Iets te "scherp" hoog. Andere versterker ?

Gestart door twan1, januari 13, 2006, 00:39:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

twan1

Hallo,

Nu ik het geluid van mijn nieuwe cdspeler gewoon ben ervaar ik toch nog een iets te scherp hoog wanneer ik muziek harder dan normaal speel. Hierdoor is het geluid na een tijd vermoeiend voor mijn oren en heb ik al snel de neiging om de volumeknop naar beneden te zetten.

Nu vroeg ik mij af of dit misschien niet aan mijn versterker ligt ?

De set:
Yamaha AX-496
NAD C542
Speakers: B&W 602 S3
Interlink: Wireworld Oasis 5
Speakerkabel: Eagle 2.5 mm² (koper)

Ik was eventueel aan het kijken voor een NAD C352-versterker. Zou dit een goede match zijn met mijn B&W speakers?

Of is er in deze prijsklasse een betere keuze ? Er zit wel enigszins wat rek op het budget (dus rond  de 600 euro)

Midcall

Neuh.... andere speakers, ik ken ze niet anders dan met onaangenaam scherp hoog.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

kohns

B&W is daar idd bekend voor.
Het neemt wel af naarmate ze beter zijn ingespeeld.
Je hebt een aantal opties:
- je kan eens andere bekabeling testen (zeker geen zilver, eerder koper)
- je kan andere speakers kopen
- je kan een andere bron (CD speler,...) kopen
- je kan andere versterking kopen

Wat de beste (niet altijd goedkoopste) oplossing voor jou is ... moet je zelf beslissen.
Ik heb gewoon gekozen voor andere bron & versterking.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

blacklotus

Hoi ,

B&W speakers zijn niet altijd scherp ligt er aan wat voor tweeter er gebruikt is
bijvb mijn B&W's hebben een soft dome tweeter.
En andere serie's hebben metal dome tweeter's en deze kunnen behoorlijk scherp klinken .

Probeer eens een ander interlink dat kan namelijk ook nog heel wat verschil uit maken .

Tja en een andere versterker heeft wel zin maar dan moet je dus geen NAD kopen die is van nature ook erg scherp heb ik op gemerkt na verschillende luister sessie's .

Citaat "Wie met ander mans oren luisterd bedriegt zich zelf"

Dus ga luisteren en vergelijken dat is de enige advies wat ik je kan geven .

Mvg Dennis

Versterker  :Duson PA-75
Tuner       :Duson T 100
Cd speler   :Duson CD 150
Luidspreker :Usher CP-6311

sandervg

Ik zou eerst eens kijken wat je andere opties zijn (teminste: als voor de rest je geluid wel bevalt) --> koop je wat anders is de kans natuurlijk groot dat een ander aspect weer tegenvalt. Overigens (als het maar eeen 'beetje' te fel klinkt) kun je zeker met kabels wat fine tunen. Verwacht echter niet dat een scherp klinkende set hiermee opeens uitgesproken warm gaat klinken.

Kijk ook eens naar je akoestiek. Het hoog kun je akoestisch prima regelen (beter dan bv. bas) door meer/minder zware gordijnen/ vloekleden e.d. te plaatsen. Met name hoog wordt hierdoor geabsorbeerd. Ik heb hier goede ervaringen mee kunnen bereiken in het verleden. Misschien kun je iets meer vertellen over je (luister)ruimte en de akoestiek daarin?

Ik ken je apparatuur te slecht om hier inhoudelijk iets over te kunnen zeggen, maar mijn eerste en meteen enige ervaring met een NAD versterker was niet best. Erg schel, maar dat is inmiddels jaren geleden. Als je wat 'warmte' in je set wilt brengen, kun je denk ik beter uitwijken naar bv. Arcam of Musical Fidelity.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Markaudio

Volgens mij is de grootste zwakte de Yamaha. De voorgestelde NAD zal waarschijnlijk een mooie verbetering zijn :). De NAD C352 klinkt zeker niet schel maar redelijk warm en vol. De betrouwbaarheid schijnt niet echt goed te zijn maar daar heb ik geen ervaring mee. Een Musical Fidelity of Arcam zou inderdaad mooier zijn maar waarschijnlijk ook duurder. Van deze 2 merken gaat mijn voorkeur uit naar Musical Fidelity, deze versterkers weten me meer te raken dan Arcam of NAD.

