Review Sony VW100 (Ruby)

Gestart door Rob_Dingen, januari 7, 2006, 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

Starred

Citaat van: Rob_Dingen op februari 25, 2006, 10:10:58
Hoi

Hoe dat er uit ziet bij de Sony leg ik net uit met het ansi contrast voorbeeld dat is namelijk wat je in beeld ziet.
Ansi contrast is namelijk een dambord wat je meet op het scherm dus zwart witte blokken en dan eerst het zwarte blokje meten en dan het witte daarvan het verschil is ansi contrast en dan doet de iris dus niets.
Het enige voordeel van de auto iris is dat het restlicht bij donkere scenes naar beneden gebracht word wat dan wel weer de brightness compressie met zich mee brengt.

Rob

Hoi Rob, je verhaal is helder, maar ik bedoel meer in het algemeen of 15000:1 er stukken beter uitziet dan 3000:1, als alle andere factoren geen invloed hebben (compressie errors, color errors etc). Waarschijnlijk valt dat in praktijk erg mee?
Komt weer een beetje neer op de discussie of je beter hoge ansi contrast kunt hebben of on/off contrast.

J.A.F._Doorhof

Hi,
Nogmaals ten overvloede ik weet niet hoe hij eruit ziet op een 3 mtr breed scherm, wij testen alles hier op 2.09 breedt en dan geef ik de voorkeur aan de iris on.
Ansi contrast is belangrijk maar ik vind blacklevel net zo belangrijk om eerlijk te zijn, hoewel dat mischien weer persoonlijk is.
Op het 2.09 breed scherm is de dynamiek met iris on echt vele malen hoger dan met off.
Dit is ook duidelijk gebleken bij de testviewing hier, en daar waren meer dan 15 mensen bij aanwezig dus het is niet alleen mijn mening.

LET WEL mijn test scherm is dus KLEINER dan jouw scherm.
Ik kan me best indenken dat bij 3.00 breed het verhaal anders wordt dat scheelt namelijk nogal wat, ik ken alleen maar weinig mensen die echt zo breed projecteren met een digitale projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

@starred,
Het is een combinatie van.

Ansi contrast is belangrijk (zeer belangrijk).
Een hoog ansicontrast is bv zeer goed te zijn bij nachtscene met bv ramen waar licht uit valt.

Mijn PERSOONLIJKE ervaring is echter dat ik liever een iets lager ansicontrast zie met een beter blacklevel in dat soort scenes. Ik ben iemand die niet perse lasogen hoeft te hebben van een raam in een donkere nacht.
Maar een volledig dynamisch beeld vind ik ronduit fantastisch, maw een nachtscene moet bij mij het liefst pikzwart zijn en een dag scene moet ik net niet met mijn ogen moeten knijpen.

Met de iris op off, kwam HIER (op het 2.09 scherm) gewoon een enorme bak licht van het scherm bij de dag scenes maar vond ik de nachtscenes duidelijk iets te licht.
Met de iris op on vond ik PERSOONLIJK alles veel plezieriger kijken, VEEL beter zwart niveau (was vooral goed te zien op de openings scene van Star Wars) en nog meer dan genoeg licht bij de dag scenes.

Maar goed hij kan niet voor niets uit of aan :D
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi Frank

Nu zeg je weer wat anders on of off kun je kiezen inderdaad afhankelijk van je scherm maar beide standen prefereer ik boven auto iris.
Alleen je redenatie klopt niet helemaal bij Iris off en auto zou je dezelfde hoeveelheid licht moeten hebben dus dan zal je je ogen ook dicht moeten knijpen.

Rob

FrankL

Ik heb nu een aantal films op de Ruby gezien, zowel met auto iris en iris on. Op een matwit scherm van 2.25m breed.
Ik geef verreweg de voorkeur aan iris on. Met name door:
- het beeld is een stuk rustiger, veel minder 'ruis' te zien
- de overgangen tussen licht en donker tijdens de film zijn een stuk prettiger aan je ogen. Met auto iris op die breedte krijg je af en toe echt een klap met de hamer
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Ik bedoel inderdaad iris off.
Iris on zou nog een optie zijn ivm blacklevel maar toch koos ik persoonlijk voor auto.

