Nautilus 802, keuze eindversterker of verbeterpunten?

Gestart door WickedGame, november 22, 2005, 17:28:42

Vorige topic - Volgende topic

WickedGame

Zal even wat toelichten. Mijn pa heeft een set 802 Nautilussen gekocht en deze hebben we toen gehoord op een Pass Labs X350. Eenmaal in onze setup wordt deze nu anders aangestuurd. En dat is als volgt:

- Voorversterking: Marantz SR9300
- Eindversterker: Rotel RB-1080 (2 x 200 at 8 Ohm)

Alleen ben ik en ook me vader redelijk tevreden, maar het is nog niet echt het gewenste effect. Nu zitten we vaak te discussieren en vroeg hij mij om eens navraag te doen wat nou een goede match is qua eindversterking in deze set, ik zat zelf te denken om qua versterking richting een 300/350watt per kanaal te gaan, zeker ook omdat die speakers dat met alle gemak kunnen hebben.

Maar misschien zijn er eventuele andere upgrades die kunnen bijdragen?

Even de set op een rijtje:

- Marantz SR9300 (Gold)
- Marantz DV6200 (Gold)
- Marantz SA8400 Vm (Gold)
- Marantz TT15
- Rotel RB-1080
- Front Speakers: B&W N802
- Rear Speakers: B&W N804
- Center: B&W Nautilus HTM2
- Sub: Rel Stadium III
- Speakerkabel Front: Kimber 8TC (Bi-Wire)
- Interlinks (Marantz naar Rotel): Chord Chameleon Silver Plus
- Digitale Interlinks (DVD-speler naar Marantz): Ixos 105 WBT
- Stereo Interlinks (SACD-speler, Draaitafel, TV): IXOS - 1003-100
- Powercables: Kemp
- Powerstrip: Kemp

Dus zijn vraag is wat voor eindversterker matched de 802 in combinatie met Marantz SR9300? En welke eventuele verbeteringen kunnen er worden aanbevolen om eens te proberen? Qua prijs moet de versterker overigens niet boven de 3000/3500 euro uit gaan komen, en dus de breedte niet breder dan 44cm (en dat is al een hele opgave hebben we al gemerkt).

R

Staar je aub niet blind op het wattage. Ik zal niet zeggen totaal niet interessant, maar wel in mindere mate.

Wil je dit voor stereo doen? of ook in volledige HT bezetting.

Wat mooi is, is bijvoorbeeld chord op b&W, of arcam(2 x p1). Geen idee hoe dat combineert met een 9300 als pre echter.

WickedGame

Citaat van: Ruben op november 22, 2005, 17:36:30
Staar je aub niet blind op het wattage. Ik zal niet zeggen totaal niet interessant, maar wel in mindere mate.

Wil je dit voor stereo doen? of ook in volledige HT bezetting.

Wat mooi is, is bijvoorbeeld chord op b&W, of arcam(2 x p1). Geen idee hoe dat combineert met een 9300 als pre echter.

Ik begrijp best dat je niet teveel moet blind staren op wattage maar een speaker die tot 500Watt belastbaar is op 8 Ohm mag best wel een schopje krijgen toch ;) Ik zal ook niet zeggen dat er het volle 500Watt per kanaal opgezet moet worden, maar die Pass Labs die we hoorden was met zijn 350Watt uitermate goed op de B&W. De versterking zal zowel voor stereo (wat voornamelijk gedraaid word) ook voor HT doeleinden worden gebruikt. Maar zeg maar 75% stereo muziek en 25% dvd/HT.

MountainB

Hoi Wickedgame,

Vraagje

Wat mis je nu in de huidige setup?
Mis je defintie, detail, kracht, controle, etc?

Heb je al de SR9300 geprobeerd dedicated op de N802's? Misschien is de match SR9300 Rotel RB1080 niet de meest ideale.

Een voorversterker heeft tezamen met andere broncomponenten(en kabels) ook een grote invloed op het geheel.
Het is zonde om een zwaardere cq kwalitatieve betere eindversterker te gebruiken en het "probleem" blijift nog steeds bestaan.

De N802's speelt fantastisch met bijv. een versterker van 47 Labs. Natuurlijk het is geen krachtpatser, maar dat ding maakt
ongelooflijk veel muziek. Naar mijn idee heb je met een RB1080 voldoende kracht en autoriteit om een N802 aan te sturen.
Maar goed ik weet niet of dat de bottleneck is.

