Tjoeb versus Marantz cd6000 shoot-out

Gestart door wil, september 2, 2005, 09:09:57

Vorige topic - Volgende topic

Audiotwin

Hoi xmen,

De gebruikte buizen zijn de Siemens E288CC voor de ref.tjoeb en de E288CC Dario miniwatt(gelijk aan de Siemens) voor de Supertjoeb.
Ik ben zelf erg tevreden met mijn Supertjoeb en had verwacht dat het met de upsampler nog beter zou worden,in het geval bij Wil zijn set ,klonk in mijn ogen de Supertjoeb het muzikaalste.In bv mijn set is de upsampler mischien wel weer beter en daarnaast spelen persoonlijke voorkeuren natuurlijk ook een rol.Heb je zelf de Tjoeb met upsampler wel eens gehoord?
Maar de Tjoeb is zeker een mooi product wat je kan aanpassen aan je persoonlijke voorkeuren en bij mij gaat hij er niet uit ;D

Ar
Tevredenheid!!!

FrankB

Welkom op het forum xmen!

Je moet altijd oppassen om je eigen smaak qua muziek te verheffen  tot een algemeen iets. Voor jou (en velen met jou) is de Tjoeb de droomspeler. Je kunt je niet voorstellen dat er ergens een mooiere speler is en er mensen zijn die de Tjoeb niet net zo fantastisch vinden als jij. Toch is het zo, en dat heeft puur met smaak te maken. Jij vindt je vriendin ook de mooiste vrouw ter wereld, terwijl er miljoenen zo niet miljarden mannen dat toch echt niet met je eens zullen zijn. En gelukkig maar, anders zou het behoorlijk druk bij je voor de deur zijn ;).

En over dat inspelen, ach. 400 uur is dus gewoon de isotek inspeelcd erin en gaan. Na een maandje koppel je 'm aan je set en is ie ingespeeld en wel ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Citaat van: xman op november 29, 2005, 23:48:38
Gelukkig zijn er in de media een aantal kanalen waar die objektiviteit een groot goed is en er anders naar produkten wordt gekeken dan veel consumenten dat doen.
Vertel vertel vertel. Objectiviteit is een mega grote valkuil. De meeste reviews zijn in ieder geval verre van objectief. Niet alleen de persoonlijke smaak is van belang, maar ook de relatie van de publicist met importeurs etc. Belangenverstrengeling ligt continu om de hoek.

CiteerIk gebruik hiervoor altijd een aantal verschillende cd's met diverse soorten muziek die ik heel goed ken.
Dat is altijd een moeilijk punt. Het is makkelijk om te gaan vergelijken met muziek die je kent. Het legt een referentie voor je neer. Maar of die referentie wel juist is, is de vraag. Het gevaar is immers dat je steeds meer die bepaalde muziek op een bepaalde manier wilt horen in plaats van objectief naar de set kunt luisteren. In dit verband is het interessant om het stukje te lezen over refererend versus contrasterend luisteren van forumgenoot Patrick.

CiteerIk denk dat dit nivo bij een Basis Tjoeb erg hoog ligt. Ik heb mijn Tjoeb 1 op 1 vergeleken met een Arcam 73T, een zeer gewaardeerde speler uit dezelfde prijsklasse als de basisTjoeb en de Marantz 6000 KI.
De set bestond uit een peperdure interlink van Goldmund (ca. 1000 euro!), van medevoort MA240 versterker, Epos M12.2 speakers en kabel van audioquest.
Het verschil was zo onvoorstelbaar groot, op alle vlakken, dat het niet meer goed is uit te drukken, omdat er zo veel meer dan alleen nuance verschillen zijn. De Tjoeb bracht de muziek tot leven en de arcam klonk erg digitaal en vlak.
Meer controle, meer en strakker laag, plaatsing, diepte, boventonen. Kortom nagenoeg alles was beter met de Tjoeb. 
Ik geloof direct dat het goed klonk in die set. Maar in een andere set had het weer anders kunnen uitpakken. Als ik in al die jaren luisteren 1 ding goed heb geleerd, is dat de componenten goed moeten 'huwelijken' met elkaar. Neem bijvoorbeeld de beste versterker en de beste CD-speler en de beste speakers volgens het gemiddelde review, en dan nog kun je een set krijgen die nergens naar klinkt.  ;)

CiteerIk twijfel niet aan jullie ervaringen maar verbaas me erover, omdat ze zo haaks op de mijne en die van vele anderen staan.
Dat houdt de hobby interessant. Vergeet niet dat de component smaak één van de meest bepalende factoren is. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

xman

Wat een reacties!

Leuk jongens, maar heb vandaag helaas geen tijd om een fatsoenlijk antwoord te geven. Dat doe ik morgen.
Tot dan.

xman

iets later dan gepland, maar daar ben ik weer.

