High Definition Media Player: SnaZio Net DVD Cinema HD

Gestart door Robert, oktober 1, 2005, 17:42:37

Vorige topic - Volgende topic

RuudG

CiteerDat issue speelt op DVI alleen (PC vs. video levels, 7.5 IRE zwart etc.)
Effe klein puntje. Videolevels hebben niets met 0 IRE dan wel 7.5 IRE te maken. Het probleem via DVI is dat de blacker than black en whiter than white niet doorgegeven worden. Oftewel bij RGB studiolevel, die de range van 16 t/m 235 beslaat (en zo worden DVD's gemasterd met hun 8 bits kleuren), worden de levels beneden 16 en boven 235 (dus van 0-15 en 236-255) hard afgeknipt. Dat kan wat clipping geven bij diepzwart en helder wit.

Starred

Klopt ja, en in de levels van het zwart die wel worden doorgegeven via dvi loopt het zwart wat dicht bij de huidige firmware

jurjen

Citaat van: RuudG op oktober 27, 2005, 18:46:23
Effe klein puntje. Videolevels hebben niets met 0 IRE dan wel 7.5 IRE te maken. Het probleem via DVI is dat de blacker than black en whiter than white niet doorgegeven worden. Oftewel bij RGB studiolevel, die de range van 16 t/m 235 beslaat (en zo worden DVD's gemasterd met hun 8 bits kleuren), worden de levels beneden 16 en boven 235 (dus van 0-15 en 236-255) hard afgeknipt. Dat kan wat clipping geven bij diepzwart en helder wit.

Als dat betekent dat de waarden beneden 16 worden afgebeeld als 16, dan heb je toch juist geen kans op clipping? Het hele idee om alleen 16-235 door te geven is juist bedacht om veiligheidsmarges te bieden tegen clipping (op digitale weergevers van onbeduidende kwaliteit).
Ik heb nog helemaal geen clipping waargenomen.
De prijs die je er voor betaalt is de kans op verlies van detail in het donkder, aangenomen dat een film detail zou bevatten in de blacker than black range, wat een fimmaker eigenlijk niet behoort te doen.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

jurjen

Citaat van: Starred op oktober 27, 2005, 18:34:09
Dingetjes van de Snazio die ik jammer vind:
  - 50 Hz bij 1080i werkt niet (althans niet op DVI)

Is opgelost in nieuwe firmware

Nietus. Helaas, ik heb het net getest.  Klopt ook met de beschrijving:  50Hz is gefixt voor component (niet voor DVI)
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

riwi

Citaat van: RuudG op oktober 27, 2005, 18:46:23

Dat snap ik.
Bij de demo van de BenQ7700 waar jij ook bij was (bij ITC) was er een probleem met DVI waardoor er anders gecalibreerd moest worden door Frank. Volgens mij was dat probleem niet het wegknippen van 0-15 en 236-255, maar het weergeven van 16 (wat absoluut zwart/0 IRE zou moeten zijn in studiolevel) als 7.5 IRE. Dus studiolevel interpreteren alsof het PC RGB 0-255 zou zijn. Daardoor zit je dan te kijken naar een puur grijs zwart en mis je ook nog eens je BTB.

Ik weet niet precies wat het DVI probleempje in de Snazio was, maar neem aan dat dit dus een andere situatie was dan met de BenQ7700. Op component zie ik in ieder geval geen probleem daarmee want ik zie duidelijk wel BTB en WTW. Detail in het donker is zelfs beter dan met mijn Philips 963SA.

SiR-ROUND

Hey, Jurjen, jij hebt een Net versie zonder scart en dvdrom? Bevalt dat wel? Als de laatste probleempjes opgelost worden en de Sigma geen last heeft van chromabug dan denk ik dat ik ook voor zo'n dingetje ga, aangezien de drive die in de 1350 zit toch prut schijnt te zijn kan net zo goed alles over het netwerk gooien.

RuudG

CiteerAls dat betekent dat de waarden beneden 16 worden afgebeeld als 16, dan heb je toch juist geen  kans op clipping?
Ik bedoelde mogelijk detailverlies door ontbreken van BTB en WTW. Zo vlak voor het avondeten met hersens die schreeuwen om BRANDSTOF, komen de woordjes er wel eens verkeerd uit :)

Citeerwat een fimmaker eigenlijk niet behoort te doen.
Niet zozeer de filmmaker maar de DVD makert doet dit. Overigens gebeurt het volgens de metingen die ik gezien heb vrij regelmatig dat er BTB of WTW info aanwezig is.

