Klok der Klokken .....CD en DAC modificaties

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), september 28, 2005, 10:57:55

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Maar weer even in de juiste rubriek Stereo een topic gestart.

Ik ben bezig om te onderzoeken of het zinvol is om mijn Wadia loopwerk CD22 en mijn Audionote Dac3 te modificeren middels het veranderen/verbeteren van de "klok".

Ik wil dit dan eventueel laten doen door Guido Tent.

Wie heeft ervaringen met zijn cd-speler (dus HT-ers wegblijven :P) modificeren...en wat waren je gehoormatige veranderingen.

Ik ben een beetje voorzichtig omdat je eigenlijk zou moeten verwachten dat in beide apparaten al een fantastische klok zou moeten zitten....anderzijds is de technologie alweer 10 jaar plus oud....is deze verbeterd??

Zijn er ook negatieve ervaringen???

Wat is slaven nu precies.

Ik ben eigenlijk op dit gebied nog "nat achter de oren"  ;D

PS
Links zijn ook voldoende hoor...maar misschien wel een leuk topic voor meerdere "twijfelaars"
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

garmtz

Geen ervaring hier, maar ik denk dat een echte I2S connectie de grootste verbetering brengt. In dat geval wordt de klok van DAC dus geslaafd aan die van het loopwerk. Volgens mij heeft Guido daar ook een oplossing voor. De verhalen zijn allemaal lovend, maar ik zie altijd verrassend veel spelers op de 2e hands markt die zijn gemodificeerd. Of zou dat komen omdat men toch al niet tevreden was over de speler en het naderhand bleek dat de verbetering feitelijk niet meer dan een verandering was?

Ik vind dit soort zaken ook erg moeilijk en heb daarom mijn CEC nog niet laten modificeren...

Ik heb een aantal maanden geleden met een winkelier gesproken die niet gecharmeerd was van een lichting nieuwe spelers die hij voor de verkoop speciaal had laten "klok" modificeren...dat vond ik een eerste negatieve bericht. :o

In mijn geval (externe) dac kom je inderdaad al snel uit op een slave methode.....waar kan ik hier meer over lezen?
Is het niet zo dat de klok van het loopwerk dan de slaaf is... ???

Ik ben dus vooral benieuwd naar praktijk-ervaringen...het liefst niet teveel namen noemen..want het gaat meer om de techniek dan de man die het implementeerde.....(tenzij het geknutsel is...dan is het een waarschuwing ;D).

Trouwens wel mooi dat het vaak op no cure-no pay basis gaat  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

beunky

Hoe dichter bij de dac de clock zit hoe beter toch?
Dus het loopwerk wordt dan slave en de dac master (zo is het bij mijn weten althans bij Tag...).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Martin_M

Neem anders even contact op met Bas van SoundEvolution. Momenteel heeft hij ook een Wadia CD-speler staan voor modificatie. Ik weet niet of deze al klaar is maar dan kan hij misschien wel wat meer vertellen over de veranderingen aan het 'geluid'.

Op de site van Guido Tent kan je wel wat meer lezen over de Tentlink.

Trouwens, Bas doet ook weer een kleine modificatie aan de Tentlabs clock 8)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Hoi Martin,

Bedankt..ik zal eens een mailtje sturen...maar dan wil ik eerst
behoorlijk erover gelezen hebben.....

Jij hebt toch ook een clockmodificatie ondergaan (je speler :P)...wat was
voor jou de Geluidsverbetering.........

Martin_M

Citaat van: Erik van Voorst op september 28, 2005, 12:55:21
Jij hebt toch ook een clockmodificatie ondergaan (je speler :P)...wat was
voor jou de Geluidsverbetering.........

Mijn TEAC VRDS-25x (als loopwerk) klonk voor modificatie nogal hoog en fel (in mijn set). Na de modificatie was er veel meer rust en controle. De geluidsbalans was veel beter en het laag een stuk strakker en detailrijker.
Dit waren de dingen die mij zoal opvielen. Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik de TEAC niet erg lang ongemodificeerd in m'n set had hangen.

Buiten de Clock-modificatie (met eigen voeding) heb ik ook een andere S/PDIF connector en pulsgenerator (en blauwe display en ledjes ;D)

Ik heb van Bas begrepen dat de modificaties best zelf zijn te doen als je enige ervaring hebt. En de kosten van de clock (en voeding) zijn op zich niet zo hoog dat je het wel kan gokken lijkt mij. Als je vind dat het geen verbetering geeft kan je het er natuurlijk altijd weer uit halen. Er is een weg terug. Die garantie geeft Bas ook altijd. Je betaald dan alleen het arbeidsloon.

Martin

reMC

garmtz

http://members.chello.nl/%7Em.heijligers/DAChtml/Project%20description.htm

Hier een leuk verhaaltje...

Behoorlijk toeval dat mijn Wadia een vrds10 loopwerk heeft en ik met een (zelf gemodificeerde) Audionote Dac3 speel
...ben ik toch een beetje in goede handen... :P  ;D

Mijn intentie is om dan te slaven....de modificaties kunnen gefaseerd...zodat je steeds een referentie hebt...

Audiofiel

Ik kan alleen uit erigen ervaring spreken met mijn gemodificeerde Parasound 2000 loopwerk en de 2000 DAC. In de speler zit een clock-upgrade alsmede diverse andere modificaties door Louis van ArtSpeak. De clock zat ook al in mijn 1000 loopwerk dat ik daarvoor had en is gewoon overgebouwd. Ik heb zowel de 'oude' uitgang als de 'reclocked' uitgang tot mijn beschikking en destijds wel wat zitten testen. Voor beide uitgangen geldt dat de klok door de modificatie wordt aangestuurd, dus het is sowieso niet standaard. De reclocked-uitgang was nog wat stuk rustiger, mooier naklinken en meer ruimte-informatie.

