Review Sony VW100 (Ruby)

Gestart door Rob_Dingen, januari 7, 2006, 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

jaco

Citaat van: Robbo op januari 20, 2006, 09:31:38
Dat ligt er net aan wat voor type anamorphe lens dat je hebt.   Je hebt vertical compression en horizontal stretch lenzen.

De op het beamertreffen gebruikte ISCOIII is horizontal stretch.  Dat kon je ook goed zien, want nadat hij de lens ervoor schoof moest hij het beeld verticaal op het paneel corrigeren.
Nou je het zegt. Normaal doe je natuurlijk compressie verticaal om anamorphic DVD goed weer te geven. Als je het horizontaal oprekt moet je ook de juiste beeld verhouding terug kunnen krijgen.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

FrankL

Gisteren heb ik de Ruby van Rob gezien op zijn 3m brede scherm. Met open iris.
Met de nog nieuwe lamp in zijn donkere theater trekt de Ruby dit wat mij betreft goed. Lichtopbrengst is genoeg om prettig te kunnen kijken. Ik zou zelf denk ik iets kleiner gaan om de gesloten iris-stand te kunnen gebruiken, maar het contrast was ook met open iris goed. Met gesloten iris was het op het 3m wat mij betreft wat te donker.
De scene die Rob liet zien met de auto-iris (gezicht van Norah Jones in een donkere concert-setting) was inderdaad wel een overtuigende reden om deze stand in het algemeen niet te gebruiken.

Deze Ruby was een mooi model. Geen opvallende misconvergentie, en ook geen opvallende kleur-uniformiteitsproblemen. We hebben er niet specifiek naar gezocht, maar de lichtere hoeken in een volledig zwart scherm zijn me ook niet opgevallen.
Gezien met de Snazio, en ook even kort op 1080p via zoomplayer op mijn notebook via DVI. Diverse verkeerd of niet gevlagde streams bekeken, en de Sony deed dat heel goed. Het heeft wel wat, zo'n mediaplayer. Misschien dat ik de Pixelmagic wel koop.
Ook hebben we een aantal clipjes bekeken die er bij de vorige demo slecht uitzagen. De paarse luchten en forse banding bij het begin van Ice Age. Niet aanwezig hier. De lucht was blauw waar die blauw moest zijn, en de banding was licht te zien, maar niet extra opvallend aanwezig.
En de Buffy aflevering Once More With Feeling: de kleuren waren hier heel aardig zoals ik ze gewend was. Het bloesje van Dawn was erg blauw, maar niet opvallend te blauw. Het witte shirt van Buffy was misschien wat onrustiger dan ik het gewend ben, maar al met al was hier goed naar te kijken. DVD is in ieder geval geen dealbreaker in deze opstelling.
En (zoals al gezegd), de verplichte zwart-wit dvd zag er goed uit, geen opvallende kleurverschillen in het beeld.

Al met al een indrukwekkende projector.

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Dus maw een behoorlijke verandering met het pre-sample model, dat is goed te horen.
Ben blij dat er dingen dus wezenlijk veranderd zijn.
Alleen vreemd van dat iris verhaal, heb daar nog geen reactie op gehad van sony.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

@FrankL: Hoe vind je de scherpte van de Ruby nu tov de S3?

FrankL

We hebben de Bad Boys clip weer bekeken. Het blijft natuurlijk wat moeilijk vergelijken, de omstandigheden zijn elke keer weer anders, nu was alles 2x uitvergroot (3m tov 2m breed), maar de extra scherpte viel niet zo op.

Om misverstanden te voorkomen, ik denk zelf niet dat er in het productiemodel veel veranderd is. Een deel van de verschillen zal per exemplaar afhangen (zoals de kleur-uniformiteit). Andere zaken (zoals de Ice-Age problemen) zullen aan het verschil in afstelling gelegen hebben.

Maar ik verwacht binnenkort wel meer te kunnen vertellen over de verschillen tussen de S3 en de Ruby  ;)
(nee, ik heb hem niet gekocht)

Oh ja, we hebben ook de electronische/digitale vertical shift bekeken. Die is niet voldoende om scope-materiaal naar onderen te verschuiven. Maskeren moet dus nog steeds aan beide kanten, of je moet de lens-shift gebruiken, of via een externe processor het beeld digitaal verschuiven.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Nog even dit over de scherpte:

Greg Rogers schrijft:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=6968593&&#post6968593

Also you must have the Overscan turned OFF, else there will be scaling to create overscan. Also be sure the DRC is off. It adds EE regardless of all other settings.