Mvg,



Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

kohns

Citaat van: Markaudio op januari 13, 2006, 13:49:22
Volgens mij is de grootste zwakte de Yamaha. De voorgestelde NAD zal waarschijnlijk een mooie verbetering zijn :). De NAD C352 klinkt zeker niet schel maar redelijk warm en vol. De betrouwbaarheid schijnt niet echt goed te zijn maar daar heb ik geen ervaring mee. Een Musical Fidelity of Arcam zou inderdaad mooier zijn maar waarschijnlijk ook duurder. Van deze 2 merken gaat mijn voorkeur uit naar Musical Fidelity, deze versterkers weten me meer te raken dan Arcam of NAD.

Mvg,



Mark

Of primare... of gewoon helemaal voor lampen gaan.
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Markaudio

Hahaha, zo kunnen we wel even doorgaan denk ik. Maar om in de buurt (prijsklasse) van de NAD te blijven is misschien de Aaron No.5 die ik verkoop ook een leuke versterker. Eigenlijk veel mooier dan de NAD (wel minder warm).
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

dre73

een vriend van mij heeft ook deze versterker met oudere b&w`s,en ook hetzelfde probleem ik denk dat dit echt de klank van de versterker is,je hebt al koperen luidsprekerkabel dus die optie heb je ook al niet meer.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

kippekop

#9
Citaat van: dre73 op januari 13, 2006, 14:37:40
een vriend van mij heeft ook deze versterker met oudere b&w`s,en ook hetzelfde probleem ik denk dat dit echt de klank van de versterker is,je hebt al koperen luidsprekerkabel dus die optie heb je ook al niet meer.

Die versterker vind ik nog wel meevallen qua scherpte, heeft mijn buurman ook, klinkt prima. Die speakers hoor ik het wel vaker over, zou het probleem kunnen zijn... Zowieso zijn speakers en akoestiek het grootste probleem, ik krijg in mijn kamer die scherpte niet weg zonder akoestieke aanpassingen, hoe warm mijn speakers en apparatuur ook zijn volgens mij, ga dus niet alles veranderen om er achter te komen dat het je akoestiek is.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Alco

De tweeter die in de B&W 602 S3 zit, is dat dezelfde als in de Nautilus serie wordt gebruikt ?
(meen ik namelijk eens gelezen te hebben)

Als dat zo is, kan 't zeer zeker niet aan de tweeter liggen dat je set schel klinkt.
De Nautilus tweeter (ondanks dat 't nog wel 'n metaldome is) klinkt allesbehalve scherp vind ik,
en eerder te soft)

Mvg,
Alco

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Marc R

Citaat van: Alco op januari 13, 2006, 17:15:48
De tweeter die in de B&W 602 S3 zit, is dat dezelfde als in de Nautilus serie wordt gebruikt ?
(meen ik namelijk eens gelezen te hebben)


De tweeter die in de 602 s3 zit is niet dezelfde tweeter als die in de Nautilus-speakers gebruikt wordt. Schijn wel dat ze het principe van de tweeter uit de duurdere Nautilus serie overgenomen hebben en in goedkopere vorm geproduceerd hebben voor de 600 serie. Dacht dat ik dit ooit eens ergens gelezen had, misschien bedoelde je dit ook wel :).

