Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Started by hifiman, August 9, 2005, 12:49:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Ik heb momenteel toch best een leuk setje voor stereo:
- Marantz CD5400 Ultra Tjoeb 4000 Tjoeb Reference C.E.C. TL5100Z cd speler
- Rothwell attenuators voor aansluiten cd speler op pre-amp tussen pre-amp en power-amp
- NAD 116 pre-amp
- Arcam P85 stereo eindversterker Krell KAV-300i Lyngdorf SDAi2175 stereo integrated amplifier
- Paradigm Reference Studio 60 luidsprekers
- QED Qunex 2 Wyrewizard Dreamcaster Madrigal HPC interlink Artspeak RS cables zilveren interlink LAT IC-300 interlink
- QED Silver Anniversary Wyrewizard Spellbinder biwired luidsprekerkabel

Ok geen mega high end zoals sommigen van jullie maar toch zeker ook geen kruidvat set  ;D

Toch ben ik nog steeds niet tevreden over het uiteindelijke geluid. Ik ervaar 2 problemen:
Bas is te aanwezig, dit moet haast wel een kwestie van kamer akoustiek zijn, als ik een meter naar voren ga zitten is het probleem zo goed als weg en in de winkel (ik heb het over de speakers) had ik dit probleem met dezelfde cd's totaal niet.  Alhoewel ik dit een belangrijk issue vind kan ik er denk ik momenteel niet heel veel aan doen.

Het geluid klinkt "niet helemaal lekker". Soms denk ik aan vervorming, maar dat kan gewoonweg niet. Soms denk ik dat het hoog te "bright" is, maar reviews van de Paradigms wijzen er allemaal op dat deze speaker juist uitzonder goed presteert in het hoog dus dat kan het ook haast niet zijn. Ik denk zelf dat een combinatie is van wederom akoustiek en de bron (cd speler).
De cd speler is de enige in de stereo keten die qua prijs/klasse een stuk minder is dan de rest denk ik dan. Ik lees vaak het woord "analytisch" in reviews, ik denk dat ik het geluid inderdaad analytisch vind klinken, het heeft ietsd kunstmatigs maar klinkt toch ook weer niet echt slecht.

Na het lezen van reviews over de Njoe Tjoeb 4000 cd speler, vroeg ik me af of dat misschien niet de oplossing is. Mijn huidige cd speler dus vervangen door de Tjoeb. Nu heb ik helaas weinig centen voorlopig maar op een gegeven moment moet de 600 euro die de Tjoeb kost wel op te hoesten zijn. Echter dan weer die twijfel. Straks geef ik misschien 600 euro uit en dan blijkt dat het niet geweest te zijn en klinkt het misschien nog steeds niet lekker. Lastis lastig dat zoeken naar het stereo nirvana (binnen je budget).

Tsja ik snap dat mijn "klacht" wat vaag is maar misschien zijn er toch mensen met meningen en tips.

Of heel misschien mag ik met mijn CD5400 eens langs komen bij een Tjoeb bezitter om een AB vergelijking te doen en te kijken in hoeverre er nou verschil zit in geluid tussen mijn CD5400 en een Tjoeb?

Groetjes,

Ronald


hifiman

Nog even een aanvulling. Ik heb mijn speakers niet op spikes staan (zaten er wel bij). Ze staan nu op een soort van boutjes met ronde kop. Zou het op spikes zetten nog veel uitmaken? Misschien mbt tot mijn bas probleem?

Ik heb het tot nu toe niet gedaan ivm laminaat. Muntjes eronder vind ik ook niet alles. Een tegel misschien en dan spikes?

patrick_vdb

Hoi Ronald,

Ik ken de Tjoeb spelers verder niet maar voor jou lijkt het mij eerder interesant om de speler in je eigen situatie te beluisteren in plaats van in een andere omgeving het vergelijk maken! Als ik mij niet vergis doet BB&G ook de tjoeb in hun programma voeren dus wellicht dat zij een demo kunnen geven bij jou thuis.

Verder denk ik toch dat het aanpakken van de akoestiek, wanneer deze nu problematisch is, meer winst gaat opleveren dan een andere speler of eender welk component. Ik kan me goed voorstellen dat je een woonkamer niet direct in een dedicated, volledige gelaboratoriseerde luisteromgeving wilt veranderen maar er is tegenwoordig best veel mogelijk op akoestisch en interieurtechnisch vlak.

mvrg

Patrick

hifiman

Quote from: patrick_vdb on August  9, 2005, 13:00:55
Hoi Ronald,

Ik ken de Tjoeb spelers verder niet maar voor jou lijkt het mij eerder interesant om de speler in je eigen situatie te beluisteren in plaats van in een andere omgeving het vergelijk maken! Als ik mij niet vergis doet BB&G ook de tjoeb in hun programma voeren dus wellicht dat zij een demo kunnen geven bij jou thuis.