Ik weet niet of FrankD de overscan aan had staan. Wel stond bij de ITC demo volgens mij DRC aan. Dat kan dus de reden zijn van de scherpte-artifacts die sommigen van ons in het beeld zagen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

En voor degenen die ooit een Ruby willen demo-en:

OK, I finally found my note today about the vertical edge enhancement settings. I sent these to Ric earlier tonight so he could check my scribbled note against his Ruby menus.

I found 3 service (factory) menu settings related to the vertical edge enhancement that degraded spatial "pixel perfection". Remember in my review that I said there was both slight vertical edge enhancement and horizontal edge enhancement. I didn't find a way to completely disable the horizontal edge enhancement, but one of these controls did eliminate the vertical edge enhancement. It's been several months now, so my memory may be faulty about which of the 3 controls did the trick, but I think it was setting item #19 to zero that did it. I believe item #8 is either on or off, and the item I used was variable. Anyway, for sure, it was one of these 3 controls.

8 IP-VS 0 is off, default 1 is on
18 IP-VS LIMIT default 64
19 IP-VS CORE 4

If you try playing with these settings be sure you test their effects with sharp (unscaled) 1080i horizontal lines (from a test generator or PC). I believe the same effects applied to 1080p signals.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Overscan staat hier meestal uit tenzij het niet anders kan.

De banding van ice age kan natuurlijk niet aan de afstellingen van de projector zelf gelegen hebben.
Als er een bitdiepte probleem is (banding) kan dat wel aan de speler of het materiaal gelegen hebben, we hebben hier alleen de HD versie van Ice age bekeken, mischien zat daar een fout in.

Zou de PJ verkeerd ingesteld staan zou het op ALLE bronnen/stukken te zien moeten zijn geweest.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 29, 2006, 17:42:05
De banding van ice age kan natuurlijk niet aan de afstellingen van de projector zelf gelegen hebben.
Lijkt me wel. Een graduele overgang van kleuren wordt gemaakt met een mix van primaire kleuren. Als een van de primaire kleuren teveel aanwezig is, kan dit er voor zorgen dat de kleurovergangen sterker zichtbaar zijn dan bedoeld.
Aangezien we met dezelfde bron (Snazio en de Ice Age ts file) gekeken hebben ...
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Wat we gezien hebben bij Ice age had niets te maken met de afstelling zelf.
De primairies en secondaries op die machine weken af in het rood, dit zou ook verholpen worden in het uiteindelijke model (sony wist hier van).

Het is een beetje vreemd om te veronderstellen dat er een fout in de afstelling van de machine zou zitten als het in verdere demostukken niet voorkwam (het bandings probleem van Ice Age), ik weet echt wel hoe je een projector afsteld :D

Daarnaast geef je zelf al aan dat de oplichtende cirkels ook niet aanwezig waren net als de verkleuring van het beeld.
Lijkt me toch DUIDELIJK dus dat er dingen veranderd zijn in deze projector.

Als laatste hebben we tot in de treure gewisseld tussen de iris standen nooit is daar zo een enorme verzachting geweest als wat hier omschreven wordt.
Mijn conclusie kan dan ook niet anders zijn dat er wezenlijk wat veranderd is in de machine met veel positieve dingen en dus blijkbaar één negatief ding.

DRE heeft trouwens uit gestaan en is alleen aangeweest om te kijken of de verkleuring daarmee te maken had.

Maar we zullen het snel genoeg weten we hebben zodra de Crystalio II er is weer een paar demo's met de Ruby.

MvrGr.
Frank
Custom installer

FrankL

Ik ben blij dat je het allemaal zo zeker weet.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Ik weet 100% zeker dat het NIET aan de afstelling van de machine heeft gelegen.
En dat weet ik zo zeker omdat de primaries en secondaries volledig goed gemeten zijn en volledig correct ingesteld waren met als uitzondering een flinke afwijking in rood, welke door Sony aangepast zou worden in de productie modellen.

Je bent zelf uitermate lang bij de demo aanwezig geweest, het is lullig als me nu dingen in de schoenen worden geschoven die gewoon niet waar zijn.

Ik ben zeer zorgvuldig met mijn calibraties en afstellingen, ik kan alleen niets doen als er in een machine wezenlijk iets fout zit.
Zelfs ook al zou je de primaries en secondaries verkeerd afstellen moet je dat wel HEEL HEEL extreem verkeerd doen wil je afwijkingen krijgen in je bitdiepte.
Custom installer

jaco

Wellicht een probleem met de software op mijn Snazio ?
Dat was de beta software. Die Rob heeft zou nu wel de nieuwe software bevatten.

