Shootout Classé, TAG McLaren & Lexicon processoren

Gestart door Incognito, januari 25, 2006, 13:36:06

Vorige topic - Volgende topic

visitor

deel 2

visitor

deel 3

visitor

deel 4

visitor

deel 5.

Ik zie net dat het allemaal niet echt goed te lezen is, maar door de beperking van de grootte van de attachments heb ik de scans wat moeten verkleinen. Indien iemand de grote leesbare versie wil, gelieve een PM te sturen.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Citaat van: Erwin op februari 25, 2006, 10:42:01
Ik zie net dat het allemaal niet echt goed te lezen is, maar door de beperking van de grootte van de attachments heb ik de scans wat moeten verkleinen. Indien iemand de grote leesbare versie wil, gelieve een PM te sturen.

PM gestuurd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Blue-Eyes op februari 25, 2006, 10:24:10
Maar.......... Gelukkig kan je TMREQ backuppen, en derhalve erg snel je eigen metingen weer snel invoeren.

Helaas kun je je kamer niet backuppen voordat je met de spullen gaat schuiven. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Smitsmans

Ook van mijn kant nog een wat meer uitgebreide reactie.

Allereerst wil ik Lucas feliciteren met de aanschaf van de Acurus. In zijn setup is dat vast optimaal voor dit moment.

Ik kwam afgelopen zondag wat later aan omdat ik eerst bij 'Fineermannetje' wat genoest Esdoorn voor mijn monitorspeakers had gehaald. Daar hadden we ook een kleine luistersessie georganiseerd met mijn monitors en zijn Scanspeak Reference monitor op Lua (buizen) apparatuur. Met een op natuurlijkheid en muzikaliteit afgestemde set nog in mijn hoofd was ik een uurtje later in Blaricum.

Afijn, het grindpad op en op de deurbel gedrukt. Was ik soms toch op het verkeerde adres? In eerste instantie geen reactie op de deurbel, maar al vlug bleek waarom. Zelfs buiten was goed te horen dat een naar verwachting serieuze, maar zeker luide luistersessie gaande was.

Eenmaal binnen en na een korte kennismaking zat ik ineens midden in een groots geluidsbeeld, gegenereerd via een al even groots apparaat. Dat bleek later de Aragon te zijn. Beter dan dat geluid heb ik die avond niet meer gehoord. Wat een brede en diepe stage met een goede plaatsing van de afzonderlijke instrumenten en stemmen.

Overweldigend en groots, waarbij de niet bescheiden luisterruimte van Lucas vast een steentje aan bijdroeg. Wel moet me van het hard dat ik de sound niet echt mooi vond. In mijn oren een stuk minder natuurlijk dan tijdens de luistersessie eerder op die dag. ook dat beeld is die avond niet beter geworden. Nogmaals: in mijn onervaren oren. Mogelijk dat de muziekkeuze nog een rol speelde daarbij, hoewel ik thuis ook wel 'Iggy Pop' en 'The Stooges' draai en 'Opeth' minstens verteerbaar vond, afgezien van het gebrom van de zanger?.

Ik wijt de in mijn oren mindere sound voornamelijk aan de B&W speakers en dat is voor een flink deel persoonlijke voorkeur. Ik heb nog nooit een B&W speaker gehoord die mij echte 'kippenvel' muziekbeleving kon bezorgen, buiten misschien de voor mij onbetaalbare nautilus D serie vanaf de D802. Dat was overigens de balangrijkste reden voor mij om zelf speakers te gaan bouwen.

Maar terug naar de pre/pro´s.

De TAG DP was in de gehoorde setting een grote tegenvaller voor me. Dat kwam denk ik ook door het contrast met de daarvoor gehoorde Aragon. Veel terughoudender afgestemd. Misschien met kwaliteiten die bij langer luisteren juist beter blijken te zijn, maar niet in het directe vergelijk. Overigens een valkuil waardoor veel mensen met de spectaculaire maar na langer luisteren toch verkeerde luidsprekers naar huis gaan....

