Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik begrijp wat je bedoelt hier.....

Laat ik het wat gedetailleerder uitleggen

..... een beetje mooi speciaal buisje is  "an sich" niet duur...maar zijn huidige marktwaarde is zelfs voor een liefhebber absurd.... >:(

Trafootjes kosten ook 2x niets....tenzij je als consument weer bijzondere (spanningen) wilt hebben....voor een afwijkend concept......

Dus je moet het begrip  "duur" niet uitleggen als...gouden connectoren en meer van deze
" impress your neighbours " materialen..........ik gebruik trouwens geen connectoren...gewoon solderen/krimpen... ;D

Veel van het modificatie geld gaat ook in het denkwerk zitten wat iemand voor jou doet/gedaan heeft....ik heb dat ervoor over... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 23, 2006, 21:04:24
Veel van het modificatie geld gaat ook in het denkwerk zitten wat iemand voor jou doet/gedaan heeft....

Met de kosten van de prototypes erbij is dat natuurlijk het meeste geld... VAAK meer dan de materiaalkosten van het product dat je koopt .. in mijn geval dan ;D

Sander Sassen

CiteerVeel van het modificatie geld gaat ook in het denkwerk zitten wat iemand voor jou doet/gedaan heeft....ik heb dat ervoor over...

Amen, daar zit vaak de winst, niet in een audiofiele versie van een doorsnee component!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Audiofiel

Precies. En natuurlijk niet alleen het denkwerk zelf, maar vooral het uittesten van de verschillende onderdelen en configuraties door de betreffende 'meester'. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Speciaal voor reMC.....dit heb ik gevonden...op het antwoord WAT ga je doen... ;D

De eigenlijke analoge schakeling is kipsimpel: 1 buisje versterkt de van de PCM63's afkomstige L- en R-signalen en voert die via papier-in-olie C's toe aan de uitgangen. Dat vraagt ongeveer 20% van het voor de analoge kant beschikbare oppervlak; de rest is voeding! Die voeding begint met een C-kerntrafo, en Tung-Sol 6X4 gelijkrichters gevolgd door een semi-choke input-filtering met 20 uF folie-C's. Daarna volgen hoogimpedante stroombronnen die een buizen-shuntregelaar voeden (zie AudioMagic Hoogspanningsshunt); de shunt is een geselecteerde Mullard E182CC, spanningsreferentie een OB2 van Franse makelij, hoewel, als je chique wil, ik heb ze ook van Telefunken..... at a price, of course. De E182CC-shunt voedt direct de versterkertrap die normaal bestaat uit een 6N1P van Svetlana die in deze toepassing uitstekend klinkt. Maar de print biedt tevens ruimte voor een E182CC in plaats van een 6N1P voor wie anders zou prefereren, een schakelaar verandert de nodige instellingen. Er is ook ruimte voor een gestabiliseerde gelijkstroomvoeding voor de gloeidraad, maar die laat ik tegenwoordig maar weg omdat wisselspanning toch beter klinkt (ondanks dat het hier indirect verhitte gloeidraden betreft, waarbij dat niet uit zou mogen maken).
Het gebruik van elco's is minimaal: geen in de voeding, alleen als kathode-ontkoppeling worden ze gebruikt, en daar dan bij voorkeur de rode BG-N, gestript van hun 'jasje'.
Ik blijf de AudioNote-oplossing voor de interface tussen analoog en digitaal gebruiken: twee trafootjes (ik gebruik NOS Telefunken microfoontrafo's). Het grote voordeel vind ik dat dan mijn aarding compromisloos kan maken zoals ik wil, namelijk zowel digitaal als analoog hard geaard op het achterpaneel zonder dat er aardlussen ontstaan.
En de mooiste uitgangscondensatoren die ik tot nu toe geprobeerd heb, zijn de AudioNote koperfolies. Alu-folie blijft daar wat bij achter, maar is aanzienlijk goedkoper.
Ook niet goedkoop is de koperen behuizing, die ik niet vanwege de warme kleur gekozen heb maar omdat ik geen magnetisch materiaal wilde en koper dan het mooiste alternatief is (geeft de minste vervorming in geïnduceerde stromen). Het front is zwart perspex met een facetrandje. Centraal vertelt een led of er lock is (groen) of niet (rood), rechtsonder zit een verlichte schakelaar waarmee het buizengedeelte kan worden uitgeschakeld. Het digitale gedeelte blijft altijd onder spanning, dat klinkt beter.