Verder denk ik toch dat het aanpakken van de akoestiek, wanneer deze nu problematisch is, meer winst gaat opleveren dan een andere speler of eender welk component. Ik kan me goed voorstellen dat je een woonkamer niet direct in een dedicated, volledige gelaboratoriseerde luisteromgeving wilt veranderen maar er is tegenwoordig best veel mogelijk op akoestisch en interieurtechnisch vlak.

mvrg

Patrick
Hoi Patrick,

Inderdaad is het een stuk interessanter om de Tjoeb in de eigen situatie te beluisteren, maar ik ging er even vanuit dat dat geen optie was. Als dat wel zo is dan is dat inderdaad iets om een keer uit proberen  :D

Wat de akoustiek betreft, uiteraard is het het beste om daar wat aan te doen, ik weet alleen niet wat (het moet inderdaad wel tegelijkertijd ook een huiskamer blijven), maar tips op dat vlak zijn ook van harte welkom.

Ronald

hillie

Ronald,

Heb je een foto van je luisteromgeving en opstelling? Hoe ver staan je speakers van de muur?
Ik heb het probleem dat het geluid anders is als ik zit of sta op dezelfde plek. Met het verschuiven van de speaker van de muur wordt dit effect minder.

Gebruik je koper of zilver kabels? Zilver maakt bij mij hoog schreeuwerig en onrustig.

garmtz

Ik denk dat we misschien even moeten langskomen (BB&G) om je situatie te evalueren, dan nemen we gelijk een Njoe Tjoeb mee. Laat even weten waar je woont via PM.

Ik denk ook dat het voornamelijk aan je akoestiek ligt en dat er met een andere CD-speler nog wel wat gefinetuned kan worden, maar dat dat meer de 'icing on the cake' moet zijn.

Op afstand is ook al veel te zeggen, dus laat precies weten wat er op de vloer ligt en aan de wanden hangt, inclusief meubels, vorm en grootte van de kamer, plaats van de ramen etc. etc. Ook waar de speakers staan en waar de luisteraar zit. Dan is op zich wel redelijk makkelijk vast te stellen of er mogelijk een probleem zit daar.

hifiman

Quote from: hillie on August  9, 2005, 13:09:58
Ronald,

Heb je een foto van je luisteromgeving en opstelling? Hoe ver staan je speakers van de muur?
Ik heb het probleem dat het geluid anders is als ik zit of sta op dezelfde plek. Met het verschuiven van de speaker van de muur wordt dit effect minder.

Gebruik je koper of zilver kabels? Zilver maakt bij mij hoog schreeuwerig en onrustig.
Dat is ook toevallig, ik ben net bezig foto's te maken om een en ander toe te lichten  8)
Foto's komen er zo aan dus!
Speakerkabel is zilver, interlinks zijn koper. Toen ik mijn no name koper kabel verving voor de QED silver anniversary maakt dat een flink versxhil (in positieve zin). Helaas is het wat lastig (al was het al omdat ik geen kabel meer heb..) om terug te wisselen.

hifiman

Quote from: Garmt on August  9, 2005, 13:10:34
Ik denk dat we misschien even moeten langskomen (BB&G) om je situatie te evalueren, dan nemen we gelijk een Njoe Tjoeb mee. Laat even weten waar je woont via PM.

Ik denk ook dat het voornamelijk aan je akoestiek ligt en dat er met een andere CD-speler nog wel wat gefinetuned kan worden, maar dat dat meer de 'icing on the cake' moet zijn.

Op afstand is ook al veel te zeggen, dus laat precies weten wat er op de vloer ligt en aan de wanden hangt, inclusief meubels, vorm en grootte van de kamer, plaats van de ramen etc. etc. Ook waar de speakers staan en waar de luisteraar zit. Dan is op zich wel redelijk makkelijk vast te stellen of er mogelijk een probleem zit daar.
Hoi Garmt,

Bedankt voor het aanbod. Ik ga je zo even pm'en! Ook komen er zo foto's en meer info in dit topic!

Deleted member

Ik ga dit topic goed volgen, ik ervaar namelijk EXACT dezelfde problemen met mijn set (of kamer!)