Ik zou de Aragon als expressief en de TAG als meer introvert willen omschrijven. Dat was voor mij ook met de andere TAG's het geval. Ook die konden mij in de setup van Lucas niet boeien.

Mijn eigen 96 kHz versie vond ik zelfs absoluut niet om aan te horen. Rauw, digitaal, scherp, gewoonweg vreselijk, hoewel in karakter zeker verwant aan de andere TAG's, die ik eigenlijk ook niet vond klinken. Ik zou dat geen kwartier uithouden en dat was vrijwel niet subjectief. In mij eigen set is dat beeld geheel anders.

Op het moment dat ik dit schrijf geniet ik van een zeer gedifferentieerd weergegeven stukje klassieke muziek met prachtige stemweergave. Met detail en een als natuurlijk overkomende warmte. Uiteraard weer in mijn eigen beleving, maar toch heel anders dan afgelopen zondag. Waar het aan ligt? Ik wil eigenlijk niet overnetkabels gaan zeuren, want zo dramatisch kan dat verschil toch niet zijn en dan bedoel ik de MIT? zoveel slechter t.o.v. mijn standaard snoertje.

Toch alles tussen de (mijn) oren dan? Ik weet bijna zeker van niet...

In ieder geval is de setup mogelijk ook een verklaring voor de tegenvallende Arcam. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe die bij de komende shootout naar voren komt.

Bij de B&W's van Lucas, die overigens voor het geld een zeer compleet plaatje neerzetten, vond ik de Aragon duidelijk de beste match. Ik verwacht dan ook dat hij veel plezier aan zijn Acurus gaat beleven. Als hij is uitgeluisterd op B&W zou Dynaudio een mooie optie kunnen zijn. Ik denk dat het aanpakken van de luidsprekers voor Lucas meer zal opleveren dan het weer upgraden van de pre/pro. De combinatie Aragon/Acurus, Classe en Dynaudio schijnt in ieder geval een goede match te zijn. ;)

Audiofiel

Leuk en duidelijk verslag, Smitsmans. Heel herkenbaar. Ik denk niet dat jouw bezwaren tegen de sound te maken hebben met onervarenheid. Of het moet het ontbreken van ervaring zijn om door een bepaalde setup (de B&W's) heen te luisteren. Want makkelijk is dat niet.

Inderdaad zou Dynaudio een hele mooie match zijn voor Lucas' zijn apparatuur. Misschien moet hij daar eerst eens beter naar gaan luisteren voordat hij de B&W's gaat upgraden (of laat modificeren).

jaco

Citaat van: Martin_M op februari 24, 2006, 21:57:46
Ik had wel verteld dat we bij een demo bij Audio Excellence het verschil tussen de SP en DP zo groot vonden dat wij het geld voor de upgrade over hadden. Daarnaast werd toen TMREQ even snel ingesteld. Maar zelf bij deze niet optimale instelling deed dit nog zo'n schep erboven op dat er geen twijfel meer mogelijk was.
Een en ander is natuurlijk wat afhankelijk van het 'probleem' in de thuissituatie. Maar een positief effect zal het altijd hebben.
De meerprijs voor de DP is het waarschijnlijk wel waard als je 1 maal hebt gehoord wat TMREQ kan doen. Je kunt toch veel problemen in je luisterruimte oplossen.
Is het dan veel werk om in te stellen ? Bij Meridian gaat het automatisch in iets minder dan 10 minuten voor een 7.1 setup.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

molle

Ben eigenlijk benieuwd wat een Acurus doet met een Rotel RMB-1095 en Klipsch Legend speakers.
Dit wil ik toch eens uitproberen.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

visitor

Moony

Dynaudio lijkt idd een mooie upgrade vanaf de B&W 6-serie maar van welke muziek houdt Lucas eigenlijk?
Dynies zijn niet echt supergeschikt voor heftige dance- en rockmuziek, maar meer voor rustige jazz en klassiek, ze missen een bepaalde vorm van dynamiek. Althans, dit is zo bij de lagere serie (Audience)...of dit bij hogere series (Focus, Contour, Confidence) nog zo is weet ik niet (en ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar...Audiofiel, weet jij dit misschien?).

