Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Arno P op november 11, 2005, 10:15:46
Ik denk dat je in het hele process je set stukken beter hebt leren kennen en precieser bepaalde veranderingen kunt herkennen en toepassen....klaar ben je daar natuurlijk nooit mee (wist je al), maar het gedeelte dat je als fundament beschouwt is stukken groter geworden en kun je nu alle focus op een kleiner geworden variabel tweak-deel werpen  ;)
Mooi verwoord, klopt als een bus  ;D
Momenteel breek ik mijn hoofd weer eventjes over het visuele gedeelte (projector) van de set  ;D

hifiman

Ik vind het nog wel even leuk om samen te vatten welke wijzigingen er gedaan zijn om van mijn set die eerst helemaal niet lekker klonk te komen tot een set die nu erg goed klinkt. (kan altijd nog beter natuurlijk, maar dat is een ander verhaal)

- QED Silver Anniversary speakerkabel vervangen door Wyrewizard Spellbinder, geloof het of niet maar dit was de meest significante upgrade! Het scherpe onprettige hoog werd nu opeens een heel natuurlijk klinkend hoog.

- Luidsprekers wat verder van de muur af geplaatst en wat meer toe-in gegeven

- Luidsprekers op spikes gezet

- Imbus bouten van drivers in de speakers strakker aangedraaid

- De luisterbank 20 cm van de muur af geschoven, dit loste het "doorrollende bas" probleem op. Dit loste zeg maar 80% van mijn basprobleem op.

- Achterste basreflexpoort gedeeltelijk (dus niet helemaal) dichtgestopt met schuimrubber, dit haalde nog net even het "boemerige" van het laag. Bas is nog steeds lekker aanwezig maar nu strak ipv boemerig en overdreven. Dit loste dan de resterende 20% van mijn basprobleem op. Deze tweak is weer ongedaan gemaakt sinds ik een Krell versterker heb waarbij het laag al goed onder controle is zonder schuim in de basreflexpijpen  :)

- Interconnects vervangen door Wyrewizard Dreamcaster interconnects. Dit levert een (subtiele) verbetering van het geluid op.

- 220V Stekers (om)gedraaid, hiermee lijkt het geluid wat meer "naar voren" te komen.

- Marantz CD5400 cd speler vervangen door een Ultra Tjoeb 4000. Dit was niet zozeer om een "probleem" op te lossen, maar feit is dat het het geluid naar een hoger nivo heeft getild.

- Kwaliteits stekkerblok (snoer/stekker/blok) aangeschaft, dedicated voor de stereo componenten

- Netsnoeren en netstekkers vervangen van pre-amp en power amplifier. Geen gehoormatig verschil kunnen constateren, maar het oogt lekker.

- Isotek Isoplug op het stereo stekkerblok gezet tussen cd speler en de pre- en poweramp. Geen direkt hoorbaar verschil, maar je kan maar een schone 220V hebben.

- Pluche beer in een hoek op de kast gezet (bastrap)

- Speaker linkjes vervangen door luidsprekerkabel (of eigenlijk heb ik de luidsprekerkabel gewoon zo lang gestript dat  deze in beide (hoog en laag) terminals past

- Gebruik van "de mat" in de cd speler In de praktijk gebruik ik de mat eigenlijk nooit, ik hoor namelijk geen verschil.

Dan stond er nog een tweak op het lijstje die het niet gehaald heeft, het idee was nog een schapenwollenkleedje te plaatsen, dit is eerst gesimuleerd middels een groot 2 persoons dekbed op de grond. Dit gaf geen hoorbare verbetering en deze tweak is dus geschrapt.  :P

Wow, ik sta zelf te kijken van deze waslijst  ;D Het was in elk geval zeer de moeite waard deze veranderingen door te voeren en ben erg tevreden nu met het resultaat!  :D