Overigens maakten de spikes de bas bij mij een goed stuk strakker Tingtong (ik heb laminaat en beton onder de speakers). Nog steeds ervaarde ik een "boomy" bas maar het werd wel beter dus wellicht is het ook in jouw situatie de moeite waard de spikes te proberen.

Succes!!

hifiman

Spikes wil ik best proberen, zit alleen nog met de vraag of het zinvol is om spikes weer op muntjes of een tegel te zetten of is het effect van een spike dan om zeep?

garmtz


hifiman

Quote from: Garmt on August  9, 2005, 13:37:36
Spikes mogen op een cup/muntje/tegel.
Dat snap ik  ;D Maar ik zou graag een onderbouwing horen waarom de spikes dan nog zinvol zijn, namelijk als je er muntjes onder legt dan is weliswaar het contact oppervlak tussen spikes en muntjes heel klein , maar tussen muntjes en de vloer weer heel groot.
Lijkt mij dat het nut dan om zeep is?

hifiman

Hier alvast wat foto's van de speakers en de luisterplek die uiteraard recht tegenover de speakers gepositioneerd is.
Er volgen zo meer foto's om de zaak nog te verduidelijken.

hifiman

Dan twee foto's die de view geven van de weerskanten van de speakers.

hifiman

Zoals je ziet is links een tuindeur en een groot raam. Rechts is een keuken. Het betreft dus een L-vormige kamer.
Hier volgen twee foto's van links en rechts van de sweetspot.


hifiman

En let even niet op de surround speakers en de sub enzo, ik heb het in dit topic puur over stereo waarbij de Marantz SR-7400 dus uitstaat en ook de SVS niet mee doet.

Ik ga zo een schetjes plaatsen van de huiskamer.

Deleted member

Hee, da's waarschijnlijk meer dan toevallig (akoestiek), ook ik heb een L-vormige woonkamer, beide speakers aan de langste wand en een van beide speakers in de hoek geplaatst staan.

hifiman

En een schets van de woonkamer. De schets is helaas in spiegelbeeld. Dat heb ik maar even zo gelaten anders is het weer zo lastig maten lezen.

Ik heb met rechthoeken even de positie van de 2 speakers en de sweetspot neergezet.

hifiman

Overigens staat het bankstel zo'n 10 cm van de muur af om een beetje van het overdreven laag weg te nemen.

De luidsprekers staan ruim 20 cm van de muur af zoals beschreven in de paradigm handleiding. Teven staan ze ietjes toe-in. Waarbij de assen zich kruisen ruim achter de sweetspot. Ook dit staat zo in de paradigm handleiding en na veel experimenteren met toe-in bleek dit inderdaad het beste te bevallen qua imaging.

hifiman

Het allerlastigste van de een topic als deze is dat ik eigenlijk niet precies kan omschrijven hoe het nu klinkt en wat ik daar niet mooi aan vind. Daarom heb ik Garmt toch maar gelijk even een PM gestuurd  >:D

DA BoSS

Het is een longshot, maar ik had ook een probleem met overheersende bas, de kamer vulde te snel.

Tot mijn verassing was dat zo goed als opgelost door een goed stroomsnoer op mijn speler te zetten ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Rody

En dat je soms denkt dat het hoog 'te schel' is, kan liggen aan de QED S.A. icm je Paradigms.
Tenminste, dat was bij mij zo.

hifiman

Quote from: Rody on August  9, 2005, 14:19:06
En dat je soms denkt dat het hoog 'te schel' is, kan liggen aan de QED S.A. icm je Paradigms.
Tenminste, dat was bij mij zo.
Ik hoop het niet want ik heb voor 225 euro QED SA kabel aan mun fronts zitten  ;D
Wat mij bijstaat van het moment dat ik de QED SA had aangesloten is dat het geluidsbeeld gelijk veel opener werd en dat ervaarde ik als een verbetering. Hoe heb jij dat toen trouwens opgelost Rody, andere kabel genomen?

hifiman

Quote from: DA BoSS on August  9, 2005, 14:18:10
Het is een longshot, maar ik had ook een probleem met overheersende bas, de kamer vulde te snel.

Tot mijn verassing was dat zo goed als opgelost door een goed stroomsnoer op mijn speler te zetten ;D
Met alle respect, maar dat kan ik me gewoon niet voorstellen  :-X

DA BoSS

gelijk heb je, kwam bij eigenlijk 'toevallig' aan het licht.
it never hurts to try.... :P
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...