Incognito

Ik luister erg veel verschillende soorten muziek, van Diana Krall tot Ludacris & Mystikal en zo heel af en toe en ik moet zeggen dat ik Opeth niet eens onaardig vind.. toch luister ik rock wel verreweg het minst. Ik heb wel besloten dat ik nu (op een paar nieuwe interlinks na) wel lekker even blijf steken met wat ik heb. Ik kan er zelf in ieder geval heerlijk bij wegdromen, en dat vind ik verreweg het belangrijkste, nu even genieten van de set, daar gaat het om toch?

Gelukkig denk ik wel dat het zo is dat ik om écht iets te kopen waarmee ik een stuk vooruit zal gaan, ik redelijk diep in de buidel moet tasten, dus in ieder geval 5000 euro +, dat is een mooie barriere om me te weerhouden bij van alles en nog wat te gaan kwijlen.

Zodra dat ik in mindere mate kan wegdromen bij mijn geluid en de zwakkere kanten van mijn setup me weer erg gaan opvallen (dat zal over 1/2 jaar tot een jaar wel weer zijn, alhoewel ik rond die tijd (een jaar) waarschijnlijk eens ga verhuizen), ga ik me wel weer orienteren op iets nieuws en dat zal gewoon erg veel luisteren worden.

Wat ik tot die tijd wel wil doen, is mijn referentiekader vergroten door aan zoveel mogelijk shoot-outs en meetings deel te nemen :), om zo ook beter mijn smaak te kunnen bepalen.

Martin_M

Heel verstandig Lucas. Even rust op de plaats en genieten van wat je hebt.

B&W is over het algemeen helemaal niet mijn geluid en ik herkende het ook meteen bij binnenkomst. Maar met wat andere prepro's tijdens de luistersessie vond ik dat je een heel behoorlijk geluid in je kamer kon neerzetten voor het geld wat jouw die speakers hebben gekost.

Misschien kan je komende tijd eens bij anderen gaan luisteren en wellicht kom je eens iets tegen waarvan je helemaal vind dat dat je geluid is.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Citaat van: jaco op februari 25, 2006, 11:51:45
De meerprijs voor de DP is het waarschijnlijk wel waard als je 1 maal hebt gehoord wat TMREQ kan doen. Je kunt toch veel problemen in je luisterruimte oplossen.
Is het dan veel werk om in te stellen ? Bij Meridian gaat het automatisch in iets minder dan 10 minuten voor een 7.1 setup.
Bij de TAG gebruik je een laptop (tenminste dat is gemakkelijker dan een hele PC) waarop de TMREQ-wizzard draaid. Deze software genereert de ruistonen en neemt ze via de microfoon/db-meter op. De TMREQ-wizzard doet het wat anders dan menig RTA software. Hertz voor hertz wordt gescanned waardoor het even duurt voordat je van 20 t/m 300 Hz hebt gemeten (minuutje of 10 per kanaal ofzo). Je kan trouwens wel RTA metingen importeren als je dat gemakkelijker/sneller vind.
Daarna moet je per kanaal de filters zetten. TMREQ-wizzard kan dat heel eenvoudig zelf binnen een paar seconden. Exporteren naar de pre en klaar.
Maar je kan nog veel verder fijntunen en daar zit toch wel de kracht van het TMREQ systeem. Omdat je het zelf moet doen kan je veel meer experimenteren waardoor nog meer verbetering mogelijk is.
Dit laatste kan je altijd nog later doen want de metingen hoeven maar één keer (totdat je met het meubilair gaat schuiven ;)).
TAG had volgens mij wel ideeën om het in de toekomst automatisch te laten verlopen maarja, iedereen kent het verhaal.......
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Incognito

Citaat van: Martin_M op februari 25, 2006, 15:05:31
Heel verstandig Lucas. Even rust op de plaats en genieten van wat je hebt.