Dit betekend niet dat dit de goede keuze is trouwens laat ik dat voorop stellen, het is MIJN voorkeur.
Custom installer

Starred

@RuudG:
Jij had voor de Ruby toch een Barco 808?

Hoe vind je de Ruby nou invergelijking tot de 808? Op welke punten beter danwel minder?

RuudG

Citaat van: Starred op februari 26, 2006, 18:06:30
@RuudG:
Jij had voor de Ruby toch een Barco 808?
Hoe vind je de Ruby nou invergelijking tot de 808? Op welke punten beter danwel minder?
- Geen 48 of 50Hz flikker.
- Veel beter ansicontrast
- Geen lichthalos op het scherm door lichtreflecties in lenzen (hebben alle aircoupled CRT lenzen last van, ofwel dus bijna alle CRT's). Tjesus, wat ergerde ik me daar aan. Ieder lichte plek in een donkere omgeving had een grote lichthalo eromheen.
- Goede lichtuniformiteit over het scherm. Van links naar rechts evenveel licht. Bij de 808s (en CRT's in het algemeen) is er lichtafval naar de zijkanten toe. Ik merk dat ik het uniforme karakter erg prettig vind. Veel natuurlijker.
- Betere scherpte.
- Heel erg stil.
- Grotere lichtopbrengst en dat is fijn. Zoveel licht zelfs dat in iris off en auto-iris een zonnebril nodig is op 2.25m breed. Dus kijk ik met iris on. En auto-iris vind ik eigenlijk toch niks.
- Veel groter gebruikersgemak. En dat zit echt niet alleen erin dat je geen uitgebreide setup hoeft te doen. Het zit wat mij betreft eerder in schijnbaar lullige dingen zoals het volgende. Bij een DVD met underscan (ik heb er een heel stel) kan je mbv de optische zoom het beeld zo weer beeldvullend maken (dat kan natuurlijk bij alle digitalen met lenszoom).
- Had ik al gezegd heel erg stil?  :D
- Kan op zijn sloffen 1080p@60frames/s aan.

Dit zijn de dingen die me zo snel te binnen schieten.

Het voordeel van de 808s is een beter zwartniveau. Maar dat geldt eigenlijk voornamelijk voor een fullblack scherm. Zodra er in het zwart ergens een lichtje brandt, dan heb je een oplichtende omgeving die het zwartniveau lokaal flink om zeep hielp.

Dit is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Het belang wat iemand aan deze punten hecht zal van persoon tot persoon verschillen. Maar voor mij zijn ze zo belangrijk dat ik de Ruby een verbetering vind tov de 808s. En dan heb ik het nog niet over HDMI/DVI met HDCP :) Maar misschien komt er nog iemand met een kastje voor de analogen onder ons.

Bart_M

Hoe ervaar je de natuurlijkheid van het beeld? Hetzelfde als een CRT?

Wowly

Ik hoor vaker over die lichthalo's, maar met mijn BD800 en HD8 lezen heb ik nergens geen last van.

Wowly

Erik

Tjonge RuudG leuk te horen dat de digi zoveel vooruit zijn gegaan. Had ik (nog) niet verwacht, nu nog iets betaalbaarder :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

RuudG

CiteerHoe ervaar je de natuurlijkheid van het beeld? Hetzelfde als een CRT?
CRT ziet er wat anders uit, maar ik vind de Ruby zeker een natuurlijk beeld geven. Hoewel je je kunt afvragen hoe er twee verschillende natuurlijkheden kunnen bestaan :)

CiteerIk hoor vaker over die lichthalo's, maar met mijn BD800 en HD8 lezen heb ik nergens geen last van.
Wees blij dat je ze niet ziet. Ik ken meer mensen die er geen last van hebben. Daar kan ik niks van begrijpen, maar ik ben er wel jaloers op :)

J.A.F._Doorhof

Ik zie ze wel maar stoor me er eigenlijk nooit aan.
Custom installer

jaco

Citaat van: RuudG op maart  2, 2006, 10:38:34
Ik ken meer mensen die er geen last van hebben. Daar kan ik niks van begrijpen, maar ik ben er wel jaloers op :)
Ik zie ze ook wel, en het zogenaamde betere blacklevel valt dan ook compleet weg als er 1 licht object op een zwarte ondergrond staat.
Voor mij ook een van de de redenen om op afzienbare termijn ook maar over te gaan op digitaal denk ik.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Starred

@FrankL en RuudG:
Wat is nu jullie mening over de Marantz S3 versus de Ruby?