CiteerBij de demo van de BenQ7700 waar jij ook bij was (bij ITC) was er een probleem met DVI waardoor er anders gecalibreerd moest worden door Frank.
Kan me vaag iets van herinneren, maar niet meer dan de klepel die de klok niet kan vinden of zoiets.

CiteerDus studiolevel interpreteren alsof het PC RGB 0-255 zou zijn.
Als dat het probleem was bij de demo, is dat inderdaad een andere dan bij de Snazio.

Het is en blijft een controversieel onderwerp die BTB en WTW materie en op het AVS slaan ze elkaar hier regelmatig de koppies over  in.

jurjen

sir-round, nee ik heb er gewoon ook een dvdrom laatje in (en scart, ach daar heb ik niet naar gekeken, zal er ook wel opzitten). De dvdrom was vooral in het begin wel handig om testbeelden te draaien, daarna gebruik je hem zelden denk ik. Ik kan niet bevestigen dat de dvdrom prut is. Het is geen superloopwerk maar ik zie niet wat er zo slecht aan is, het ding werkt gewoon. Oh ja ik herinner me een recentie dat de startsnelheid van de speler te laag is om een TS file te spelen die een erg hoge bandbreedte heeft. Dat lijkt me dus theoretisch geleuter want dergelijke TS files zijn toch te groot voor DVD.

Over het netwerk kan je geen DVD spelen met de Snazio. Daar is het laatje dan toch goed voor, tenzij je natuurlijk nog een andere DVD-speler hebt (voor DVD gebruik ik nog m'n Marantz DV-8400 met PEP).  Die combi gebruik ik echter niet omdat het loopwerk zoveel beter is maar omdat de PEP veel mooier kan scalen dan de Snazio.

Chromabug.... als ik het goed begrijp wordt dat veroorzaakt door fouten in de de-interlacing. Een 720p film hoef je niet te deinterlacen, dus kan de fout niet voorkomen. De 1080i films zou je kunnen proberen te deinterlacen, maar dat doe ik niet ik gooi ze rechtstreeks naar de Barco, ziet er goed uit.

SiR-ROUND

Probleem zit um in de benadering van computer RGB en video RGB. Waar de eerste idd van 0-255 loopt en de tweede van 16-235.

Je kunt het signaal behoorlijk verminken als je ergens in de keten de verkeerde waarden instelt...

Ik denk dat de 16 (video) tot aan de 0 van RGB (graphics) als 1 niveau wordt afgespeeld en dat zo dus de informatie onder de 16 niet weergegeven kan worden, en aan de bovenkant hetzelfde probleem. De details zitten er dus wel in anders zou het op component ook fout zijn.

Ik heb op het werk wel met een HD edit gexperimenteerd qua binnenhalen en bewerken via de graphics standaard of videostandaard, maar het wordt best complex en het is alweer een tijdje geleden. Het was in ieder geval zo dat als je video binnenhaalde met graphics import, je de dynamiek eraf kapte met als resultaat grijs blacklevel ;D en vastgelopen wit.

Nogmaals ik weet het niet exact meer, maar RGB graphics daar zit em idd de kneep. Men moet op 1 of andere manier die RGB waardes van de computer omzeilen en het ding vertellen dat het om video gaat.

Wat hebben ze bij de support te zeggen dan?

SiR-ROUND

Jurjen bedankt voor je reactie. Dan klopt de naam in je sign niet helemaal gegegege... Moet het woordje DVD er nog tussen.

Ik heb begrepen dat wanneer je CSS kraakt je wel via het netwerk DVD's kan spelen en zelfs kunt upscalen? Maar goed lees veel en een hoop door elkaar de laatste tijd.

Tja die chromabug... Blijft lastig idd hmmm, met interlaced bronmateriaal hmmmm....

Maar weer heel goed dit lezen:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_2/dvd-benchmark-special-report-chroma-bug-4-2001.html

Blijf ermee bezig.

;D

riwi

Citaat van: SiR-ROUND op oktober 28, 2005, 15:21:21
Ik heb begrepen dat wanneer je CSS kraakt je wel via het netwerk DVD's kan spelen en zelfs kunt upscalen? Maar goed lees veel en een hoop door elkaar de laatste tijd.