Frenk,

Het is absoluut zo dat smaken verschillen en iemand een smaak opdringen is ronduit zinloos en ook bepaald niet mijn intentie. Juist dit smaakverschil maakt het leven en de mens zo kleurrijk en interressant.

Bij het praten over muziek, daar draait het uiteindelijk om, en de apparatuur waarop wij, muziekfanaten, die muziek beluisteren komt smaak en persoonlijke voorkeur direct aan de orde.
Het heeft eigenlijk ook geen zin om er over te praten, omdat iedereen alleen met zijn eigen oren kan vaststellen welk product goed klinkt en bij zijn/haar smaak past.

Audiofiel,

Die objektiviteit bestaat in feite niet, ware het niet dat een tijdschrift als het Engelse Hifi News een compleet andere benadering handteert bij een review dan bijv. What Hifi?, waar men niet veel verder komt dan wat holle kreten.

Ik gebruik een review alleen maar om te bepalen welke produkten mogelijk interessant zijn om mee te nemen bij de zoektocht naar een nieuw component.

Wat je zegt over de cd''s die ik gebruik als een soort van referentie heb je gelijk als je op zoek bent naar de meest neutrale set.
Maar iedereen zoekt een set die de muziek weergeeft op een wijze  die past bij de persoonlijke smaak.
Ook een waardeloos opgenomen punkplaat uit de jaren zeventig moet voor mij nog enigzins 'genietbaar' te beluisteren zijn evenals snoeiharde techno en stravinsky door Kissin
Ik zoek niet naar een set die zo neutraal mogelijk klinkt, ik zoek een set die mij van al mijn muziek laat genieten met behoud van een zo hoog mogelijk audiofiele kwaliteit.
Er is voor mij dan ook geen 'absolute waarheid' op het gebied van muziek en de weergave ervan.

Spekkie99

Jammer dat ik dit nu pas lees..
Had mijzelf graag uitgenodigd  ;)

Heb hier een Marantz 6000 OSE gemodificeerd door Heart met een buizeneindtrapje.
Geen idee welke buizen er eigenlijk in zitten  :-[ maar ik weet wel dat ze nog een keer een upgrade kunnen krijgen..

Staat hier nu te spelen met een Van Medevoort voor en eindbak en dat speelt me toch  O0

gr,
Gerwin
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Audiotwin

Jammer dat je niet aanwezig was.De Heart heeft dezelfde buizen.Standaard 6922 (e88cc).
Zie link:
http://www.heartaudio.nl/heart/content/cd_tube_mods.html

Ar
Tevredenheid!!!

Spekkie99

ga ze maandag even bellen voor de E288CC buizen  :D

gr,
Gerwin
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

hifiman

Even ouwe koeien uit de sloot halen  ;D

Ik heb ondertussen ook de upsampler in mijn Tjoebje zitten en mijn ervaring is dat het een fikse verbetering is. Stemmen klinken nu veel "echter" en alles klinkt "vloeiender". Dat wilde ik maar even kwijt  :P

advr

Citaat van: Audioloog op juni 15, 2006, 11:45:12

Ik heb ondertussen ook de upsampler in mijn Tjoebje zitten en mijn ervaring is dat het een fikse verbetering is. Stemmen klinken nu veel "echter" en alles klinkt "vloeiender". Dat wilde ik maar even kwijt  :P

weten wij dat ook weer ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

hifiman

Vanavond (als mijn buisjes binnen zijn tenminste...) ga ik de E188CC vergelijken met de E288CC (beiden philips).  8)

wil

Citaat van: advr op juni 15, 2006, 12:31:02
weten wij dat ook weer ;D
zo is het maar net ;D

Edit: welke interlink gebruik je? Ook een Madrigal HPC?

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

hifiman

Citaat van: wil op juni 15, 2006, 12:42:07
Edit: welke interlink gebruik je? Ook een Madrigal HPC?
Ja dat klopt  :D
Dat is overigens aardig toeval want ik las pas een paar dagen geleden dat deze interlink tijdens jullie shootout het beste resultaat gaf.
Aan de andere kant is het ook weer niet zo toevallig want het is dezelfde persoon geweest die een half jaar geleden deze interlink een keertje meenam naar mij thuis zodat ik deze kon proberen  ;D

wil

M.a.w. toeval bestaat niet ;) (en ik heb een vermoeden waar die HPC vandaan komt, maar zeker weten doe ik dat niet  8))

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

hifiman

advr

Citaat van: Audioloog op juni 15, 2006, 12:41:29
Vanavond (als mijn buisjes binnen zijn tenminste...) ga ik de E188CC vergelijken met de E288CC (beiden philips).  8)

In mijn Audio Innovations en Graaf geven de E188cc een ruimtelijker en gedetailleerder beeld. De E288CC (ik heb de dure  :P en zeldzame Siemensen) klinken voller met wat extra accenten in het laag en een iets scherper hoog. De E288CC zijn minder gedetailleerd en geven een wat mindere diepte. De E188cc klinken wat "ieler" maar hebben die veel betere plaatsing en spreiding.