Robbo

Is al uitgebreid beschreven door Frank toch?!

FrankL

Nou, een belangrijk probleem is door gebruik van de iris on verholpen. De forse onrust is nu bij RuudG uit het beeld weg.
Verder zal ik er eens goed over denken. En ik ben gewoon nog steeds erg blij met mijn S3.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

RuudG

Citaat van: Starred op maart  5, 2006, 19:52:34
@FrankL en RuudG:
Wat is nu jullie mening over de Marantz S3 versus de Ruby?
De Ruby is beter  >:D

Hum, nou mag ik nooit meer film kijken bij Frank  :D

Maar los van alle al vele malen gevoerde discussies over regenbogen, motion dithering, corner brightness, misconvergentie, resolutie, contrastomvang, het al dan niet zichtbaar zijn van pixels enz. enz. vind ik wellicht het belangrijkste verschil de grotere natuurlijkheid van de Ruby. Ik heb zo van die favoriete testscenes hiervoor.

Bv een gitarist in een zwart satijnen hemd. Op mijn 808s glansde en leefde dat materiaal, op de S3 duidelijk minder. Op de Ruby zie ik ook dat levendige van dat satijn. Leren jackies zien er ook zo echt uit. Met een beetje fantasie ruik je leer, wederom een ervaring die ik bij de S3 niet heb. Gelukkig vertoont de Ruby dit gedrag niet alleen bij satijnen hemden en leren jacks :)

Zoals FrankL al zei, is die ruizige onrust nagenoeg verdwenen sinds de lichtopbrengst teruggebracht is tot normale proporties door de "iris on" stand. En ik ben eens goed gaan kijken naar scenes op de S3 waarvan ik weet dat daar die ruis zich voor kan doen. En dan is het op de S3 ook te zien, alleen treedt het veel minder op de voorgrond door de veel lagere lichtopbrengst van de S3 (in vergelijking uiteraard met de "auto iris" stand van de Ruby). Blijkbaar toch een probleem in de bron en wellicht een optelsom van een aantal factoren (filmgrain, compressieruis, videoruis, ruis veroorzaakt door het afspelen en verzin zelf ook maar wat). De Ruby zet die optelsom echter genadeloos op de voorgrond als de hoeveelheid ftL te groot wordt en misschien hoort het ook wel bij het karakter van de Ruby om niet zo vergevingsgezind te zijn. Oh ja, ik zit een stuk dichter bij het scherm dan Frank, dus problemen zijn veel sneller zichtbaar.

Maar tot mijn verrassing klagen op het AVS Ruby eigenaren over het teruglopen van de lichtopbrengst van 30 ftL naar 11 ftL als de lamp ouder wordt. Ze zijn niet goed wijs daaro O0

Overigens is en blijft de S3 een mooie projector. Gisteren hierop met veel plezier naar Open Range in HD gekeken. Maar door onder andere mijn gevoeligheid voor regenbogen en motion dithering is deze nooit echt een optie voor me geweest. Zoveel wilde ik op mijn Barco niet inleveren.

FrankL

Zo dicht als je bij Ruud bij zijn scherm kan zitten, dat kan bij mijn S3 echt niet, dan zie je de pixels. Maar op mijn normale kijkafstand zie ik die niet, hooguit iets bij een 100 IRE patroon of een vergelijkbare scene.
En ik moet zeggen dat ik op mijn S3 het satijnen shirt van Doyle Bramhall II ook mooi vind hoor  :)

Ik heb het al eerder gezegd, als ik nu een projector moest kopen zou ik de Ruby nemen. Maar het verschil is voor mij niet groot genoeg om nu direct over te stappen. Er zitten nog wat nadelen aan, met als vervelendste denk de corner brightness en roulette m.b.t de misconvergentie. Maar ook de interne processor is de niet de allerbeste, waarschijnlijk een stukje minder dan die van de H81. En van mij zou het een tikje scherper mogen. Maar goed, er zijn wel degelijk ook flinke voordelen tov een DLP, dus het is nog erg afwachten hoe de balans uitslaat tov de H81 of andere komende DLPs. Misschien is de Ruby2 een leuke om naar te switchen.