Gr.
tony

patrick_vdb

Hi WickedGame,

Een N802 verdient een mooie eindversterker maar tevens ook een mooie voorversterker. Niet alleen met de eindversterking zul je de N802 naar een hoger niveau tillen, ook de voorversterking heeft een stevige vinger in de pap (op moment dat de eindversterking voldoende 'current' kan leveren, zelfs nog wel een grotere vinger dan die van de eindbak!). Nu ligt de prioriteit van je vader niet bij de aanschaf van een nieuwe voorversterker, en misschien komt deze wens wel nooit tot uiting, daar de versterkertrap van de Rotel (naar mijn smaak ook niet de meest ideale match met de Nautilus) niet voldoende is.

Persoonlijk vind ik Chord, Arcam, Pass Labs, Classe, de nieuwe Bryston's en Parasound zeker een geslaagde combinatie vormen met de Nautilus. Tweedehands komen er regelmatig bijzonder mooie eindversterkers vrij, zeker iets om in de gaten te houden.

mvrg

Patrick

garmtz

Hmmm... Eigenlijk zijn de goede adviezen al gegeven, kan het alleen maar be-amen. Ik denk ook dat zeker een andere eindversterker niet genoeg is.

Ik zie het vaak gebeuren dat mensen eigenlijk te edele speakers kopen en die vervolgens suboptimaal aansturen met frustratie tot gevolg. Ik persoonlijk denk dat je tenminste moet denken aan een Parasound C2+A51 (liefst JC1) om de speakers te laten zingen. Voortrappen van Meridian, Lexicon, Theta zijn ook mogelijk, alsmede eindbakken van Classé, Chord, Pass Labs, Theta, Bryston en Mark Levinson.

Dat wordt denk ik echt 2e hands kijken, want de eindversterkers die een N802 aansturen zijn nieuw al zeker > 5000-6000 Euro.

patrick_vdb

Hi,

Een 'golden combi' die goedkoper is dan de JC1 van Parasound is ongetwijfeld een HCA3500 van hetzelfde merk. Deze eindbak heeft zich in het verleden vaak genoeg bewezen samen met de N802.

Maar goed, er zijn zeker nog veel meer bijzonder mooie combinaties te vinden, gerelateerd naar persoonlijke smaak. Want zo vind ik zelf een ML (muv de 29 en dergelijke ietwat oudere bakjes) niet zo helemaal lekker met de Nautilus.

Los van het bovenstaande ben ik echter ook nieuwsgierig naar wat jullie precies missen in het geluid, zoals Tony ook al vraagt. Want een antwoord op deze vraag zal best al eens wat meer gerichte adviezen vwb eindversterkermerken kunnen opleveren.

mvrg

Patrick

WickedGame

Citaat van: garmtz op november 22, 2005, 17:59:57
Hmmm... Eigenlijk zijn de goede adviezen al gegeven, kan het alleen maar be-amen. Ik denk ook dat zeker een andere eindversterker niet genoeg is.

Ik zie het vaak gebeuren dat mensen eigenlijk te edele speakers kopen en die vervolgens suboptimaal aansturen met frustratie tot gevolg. Ik persoonlijk denk dat je tenminste moet denken aan een Parasound C2+A51 (liefst JC1) om de speakers te laten zingen. Voortrappen van Meridian, Lexicon, Theta zijn ook mogelijk, alsmede eindbakken van Classé, Chord, Pass Labs, Theta, Bryston en Mark Levinson.

Dat wordt denk ik echt 2e hands kijken, want de eindversterkers die een N802 aansturen zijn nieuw al zeker > 5000-6000 Euro.

Nu is het zo dat hij ooit naar een classe delta lijn wilt, maar dit op het moment gewoon te duur is. Dus vandaar toch een eindbak. Qua breedte is toch wel het grootste probleem want 44cm is natuurlijk niet veel speling qua breedte. En denk ook dat dit niet gemakkelijk gaat worden.

Citaat van: MountainB op november 22, 2005, 17:52:33
Hoi Wickedgame,

Vraagje

Wat mis je nu in de huidige setup?
Mis je defintie, detail, kracht, controle, etc?

Heb je al de SR9300 geprobeerd dedicated op de N802's? Misschien is de match SR9300 Rotel RB1080 niet de meest ideale.

Een voorversterker heeft tezamen met andere broncomponenten(en kabels) ook een grote invloed op het geheel.
Het is zonde om een zwaardere cq kwalitatieve betere eindversterker te gebruiken en het "probleem" blijift nog steeds bestaan.

De N802's speelt fantastisch met bijv. een versterker van 47 Labs. Natuurlijk het is geen krachtpatser, maar dat ding maakt
ongelooflijk veel muziek. Naar mijn idee heb je met een RB1080 voldoende kracht en autoriteit om een N802 aan te sturen.
Maar goed ik weet niet of dat de bottleneck is.