Een gedeelte hiervan is dus al een jaar in werking bij mij...en dat klonk/klinkt vele procenten (no hard feelings dazzxx) ;) beter dan waar ik eerst (reeds gemodde DAC3) naar luisterde.....

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sander Sassen

Volgens mij is Peter van Willenswaard aan de knutsel geweest, alleen hij kiest ervoor om shuntregelaars met buizen te gebruiken, de rest van de wereld gebruikt gewoon op halfgeleiders gebaseerde shuntregelaars.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

garmtz

.......never follow the crowd.... ;D

Die kreet op een vreselijk mooie poster hangt trouwens in Breda boven het burootje van Charles van Oosterom...............

Sander Sassen

Tsja, die kreet vind ik een beetje kortzichtig, geeft mij 't idee van een kluizenaar die opnieuw 't wiel uit zit te vinden. D'r kunnen legio redenen zijn waarom je de 'crowd' zou willen volgen in dit geval, in de eerste plaats omdat zij een oplossing kiezen die zich bewezen heeft en derhalve goed werkt. In ieder geval werkt het alleen maar in je voordeel dat je een vinger aan de pols houdt en dus 'bij' blijft op je vakgebied, ook al zijn de gekozen oplossingen in jouw ogen wellicht niet interessant. Hou aub. in je achterhoofd dat we in dit geval niet over subjectieve meningen praten maar technische concepten die gewoon 1:1 te vergelijken zijn, zowel rekenkundig als in de praktijk.

Bijvoorbeeld de keuze voor een buizen shuntregelaar vind ik een vreemde, dit moet wel ingegeven zijn door een verlangen om tegen beter weten in iets met buizen uit te voeren dat veel effectiever met halfgeleiders opgebouwd kan worden. Maar goed, tegen 't argument 'ik vind dit beter klinken' kan ik niks in 't geweer stellen, da's namelijk een mening, derhalve persoonlijk, en hoeft dus verder niet onderbouwd te worden met enigerlei feitelijke onderbouwing dmv. metingen oid.

Daarmee is dan ook alles gezegd, de 'ik vind dit beter klinken' argumentatie is als een hellend vlak, als je eenmaal die argumentatie gebruikt en concepten of ontwerpkeuzes op die manier verantwoordt dan is er voor de buitenstaander geen touw meer aan vast te knopen. D'r zijn legio fabrikanten die op die manier aan de slag gaan met hun producten, en vaak een schare liefhebbers aantrekken maar in de regel de vergelijking met een werkelijk volgens de harde wetten van de wis- en natuurkunde opgebouwd vergelijkbaar product niet kunnen doorstaan. Ik denk dan aan single-ended buizenversterkers met veel 2e orde harmonische vervorming, peperdure luidsprekers met 1e orde filtering op alle drivers, etc. etc.

Nu noem je Kharma als voorbeeld, en toevallig heb ik in 't verleden wel eens gemeten aan een aantal Kharma luidsprekers en vond ik deze luidsprekers inderdaad aan bovenstaande beschrijving voldoen. Deze luidsprekers waren duidelijk ontworpen door iemand gedreven door een bepaalde visie en gebouwd met prachtige materialen, maar als ik keek hoe e.e.a. gefilterd was of mat dan vond ik dat deze luidsprekers toch duidelijk tekort schieten, zeker als je het stevige prijskaartje meeweegt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik luister alleen maar hoe iets klinkt........klinkt het schitterend....dan heb ik er veel geld voor over.............................................de technische perfectie intereseert mij noppes....... ;)

reMC

Bedankt voor het tekstje Erik!

Is 'modificatie' nog wel het goede woord? Is het niet gewoon een dac van Peter aan het worden? :)

dazzdax

Dus toch het Peter van Willenswaard effect! Sander, ik ben geen techneut, wat is een shuntregelaar? Heeft dit te maken met buizenvoeding? Zorgt een dergelijke schakeling voor een extra stabiliteit? Wat is het voordeel van een buizenvoeding vs solid state?

