Review Sony VW100 (Ruby)

Gestart door Rob_Dingen, januari 7, 2006, 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

kermit

RuudG,
Het onrustige wat wij gezien hadden bij de demo van FrankD is er niet meer!. Wat hebben jullie eraan gedaan om het beeld rustig te krijgen? Ook had ik veel beeldruis geconstateerd. Ligt het nou aan het exemplaar of aan de bron?

Kermit   

Starred

J.A.F._Doorhof

Waarschijnlijk hebben ze de DRC nu wel uit gekregen, dat kan binnen het service menu maar was toen niet bij mij bekend.
Vergeet niet dat de demo's gegeven werden toen we net de unit koud 1 dag binnen hadden.
er was toen nog veel onbekend.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Citaat van: kermit op januari 31, 2006, 22:24:34
RuudG,
Het onrustige wat wij gezien hadden bij de demo van FrankD is er niet meer!. Wat hebben jullie eraan gedaan om het beeld rustig te krijgen? Ook had ik veel beeldruis geconstateerd. Ligt het nou aan het exemplaar of aan de bron?

Kermit   

Nou, m.b.t. DVD moet er nog wel wat tuning gebeuren. De onrust is nog niet helemaal weg. Er zijn op het AVS ondertussen wat service-menu instelling gepost die het proberen waard zijn.
Er gebeuren bij de Ruby blijkbaar wat rare dingen als je op pc-level via DVI aanstuurt.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Starred

Waarom stuur je op pc-level uit?

FrankL

Als je op je pc via overlay moet werken.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Mijn laatste ervaringen als toeschouwer:
de overvloedige ruis is er vooral bij de auto-iris en de iris-off stand. Blijkbaar gerelateerd aan de hoeveelheid licht. Misschien dat het daarom bij Rob op zijn 3m scherm ook een stuk minder was.
De laatste 2 film heb ik gezien op de iris-on stand (scherm is ongeveer 2.25m breed). Dit is een stuk rustiger kijken. Veel minder onrust in het beeld, en ook voor je eigen iris is het een stuk fijner.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

RuudG

Dat is ook mijn vermoeden. Iris-off en auto-iris geven zoveel licht dat compressieruis, videoruis, grain enz. veel te zichtbaar worden. Deze standen zijn op 2.25 m breed ook nog eens hoofdpijn verwekkers als je langer kijkt. Iris-on is duidelijk prettiger kijken en maken de ruis veel minder zichtbaar.

Wil je echt met zoveel licht kijken, dan lijkt wat noisereductie op zijn plaats. Met alle bijbehorende artefarcten als de NR niet goed gedaan wordt.

Starred

En, hoe bevalt de Ruby je Ruud?

RuudG

Het korte antwoord is: erg goed :)

Starred

Goed om te horen! Dat geeft vertrouwen in bovenmodale digitale projectors  :D

jaco

Wellicht is het interessant om het 2e deel van de review van Thoman Norton goed te lezen: http://ultimateavmag.com/videoprojectors/206sony2

Secties als:
CiteerA display's gamma curve should remain constant at each point in the brightness range (the theoretical ideal is quantified as being between 2.2 and 2.4). And with the Sony's dynamic iris in the Off (inactive) position, the gamma curve does remain fairly steady at around 2.05. But when I first measured the gamma with the iris in the Auto (dynamic), the results were weird. I soon figured out why. I had used window patterns to measure it, as I did with the iris on Off. While that works with most projectors, the dynamic iris makes those window patterns useless for this measurement. (For why this is so, see "Further Tests and Calibration.") I ultimately obtained good results with the full-field patterns on one of the Avia Pro test DVDs. Apart from a slight darkening at very low brightness levels (about 20IRE) to a gamma just over 2.6, the Sony's gamma in the Auto position of its Advanced Iris, with the Gamma Correction Off, ranged between 2.2 and 2.3 across the full brightness range—closer to the ideal than with the dynamic iris Off.

en

CiteerChanging the dynamic iris from "Auto" to "On" after the calibration without changing anything else raised the color temperature to over 8000K.

Hij schrijft dan ook:
Citeer. If you get a calibration performed on your VPL-VW100 (and having just dropped $10K for a projector, why wouldn't you want to get the best performance out of it?) it should be calibrated in the iris position you plan to use most often

Blijkbaar moet je dus als je de dynamische iris goed wilt beoordelen, de greyscale instellen met full screen IRE patterns, en NIET met windowed.