Jimmy Conway

Leuk, ik heb precies dezelfde ervaring na het vervangen van Ixos
verzilverde kabel met de Spellbinder. :)

kippekop

Ik heb zelf nu Qed silver anniversary op mijn paradigms zeggen...maar toename van scherpte hoor ik niet. Ik ga binnenkort maar eens wat cheap-ass koper ertussen hangen om het te vergelijken (ik doe dan wellicht ook eens op één van beide speakers de koperdraad, de andere de qed, als er dus geluidsverschil zou zijn, moet ik dat heel duidelijk horen). Ik ben nogal non-kabelbeliever dus het wordt interessant :)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Jimmy Conway

hé, de spellbinder is geen cheap-ass koper  ;D
Maar geavanceerde koperdioxidepresulfaat kabel uit de Russische ruimtevaart industrie,
die de quantumfluxreflexen van geluidsgolven op een dusdanige manier omzetten dat
een homogene muziekmassa ontstaat.
En d'r zitten mooie zwart/wit/rode vlechtjes rond hoor.  :P

hifiman

@Jimmy
Ja ik had het inderdaad gelezen ergens op dit forum dat jij een soortgelijke ervaring had, leuk  :D

@Kippie
Tsja als jij geen probleem hebt mbt het hoog dan zou ik het lekker zo laten. Wel raar want met mijn Studio 60's was het echt te schel. Of misschien is dat effect bij jou minder vanwege kortere kabels? (15 meter per speaker bij mij).
Het geluid klonk wel lekker open met de QED SA! Maar met de wyrewizard Spellbinder ook. Met gama koper is die openheid dan weer compleet verdwenen. En tsja ik was ook een non-believer, maar die verschillen bij speaker kabels zijn gewoon duidelijk hoorbaar , probeer maar eens met el-cheapo gamma kabel!

Groetjes,

Ronald

vtuinen

Citaat van: Jimmy Conway op november 14, 2005, 20:50:22
....Maar geavanceerde koperdioxidepresulfaat kabel uit de Russische ruimtevaart industrie,
die de quantumfluxreflexen van geluidsgolven op een dusdanige manier omzetten dat
een homogene muziekmassa ontstaat....

Jij moet voor de HVT of zo gaan werken ;) ;D
Equipment check my avatar

molle

Ben blij dat de Spellbinder goed uitpakt ;)
Kan haast niet wachten tot ik alles kan aansluiten :P
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

hifiman

Citaat van: molle op november 15, 2005, 11:22:14
Ben blij dat de Spellbinder goed uitpakt ;)
Kan haast niet wachten tot ik alles kan aansluiten :P
Hoi Molle,

Ik had de spellbinder al een tijdje hoor  (voor de fronts) ;D
Ben nu dus bezig de rears en center ook van spellbinder te voorzien  :D
Jouw stuk van 6 meter was genoeg voor 1 rear speaker  ;D

molle

Citaat van: tingtong5 op november 15, 2005, 11:39:12
Hoi Molle,

Ik had de spellbinder al een tijdje hoor  (voor de fronts) ;D
Ben nu dus bezig de rears en center ook van spellbinder te voorzien  :D
Jouw stuk van 6 meter was genoeg voor 1 rear speaker  ;D

Dan kan je nog een stukje zoeken van 6 meter ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

hifiman

molle

Veel plezier ermee ;D Ik zal je het laten weten als de mijne aangeloten is ;)

hifiman

Dank je. En het zou leuk zijn inderdaad als je ook nog even je ervaringen mbt de Wyrewizard Spellbinder met ons deelt ja  :D

molle

Citaat van: tingtong5 op november 16, 2005, 13:25:29
Dank je. En het zou leuk zijn inderdaad als je ook nog even je ervaringen mbt de Wyrewizard Spellbinder met ons deelt ja  :D

Zal ik doen ;)

kippekop

Citaat van: tingtong5 op november 15, 2005, 09:22:34

@Kippie
Tsja als jij geen probleem hebt mbt het hoog dan zou ik het lekker zo laten. Wel raar want met mijn Studio 60's was het echt te schel. Of misschien is dat effect bij jou minder vanwege kortere kabels? (15 meter per speaker bij mij).
Het geluid klonk wel lekker open met de QED SA! Maar met de wyrewizard Spellbinder ook. Met gama koper is die openheid dan weer compleet verdwenen. En tsja ik was ook een non-believer, maar die verschillen bij speaker kabels zijn gewoon duidelijk hoorbaar , probeer maar eens met el-cheapo gamma kabel!