B&W is over het algemeen helemaal niet mijn geluid en ik herkende het ook meteen bij binnenkomst. Maar met wat andere prepro's tijdens de luistersessie vond ik dat je een heel behoorlijk geluid in je kamer kon neerzetten voor het geld wat jouw die speakers hebben gekost.

Misschien kan je komende tijd eens bij anderen gaan luisteren en wellicht kom je eens iets tegen waarvan je helemaal vind dat dat je geluid is.

Martin

Ik zei het net al tegen Molle (in een PM dat hij best met zijn Rotel en Klipsch eens langs mag komen) dat onwetendheid een zegen is! Ik heb tot een tijd geleden de Rotel RMB1095 gezien als mijn doel icm de B&W's zo van; er is voor die prijs icm de b&w's niks beter... En toen kwam de Classé op mijn pad. Dus ik ben ook best eens benieuwd wat de Rotel op mijn speakers zou doen.

Ik heb het net even wat preciezer uitgerekend, de set heeft mijn nu ongeveer (naar boven afgerond) €5500 euro gekost... Ik denk dat enkele deelnemers van de shoot-out dat al een 1 speaker of een paar speakers hebben uitgegeven, dus wat dat betreft ben ik best trots op mijn huidige setup :D.

Maar ook wat dat betreft is onwetendheid een zegen, want hoe langer je naar muziek luistert, hoe meer verschillen je gaat horen en hoe meer je die verschillen gaat apprecieren/ je eraan gaat storen. Je gehoor wordt almaar duurder zogezegd..., maar goed, dat is met elke hobby zo, denk aan wijn, eten, wielrennen, auto's etc etc... hoe langer je ermee bezig bent, hoe meer het je gaat kosten, zo heeft een vriend van mijn een fiets van €7000 euro, ik zal nauwelijks het verschil merken tussen een fiets van 4000 en dan zeker het verschil niet zo erg kunnen apprecieren.

Gelukkig ben ik pas 22 en ben ik pas bijna klaar met mijn studie(s) (eind dit jaar) en ligt dan de hobby heerlijk voor me open :). Desalnietemin denk ik dat vooral het genieten van wat je hebt binnen een hobby een kriem is, er is toch altijd beter? Echter maakt het het niet minder interessant en minder spannend.

Ik studeer trouwens niet af  in psychologie ;), vond het gewoon grappig om alles eens even in perspectief te zetten, maar denk dat jullie dat ook wel begrijpen (dat al wel eens beseft hebben) en voel me zeker ook geheel niet verkeerd bij de kanttekeningen die jullie bij mijn set plaatsten, ik verwachtte namelijk zelf niet veel anders. Toch is het wel met deze gedachte in mijn achterhoofd dat ik ook écht kan genieten van mijn set...

Raphie

Nu we het toch over TMREQ hebben? Eisse  / Martin kunnen we binnenkort eens afspreken om de boel bij mij in te regelen? (ik heb laptop / SW) maar geen DB meter  / meetmic. / ervaring

TMREQ is nu al een jaar ongebruikt....
JBL PRX Power!

molle

Volgende week kan ik in Antwerpen naar de Acurus gaan luisteren :D
Ben benieuwd >:D

Zou graag eens afkomen hoor maar het is redelijk ver en als ik dan alles mee moet gaan sjouwen kan ik beter op weekend komen ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Audiofiel

Citaat van: Moony op februari 25, 2006, 14:41:49
Dynaudio lijkt idd een mooie upgrade vanaf de B&W 6-serie maar van welke muziek houdt Lucas eigenlijk? Dynies zijn niet echt supergeschikt voor heftige dance- en rockmuziek, maar meer voor rustige jazz en klassiek, ze missen een bepaalde vorm van dynamiek. Althans, dit is zo bij de lagere serie (Audience)...of dit bij hogere series (Focus, Contour, Confidence) nog zo is weet ik niet (en ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar...Audiofiel, weet jij dit misschien?).