Chris

Citaat van: reMC op november 26, 2006, 01:15:50
Bedankt voor het tekstje Erik!

Is 'modificatie' nog wel het goede woord? Is het niet gewoon een dac van Peter aan het worden? :)

Ja zo langzamerhand gaat het wel die kant op.....er zijn natuurlijk nog wel wat "extraatjes" aan mijn dac maar ik ben duidelijk aan het kiezen voor zijn benadering......

Misschien was ik wel goedkoper uit om dan gewoon ZIJN dac te kopen....maar dat is achteraf.....dat is soms het onvermijdelijke van alsmaar modificeren.....but who cares......ik zie het als een dure manier om slijtage tegen te gaan...hahahahahaha  :-X  ;D 

dazzdax

Eric, je moet jouw homesite updaten. Bij Mijn Systeem staat nog de Avalon Eclipse.

Chris

FFF

Citaat van: dazzdax op november 23, 2006, 16:50:00
Eric, weet wel wat je zegt: 30% verbetering is heel wat in audio! 100% verbetering komt praktisch niet voor
Chris

Ik denk dat het moeilijk is om dit in percentages uit te drukken, maar eriks set laat wel erg veel horen.

Thiel units, diamanten tweeters, ruimte met een goede akkoustiek.
In de gemiddelde woonkamer met fabrieksspeakers van 13 in een dozijn zou het verschil wellicht minder opvallen.

Citaat van: dazzdax op november 26, 2006, 12:46:12
Eric, je moet jouw homesite updaten. Bij Mijn Systeem staat nog de Avalon Eclipse.

Chris

Ja je hebt gelijk...maar mijn upload (betaald!!!!!) programma werkte ineens niet meer toen ik een update ophaalde... >:(

Ik heb gewoon geen verstand van computers...en was zo geirriteerd dat ik op een gegeven moment dacht..
..I cannot be bothered  >:(

reMC

Uiteindelijk is het toch wel een totaal andere benadering met non-os dan de dac van Cees, dat na tig wijzigingen nog steeds op een printje van 10 bij 5 cm past ;) Ik GELOOF wel dat Cees uiteindelijk ook naar een oplossing met buizen wilt, zal het eens vragen. De dac van Peter vraagt wat mij betreft trouwens om een vergelijk :)

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 26, 2006, 10:58:09
Ja zo langzamerhand gaat het wel die kant op.....er zijn natuurlijk nog wel wat "extraatjes" aan mijn dac maar ik ben duidelijk aan het kiezen voor zijn benadering......

Sorry want ik lees vast niet goed :-\ Wat voor extraatjes laat jij doen?

CiteerMisschien was ik wel goedkoper uit om dan gewoon ZIJN dac te kopen....

Ik vind de prijs van zijn dac ERG meevallen: €3300 (ongeveer). Ik denk overigens dat ik zijn demo-model eens ga proberen te lenen...

hifiman

Citaat van: reMC op november 26, 2006, 14:43:56
Ik vind de prijs van zijn dac ERG meevallen: €3300 (ongeveer). Ik denk overigens dat ik zijn demo-model eens ga proberen te lenen...
Persoonlijk vind ik het toch best duur (daarmee niet zeggende dat tie het niet waard zou zijn) voor een DAC  :o

reMC

Citaat van: Audioloog op november 26, 2006, 15:19:45
Persoonlijk vind ik het toch best duur (daarmee niet zeggende dat tie het niet waard zou zijn) voor een DAC  :o

Mwa, Zanden en Audio Note zijn natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik heb het over de veranderingen in het verleden al gedaan...enfin moet je maar even teruglezen en kijken.... ;)

void

Citaat van: reMC op november 26, 2006, 13:54:50
Uiteindelijk is het toch wel een totaal andere benadering met non-os dan de dac van Cees, dat na tig wijzigingen nog steeds op een printje van 10 bij 5 cm past ;) Ik GELOOF wel dat Cees uiteindelijk ook naar een oplossing met buizen wilt, zal het eens vragen. De dac van Peter vraagt wat mij betreft trouwens om een vergelijk :)

Cees zijn "PEL DAC" heeft geen buizenuitgang nodig, want het signaal is hoog genoeg. Dit is een voordeel als je ook de rest van de keten zelf bouwt, alles kan perfect op elkaar afgestemd worden. Zijn buizenvoorversterker zou je ook als buizenuitgang kunnen beschouwen, dat is de hoogste kwaliteit buizenuitgang die ik kan bedenken, met de ideale volumeregeling (volgens Sakuma). Een DAC met buizenuitgang kan wel voordelen hebben op andere sets, de aanpassing is minder kritisch.
Ik geloof niet dat er nog buizen in de voeding komen, gezien het extreme resultaat van de voedingen nu, maar je weet 't nooit met Cees.