Gr.
tony

Wat er vooral gemist word is een stukje controle en een stuk laag wat naar mijn mening nog niet goed gecontroleerd word door de Rotel. Het is al wel vele malen beter dan ze direct op de SR9300 te zetten. Maar toch als je nu een tijdje luistert is dat toch wel het geen wat verbetering kan hebben.

Citaat van: garmtz op november 22, 2005, 17:59:57

2e hands kijken is ook zeker een optie, en zal ook zeker wel gechecked worden door mij. Maar denkn dat het binnenkort dan toch maar eens tijd word om een lijst te maken met wat versterkers en dan maar eens te gaan testen in combinatie met die Marantz SR9300 en de Nautilus 802. Alleen werd er gemeld dat de voorversterker ook eventueel ter verbetering gedient kan worden? Nou vind ik de SR9300 geen lullige versterker, maar waar kom je dan in vredesnaam op uit, als je dit wilt verbeteren?

Even iets anders dan wat raden jullie aan qua wattage dan wat de eindbak moet leveren in combinatie met deze speakers?

patrick_vdb

Hi WickedGame,

Qua wattage raad ik niets aan daar het weinig zegt over de uiteindelijke klankmatige match tussen beide componenten. De N802 is niet een al te rampzalige luidspreker om aan te sturen, ook bv mooie buizenbakjes komen met hun, op papier, minder watjes in aanmerking ;)

mvrg

Patrick

garmtz

Citaat van: WickedGame op november 22, 2005, 18:18:01
Alleen werd er gemeld dat de voorversterker ook eventueel ter verbetering gedient kan worden? Nou vind ik de SR9300 geen lullige versterker, maar waar kom je dan in vredesnaam op uit, als je dit wilt verbeteren?

Zie het zo: met een SR9300 heb je 'mooi geluid'. Met een high-end processor krijg je 'kippevel', vergeet je de apparatuur, ben je alleen nog geboeid door de film/muziek, enz. In die orde-grootte... :)

CiteerEven iets anders dan wat raden jullie aan qua wattage dan wat de eindbak moet leveren in combinatie met deze speakers?

E.e.a hangt enorm af van de grootte van de voeding van de versterker (en zijn reserves), de maximaal leverbare stroom en stabiliteit van de versterker. Eén getal zegt daar niet zoveel over. Ik denk echter dat je veilig bent met > 200W écht vermogen als je van plan bent hard te draaien (maar dit getal zegt eigenlijk toch weer weinig). Ik heb de N802 hoorbaar versterkers hebben laten clippen, maar dat was wel op enorm volume! Toch denk ik dat je voor het op realistische niveaus kijken van films gewoon wel wat vermogen nodig hebt met deze speakers.

MountainB

Hi Wickedgame,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben lange tijd bezig geweest om mijn set icm de N802 te laten "zingen".
En dan heb ik het alleen over 2 kanaals.

Overweeg voordat je een duurdere en betere eindversterker aanschaf eerst een passende voor/ eind combi of misschien een "top"
geintegreerde versterker voor 2-kanaals.

Hoe je het ook wendt of keert vroeg of laat kom je tot de ontdekking dat er weer wat punten zijn, die voor verbetering vatbaar zijn.
It's a never ending story, maar voor de hobbyisten onder ons wel een heel leuke en soms kostbaar.

P.S. De SR 9300 is zeker geen lullig apparaat. Ben alleen bang dat wat jij voor ogen hebt,  de SR9300 als voorversterker in combinatie met de eerder genoemde eindversterkers van Garmtz en Patrick niet het gewenste resultaat zal geven. Eigenlijk ook niet met de Rotel RB 1080.

WickedGame

Citaat van: MountainB op november 22, 2005, 20:30:30
Hi Wickedgame,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik ben lange tijd bezig geweest om mijn set icm de N802 te laten "zingen".
En dan heb ik het alleen over 2 kanaals.

Overweeg voordat je een duurdere en betere eindversterker aanschaf eerst een passende voor/ eind combi of misschien een "top"
geintegreerde versterker voor 2-kanaals.

Hoe je het ook wendt of keert vroeg of laat kom je tot de ontdekking dat er weer wat punten zijn, die voor verbetering vatbaar zijn.
It's a never ending story, maar voor de hobbyisten onder ons wel een heel leuke en soms kostbaar.

P.S. De SR 9300 is zeker geen lullig apparaat. Ben alleen bang dat wat jij voor ogen hebt,  de SR9300 als voorversterker in combinatie met de eerder genoemde eindversterkers van Garmtz en Patrick niet het gewenste resultaat zal geven. Eigenlijk ook niet met de Rotel RB 1080.