Er zit minder scherp aan dan mijn vorige speakers, maar het zal in grote mate aan mijn speakers liggen. Die paradigms kunnen wel een schopje gebruiken, ze zijn lekker laid back maar je moet er niet teveel warms aanhangen in mijn ogen. Wellicht dat ik het draad houd (alhoewel het wel erg irritant wordt naar mijn rears, het is enorm inflexibel spul) en een wat warmere receiver eraan gooi. Of koperkabel en een iets opener receiver er aanhangen....
Ik zou die spellbind wizzards wel graag eens een tijdje willen luisteren...jij hebt ze bij BB&G gekocht toch? Hoeveel is het per meter?
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Jimmy Conway

bmateijsen

Citaat van: kippekop op november 16, 2005, 15:53:37

Ik zou die spellbind wizzards wel graag eens een tijdje willen luisteren...jij hebt ze bij BB&G gekocht toch? Hoeveel is het per meter?

Prijs is 7,99 euro per strekkende meter..

Groet Bjorn

hifiman

De Arcam P85 eindversterker en de NAD voorversterker zijn ondertussen vervangen door een Krell KAV-300i geintegreerde versterker  ;D

Ik begon deze post destijds met de klacht dat ik zo een excessieve bas had. Dit heb ik middels een aantal tweaks toen aardig kunnen oplossen. Van deze Krell wordt gezegd dat hij een meer dan gemiddelde slam heeft wat lage tonen betreft, het wordt als een sterk punt van Krell in het algemeen genoemd. Wat schets dus mijn verbazing te horen dat sinds ik de Krell heb, ik juist beduidend minder bas heb. Zelfs zoveel minder dat ik het voor het mooie net wat te weinig vind. Ik heb zelfs de stukjes schuimrubber die ik in de basreflexpoorten had zitten volledig verwijderd.

Dit betekent overigens niet dat ik de Krell vind tegenvallen ofzo, nee de totale balans slaat duidelijk door richting de krell ipv de vorige situatie. Maar ik vind het wel raar, gezien reviews was ik bang voor TE veel bas en nu blijkt het zelfs minder te zijn  ::) Ach ik kan altijd mijn bank weer terugschuiven naar de muur al betwijfel ik of dat er mooier op gaat klinken.

Martin_M

Dat is een veelgehoorde misvatting. Krell geeft helemaal niet (overdreven) veel bas maar heeft het onder de meeste omstandigheden en met de goede combinaties juist erg goed onder controle.

Je hebt de laatste tijd enorm veel moeite gedaan om oa. de bas (met je vorige versterker) onder controle te krijgen. Met de Krell kan het best zo zijn dat sommige aanpassingen weer ongedaan gemaakt kunnen worden ;D

Te veel bas of een 'dikke' bas zorgt over het algemeen sneller voor problemen in een kamer. Een snelle bas die goed onder controle is kan veel mooiere dingen doen. Is het je al opgevallen dat je veel beter kan horen wat een bassist bijv. doet??
Ik heb dat eens meegemaakt in een gehele Marantz set (met zelfbouw speakers). Er werd daar veel metal gedraaid en het doel van de set was een zo goed mogelijke live-ervaring. Nu hadden ze dit best wel maar de zaal waar de band speelde had voor de bas niet zo'n best geluid ;) Het geheel liep nogal wat vol en drukte op je oren. M'n oude Krell KSA50 eraan gaf idd minder bas (lees; liep minder vol) maar had zoveel meer controle dat er ineens veel meer informatie in de lagere regionen hoorbaar werd. Voor alle aanwezigen werd dit als zeer positief ervaren. Het live-gevoel werd er trouwens niet minder om (integendeel) maar het was ineens een betere zaal 8).