Mocht de DAC van Peter beter klinken in mijn set dan koop ik 'm uiteraard, ik wil gewoon het beste :) Ik heb veel DAC's gehoord op die basis, soms erg goed, maar als ik 't zo inschat denk ik dat de PEL DAC 'n stuk verder is. We zullen zien.

void

Wat ik nog vergeet: het loopwerk is extreem belangrijk, pas als het loopwerk erg goed is kun je een DAC goed beoordelen. Verreweg de meeste loopwerken zullen beter klinken met een DAC die de problemen wat wegpoetst (en dan heb ik 't niet over jittercorrectie, want dat heb ik nog nooit goed horen werken).

Citaat van: void op november 27, 2006, 12:28:51
Cees zijn "PEL DAC" heeft geen buizenuitgang nodig, want het signaal is hoog genoeg. Dit is een voordeel als je ook de rest van de keten zelf bouwt, alles kan perfect op elkaar afgestemd worden. Zijn buizenvoorversterker zou je ook als buizenuitgang kunnen beschouwen, dat is de hoogste kwaliteit buizenuitgang die ik kan bedenken, met de ideale volumeregeling (volgens Sakuma). Een DAC met buizenuitgang kan wel voordelen hebben op andere sets, de aanpassing is minder kritisch.
Ik geloof niet dat er nog buizen in de voeding komen, gezien het extreme resultaat van de voedingen nu, maar je weet 't nooit met Cees.

Mocht de DAC van Peter beter klinken in mijn set dan koop ik 'm uiteraard, ik wil gewoon het beste :) Ik heb veel DAC's gehoord op die basis, soms erg goed, maar als ik 't zo inschat denk ik dat de PEL DAC 'n stuk verder is. We zullen zien.

Niet dat ik een discussie wil openen....want ik geloof heilig dat Cees ook prachtige dacs maakt diep respect........maar is het niet verstandig(er) om al in het prille begin zoveel mogelijk signaal te versterken...er gaat anders zoveel verloren op de weg naar de versterking......dus gelijk een hoog signaal naar de voorversterker als dat kan.... :-\

void

Citaat van: Erik van Voorst op november 27, 2006, 13:26:31
Niet dat ik een discussie wil openen....want ik geloof heilig dat Cees ook prachtige dacs maakt diep respect........maar is het niet verstandig(er) om al in het prille begin zoveel mogelijk signaal te versterken...er gaat anders zoveel verloren op de weg naar de versterking......dus gelijk een hoog signaal naar de voorversterker als dat kan.... :-\
Het gaat om het totaal, wat is de ideale manier om vanuit de DAC chip het signaal te versterken voor de speakers? Cees houdt (in eerste instantie) geen rekening met bestaande apparatuur, hij zoekt eindeloos naar de meest compromisloze oplossing. Hij gebruikt trafo's en buizen om het signaal te versterken. Waar de eerste trafo's en buizen geplaatst worden (DAC of voorversterker) laat hij afhangen van wat het beste resultaat geeft. Elke DAC is een hel van hoogfrequent storingen (ook de duurste DAC's, dat is niet te voorkomen), de eerste trap in de DAC plaatsen heeft voor en nadelen. Op dit moment plaatst hij ze buiten, maar dat kan best weer veranderen verder in de ontwikkeling, het valt of staat allemaal met de uitvoering.

Met bestaande voorverstekers wordt het verhaal anders, dan moet je rekening gaan houden met de ingang van een gemiddelde (goede) voorversterker, of elke DAC aanpassen aan de voorversterker, maar dat is op Cees zijn manier niet te doen (goed tunen duurt maanden/jaren). Dat is een nadeel.