Iets te "scherp" hoog. Andere versterker ?

Gestart door twan1, januari 13, 2006, 00:39:35

Vorige topic - Volgende topic

hillie

CiteerIk ben echt niet de eerste die schrijft geen problemen te hebben met verzilverde interlinks. Dit is kolder Hillie.

Inderdaad kolder zoals ik het geschreven heb. Maar als je de tweede zin leest dan heb ik er iets anders mee bedoeld. Ik heb het met andere oogkleppen geschreven, ik zal het toelichten. Goed dat je me hierover aanspreekt.

In discussies in deze forum of daar buiten ken ik niet anders dan mensen, wanneer ze het probleem hebben van schel/scherp/onrustig klinken, dat het probleem veelal kan worden gezocht in de verzilverde kabels die ze gebruiken. Daarbij uitgaande dat de componenten (excl. kabels) matchen. Wat mij betreft is dit niet kort door de bocht. Het stellen dat verzilverde kabels in het *algemeen* super zijn wil ik verwerpen. Ik zie nu dat ik je verkeerd begrepen heb, want zo algemeen heb je het niet bedoeld. Als je het algemeen had bedoeld dan was je inderdaad de eerste geweest die daar over een uitspraak doet (let wel, in de topics die ik hier lees). Hier sloeg mij "boude" uitspraak op. zal ik de eerste zin doorstrepen? Sorry voor het misverstand!

Het ging mij juist om deze topic en een idee aan te reiken om iets te doen aan het scherpteprobleem van de topicstarter. Ik wilde aangeven dat je het probleem wel eens bij de interlinks moet zoeken in plaats van een nieuwe receiver of speakers. Tuurlijk kunnen er ook andere oorzaken zijn, maar met andere kabels uitproberen zou ik beginnen om meer te weten te komen over het probleem. Ik heb slechte ervaring met verzilverde van Hul interlinks en speakerkabels (types weet ik niet meer). De schrik zat er bij mij goed in als je kijkt naar de enorme prijzen van die kabels. Ik heb vroeger gedacht dat als je dure kabels neemt, dat je altijd goed zit, maar dat hoeft niet waar te zijn. Ik ben een ervaring rijker.

Audiofiel

Laten we concluderen dat er in het algemeen niet is te zeggen dat zilveren kabels scherp zijn of koperen kabels warm. Er zijn zoveel uitzonderingen op die regel, dat het moeilijk is er algemene uitspraken over te doen. Het hangt dus van de specifieke kabel af of dat ook zo is.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat er aardig wat verzilverde kabels bestaan met een scherpe rand, of een nadruk op het middenhoog. Net als dat ik vind dat er ook aardig wat koperen kabels bestaan die wollig laag hebben en in het hoog afvallen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

Citaat van: kippekop op januari 15, 2006, 12:42:14
... maar wellicht moeten we maar eens een ouderwetse blindtest hiervoor verzinnen, de waarheid moet maar eens boven tafel komen!!  >:D

De waarheid bestaat niet!
jullie meningsverschil illustreert dit eigenlijk ook nog maar eens:

De prestatie van welke kabel dan ook is het resultaat van interactie tussen:

-kwaliteit kabel (materiaal-afwerking-geleiding etc)
-componenten (vv ev bron speakers etc)
- je andere kabels
-akkoustiek (formaat ruimte, materiaal vloer plafond muren etc etc etc)
-stroomnet
-interactie met omgevingsgeluiden (op dat moment van de dag)
-de juiste opstelling van je componenten voor deze kabel (ie andere kabels kan ook inhouden dat je je speakers iets anders moet plaatsen of de demping van je componenten moet veranderen etc)
-en eigenlijk ook nog de lengte van de kabel & de gekozen afwerking; maar dat spreekt voor zich toch?
- je eigen humeur op dat moment(moe/ opgewonden/ emotioneel/gehaast etc etc )

Eind van het liedje is dat er te veel variabelen zijn om ooit iets absoluuts te kunnen zeggen over kabels.
Je kan welliswaar in één set-luisteruimte zoveel mogelijk variabelen constant proberen te houden, maar daarmee is het weer niet representatief voor hoe de kabel uiteindelijk in jouw eigen set-up presteert!

PS Voor ik de halve wereld over me heen krijg: een goede (blind)test geeft natuurlijk wel een duidelijke indicatie over mogelijke prestaties in je set. Maar het beste is toch gewoon ervaring: als je bepaalde kabel op een gegeven moment bij tig mensen thuis op een bepaalde manier hebt horen presteren, dan weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.... 8)

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

En even off-topic vraagje:
Ik vraag me af of luchtdruk invloed heeft op het uiteindelijke resultaat dat je set laat horen.
Weet iemand meer?
(ik denk aan hoge/lage drukgebieden of een bergtop in Zwitserland vs onder zee-niveau)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Helemaal mee eens DaBoss... Overigens terug on-topic:

Ik denk dat vooral de Yamaha verantwoordelijk is voor de scherpte. Ik ken de Yamaha wel en die kan goed klinken, mits je een tweeter hebt ik je speakers die niet te pittig klinkt. Ik zou evt. eens gaan luisteren naar een Marantz of NAD versterker op de B&W's.

hifiman

Citaat van: DA BoSS op januari 15, 2006, 13:07:35
De waarheid bestaat niet!
jullie meningsverschil illustreert dit eigenlijk ook nog maar eens:
Het is feitelijk niet eens een meningsverschil, meer een ervaringsverschil.