Ben benieuwd hoe dat in een cd speler naar voren komt :o :o
Het is maar wat je zoekt.

Veel plezeir met het vergelijk ;D ;D

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

hifiman

Citaat van: advr op juni 15, 2006, 13:01:09
In mijn Audio Innovations en Graaf geven de E188cc een ruimtelijker en gedetailleerder beeld. De E288CC (ik heb de dure  :P en zeldzame Siemensen) klinken voller met wat extra accenten in het laag en een iets scherper hoog. De E288CC zijn minder gedetailleerd en geven een wat mindere diepte. De E188cc klinken wat "ieler" maar hebben die veel betere plaatsing en spreiding.

Ben benieuwd hoe dat in een cd speler naar voren komt :o :o
Het is maar wat je zoekt.

Veel plezeir met het vergelijk ;D ;D

Hoi advr,

Ik zal even beginnen met wat ik zoek. Ik heb er nu dus de E288CC inzitten en ik vind (na installatie van de upsampler) het hoog net iets te scherp naar mijn smaak. Ik hoop dus met de E188CC een wat minder scherp hoog te hebben en als ik jou ervaring zo lees ga ik daar dus een goede kans op hebben  :D

Ik ben reuze benieuwd en hoop dat de buisjes binnen zijn als ik thuiskom.

Groetjes,

Ronald

advr

Hoi Ronald,

Ben zeer benieuwd... ;D ;D

De E188CC is minder scherp wel wat klinischer vandaar denk ik ook het analytischer geheel. 8)

Ad.

hifiman

Citaat van: advr op juni 15, 2006, 13:36:52
Hoi Ronald,

De E188CC is minder scherp wel wat klinischer vandaar denk ik ook het analytischer geheel. 8)

Ad.
Nu ben ik nog benieuwder  ;D
En nu maar hopen dat de postbode het pakje bij de buren heeft afgegeven en niet weer heeft meegenomen zodat ik naar het postkantoor moet  :P

Audiotwin

Citaat van: Audioloog op juni 15, 2006, 11:45:12

Toch denk ik dat het ook met smaak te maken heeft,ik ervaarde de Super Tjoeb als warmer(vooral in het midden) en de Ref vindt ik scheller.
Ik vindt de Supertjoeb een erg mooie speler met als minpuntje het hoog,vandaar dat ik ben over gestapt naar de Synthesis AND waarbij het hoog wat prettiger is voor mij.

Ar
Tevredenheid!!!

hifiman

Citaat van: advr op juni 15, 2006, 13:36:52
Hoi Ronald,

Ad.
Gisteren waren de buisjes binnen  :D
Gelijk erin gestopt en het klonk inderdaad gelijk weer heel anders dan de 6922 of de E288CC. Ik sta gewoon versteld hoeveel verschil in klank de verschillende buisjes kunnen geven (terwijl ze theoretisch toch zo ongeveer hetzelfde zijn).

Mijn indruk van de Tjoeb met de E188CC tov de E288CC komt aardig overeen met wat jij al beschreef: minder scherp hoog, wat "vloeiender" geluid, iets meer detail, ruimer geluidsbeeld en (en dat vind ik het enige nadeel) een wat "ieler" geluid. Het is net even jamemr van dat laatste want anders was ik perfect tevreden geweest. Nu twijfel ik nog waar ik de voorkeur aangeef... Afijn ik laat de E188CC er voorlopig maar even inzitten denk ik en dan over een tijdje prik ik de E288CC wel weer eens terug en dan merk ik wel wat ik prettiger vind.

hifiman

Citaat van: Ar op juni 15, 2006, 13:55:10
Toch denk ik dat het ook met smaak te maken heeft,ik ervaarde de Super Tjoeb als warmer(vooral in het midden) en de Ref vindt ik scheller.
Ik vindt de Supertjoeb een erg mooie speler met als minpuntje het hoog,vandaar dat ik ben over gestapt naar de Synthesis AND waarbij het hoog wat prettiger is voor mij.
Ongetwijfeld Ar wat die smaak betreft. Maar de set en misschien met name de speakers zal ook uitmaken denk ik. Ik vind de Ref inderdaad meer energie in het hoog hebben, maar zou dit weer niet schel willen noemen. Ach wie weet komt er bij mij ook nog eens een andere speler, aan de andere kant is het met de Tjoeb weer erg fijn natuurlijk dat je al die fijn tunings mogelijkheden hebt, voor weinig geld (in verhouding dan) heb je als het ware steeds een andere speler  ;D

advr

Citaat van: Audioloog op juni 16, 2006, 08:35:36
Gisteren waren de buisjes binnen  :D
Gelijk erin gestopt en het klonk inderdaad gelijk weer heel anders dan de 6922 of de E288CC. Ik sta gewoon versteld hoeveel verschil in klank de verschillende buisjes kunnen geven (terwijl ze theoretisch toch zo ongeveer hetzelfde zijn).