Penguin

Als je cd speler als laatste er bij komt en er is dan ineens scherp hoog tja ik zou een andere interlink proberen.
Een koolstof type die haalt zeker scherp hoog naar toch mooi hoog maar neutraal.
Ook zeker in dure cd spelers zit toch wel wat rommel componenten aan de uitgang het kan zijn dat het een rommetje was in je oude cdspeler.Met name slecht uitgangs condensatoren.
Maar speel met interlinks het kan je helpen een goed evenwicht te krijgen met je cd speler.
Ik heb mijn cd speler gemodificeerd er zat toch wel veel elko`s en slechtere condensatoren in, beeld is enorm verbeterd.
Maar ja dat moet je maar kunnen en ook nog durven 1 foutje is ie foetsie  ;)

hillie

Denk ook even aan de plaatsting van de speakers. Ik heb zelf DM600 serie speakers en ik heb geen last van scherpte. Als je de speakers te dicht aan de muren of in de hoeken plaatst is dan mis je laag en midden, dan kan hoog domineren. Gebruik geen verzilverde interlink of speakers kabels. Volledig zilver of volledig koper is beter. Ik heb veel success met koper kabels.

Zet de speakers een meter de kamer in en luister hoe ze dan klinken!

Alco

CitaatAls je de speakers te dicht aan de muren of in de hoeken plaatst is dan mis je laag en midden, dan kan hoog domineren.
Even iets rechtzetten....

Ik neem aan dat je juist 't tegenover gestelde bedoeld ::) ???

Hoe dichter je speakers aan de muur plaatst, of in een hoek (uit den boze) des te meer het laag juist toeneemt.

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Paul1967

Citaat van: hillie op januari 14, 2006, 20:33:09
Gebruik geen verzilverde interlink of speakers kabels. Volledig zilver of volledig koper is beter.


Niet helemaal waar Hillie. Er zijn inderdaad verzilverde kabels die scherp klinken, maar er zijn zoveel verzilverde kabels die dat niet doen. Neem bv de QED silver aniversary of Chord Carnival silver. Beiden niet al te dure LSkabels die zeker niet scherp klinken.
Ook interlinks van verzilverd koper hoeven niet persé het hoog te verscherpen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat puur koper of zilver niet altijd beter hoeft te zijn.

hifiman

Citaat van: ht-kabouter op januari 14, 2006, 22:37:37
Neem bv de QED silver aniversary of Chord Carnival silver. Beiden niet al te dure LSkabels die zeker niet scherp klinken.
:-X

De QED SA vind ik erg scherp en heb ik om die reden weer snel weggegaan...

Paul1967

Vreemd, want de QED sa staat zeker niet bekend als scherp klinkende lskabel, sterker nog het is één van de betere kabels voor je geld. Denk dat een combinatie van voor een scherpte zorgde bij jou.

beunky

Mwah ben ik niet met je eens, ik heb er een heel aantal mensen over gehoord die hem scherp vinden klinken... :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Paul1967

#19
Ik heb geen last van scherpte in combinatie met mijn Marantz set maar ik wil best geloven dat sommigen hem wel scherp vinden klinken (het twee kampen effect). ::)
Het is tenslotte wel een lskabel die vele awards op zijn naam heeft staan, en die zal hij vast niet gekregen hebben om zijn scherpte wat nou niet als positief wordt beschouwd bij lskabels.
Ik ken er dus ook die hem niet scherp vinden oa. Rob van v.d. Eijnde audio in Haarlem waar ik ze gekocht heb.

Zal naar mijn mening toch enigzins aan de combinatie liggen van welke speakers, versterker etc eraan hangt of wat een persoon zelf ervaart als scherp. ;)

hillie

ht-kabouter je bent de eerste die schrijft die geen problemen heeft met verzilverde interlinks. Er zullen vast meer mensen zijn die er succes mee hebben, maar er zijn ook veel mensen hier in het htforum die hebben bevestigd dat ook zij verzilverde interlinks onrustig of scherp vinden klinken. Ik heb twee keer verzilverde kabels gebruikt op verschillende sets en het in beide gevallen klonk het onrustig en scherp. Misschien moet ik het niet zo algemeen stellen, maar ik ben heel erg voorzichtig met verzilverde kabels. Als ik aan scherpte denk dan denk ik terug aan mijn ervaring met verzilverde kabels. Het is een beetje een stelregel geworden.