DA BoSS

Citaat van: tingtong5 op januari 15, 2006, 13:11:43
Het is feitelijk niet eens een meningsverschil, meer een ervaringsverschil.
dat denk ik ook...  :)
;D

DA BoSS

twan1

De plaatsing van de speakers kan ik helaas op deze moment niet veel aan veranderen (wonen bij je ouders heeft ook nadelen;))

Ik moet toegeven dat mijn plaatsing en dynamiek zeker niet ideaal zijn, verre van. De speakers staan te ver tegen de muur (hebben misschien maar een 10-cm ruimte aan alle kanten.) Ook staan de speakers op een plank tegen de muur  :-\

Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan klinken. Ik vind naar mijn mening dat het op laag volume meer dan degelijk klinkt (en juist). Enkel op hoger volume begint dat scherp randje lastig te worden.

Misschien is het hoogprobleem dat de som der factoren van versterker misschien en de slechte plaatsing / akoustiek.

Aangezien de meningen verdeeld zijn, maar zeker niet unaniem ga ik het toch wagen een andere versterker te beluisteren. Misschien kan dit het probleem deels verhelpen (durf ik wegmoffelen zeggen ?)

Midcall

Laten de mensen, die nu allemaal met die cliché tips aankwamen, aangeven of ze de betreffende Yamaha en / of dit type B&W speakers ook daadwerkelijk ooit in hun leven hebben gehoord en je staat verbluffend beteuterd te kijken. Tips aan de hand van ooit eens een ervaring (of erger nog; van horen zeggen) met een Yamaha, of een B&W speaker en aan de hand daarvan iemand compleet het donkere bos in te sturen..... ach, je ziet het altijd overal bij mensen die hulp zoeken op forums.

De schelheid is in jouw oren al zo erg dat je er een topic over begint op het forum, met bekabling los je dit probleem zeker niet op. Bekabeling is voor het finetunen, de laatste enkele paar procenten verbetering en zeker niet voor het oplossen van fundamentele problemen als deze. Ik ken de betreffende versterker EN jouw B&W en ik blijf erbij dat het in hoodzaak in je speaker zit. Als je er per sé aan vast wilt blijven houden krijg je hem enkel echt lekker klinkend met een buizen versterker.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

garmtz

Midcall, ik ken beide producten (Yamaha en B&W). Heb ze nooit samen gehoord, maar wel apart. De B&W kan best o.k. klinken mits goed gematcht. Idem de yamaha.

sandervg

Citaat van: Midcall op januari 16, 2006, 12:21:55
Laten de mensen, die nu allemaal met die cliché tips aankwamen, aangeven of ze de betreffende Yamaha en / of dit type B&W speakers ook daadwerkelijk ooit in hun leven hebben gehoord en je staat verbluffend beteuterd te kijken. Tips aan de hand van ooit eens een ervaring (of erger nog; van horen zeggen) met een Yamaha, of een B&W speaker en aan de hand daarvan iemand compleet het donkere bos in te sturen..... ach, je ziet het altijd overal bij mensen die hulp zoeken op forums.

Hmmm... Ik vind dat je hiermee de andere forumleden iets te kort doet. Nee: ik heb de B&W en de betreffende Yamaha nooit gehoord, maar heb wél veel ervaring met dergelijke problemen en ik ben bereid om een stukje van die ervaring te delen met de topic starter. Net zoals de andere forumleden dit doen. De topicstarter zal zelf moeten beoordelen met welke tips/suggesties hij wel/niets doet.

Citaat van: Midcall op januari 16, 2006, 12:21:55
Als je er per sé aan vast wilt blijven houden krijg je hem enkel echt lekker klinkend met een buizen versterker.

Over cliché tips gesproken... Ik heb net zoveel scherp klinkende buizenvesterkers als warm klinkende transistorversterkers gehoord...  :-\
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

BernHardN

Ben hier even snel doorheen gebladerd, maar volgens mij ben ik de goedkoopste optie die heelveel kan doen nog niet tegen gekomen,
namelijk, ga eens langs bij speaker en co en ga filteren :)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

hillie

@midcall

Graag benadruk ik de titel van deze topic. Let op het woord "iets".

CiteerBekabeling is voor het finetunen

Inderdaad het is finetuning = ietstuning :-). Ik heb met kabels wel eens speakers te scherp laten klinken. Ik geef toe dat je met kabels niet fundamenteel iets bereikt als de match tussen versterker en speakers niet goed is. Plaatsing van speakers behoort ook tot het rijtje.

Dat jij een buizen versterker als cliché tip aanprijst is prima. Het niet kennen van de combinatie wil nog niet zeggen dat je geen tips mag aanreiken aan de hand van eigen ervaring met scherpte. Verder sluit ik me aan bij sandervg.

