P, maar als je snel bent dan kan je ze nog naast elkaar beluisteren, je bent van harte welkom namelijk :), alleen voor jou is het nogal een endje rijden geloof ik...

molle

Citaat van: Incognito op februari 24, 2006, 01:05:11
Thnx! :) Gelukkig mocht ik hem wel thuis beluisteren van meneer de verkoper.
Ben erg blij met het apparaat, alhoewel ik hem wel erg lastig in te stellen vind, ik snap er nog even weinig van  ???, gepruts :P, maar als je snel bent dan kan je ze nog naast elkaar beluisteren, je bent van harte welkom namelijk :), alleen voor jou is het nogal een endje rijden geloof ik...

Cool 8)

Hoever is het vanuit Belgie :-\
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Incognito

Je bent al een keertje naar Almere geweest volgens mij bij Bjorn en Garmt toch? Waar ik woon is 20 minuutjes minder ver :)

Johnny_Bravo

Audiofiel

Of neem een kijkje in dit topic, waar onder meer nog een testje staat afgebeeld van de ACT3.

Martin_M

Ik vind die Incognito toch wel een asociale gast hoor.

Laat ons allemaal opdraven met verschillend prepro's en wat koop hij?? Eentje die er helemaal niet bij was.

Het is fraai  ;D >:D ;D ;D ;D

Audiofiel

Citaat van: Martin_M op februari 24, 2006, 11:24:09
Laat ons allemaal opdraven met verschillend prepro's en wat koop hij?? Eentje die er helemaal niet bij was.

ROTFLOL  ;D ;D ;D

En je hebt nog gelijk ook. Laten we het topic dan ook maar wissen. Als straf. :o

GerritZ

Citaat van: Audiofiel op februari 24, 2006, 11:37:08
ROTFLOL  ;D ;D ;D

En je hebt nog gelijk ook. Laten we het topic dan ook maar wissen. Als straf. :o
Zonde van de foto's en mooie verslagen  ;D Met veel plezier weer gelezen en ook vrij veel dingen kunnen herkennen in de betreffende reviews.

Jammer dat de Arcam en Lexicon niet echt uit de verf kwamen.

Lucas veel plezier met je nieuwe prepro  O0

Jukie

Feli met de aankoop Lucas!

Als de Acurus inderdaad kwa klank het wat kleinere broertje is van de Aragon zit je, zeker wat betreft prijs/kwaliteit, helemaal goed!

Volgende stap de speakers  ???  ;)

Audiofiel

Jean Sibelius

Hoi Lucas,

Gefeliciteerd met je aankoop! Als je niet direct hoort wat de verschillen zijn tussen je nieuwe processor en de Aragon, dan heb je een prima aankoop gedaan ;D.

Nog even terugkomend op de mismatch tussen de Arcam en de rest van jouw set. Ik heb ondertussen contact gehad met de distributeur van Parasound en als alles naar wens verloopt dan heb ik eind maart zowel de JC-1's als de T3 in mijn woonkamer staan. Dus ergens in halverwege april / mei een nieuwe shootout? Iedereen die afgelopen zondag aanwezig was is in ieder geval van harte welkom. Zodra alles een beetje is ingespeeld maak ik wel een nieuwe posting.

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Incognito

Bedankt voor de felicitaties :D. Volgens mij is dit inderdaad een hele goede stap/ tussenstap. Ik merkte nl wel verschil met de Aragon, vooral in diepte en breedte, net zoiets als tussen de TAG DP en SP, alleen heb ik het gevoel dat de Acurus dichter bij de Aragon ligt dan de SP bij de DP lag, maar goed, om dat echt te kunnen zeggen zou ik ze nog een keer naast elkaar moeten horen.

Volgende grote stap zullen inderdaad langzamerhand de speakers moeten worden, alleen als ik verstandig ben (weet niet of dat gaat lukken :P), dan wacht ik nog een tijdje. Ik heb nu een set die heerlijk klinkt voor een erg mooi bedrag.. Wil ik een stap hoger, dan zal ik ook een betere versterker moeten kopen enz enz... Denk dan toch dat ik wel zo'n 10.000 euro uit moet trekken om het goed te doen, dus dan kan ik beter eventjes gezellig overleggen met mijn spaarvarkentje.

Jan, ben zeer benieuwd naar jouw setup! Zou ook best een keer willen komen luisteren naar wat je nu hebt staan hoor, is namelijk ook wel leuk om de verschillen te kunnen horen van before/after.

Citaat van: Martin_M op februari 24, 2006, 11:24:09
Ik vind die Incognito toch wel een asociale gast hoor.