Ik denk ook wel dat zowel de voor and eind-versterker inderdaad een keer aan vervanging toe zijn. Nu weet ik dat classe delta lijn wel tot de wensen behoort. Alleen prijs technisch ligt die zo verschrikkelijk hoog. En 2e hands zie je ze niet. Dus voorlopig is dat geen optie, misschien wel de toekomst. Heb dit ooit zelf op een show gehoord bij Poulissen in Roermond. Hierop stond de Delta lijn in combinatie met de B&W 802D en dit was verbluffend.

De set waar de 802'en die hij heeft op draaide was een Wadia 861 met een Pass Labs X350 en ook dit klonk super. Dus het gaat weer een leuke zoektocht worden naar een goede set op den duur. Ik denk ook eerst dat we de opties eens moeten gaan doorlopen en eens gaan luisteren en testen.

Mag ik eens vragen waar jou set uit bestaat? Aangezien jezelf dus ook N802 bezit.

Audiofiel

Er zijn al hele goede adviezen gegeven. Ik sluit me helemaal aan bij Patrick en Garmt dat je er met alleen een eindversterker niet bent. Je zult pas echter een veel beter geluid gaan krijgen met een goede match tussen (surround) voorversterker, eindversterker(s) en speaker. Ik kan niet genoeg benadrukken dat een en ander goed moet gaan 'huwelijken'.

Een logische stap zou kunnen zijn om in stappen te upgraden. Zo kun je eerst de eindversterking aanpakken en daarna een andere surround-processor. Als je niets tegen tweedehands en ietsje ouder hebt, is er voldoende tweedehands te koop. Zo zou je bijvoorbeeld met een Classé CAV-500 5-kanaals eindversterker (hier tweedehands) op de B&W's kunnen draaien. Waanzinnig fraaie eindversterker met meer dan genoeg 'ballen' (heeft wel wat van die PassLabs) en een goede match met de B&W speakers. Onze forumgenoot Romulus draait ook met een dergelijke set en die eindversterker. Een eventuele upgrade naar een processor van Classé, Aragon, Lexicon, Theta of TAG kun je dan in een later stadium doen.

P.S. Ik denk trouwens dat de Marantz 9300 als 'prepro' in deze set beter zal presteren dan de Rotel 1080.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nicode

http://www.htguide.com/forum/forumdisplay.php4?f=22
Je kan misschien op het B&W forum meer info vinden. Iedereen is daar dol op de B&W/Rotel combinatie  ;D
Wilson Benesch - Naim - Atlas

MountainB

"Mag ik eens vragen waar jou set uit bestaat? Aangezien jezelf dus ook N802 bezit".

Ondanks dat ik de N802's niet meer in mijn bezit heb sedert begin van het jaar.
Door verbouwing en wijziging van meubilair in mijn woonruimte tevens luisterruimte vond ik N802's een maatje te groot
qua looks en formaat. De muzikale kwaliteiten van de speakers waren absoluut geen discussiepunt.

Qua frontend (versterkers) veel geexperimenteerd. Als voorversterker gebruik ik al jarenlang een Spectral DMC 12 (nog steeds).
Als eindversterkers op de N802''s heb ik goede ervaringen met de Levinson 335, Plinius SA 102, Array S1 en de Bryston 4B SST.
Minder goede ervaringen heb ik ook maar dat vind ik in deze minder van belang.

De 4B SST vond ik van de eerder genoemde versterkers verreweg de beste allrounder icm N802's. Veel power en autoriteit, zowel micro- als macrodynamisch (lage en hoge volumes) goed in balans, detailrijk en zover je kan spreken over neutraal een eindversterker die niet uitgesproken spectaculair of laidback klinkt.
Daarnaast het nodige met verscheidene digitale, analoge bronnen en bekabeling uit geprobeerd. Maar goed als ik hierover ga uitwijden, dan krijg dit topic een ander karakter.

Gr.
tony

DA BoSS

Stomme toevoeging op alle adviezen:
Je Kimber luidsprekerkabel lijkt me onvoldoende voor zulke mooie speakers.... ^-^
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

wil

De Acurus die hier te koop staat kan ook een mooie match zijn. Qua vermogen zat op en qua stijl zit je in de Parasound-hoek. Het is net even iets dynamischer dan een Classé maar ingetogener dan een Bryston (die ik één keer op B&W's heb gehoord en ik te aggressief vond klinken). Prijs/kwaliteit is hierbij imo een no-brainer (om dat woord er maar eens in te gooien :D).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Staaled

Hi Wickedgame.