Ground 16v

Citaat van: twan1 op januari 13, 2006, 00:39:35

Ik was eventueel aan het kijken voor een NAD C352-versterker. Zou dit een goede match zijn met mijn B&W speakers?

Een stukkie goedkoper maar zeker een erg goede versterker is de C320 Bee.

Mijn yamaha RXV 620 die ik een tijdje terug had matchte ook niet altijd even goed met een andere speaker, wie weet is het gewoon even zoeken naar je juiste schakel. En voor je zelf welke richting je op wilt, 600 euro is een hoop geld waar je veel mee kan...
- Analogue Audio Puccini SE +Analogue Audio Meastro CD 24/96 (en tevens Dac voor de sony bravia blue ray speler)
-sony bravia blue ray- Sony Bravia kdl-40nx720f 
-Klipsch Rf7

Penguin

Zilver/verzilverd heeft bij mij wel effect met phono.
speakers heb ik het ook geprobeerd, bah maar dat is ook een persoonlijke smaak.
Ik kom wel eens bij een kennis vanmij die heeft b.v. verzilverde kabel, tja gek vind ik het niet hij is nogal doof.
Dus ik zit met doppen in (om dat scherpe) te dempen en hij heeft een glimlach hehehehehe
Dus het is maar net wat je mooi vindt.
Een kabel hoeft zeker niet duur te zijn, setjes tot 1000 euro moet je ook geen speaker kabel aan hangen van 300 euro.
Voor die setjes zou ik gewoon een koper O.F.C kabeltje nemen, en zeker niet te dik draad.
Verder voor het probleem van zijn IETS te fel hoog zou ik de interlink aanpakken van cd naar VV

FrankB

Pengiun, niet ALLE verzilverde kabels klinken natuurlijk ook zo. Jouw voorbeeld klinkt zo, maar vele verzilverde kabels klinken wel goed. Niet perse beter dan puur koper, of puur zilver. Het hangt enorm van de kabel in kwestie af en van de set waarin de kabel wordt gebruikt.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Penguin

mooi verhaal maar ik heb er nog nooit 1 gehoord die normaal klinkt ahh is ook mijn mening
maar ja ik heb ook geen 10 meter speaker kabels wellicht dat dan dat hoog mooier klinkt ivm verliezen op die lengtes

krek

Ik had precies hetzelfde probleem met de 602's: te schel en snel vermoeiend hoog. Tijdens het upgrade proces de afgelopen 3 jaar zijn er meerdere stappen geweest die de hoge tonen hebben verbeterd. Daarmee bedoel ik: minder schel, met verbetering van detail.

In volgorde van effect:
-andere versterker. Ik had een goedkope Philips surroundversterker en heb een pioneer vsx-2014 gekocht. Dit na luistersessies ivm Denon, Marantz en NAD. Ook de NAD liet de 602's warmer klinken, maar met de pioneer kun je passief biampen wat het net ietsje beter liet klinken. Ik vind (mijn mening) de surround receivers van Denon en Marantz een mismatch met de 602's. Maar ieder oor reageert natuurlijk weer anders. Tijdens het luisteren naar die versterkers kreeg ik de neiging om ze zachter te draaien. Bij elke sssssss en thh klank voelde ik het signaal pieken door mijn oren in mijn hoofd. Vergelijk het met de beleving van het geluid van een rookmelder, maar dan natuurlijk een stuk milder. Die rookmelder wil je zo snel mogelijk uitzetten. Overigens heb ik laatst geluisterd naar de Denon 3805 in combinatie met Tannoy Eyris en dat klonk weer niet scherp. Zo zie je maar..
-andere kabel. Ik had de vd Hul clearwater (verzilverd) en nu heb ik de vd Hul cs-122.
-andere bank. Ik had een kunstlederen bank en nu heb ik een grote stoffen hoekbank. Minder rondvliegende hoge tonen is het gevolg.
-andere stands. Ik had de atacama nexus en nu heb ik de SL serie. Ik denk dat het komt omdat de SL iets lager is, waardoor de tweeter net onder op de hoogte zit van die stoffen bank die ertegenover staat.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt!
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

stefan_82

Ik heb nooit echt een Yamaha gehoord omdat die me telkens werd afgeraden wegens 'blikken metalen-geluid'
Ikzelf heb een jaar lang de B&W 601s3 met de onderstaande NAD BEE versterking en bijhorende QED bekabeling en interlinks gehad. Uiteindelijk heb ik de B&W's weggedaan wegen te weining 'sprankel' in het hoog  :D
Ik denk dus echt dat het de Yamaha kan zijn.  Qua versterking liggen NAD en ARCAM in dezelfde lijn -mss NAD iets voller, tikkeltje warmer - Als je het echt 'warm' wil krijgen mss gaan voor de buizen  :)

Op dit forum kan je ook wel terugvinden dat NAD en B&W niet echt dé ideale match is wegens de sprankelloosheid. Mss moet je ook eens testen met een CAmbridge Audio uit de Azur-reeks..

greetz,

stefan goossens  O0
Sonus Faber Guarneri Memento l Electrocompaniet ECI-5 l Electrocompaniet EMC-1 | Kimber  l  AH!  l