Zal wel niet het hele probleem zijn, maar wellicht wel iets.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Dat lijkt me dan een betere verklaring.
Want als je banding wilt gaan zien door het verkeerd afstellen van een projector dan moet je het wel heel bond maken.
En nogmaals dan zou het zeer zeker ook in de andere demo stukken zijn opgevallen.
Custom installer

Rob_Dingen

Hoi Frank

Als je de primaries verandert hebt kan het best zijn dat het er raar uitzag want op een of andere manier werkt dat niet goed bij de Sony.
Je krijgt het meetechnisch wel aardig maar dan ziet het beeld er toch minder uit.
De Auto Iris met bijbehorende brightness compensatie regeling is niet verandert dat is bij alle projectors hetzelfde.
Als je niet met de iris speelt bij bekende stukken denk je gewoon dat het in het bron materiaal zit.
Ik had er gewoon mijn crt naast en vond zo snel de problemen.

Rob

J.A.F._Doorhof

Ik heb eerst geprobeerd de primaries aan te passen maar dat werkte niet voor rood, zelfs tot zo een punt dat alle punten goed lagen behalve rood.
Ik heb toen op het gebied van de primaries de hele boel gereset aangezien de driehoek dan redelijk overeenkomt, maw de afwijkingen tussen Groen, rood en blauw lopen dan allemaal ongeveer gelijk buiten de driehoek.

De demo is dus gelopen met de standaard primaries en secondaries.
De enige aanpassing die ik heb gedaan waren de secondaries omdat vooral magnenta bij mijn test model veel te veel richting blauw liep.

MvrGr.
Frank
Custom installer

FrankL

Frank, je hebt zelf aangegeven dat je de Sony gecalibreerd had op DVD, en niet op de Snazio, dus ik snap helemaal niet dat je je zo aangevallen voelt. De banding gaat over Ice Age op ts, op de Snazio.

De lichte hoeken bij een donker beeld waren me gisteren niet opgevallen. Vandaag heb ik de Sony nog een paar uurtjes in werking gezien, en helaas waren bij dit model de verlichte hoeken toch ook aanwezig.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Ik voel me niet aangevallen begrijp me niet verkeerd.
Ik vind alleen dat er een verkeerd beeld wordt geschetst van wat er feitelijk aan de hand was.

De grayscale calibratie was gedaan op DVD, de primaries heb ik in basis gedaan met de DVD speler maar toen bleek dat rood enorm uit de pas liep en niet goed te krijgen was heb ik die gereset, waarbij ze hoger uitkomen dan de HDTV standaard dat is die dag ook gezegd.

Vandaar dat ik kan uitsluiten dat de banding aan de projector heeft gelegen.
De snazio schijnt trouwens jammer genoeg meer foutjes gehad te hebben, en vandaar ook mijn reactie dat de speler van Jaco mischien best door de beta versie de fout is gegaan kan zijn.

Vanavond heb ik trouwens NOGMAALS ice age in de speler gedrukt om te kijken (DVD wel te verstaan :D) en hoe ik het ook bekijk ik zie op de CRT (met Crystalio en Meridian 598 speler) toch ook hier in de lucht soms banding. Vooral bij de fades.
Dit is ook redelijk logisch trouwens aangezien DVD een 8 bits bron is dus feitelijk juist bij dit soort partijen en fades redelijk gevoelig is voor bitdiepte verlies.

of het op de ruby erger was dan op mijn speler kan ik me nu niet meer voor de geest halen, mischien was de combinatie Snazio en Ruby net een verergering voor dit feit, maw het is aanwezig maar wordt nog extra aangezet door IETS in de keten.
Custom installer

Starred

Citaat van: FrankL op januari 30, 2006, 00:24:43
De lichte hoeken bij een donker beeld waren me gisteren niet opgevallen. Vandaag heb ik de Sony nog een paar uurtjes in werking gezien, en helaas waren bij dit model de verlichte hoeken toch ook aanwezig.

Jammer.

Maar op zich vind ik dit geen struikelblok. Jij wel?

FrankL

Nee, niet als dit het enige is. Deze Ruby heeft een erg goede convergentie, minder afwijking dan de chromatische aberratie van mijn 1-chipper. En de kleur-uniformiteit lijkt ook prima. Dus de hoeken is mee te leven lijkt me.

En geen motion artifacts, geen regenbogen. Twee grote plussen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Starred

Citaat van: FrankL op januari 30, 2006, 08:07:55
En geen motion artifacts, geen regenbogen. Twee grote plussen.

Ik kan het me even niet meer voor de geest halen, maar de bitdiepte blijft goed bij snelle pans? Dus geen onscherpe vage beelden bij veel beweging?