Verder is op dit moment voor mij de bron nog de beperking, niet de projector. Open Range zag er gisteren fantastisch gedetailleerd uit. Gedetailleerder dan bijv. Silver City op de Ruby. Dus het heeft nog allemaal niet zo'n haast, totdat Blu Ray met een aardig assortiment op de markt is.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

RuudG

CiteerOpen Range zag er gisteren fantastisch gedetailleerd uit. Gedetailleerder dan bijv. Silver City op de Ruby.
Ja, dank je de koekoek  :D

Voor Open Range is in cinematografisch opzicht alles uit de kast getrokken en Silver City is een redelijke low-budget, notabene op 16mm geschoten, film (wel een erg leuke film trouwens). En toch vond ik uiteindelijk Silver City er filmischer uitzien en daar zie ik dan weer de kracht van de Ruby. Maar goed, dan komt de factor smaak wellicht ook om de hoek kijken. Ik heb vanavond ook nog een stukje Open Range op de Ruby bekeken en dan zie ik toch een flink verschil met de S3, waarbij ik een duidelijke voorkeur heb voor de Ruby. En dat heeft lang niet alleen met de resolutie te maken.

CiteerMaar ook de interne processor is de niet de allerbeste
Ik ben ook niet echt onder de indruk van de deinterlacing kwaliteiten van de Ruby, hoewel ik denk dat de meeste mensen de foutjes niet zullen zien. Gelukkig hoef ik daar geen gebruik van te maken. En of die beter of slechter is dan de processor in de HD81??? Dat zal binnenkort blijken. Hij is lekker wel beter dan die van de S3, want die kan bijna helemaal niks met 1080i  ;D

FrankL

We zijn het niet oneens  :)
Hoewel ik zelf dat verschil in filmisch zijn niet zo zie. Misschien als ik ze naast elkaar zie.
Voorlopig kijk ik zowel bij de Ruby als de S3 met veel plezier naar films. En bij de Ruby met een wat grotere kijkhoek.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Starred

A simple adjustment will turn your Ruby into a light canon.
--------------------------------------------------------------------------------

Anyone complaining about the Ruby not having enough light your going to like this simple adjustment in the service menu.

Out of the box "Iris off" is brighter then "Iris Auto"...were going to change that.

Do not worry about the change we are about to make in the service menu. When you power down the projector and power it back on for the next viewing it will default back to factory settings unless while your in the service menu you choose to save to memory after your done making your changes so this is a harmless experiment

Do not choose "save to memory"

Make sure your projector is set to "Iris Auto"
This tweak will only effect the " Iris Auto" mode.

Go into service mode: On the remote hit enter, enter, left, enter, up.

Now pull up the menu and go to the very bottom selection and right courser.
Now go to "Other"
Now go to number 44. For safety right down the default setting. Were only going to change number 44. Do not change anything else. After you have written down the factor setting change it to 100.
Now back out of the menu without doing a save.

You should now have one hell of a bright picture. Blacks are still excellent.
Now toggle between Iris off and Auto Iris and you will not believe how dim Iris off is yet that use to be the bright mode. You will have a hard time going back to the default setting.

J.A.F._Doorhof

En wat doet die setting precies ??
Lijkt me niet veilig zomaar een setting te veranderen als je niet wat hij doet, zometeen stuurt hij teveel spanning naar je dure lamp zodat hij na een paar honderd uur vervangen moet worden, of erger je verbrand je panelen ?
Custom installer

FrankL

Het is al weer een wat oudere tweak van het AVS. Van Alan Gouger als ik het me goed herinner. Ik geloof dat het puur iris+electronisch is, dus o.a. gamma-aanpassing. De echte belangstellenden moeten daar gewoon de thread lezen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Starred