En je moet wellicht na een tijdje kijken, totdat je eruit bent in welke mode je het meeste gaat kijken de projector op die mode af (laten) stellen.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Rob_Dingen

Hoi

Het klopt niet helemaal wat hij zegt op een paar zaken na.
Je moet eerst uitzoeken hoe je wilt kijken inderdaad auto on of off en daarna calibreren.
Als je met dyn iris en full grayscale patronen meet is de gamma perfect zoals hij zegt.
Maar zodra het windows worden dus kleiner verandert ook de gamma curve en hoe kleiner de windows hoe erger het word wat natuurlijk ook logisch is.
Dan is het zo dat met de software image director 3 gamma presets kunt calibreren zoals je zelf wilt bijv een op 2.0 een op 2.2 en een op 2.4 kun je zelf eens spelen.
En dan nog buiten het feit dat de gamma met full screen patronen en dynamic iris on klopt ziet het beeld er een stuk minder uit als iris on  of off.

Rob

jaco

Citaat van: Rob_Dingen op februari 22, 2006, 09:17:50
Maar zodra het windows worden dus kleiner verandert ook de gamma curve en hoe kleiner de windows hoe erger het word wat natuurlijk ook logisch is.
Dat kan ik volgen. Dat is natuurlijk het probleem van de dynamische sturingen aan het beeld. Het is niet alleen een iris die dicht en open gaat.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Ik heb ondertussen weer 2 VW100's gezien en gecalibreerd en bij de laatste moet ik eerlijk bekennen dat ik de achteruitgang in de gezichten eigenlijk amper meer gezien heb met auto iris, heel weird.
Bij de eerste was het wel redelijk te zien op DVE de scene met de jongeren die op een bankje zitten (net na de trap) maar dan alleen bij A/B vergelijk bij de laatste (een week of 2 geleden) kon ik het amper meer zien.

Mischien word er ondertussen wat veranderd bij de machines ?

Gamma metingen met irisen doe ik altijd met full screen grayfields.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Ik heb er ondertussen ook meerderen gedaan en er is niets verandert aan de iris.
Ik meet niet met full windows omdat het niet de realiteit is en overeenkomt met de gemiddelde intensiteit van film daar zijn speciaal de windowed versies voor ontworpen.
Die komen namelijk wel overeen met de gemiddelde intensiteit van beeld.
Over de Iris is nu al genoeg over te lezen van verschillende gebruikers ze zeggen allemaal hetzelfde ook heb ik vernomen dat er niets verandert aan de Sony.
Ik ben gisteren nog in een studio ruimte geweest om wat projectors te calibreren waar ze film bewerken vanaf betacam en hdcam en dat bekijken ze op een Barco monitor en de Sony VW100 ook die mensen viel het meteen op dat het met de iris minder word.

Rob

J.A.F._Doorhof

Tja,
Ik weet wat ik zie, en jij weet wat jij ziet, wat is de wereld toch mooi :D
IK twijfel aan beide niet.
De verkleuringen tussen bv onder en boven verschillen ook per machine, de laatste (de bewuste) was bv LOOPzuiver van links naar rechts en van boven naar beneden heb hem op verschillende punten gemeten en kwam op gemiddeld 200-300 graden afwijking.
Ik denk dat er te veel variabele zijn om ronduit iets uit te sluiten, op AVS zijn er zover ik weet ook al mensen die met de iris aanpassingen enorme CR winsten halen (wel ten kosten van lightoutput) ook word op verschillende fora's aangegeven dat er verschillende factory waardes zijn van de verschillende machines.
Ik heb zwaar het vermoeden dat die scherpte achteruitgang IETS electronisch is en niet mechanisch dus uitsluiten doe ik niets.

Wat ik 100% zeker weet is dat het op de laatste machine niet tot amper te zien was (amper vul ik even in omdat ik natuurlijk geen machine ben, maar voor MIJ viel het bij DIE machine NIET meer op, terwijl ik na de topics op internet het bij een andere wel duidelijk kon zien. Nog steeds vind ik het geen deal breaker en zou ik altijd met iris op auto kijken maar goed wie ben ik :D

Compressie is nog steeds te zien maar de achteruitgang in scherpte zoals bij jou op de foto's was bij de laatste machine of een stuk minder of de scene die ik gebruikte was niet 100% ervoor geschikt, we hebben verschillende keren heen en weer geschakeld en bij de vorige machine was het goed te zien, bij deze laatste niet.
Ik gebruik de DVE voor de test en niet het concert.