Waar je mogelijk nooit bij zou stilstaan is Lyngdorf audio.
Ik zie in deze topic al veel heavyweights voorbijkomen,Pass Bryston ML.
Zeer elegant ,betaalbaar en onverwacht goed zou de volgende combo kunnen zijn:
een Lyngdorf TDA2200 en SDA2175 in Biamp mode op de 802.
De TDA staat dan op active Xover naar de SDA die het laag aanstuurt.

Setprijs nieuw is dan zo'n €5000.
Een aparte ,hoogwaardige pre is dan ook niet nodig.
www.tactaudio.be heeft ervaring met de Lyngdorf/B&W combi en bij mijn weten zeer goede.

Denk niet dat je voor dat geld weinig versterking kunt kopen.Op de VAD had Lyngdorf mijns inziens de beste demo.

Ik geef het toe ,ik ben "biased",maar zeker niet onterecht.

Saludos.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

remon123

2 van deze jongens zullen er wel een beetje meer laag uit krijgen
1 ohm! Klasse A 2x100W/8 ohm.
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

Audiofiel

De enthousiaste reacties stromen binnen... :o

Ik ben bang dat de topicstarter door de (advies)bomen het (versterker)bos niet meer zal zien! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Markaudio

Citaat van: wil op november 23, 2005, 09:00:40
De Acurus die hier te koop staat kan ook een mooie match zijn. Qua vermogen zat op en qua stijl zit je in de Parasound-hoek. Het is net even iets dynamischer dan een Classé maar ingetogener dan een Bryston (die ik één keer op B&W's heb gehoord en ik te aggressief vond klinken). Prijs/kwaliteit is hierbij imo een no-brainer (om dat woord er maar eens in te gooien :D).

wil

Dat lijkt me idd een mooie versterker voor de 802's.  :)
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

beunky

Wat mij niet onaardig lijkt (is al eerder genoemd trouwens) in combinatie met deze speakers is een Bryston 4B SST. Ik weet er een tweedehands te koop voor 2.950 euro. Als ik het geld had kocht ik er direct eentje...
Die versterker heeft een enorme kracht en controle.

Het is net even iets dynamischer dan een Classé maar ingetogener dan een Bryston (die ik één keer op B&W's heb gehoord en ik te aggressief vond klinken).

Weet jij mss nog welke Bryston dat was? Was dat er eentje uit de SST-serie of een eerdere serie? De eerdere series staan er wel om bekend dat ze wat agressief kunnen zijn in het mid/hoog, maar de SST-serie is heel anders, het ontwerp is ook van de grond af aan opnieuw gedaan (volgens Bryston dan he ;)) en ik hoorde in mijn set totaal niets van een agressief mid/hoog en ik ben daar zelf toch wel redelijk gevoelig voor :)

Tevens ook een erg mooie versterker voor iets minder geld is de Krell KSA100S die al eerder is genoemd in dit topic, die staat voor 2.000 euro te koop bij W&W Audio in Enschede.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Audiofiel

(De Acurus) is net even iets dynamischer dan een Classé

De Classé die jij bedoelt is neem ik aan de 100W/8 ohm CA-100 bij jou thuis?
Mijn CA-400 is namelijk vele malen dynamischer dan de Acurus. ;D

In vergelijking met een Classé uit dezelfde prijsklasse als de Acurus heb je overigens wel gelijk, maar die 'kleintjes' klinken toch echt wel een stuk minder (zwart, rust, muzikaal, dynamisch) als de 'grotere' Classé's. ;)

wil

Citaat van: Audiofiel op november 23, 2005, 11:05:46
De Classé die jij bedoelt is neem ik aan de 100W/8 ohm CA-100 bij jou thuis?
Mijn CA-400 is namelijk vele malen dynamischer dan de Acurus. ;D

In vergelijking met een Classé uit dezelfde prijsklasse als de Acurus heb je overigens wel gelijk, maar die 'kleintjes' klinken toch echt wel een stuk minder (zwart, rust, muzikaal, dynamisch) als de 'grotere' Classé's. ;)
Ik hou het bescheiden ;) Stel je voor dat een CA-100 hetzelfde zou klinken als een CA-400, waarom koop je dan een CA-400. Dus vergelijk ik graag met modellen uit dezelfde prijsklasse, dat doe jij toch ook het liefst?  >:D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Audiofiel

Helemaal mee eens Wil, daar ben ik ook een groot voorstander van!

Ik reageerde alleen maar omdat ik de zware CAV-500 had geadviseerd en jouw bijdrage 'klinkt' net alsof Classé niet dynamisch zou kunnen zijn (omdat er geen type bij stond). Snap je? ;)