Mijn indruk van de Tjoeb met de E188CC tov de E288CC komt aardig overeen met wat jij al beschreef: minder scherp hoog, wat "vloeiender" geluid, iets meer detail, ruimer geluidsbeeld en (en dat vind ik het enige nadeel) een wat "ieler" geluid. Het is net even jamemr van dat laatste want anders was ik perfect tevreden geweest. Nu twijfel ik nog waar ik de voorkeur aangeef... Afijn ik laat de E188CC er voorlopig maar even inzitten denk ik en dan over een tijdje prik ik de E288CC wel weer eens terug en dan merk ik wel wat ik prettiger vind.

dat ielere geluid zal niet veel minder worden helaas.  :PZe zullen nog wel vloeiender, gedetaillerder worden na een uurtje of 40 maar meer laag komt er niet uit. Je zou ook eens de Philips E88CC SQ kunnen proberen, die gaan weer lager maar dan mis je weer wat plaatsing! De ultieme buis is moeilijk te vinden. Afwisselen kun je natuurlijk altijd. Ik zou de Tjoeb nu gewoon een paar keer 24 uur aan laten staan zodat de buisjes goed en rustig in kunnen branden. Dat geeft een beter effect als om de paar uur uit zetten. 8)

Veel plezier in ieder geval. Je hebt een stel mooiere buisjes. Er bestaan ook van Azdam (ook philips) E188CC die zijn nog lekkerder maa nog moielijker te vinden helaas. Ook van Siemens bestaan er E188CC die wel iets lager gaan, ik heb een setje gehad maar weggegeven aan Graafke voor Melody. 8).
Die zou je eens kunnen zoeken. Zorg dat alles is gematcht, ook intern.

Ad.

hifiman

Citaat van: advr op juni 16, 2006, 08:55:19
dat ielere geluid zal niet veel minder worden helaas.  :PZe zullen nog wel vloeiender, gedetaillerder worden na een uurtje of 40 maar meer laag komt er niet uit. Je zou ook eens de Philips E88CC SQ kunnen proberen, die gaan weer lager maar dan mis je weer wat plaatsing! De ultieme buis is moeilijk te vinden. Afwisselen kun je natuurlijk altijd. Ik zou de Tjoeb nu gewoon een paar keer 24 uur aan laten staan zodat de buisjes goed en rustig in kunnen branden. Dat geeft een beter effect als om de paar uur uit zetten. 8)

Veel plezier in ieder geval. Je hebt een stel mooiere buisjes. Er bestaan ook van Azdam (ook philips) E188CC die zijn nog lekkerder maa nog moielijker te vinden helaas. Ook van Siemens bestaan er E188CC die wel iets lager gaan, ik heb een setje gehad maar weggegeven aan Graafke voor Melody. 8).
Die zou je eens kunnen zoeken. Zorg dat alles is gematcht, ook intern.

Ad.
Hoi Ad,

Dat ze wat minder laag gaan vind ik geen punt, eerder een voordeel eigenlijk omdat ik in mijn kamer een beetje last heb van teveel laag in de laagste laag regionen.

Ik zit nu op mijn werk maar de Tjoeb  staat thuis inderdaad vrolijk door te spelen om zo snel mogelijk de eerste 50 uur te overbruggen  ;D

Volgens mij zijn de E188CC en de E288CC per definitie intern al gematched toch?
Ik stop even met buisjes kopen nu want het kost erg veel geld, heb 120 euro betaald voor die 2 stuks E188CC (maar wel nieuw!).

Groetjes,

Ronald

advr

NOS buisjes zijn nu eenmaal duur helaas.  :o

buisjes maken is handwerk en achteraf kan pas bepaald worden of de interne matching goed is. je moet/kan daar dus niet vanuit gaan.  :P

verder weet ik niet of de Tjoeb beide triodes in de buisjes gebruikt. In mijn Unico in ieder geval wel, die is volledig  gebalanceerd van binnen en gebruikt beide triodes in de buis maar wel weer van het type ECC82.

zo is elke schakeling weer anders. ik denk wel dat de Tjoeb maar 1 triode van de buis gebruikt maar zeker weten doe ik dat niet. op dat moment is de interne matching minder belangrijk. :P

bla, bla, bla, uiteindelijk gaat het wel hoe alles klinkt...

maar werk lekker verder, thuis is de Tjoeb ook aan het werk. wie weet klinkt het straks toch wel naar je smaak. inbrand tijd is nu eenmaal nodig.