Hoewel die uitgang theoretisch de beste zou zijn op mijn speler, gebruik ik hem niet. Zelf draai ik met AES/EBU in plaats van de gereclockte uitgang, ook hier is de reclock-print wel verantwoordelijk voor het kloksignaal. Ik neem geen verschil waar tussen deze gebalanceerde digitale uitgang en de reclock-uitgang. Dat betekent waarschijnlijk gewoon dat de voordelen van AES/EBU even zwaar wegen als de voordelen van de 'betere' coax-uitgang.

Overigens is met alle loopwerken/spelers die je aansluit via SP/DIF (toslink of coax), ST optical of AES/EBU het zo dat je kloksignaal IN dat signaal wordt meegestuurd en dus niet in de DAC wordt geregeld. Alleen speciale oplossingen (zoals die van TAG bijvoorbeeld) kunnen er voor zorgen dat een kloksignaal los wordt vervoerd en gebruikt wordt in de DAC (of andersom).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op september 28, 2005, 13:19:31
Mijn intentie is om dan te slaven....

Waar wil je dan mee slaven? In die link wordt niet over 'slave' gesproken...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

De Wadia transport cd 22.
Nogmaals dat is een regelrecht advies...ik heb er GEEN verstand van...

Ik heb tot nu toe met een mooi resultaat de Audionote Dac 3 gemodificeerd...de Wadia ben ik van af gebleven... ;D

Foto 1 en 2 de standaard Audionote Dac 3
De rest mijn gemodificeerde Dac 3

STANDAARD

DE GEMODIFICEERDE AUDIONOTE DAC 3

GEMODIFICEERDE DAC 3

GEMODIFICEERDE DAC 3

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op september 28, 2005, 13:38:06
De Wadia transport cd 23.
Nogmaals dat is een regelrecht advies...ik heb er GEEN verstand van...

Ik moet zeggen dat ik ook niet 100% into digital ben (ik ben meer van luisteren), maar wat ik wel zeker weet is dat over de genoemde aansluitingen GEEN los kloksignaal kan lopen. Dus bij SP/DIF (coax, optisch), ST optical of bij AES/EBU. Als je 1 van die drie gebruikt, dan zit het kloksignaal verweven in het signaal. Zo komt het dus ook in je DAC aan, met klok er al 'doorheen'.

Dus alleen met een andere verbinding waarbij beide apparaten daarvoor speciaal zijn ingericht, kun je met klok master-slave systeem werken. Of er moet een speciale klok-ingang of klok-uitgang worden gemaakt, maar dat gaat mij qua kennis nog boven de pet.

garmtz

Dat klopt audiofiel, het is ALTIJD een dubbel kabel, of zo'n seriële kabel als CEC gebruikt.

The ultimate alternative is to swap the XO module and VCXO module (but leave both the XO-3 PCB and XO-DAC PCB and their connections in place). In addition, a simple interconnect (TENT-link) is required, feeding a signal back from the DAC to the CD player or drive. The configuration becomes like shown in the following figure:

Audiofiel

Dat zei ik dus ;)

Citaat van: Audiofiel op september 28, 2005, 13:48:35
Dus alleen met een andere verbinding waarbij beide apparaten daarvoor speciaal zijn ingericht, kun je met klok master-slave systeem werken. Of er moet een speciale klok-ingang of klok-uitgang worden gemaakt

beunky

Citaat van: Erik van Voorst op september 28, 2005, 14:36:30
The ultimate alternative is to swap the XO module and VCXO module (but leave both the XO-3 PCB and XO-DAC PCB and their connections in place). In addition, a simple interconnect (TENT-link) is required, feeding a signal back from the DAC to the CD player or drive. The configuration becomes like shown in the following figure:

Dat lijkt ook de manier te zijn waarop de sync-link van Tag werkt :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Martin_M

Citaat van: beunky op september 28, 2005, 15:10:25
Dat lijkt ook de manier te zijn waarop de sync-link van Tag werkt :)

We zullen het nog altijd een keer testen. Maar er is een grote kans dat de synclink zomaar zal gaan werken met de Tentlab's clocken (of hele kleine aanpassingen nodig). Er gaat gewoon een pulse over de extra link-kabel.
Dit werkt dus anders dan een wordclock welke ook wel wordt toegepast door verschillende merken.

Baardmans

Hoi,

"Wie heeft ervaringen met zijn cd-speler (dus HT-ers wegblijven Tongue) modificeren...en wat waren je gehoormatige veranderingen."

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb de XO2 en de XO3 clock van Guido Tent ingebouwd in een Sony 940 SACD, een Sony 338ESD en een Marantz CD94. In alle spelers was het voor mij een wereld van verschil: in positieve zin! Ik ben niet zo goed in het beschrijven, maar dat is gelukkig hierboven al prima gedaan. Instructies voor het inbouwen zijn o.a. hier te vinden.
http://www.audiocom-uk.com/control/news/anmviewer.asp?a=21&z=4

Mvgr
Peter

patrick_vdb

Hi Garmt,

Citaat van: garmtz op september 28, 2005, 13:52:04
of zo'n seriële kabel als CEC gebruikt.

Heb je de superlink van CEC al eens kunnen vergelijken met de RCA of AES/EBU aansluitingen? Bij mij is de I2S aansluiting idd te preferen boven de 'normale' aansluitingen. Voor Erik misschien idd wel een zeer interessante optie voor zijn Wadia en Audionote DAC.

mvrg

Patrick