Ik wens je veel wijsheid toe ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

hifiman

Citaat van: Martin_M op december 31, 2005, 14:18:17
Dat is een veelgehoorde misvatting. Krell geeft helemaal niet (overdreven veel) bas maar heeft het onder de meeste omstandigheden en met de goede combinaties juist erg goed onder controle.

Je hebt de laatste tijd enorm veel moeite gedaan om oa. de bas (met je vorige versterker) onder controle te krijgen. Met de Krell kan het best zo zijn dat sommige aanpassingen weer ongedaan gemaakt kunnen worden ;D

Ik wens je veel wijsheid toe ;D

Martin
De bas is zeker onder controle ja! En dat is dan weer een groot pluspunt. Het is wel raar om eerst een excessieve bas probleem te hebben en dan nu een beetje het omgekeerde  ;D Ach ik ga zeker nog experimenteren met een en ander. Of misschien moet ik er eerst nog even een beetje aan wennen dat ik nu waarschijnlijk weer een "normaal" basnivo heb  ;D

Martin_M

Haha, eerst maar even lekker genieten dacht ik.
Kleine aanpassinkjes kan je natuurlijk wel even proberen wat het doet (kan ik zelf ook nooit laten ;D)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Geert (gvc)

Dat is inderdaad het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit. Veel bas maken is niet moeilijk, op een gecontroleerde manier bas weergeven is wat anders. Dat geld zowel voor versterkers als speakers.
Ik zou het inderdaad wat tijd geven alvorens drastische maatregelen te gaan nemen. Je zal eerst moeten leren op een andere manier naar je set te luisteren.
De bank tegen de muur blijft een rampscenario!

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

hifiman

Citaat van: gvc op december 31, 2005, 14:33:19
De bank tegen de muur blijft een rampscenario!
Ik weet het, dat zal ik ook  niet snel doen dus! Eerst maar eens een beetje meer wennen aan het nieuwe geluid  ;D

Ik vind vooral de "imaging" er zo gigantisch op vooruit gegaan. Het middengebied is fantastisch , stemmen klinken nu heel realistisch. Wel vind ik het totale karakter wat aan de "koele" kant. Dat viel me overigens gelijk al op maar ik vond (en vind) de pluspunten ruim opwegen daartegen. Maw een flinke upgrade, maar mogelijk niet de allerlaatste  ;D

Geert (gvc)

Citaat van: tingtong5 op december 31, 2005, 14:41:48Ik vind vooral de "imaging" er zo gigantisch op vooruit gegaan. Het middengebied is fantastisch , stemmen klinken nu heel realistisch. Wel vind ik het totale karakter wat aan de "koele" kant. Dat viel me overigens gelijk al op maar ik vond (en vind) de pluspunten ruim opwegen daartegen. Maw een flinke upgrade, maar mogelijk niet de allerlaatste  ;D
Daarom gebruikte ik ook bewust het woord 'wennen' niet maar sprak ik over anders luisteren. Met zo een mooie upgrade ga je inderdaad andere kwaliteiten ontdekken. En meestal is dat inderdaad niet het einde maar nog maar een begin... ;)

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

beunky

Citaat van: tingtong5 op december 31, 2005, 14:09:02
Van deze Krell wordt gezegd dat hij een meer dan gemiddelde slam heeft wat lage tonen betreft, het wordt als een sterk punt van Krell in het algemeen genoemd. Wat schets dus mijn verbazing te horen dat sinds ik de Krell heb, ik juist beduidend minder bas heb. Zelfs zoveel minder dat ik het voor het mooie net wat te weinig vind. Ik heb zelfs de stukjes schuimrubber die ik in de basreflexpoorten had zitten volledig verwijderd.

Een goeie slam betekent ook niet veel bas natuurlijk ;) ;D
Maar hartstikke leuk joh, gefeliciteerd :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"