Ook zonder de CSS code (dus met CSS actief) kan je wel .vob files spelen. Als je een DVD hebt geript naar HD krijg je natuurlijk een video_ts folder. Als je in die directory gaat met de snazio en play_all kiest speelt ie ze gewoon achter elkaar af. Niet naadloos (1 a 2 seconden tijd bij wisselen van vob file). Probleem is dat je alle voorfilmpjes en menu filmpjes ook te zien krijgt. Maar als je die weg mikt niet meer natuurlijk. Chapters heb je ook niet meer.

jurjen

Citaat van: riwi op oktober 28, 2005, 16:10:44
Ook zonder de CSS code (dus met CSS actief) kan je wel .vob files spelen. Als je een DVD hebt geript naar HD krijg je natuurlijk een video_ts folder. Als je in die directory gaat met de snazio en play_all kiest speelt ie ze gewoon achter elkaar af. Niet naadloos (1 a 2 seconden tijd bij wisselen van vob file). Probleem is dat je alle voorfilmpjes en menu filmpjes ook te zien krijgt. Maar als je die weg mikt niet meer natuurlijk. Chapters heb je ook niet meer.

Inderdaad, je speelt de losse VOB files af in alfabetische volgorde met een pauze ertussen. Bij een DVD speler klagen mensen wel eens over het hikje in de layer change en dat is heilig vergeleken bij de pauze tussen de VOB files.
De menu's zijn niet interactief dus het is een verassing welk deel nou weer in beeld gaat komen.
Je kan de taal, geluidstream en subtitles niet kiezen. Nou ja subtitles soms wel.

Al met al vind ik dat volledig ruk.

Andersom kan je argumenteren dat er geen enkele geldige reden is om een DVD op je harddisk te hebben  ;)

Maar wat ik nog niet heb uitgeprobeerd, is de video_ts directory afspelen met PowerDVD (of een andere player) en die dan streamen naar de Snazio. Ik heb het gevoel dat dat moet kunnen, het zou een aanvaardbare werkwijze kunnen zijn.

SiR-ROUND

jurjen

Ok, dus blijkbaar doet Snazio geen BTB en WTW over DVI.

Dan is mijn vraag: hoe krijg je de Snazzi op de Barco aangesloten zonder DVI te gebruiken? Met andere woorden hoe kan je met component naar Barco?

Ik moet wel zeggen: ik mis de BTB en WTW niet, ik vind het beeld wel lekker zo. Maar als het beter kan, dan moet het ook beter. Zo zijn wij videonerds nou eenmaal  ;D

RuudG

CiteerOk, dus blijkbaar doet Snazio geen BTB en WTW over DVI.
Da's precies wat ik in mijn oorspronkelijk post zei :)

CiteerProbleem zit um in de benadering van computer RGB en video RGB. Waar de eerste idd van 0-255 loopt en de tweede van 16-235.
Uh, PC levels doen in dit verhaal rond de Snazio DVI niet mee. Het gaat alleen om het weggooien van BTB en WTW info in de Studio RGB levels.

SiR-ROUND

MrG

Wie, in de buurt van Schijndel, heeft de Snazio en vindt het ook leuk als ik een keer op de koffie kom?

Ik krijg nl over 3 weken de sleutel van mijn nieuwe huisje en er moet nog flink verbouwt worden. Ik kan dus nog alle kanten op en wil de snazio even werkend zien, voordat ik een wired netwerk aan ga leggen.  ;D
Pioneer 436XDE/Marantz DV7600/Marantz SR7500/Mordount Short Genie/Mission M30i/ Spirit of High Silver SK/ Audio Quest interlinks, HDMI, component etc / Oehlbach SW kabel

RuudG

CiteerDVI is een computerinterface geen video...
En dat is voor een deel de makke van het gebruik van DVI in een HT omgeving, maar ze is ingebouwd in een videospeler dus het PC verhaal is niet relevant. Mocht de fabrikant zich daar toch door laten leiden, dan maakt deze een fout.

SiR-ROUND

Zeker, in een postproductie is het nog logisch omdat je graphics wilt importeren voor CGI and what not.

Voor een speler totaal onbelangrijk tenzij...