Calibratie doe ik met windows, gamma meting met fields.
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi Frank

Hoe iemand kijkt naar de sony en voor welk compromie hij gaat moet ieder voor zich weten en dat is dan altijd goed.
Dat je full field Gamma meting doet verbaast me.
Het enige wat dat oplevert is een mooi plaatje van de gamma curve bij de sony en niet de realiteit die je te zien krijgt met windowed fields.
Ik had voor de Sony zelfs verschillende groote fields gemaakt om te kijken wat er met de gamma curve gebeurt naarmate de fields kleiner worden.
Dan wijkt de gamma curve steeds verder af tot erge s vorm en krijg je steeds meer compressie.
De laatste die ik gecalibreerd heb had een lichte groene horizontale band de andere waren vrij goed.

Rob

J.A.F._Doorhof

Wat je ook kan doen is tussen de metingen ongeveer 10 seconden wachten dan kun je in principe ook met windows de gamma goed meten.
Ik zet trouwens sowieso het contrast een stuk lager als wat kan met clippen ik heb zwaar het idee dat de iris dan een stuk beter werkt en het scheelt me niet bar veel in lightoutput (met een nieuwe lamp).

Horizontale groen band ?
waar had je die zitten, die heb ik nog niet gezien.

Waar je wel even op moet letten is of het niet aan de bron ligt, heb dinsdag bij een calibratie me verrot lopen zoeken naar goede instellingen voor convergentie op een sony TV die ik maar niet goed kreeg (echt totaal gefrusteerd) man pakt een andere DVD speler omdat hij ook problemen had met een rode balk boven in het beeld en verhip de convergentie was nagenoeg perfect en de rode band was ook weg. Ik wist dat DVD spelers soms gekke dingen deden maar dit ding sloeg alles :D
Was een JVC DVD recorder.
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi

Nee het was gewoon de color uniformiteit die niet goed was.
Het was ook niet echt een band maar wel over de breedte in het midden een zeer lichte afwijking naar groen.
Het is jammer dat het groen is omdat dat het meeste opvalt.
Of de iris nu goed of slecht werkt ik vind dat als hij uitstaat er veel meer punch in het beeld zit met nog steeds een contrast van ongeveer 3000:1.

Rob

Starred

3000:1 of 15000:1, dat scheelt nogal  :-\

J.A.F._Doorhof

Er komt meer licht vanaf ja dat is waar.
Maar de dynamiek vind ik belangrijker, maar daar struikelen wij wel eens vaker over.
Lightoutput zegt me eigenlijk totaal niets zolang het maar rond de 10-12 ftlmb komt vind ik het perfect dan ga ik voor dynamiek en met de iris op on vind de dynamiek gewoon ronduit superieur, maar goed dat is op een 2.09 breed scherm.
Als ik thuis zou draaien op een 2.85 breed scherm zal het verhaal mischien anders zijn.
Hoewel ik dat nog steeds niet zeker weet :D

Maar dat is heel persoonlijk.
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi starred

Hoezo scheelt dat veel?
Het ansi contrast bij de projector is bij iris off en auto hetzelfde behalve bij Iris on is hij beter.
Dus voor ansi contrast is iris on het beste.
De 15000:1 is gewoon een truuk om leuke cijfers naar boven te halen.
Mischien komt er dadelijk wel een projector die de iris bij zwart bijna helemaal dicht knijpt nog mooiere cijfers.
Als dat zo belangrijk voor je is koop je toch een 9" crt die zit >30000:1

Frank laat ik het anders stellen.
Met Iris auto is hij echt een stuk minder als mijn Cine 9 zet ik hem op off komt hij aardig in de buurt qua looks.

Rob

Starred

Citaat van: Rob_Dingen op februari 25, 2006, 09:54:29
Hoi starred

Hoezo scheelt dat veel?

Het scheelt een factor 5   ;)

Ik weet niet hoef goed je het verschil tussen 3000:1 en 15000:1 in praktijk ziet (als je voor de rest geen nadelige gevolgen in het beeld zou hebben), maar zo op papier ziet dit verschil er groot uit.
En dit hoge contrast was natuurlijk toch één van de unique selling points van de Ruby.....

Rob_Dingen

Hoi

Hoe dat er uit ziet bij de Sony leg ik net uit met het ansi contrast voorbeeld dat is namelijk wat je in beeld ziet.
Ansi contrast is namelijk een dambord wat je meet op het scherm dus zwart witte blokken en dan eerst het zwarte blokje meten en dan het witte daarvan het verschil is ansi contrast en dan doet de iris dus niets.
Het enige voordeel van de auto iris is dat het restlicht bij donkere scenes naar beneden gebracht word wat dan wel weer de brightness compressie met zich mee brengt.
Het was inderdaad een van de selling points maar de resolutie xenon lamp en de prijs vind ik veel interessanter en met iris on heb je 6000:1 welke digitale projector heeft dat zonder auto iris?

Rob