Dynaudio is zeker geschikt voor alle soorten muziek, van jazz tot dance en van klassiek tot rock. Wel is het zo dat mensen die van wat rustiger muziek houden vaker voor Dynaudio kiezen.

Het maakt een groot verschil of je Dynaudio's uit de Audience en Contour serie standaard hoort of met een verbeterd filter. Dat verschil is even groot als wij met de shootout hoorden tussen de TAG 96 en de TAG 192 DP. Dus ook een stuk dynamischer en meer geschikt voor dance en rock. ;)

Moony

Citaat van: molle op februari 25, 2006, 15:35:53
Volgende week kan ik in Antwerpen naar de Acurus gaan luisteren :D
Ben benieuwd >:D

Zou graag eens afkomen hoor maar het is redelijk ver en als ik dan alles mee moet gaan sjouwen kan ik beter op weekend komen ;D
Dan weet ik denk ik bij welke zaak...;)...ben er vorig jaar ook geweest voor een Acurus eindversterker.
Ze hadden toen ook een ACT3 staan maar ik had toen net mijn TAG besteld.

Moony

Citaat van: Audiofiel op februari 25, 2006, 15:50:56
Dynaudio is zeker geschikt voor alle soorten muziek, van jazz tot dance en van klassiek tot rock. Wel is het zo dat mensen die van wat rustiger muziek houden vaker voor Dynaudio kiezen.

Het maakt een groot verschil of je Dynaudio's uit de Audience en Contour serie standaard hoort of met een verbeterd filter. Dat verschil is even groot als wij met de shootout hoorden tussen de TAG 96 en de TAG 192 DP. Dus ook een stuk dynamischer en meer geschikt voor dance en rock. ;)

Okay, ik heb wel gelezen over jouw eigen filters voor Dynaudio's maar wist niet dat die zo'n groot verschil maakten. Ik zou het verschil eigenlijk eens moeten kunnen horen.  ::)
Ik ben nl. van mijn mening dat mijn Audience 122 fronts niet echt geschikt zijn voor rock, dance en pop.
Vandaar ook mijn vraag, ben nl. voorzichtig aan het kijken naar vervanging (contour/confidence monitors) mits deze (naar mijn oren) beter geschikt zijn voor stevige muziek.

Maar goed, Lucas blijft voorlopig bij zijn B&W's, dus dit gaat allemaal wel erg off-topic. :)

Teejoo

Citaat van: Raphie op februari 25, 2006, 15:35:18
TMREQ is nu al een jaar ongebruikt....
Foei! Ik begrijp niet dat je zo'n belangrijke feature niet eerder gebruikt.

Audiofiel

Citaat van: Moony op februari 25, 2006, 16:35:26
Ik ben nl. van mijn mening dat mijn Audience 122 fronts niet echt geschikt zijn voor rock, dance en pop.
Vandaar ook mijn vraag, ben nl. voorzichtig aan het kijken naar vervanging (contour/confidence monitors) mits deze (naar mijn oren) beter geschikt zijn voor stevige muziek.

Hoog tijd voor een upgrade van je filters. ;)

Nahpets

Citaat van: Erwin op februari 25, 2006, 10:42:01
deel 5.

Vriendelijke groeten,
Erwin

En bedankt voor de reaktie!
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

muzikant

Jack is niet alleen daar ik hetzelfde probleem heb.'k heb zelfs geprobeerd met de sp meter alleen zoals in de manual staat maar was zeker niet tevreden met het resultaat.Daardoor tussendoor een oproep:Is er soms iemand die me met deze TRMEQ kan helpen hier in Belgié.Ik heb een computer maar geen laptop ook niet de kabel en andere zaken die zouden nodig zijn.Eventueel tegen een bilijke vergoeding.Dank u.Misschien dat dit in een andere topic hoort maar ik ben een beetje einde raad.