De Snazzio wordt ook geadverteerd als pictureviewer toch?

Tja...

jaco

Citaat van: jurjen op oktober 28, 2005, 17:56:16
Inderdaad, je speelt de losse VOB files af in alfabetische volgorde met een pauze ertussen. Bij een DVD speler klagen mensen wel eens over het hikje in de layer change en dat is heilig vergeleken bij de pauze tussen de VOB files.
De menu's zijn niet interactief dus het is een verassing welk deel nou weer in beeld gaat komen.
Je kan de taal, geluidstream en subtitles niet kiezen. Nou ja subtitles soms wel.

Al met al vind ik dat volledig ruk.
De volgende (command line based) player zou het wel goed ondersteunen http://www.geocities.com/flipflop7146/wizd.html
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

jurjen

Citaat van: jaco op oktober 30, 2005, 09:42:04
De volgende (command line based) player zou het wel goed ondersteunen http://www.geocities.com/flipflop7146/wizd.html

Dat is interessant! Ik heb er nu eventjes mee gespeeld en ga er nog verder mee experimenteren.

riwi

Ik draai nu met de beta firmware (10-47-051006-01-VNE-258-026)
Ik heb DVI eens aangesloten. M'n DVI kabel was toch lang genoeg (ik dacht dat ik een meter te kort zou komen, maar het past net).
De scherpte is op DVI echt veel beter, dat scheelt stukken, eigenlijk moet ik dus wel DVI gebruiken puur vanwege de detaillering.
De schokkerigheid met 50Hz materiaal vind ik wel meevallen, 't pan't niet zo soepel als component, maar het verschil is niet groot.
Voor het blacklevel heb ik eens getest met de testbeelden die ik van avs had gedownload in DVD PAL en NTSC formaat (kopietje gemaakt http://www.xs4all.nl/~etmriwi/forum/video.zip )

Op component zie ik zwartwaardes 16 t/m 04. 04, 02 en 00 zijn dus even donker. Op DVI houd het bij 16 t/m 10 op. Alles onder 10 is dus even zwart. Ook als ik de brightness op draai.
Ik doel dus op de genummerde vlakjes onderin het test beeld (pal of NTSC maakt weinig verschil).

Ik zie ook licht clippen in het wit op DVI. Daar ben ik nog mee aan het afstellen. Mijn BenQ is namelijk niet gecalibreerd op DVI want dat gebruikte ik nooit.

Starred

Citaat van: riwi op oktober 30, 2005, 20:12:07
Ik draai nu met de beta firmware (10-47-051006-01-VNE-258-026)
Ik heb DVI eens aangesloten. M'n DVI kabel was toch lang genoeg (ik dacht dat ik een meter te kort zou komen, maar het past net).
De scherpte is op DVI echt veel beter, dat scheelt stukken, eigenlijk moet ik dus wel DVI gebruiken puur vanwege de detaillering.
De schokkerigheid met 50Hz materiaal vind ik wel meevallen, 't pan't niet zo soepel als component, maar het verschil is niet groot.
Voor het blacklevel heb ik eens getest met de testbeelden die ik van avs had gedownload in DVD PAL en NTSC formaat (kopietje gemaakt http://www.xs4all.nl/~etmriwi/forum/video.zip )

Op component zie ik zwartwaardes 16 t/m 04. 04, 02 en 00 zijn dus even donker. Op DVI houd het bij 16 t/m 10 op. Alles onder 10 is dus even zwart. Ook als ik de brightness op draai.
Ik doel dus op de genummerde vlakjes onderin het test beeld (pal of NTSC maakt weinig verschil).

Ik zie ook licht clippen in het wit op DVI. Daar ben ik nog mee aan het afstellen. Mijn BenQ is namelijk niet gecalibreerd op DVI want dat gebruikte ik nooit.

Bedankt voor deze test! DVI is inderdaad stukken scherper.
Detail in het zwart met dvi is zoals jij ook constateert helaas minder. Ik wacht dan ook met smart op de firmware update die dit gaat verhelpen (is aangekondigd)!
En dan is er maar weinig te klagen over  ;D

Erik

Tjonge nog een paar updates en ik ga er ook een halen :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SiR-ROUND

Ja, het wordt verleidelijk. En an te denken dat ik afgelopen zomer er nog niet eens een .tsje uit kreeg op de AV manifestatie...

;D