Het is fraai  ;D >:D ;D ;D ;D
Hahaha, ik heb de processor uitgekozen die het beste bij Opeth paste ;), jk :P. Maar uhm, zonder deze shoot-out had ik totaal niet geweten wat ik had moeten kiezen en was ik waarschijnlijk een stuk duurder uit geweest, dus ik ben jullie iig erg dankbaar, maar dat wisten jullie al!

Groeten!

Lucas.

blue-eyes

Citaat van: Audiofiel op februari 23, 2006, 19:06:16
Slapeloze nachtenDan de 'grote kleine' TAG DP van Martin. Bijna ieder punt wat ik minder vind aan de SP heeft hier gewonnen. Dit is hele andere koek! De breedte/diepte-verhouding is nu wel goed, hoewel ik de 'stage' een beetje ver naar achteren vind staan (er komt zelden of nooit iets vòòr de speaker uit), maar de verhouding is gewoon goed. En wat een hoop meer rust in het geluid ten opzichte van de SP. Het is nog steeds analytisch van karakter, maar het is zoveel milder dat ik het totaal niet meer vermoeiend vind. Martin ervaart de bas van de DP als strakker, hoewel ik dat juist bij de Soundstage vond. Het zal misschien te maken hebben met het feit dat de Aragon wat dieper doorloopt in het laag en dat geeft op de speakers van Lucas een wat rommeliger geheel: het laagprobleem bij hem wordt dan wat verergert. Wat mij opviel is dat de TAG sneller klonk dan de Aragon, althans bij stereo. Bij surround vond ik de Aragon weer sneller dan de TAG. Misschien liggen hun beste punten wel op verschillende plekken; ik gebruik de Aragon zelf alleen maar voor surround.

En dan te weten dat M&M zeer waarschijnlijk TMREQ uit hadden staan...

Dat is WEER een stap!

Wederom leuk om te lezen!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Martin_M

Citaat van: Blue-Eyes op februari 24, 2006, 18:30:46
En dan te weten dat M&M zeer waarschijnlijk TMREQ uit hadden staan...

Dat is WEER een stap!

Wederom leuk om te lezen!

Ja, het zou idd niet handig geweest zijn als we met onze instellngen van TMREQ bij Lacas hadden gedraaid.
Deze optie heb je natuurlijk ook bij de DP versie en dat is bij de shootout niet belicht.

Ik had wel verteld dat we bij een demo bij Audio Excellence het verschil tussen de SP en DP zo groot vonden dat wij het geld voor de upgrade over hadden. Daarnaast werd toen TMREQ even snel ingesteld. Maar zelf bij deze niet optimale instelling deed dit nog zo'n schep erboven op dat er geen twijfel meer mogelijk was.
Een en ander is natuurlijk wat afhankelijk van het 'probleem' in de thuissituatie. Maar een positief effect zal het altijd hebben.

Audiofiel

Kun je die TMREQ gewoon aan en uitschakelen?
Ik zou het wel eens leuk vinden om dat verschil te horen.

GerritZ

Citaat van: Audiofiel op februari 25, 2006, 08:37:42
Kun je die TMREQ gewoon aan en uitschakelen?
Ik zou het wel eens leuk vinden om dat verschil te horen.

Je kunt 2 instelling maken (alternatieve luisterpositie) die dan zonder TMREQ werkt, zodat je kan wisselen.

beunky

Maar wil je het goed doen dan zal je wel eerst moeten meten :)
Nu lijkt het me voor audiofiel niet zo moeilijk om die meting te doen, ik vermoed dat ie de spullen al thuis heeft :)
En de instellingen maken, ach das ff stoeien met dat proggie ;D
Ik heb dus bij Martin_M al meerdere malen gehoord wat die TMReq doet, nou dat is écht een wereld van verschil :o :o :o :o :o
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

blue-eyes

Het duurt ongeveer 2 uur voordat je TMREQ hebt afgesteld.

Als je je kamer veranderd moet je TMREQ ook weer opnieuw instellen. Dus als je TMREQ wilt luisteren, moet je naar iemand toe die dat heeft. Ik ga er vanuit dat niemand TMREQ bij iemand anders instelt en vervolgens thuis dat ook weer moet doen.......

Maar.......... Gelukkig kan je TMREQ backuppen, en derhalve erg snel je eigen metingen weer snel invoeren.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

visitor

Hi,

Ik was daarnet in een paar oudere audio-tijdschriften aan het kijken en kwam de "Video Home Cinema" van Januari 1999 tegen. "Video Home Cinema" was een luxe uitgave uitgebracht door het Duitse "Audio" in samenwerking met "Stereoplay". In deze uitgave staat toevallig een review van een aantal surround preamps die in de shootout ook aanwezig waren. Ik dacht dat het interessant was om de reviews hier eens te posten. Hier in elk geval al deel 1. Veel leesplezier.

Vriendelijke groeten,
Erwin