FrankL

Nou, scherpe beelden bij snelle pans zal je zowieso niet lukken, ook niet met een crt. Maar bij een DLP breekt het beeld bij snelle pans vaak aan de randen op. Dat is erg storend. Bij de Ruby gebeurt dit niet.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

RuudG

Samen met FrankL heb ik de Ruby van Rob gezien. Deze tweede (eigenlijk derde als ik de Beisammen dag meereken) ontmoeting is me goed bevallen.

Na de demo bij FrankD in Emmeloord had ik een aantal onoverkomelijke bezwaren tegen de Ruby. Bv. gebrek aan greyscale uniformiteit over het scherm (is wellicht met veel werk weg te calibreren), misconvergentie, stevig restlicht in de 4 hoeken bij fullscreen black, erg ruizig beeld bij mindere bronnen (zowel DVD als HD), kleurproblemen en veel teveel sharpness.

Hierdoor had ik de Ruby eigenlijk al afgeschreven, temeer omdat meerdere posters op het AVS deze bevindingen bevestigden. Toch bleef ik nieuwsgierig naar de Ruby omdat op het AVS ook enkele betrouwbare positieve bevindingen gepost werden en omdat ik zelf de Ruby op een aantal punten goed had zien presteren.

Mijn nieuwsgierigheid was terecht, want de demo bij Rob liet een erg positieve indruk achter.De hierboven genoemde problemen waren niet aanwezig of slechts in beperkte mate.

De convergentie van deze Ruby is ronduit goed. In het midden een fractie van een pixel (zelfs met je neus boven op het scherm nauwelijks zichtbaar) en aan de buitenranden van het beeld ongeveer 3/4 pixel. Het zou best kunnen dat er hier slechts sprake is van chromatische aberatie veroorzaakt door de lens.

Goede greyscale uniformiteit.

Een beetje restlicht in de linkeronder- en bovenhoek en in de twee rechterhoeken nog wat minder. In ieder geval veel minder dan bij het exemplaar dat we in Emmeloord gezien hebben. Hier valt goed mee te leven aangezien het bij normaal kijken niet zichtbaar is.

Geen overmatige sharpness. Wel een beetje, maar veel minder dan het eerdere demo exemplaar en dat beetje is wellicht nog weg te werken. Op het AVS zijn mensen er in ieder geval mee bezig.

Geen overmatige ruis bij mindere bronnen. Wel denk ik dat de Ruby niet zo vergevingsgezind is voor mindere bronnen. De extreme onrust bij de Buffy DVD die we op het demo model zagen, is teruggebracht tot aanvaardbare proporties. En daar valt met wat aandacht ook nog wel wat aan te verbeteren.

Wel gaf, zoals Rob en FrankL al noemden, de autoiris niet alleen brightness compressie in de bovenste regionen maar ook in de middentonen, bv. bij gezichten waar het extra opvalt.

Kleuren zijn iets oververzadigd door de te grote colorspace maar een tikje terug van de saturatieknop doet wonderen. Niet helemaal de bedoeling, maar het werkt voldoende. Het lijkt me een bug in de firmware dat de kleurengamut niet naar de goede omvang terug te brengen is en hopelijk zal Sony daar nog een firmware update voor uitbrengen.

Jammer dat, gelet op het eerdere demo exemplaar en ook gelet op de negatieve berichten op het AVS, de kwaliteit zo per exemplaar kan verschillen. Mijn eerdere, onoverkomelijke bezwaren zijn in ieder geval bij het exemplaar van Rob verdwenen. Maar ik zou niet zo maar een exemplaar van de plank kopen, gelet op de exemplarische verschillen. Kortom, dit is geen perfecte projector (maar die bestaat zowiezo niet), maar wel een erg goede.

Citaat van: Starred op januari 29, 2006, 14:33:49
@FrankL: Hoe vind je de scherpte van de Ruby nu tov de S3?
Ik vind de Ruby meer detail hebben. Scherpte is weer een ander verhaal. Daar zal de S3 door zijn DLP karakter wel winnen. Maar als ik moet kiezen tussen veel detail en veel scherpte, kies ik voor detail.

En tjesus, wat is dat ding stil.

Kort samengevat, de Ruby staat nu bij mij thuis :)

J.A.F._Doorhof

We zullen bij verkoop in ieder geval eerst demo's opvragen en die verkopen :D
Een gewaarschuwd mens, ..... je kent het wel.
Custom installer

Robbo

Citaat van: RuudG op januari 31, 2006, 19:01:36

Kort samengevat, de Ruby staat nu bij mij thuis :)

Proficiat !

Een goed exemplaar en ook nog eens voor een zeer nette prijs, wat wil je nog meer.