Paul1967

Ik ben echt niet de eerste die schrijft geen problemen te hebben met verzilverde interlinks. Dit is kolder Hillie. :o :-[
Ik denk (soms misschien niet eens wetende) dat velen een verzilverde interlink hebben.
Wat is er mis met bv. een VandenHul the Name of D300 III hybrid, Nordost Red dawn of Blue heaven, Chord Signature om maar een paar interlinks te noemen die van verzilverd koper zijn.
Puur zilver is duur en verzilverd kan net ff meer detail prijsgeven dan puur koper.
Niet voor niks maken vele kabelfabrikanten de laatste jaren verzilverde kabels omdat ze de scherpte door de jaren heen door bepaalde technieken hebben kunnen wegwerken. De meeste vraag en verkopen zijn dan ook hedendaags verzilverde kabels.

Ook verzilverde lskabels hoeven (wat ik al eerder zei) niet persé scherp of onrustig te klinken. Er zijn zoveel goed klinkende verzilverde lskabels van "goedkoop" als Chord carnival tot "duur" als Nordost SPM reference om maar wat op te noemen.

Kortom: ik ben er zeker van dat bepaalde verzilverde kabels hetzij link of lskabel geen problemen hoeft te geven d.w.z. scherpte of onrustig. Als ik het mis heb hebben velen op het forum overigens een probleem, want ik kom er zoveel tegen met verzilverde kabels na ff zoeken.

Audiofiel

Citaat van: hillie op januari 15, 2006, 01:50:54
ht-kabouter je bent de eerste die schrijft die geen problemen heeft met verzilverde interlinks.
Gebruik de zoek-functie eens Hillie voor je zulke boude uitspraken doet. Pertinent onwaar.

CitaatEr zullen vast meer mensen zijn die er succes mee hebben, maar er zijn ook veel mensen hier in het htforum die hebben bevestigd dat ook zij verzilverde interlinks onrustig of scherp vinden klinken. Ik heb twee keer verzilverde kabels gebruikt op verschillende sets en het in beide gevallen klonk het onrustig en scherp. Misschien moet ik het niet zo algemeen stellen, maar ik ben heel erg voorzichtig met verzilverde kabels. Als ik aan scherpte denk dan denk ik terug aan mijn ervaring met verzilverde kabels. Het is een beetje een stelregel geworden.
Ik heb drie keer een koperen kabel gebruikt die pisserig hoog en flubberlaag gaf. Dus alle koper kabels zijn dan ook bagger?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kippekop

Citaat van: ht-kabouter op januari 14, 2006, 23:05:57
Vreemd, want de QED sa staat zeker niet bekend als scherp klinkende lskabel, sterker nog het is één van de betere kabels voor je geld. Denk dat een combinatie van voor een scherpte zorgde bij jou.

We kunnen hier inderdaad wel over door blijven gaan... die QED SA is één van de meest verkochte lskabel, en in mijn oren ook terecht. Zeer evenwichtig en geen scherpte, ik heb ze dus laatst verruild voor de lskabel die tingtong nu heeft en er was geen verschil qua scherpte waar te nemen. Wellicht andere akoestiek of oren... maar wellicht moeten we maar eens een ouderwetse blindtest hiervoor verzinnen, de waarheid moet maar eens boven tafel komen!!  >:D
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hifiman

Citaat van: kippekop op januari 15, 2006, 12:42:14
We kunnen hier inderdaad wel over door blijven gaan... die QED SA is één van de meest verkochte lskabel, en in mijn oren ook terecht. Zeer evenwichtig en geen scherpte, ik heb ze dus laatst verruild voor de lskabel die tingtong nu heeft en er was geen verschil qua scherpte waar te nemen. Wellicht andere akoestiek of oren... maar wellicht moeten we maar eens een ouderwetse blindtest hiervoor verzinnen, de waarheid moet maar eens boven tafel komen!!  >:D
Snappen doe ik het ook niet, maar bij mij klonk het voor geen meter met de QED SA, nou ja dat is niet helemaal waar, het klonk mooi open maar wel te scherp in het hoog dus. Daarna een koperen oehlbach genomen, die klonk weer niet open maar ook niet scherp maar wel weer vervormd, daarna dus de spellbinder en hoppa, wel weer open, geen vervorming en niet schel. Dat jij het anders ervaart dan ik daar heb ik ook geen verklaring voor  ::)