Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: garmtz op november  2, 2005, 10:49:31
Een kleed of iets zachts tussen de luisteraar en de speakers heeft vooral zin als je ook echt LAST hebt van reflecties van de vloer. Ik heb dat in mijn kamer wel, omdat de speakers zo ver af staan van de luisteraar. Bij jou komen de eerste orde reflecties vanaf de vloer zo direct na het directe geluid, dat een dekbed weinig verschil zal uitmaken. Voor de bas zal het in ieder geval geen enkel vreschil maken.
Ik zal het toch nog eens proberen, maar zo te horen is het dus niet zo raar dat ik geen verschil hoorde.

Geert (gvc)

Citaat van: tingtong5 op november  2, 2005, 11:01:23
Hoeveel zakken zou ik nodig hebben?  >:D
Om enkel de basreflexpijpen op te vullen heb je met 1 zak al te veel. Om de kasten binnenin achter de basreflexpoorten wat op te vullen 1 zak. Om de volledige ruimte van het bascompartiment op te vullen 2 zakken.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

hifiman

Citaat van: gvc op november  2, 2005, 11:17:39
Om enkel de basreflexpijpen op te vullen heb je met 1 zak al te veel. Om de kasten binnenin achter de basreflexpoorten wat op te vullen 1 zak. Om de volledige ruimte van het bascompartiment op te vullen 2 zakken.

Geert
Haha, die vraag was niet echt serieus bedoeld hoor , natuurlijk snap ik dat ik aan 1 zak genoeg heb  >:D

hifiman

Citaat van: garmtz op augustus  9, 2005, 17:15:32
Om dit tot een goed einde te brengen is enig inzicht in de staande golven in de kamer wel handig. Dit is te doen met een simulatie.
Ik vind zat room mode calculators op internet, maar ik zoek er eentje die grafisch laat zien hoe de amplitude van de golf is verdeeld in de kamer. Ik heb een keer een link naar iets dergelijks gezien op dit forum maar kan het niet meer terugvinden.

Iemand tips voor een link/software?

hifiman

Citaat van: bmateijsen op oktober 21, 2005, 14:05:53
Het blijft een Amerikaanse luidspreker natuurlijk en dat betekent in onze gemiddelde Nederlandse huiskamer 'plenty of bass'.. ik zou gewoon lekker experimenteren met de baspoorten..
Gisteren wat trance muziek geluisterd (schuim verwijderd uit de baspoorten), klonk heerlijk die bassen, ik ben wat dat betreft juist helemaal happy met de basweergave en zou ook niet minder bas willen! Tsja behalve als die ene staande golf wordt aangesproken dus zoals bij tante Celine. Van het weekend ga ik nog eens wat schuiven met de bank en misschien nog wat (dus niet volproppen) schapewol in een baspoort stoppen. Kortom proberen een zo ideaal mogelijk compromis te vinden.

garmtz

Citaat van: tingtong5 op november  3, 2005, 15:49:00
Gisteren wat trance muziek geluisterd (schuim verwijderd uit de baspoorten), klonk heerlijk die bassen, ik ben wat dat betreft juist helemaal happy met de basweergave en zou ook niet minder bas willen! Tsja behalve als die ene staande golf wordt aangesproken dus zoals bij tante Celine. Van het weekend ga ik nog eens wat schuiven met de bank en misschien nog wat (dus niet volproppen) schapewol in een baspoort stoppen. Kortom proberen een zo ideaal mogelijk compromis te vinden.

Ik denk dat je er wel gaat komen...

hifiman

Paulie

Of je koopt nieuwe speakers

zonder bas poeper erin.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

hifiman

Paulie

Er zijn genoeg andere speakers die je de bas kick kunnen geven. Wat ik zelf had is dat de bij jouw genoemde Celine dion staande golven me niet bevielen en irriteerde. Dit ligt aan de baspoort icm je woonkamer. Ik heb dit met mijn vorige speakers ook gehad. Nu gebruik ik een speaker zonder baspoort (semi transmissielijn) en ben ik alle staande golven kwijt. Prettige gevolg is meer rust in je geluid omdat de staande golf veel onrust brengt in het totaal geluid.

Ik had uiteindelijk mijn speakers zo ingedraaid en afgesteld dat het laag ver te zoeken was. Terwijl ik nu speakers heb die me trakteren op super strak en zeer diep laag iets wat ik niet voor mogelijk hield in mijn woonkamer akoestiek.

groet

Paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

hifiman

Yes! Het is gelukt! Dankzij een combinatie van de bank van de muur af te schuiven en 1 baspoort per speakers slechts een beetje dicht te stoppen heb ik nu het voor mij juiste compromis weten te bereiken  :D

De grootste winst zat logischerwijze in het de bank van de muur af plaatsen. De bank staat nu 20 cm van de muur. Meer kan niet want dan accepteert de vrouw het niet en vind ik het zelf eigenlijk ook geen porum. Toch is die 20 cm al genoeg om uit de buik van de 35 Hz staande golf te komen.

Vervolgens bleek de bas nog net ietwat boemerig. Dit heb ik opgelost door de achterste basreflexpoorten voor 1/3 dicht te stoppen. Met 1/3 bedoel ik dit:  :D Als het lachebekje het vooraanzicht is van de poort dan is de zwarte mond het gedeelte wat ik dicht gemaakt heb met schuimrubber. Ik heb toch voor schuimrubber gekozen en niet voor wol omdat wol in de speaker zou kunnen vallen en dat vind ik toch geen prettig idee. De bas is nu niet meer boemerig en toch nog "lekker" aanwezig. De voorste basreflexpoorten heb ik volledig opengelaten.

Al met al een oplossing waar ik nu erg tevreden over ben!  ;D  :D

De bank heb ik op 20 cm "gefixeerd" door er plankjes achter te leggen van de juiste lengte. De bank kan dus niet meer "per ongeluk" naar achter geschoven worden als de vrouw des huizes aan het stofzuigen is ofzo  ;D

Ik ben nu erg tevreden. Natuurlijk is het even kijken hoe het weer op lange termijn bevalt, maar ik heb goede hoop. Zelfs met Celine Dion is het laag nu te pruimen, misschien nog ietwat "te", maar ik heb het idee dat het ook zo op cd staat, tenslotte heb ik nog geen andere cd's gehad  waar ik dit ook zo ervaar. Zelfs met house trance muziek is de bas gewoon precies lekker  :D

Dan nog even over de opmerking van andere speakers. Ik wil best geloven dat er met andere speakers een nog beter resultaat gehaald kan worden, maar ik ben blij met mijn studio 60's en ik wil ze dus voorlopig houden. Wie weet in de toekomst, maar dan zal het gelijk een significante upgrade moeten worden zeg maar  ;D 

wil

Soms zit geluk in kleine dingen, kan je tenminste nóg een cd van Celine Dion kopen ;D.
Geniet ervan!

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

hifiman

Dank jullie wel  :D
Maar nog even geen tijd om te genieten, want nu ga ik de projector maar weer eens onder handen nemen, de jaarlijkse greyscale hercalibratie beurt  ;D Maar goed das 1 avond werk als het goed is  8)

Mr.Blue

Ik kijk alweer uit naar de volgende draad................... ;D
Mooi dat je tevreden bent.
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

hifiman

Citaat van: Mr.Blue op november  5, 2005, 20:04:42
Ik kijk alweer uit naar de volgende draad................... ;D
Mooi dat je tevreden bent.
Haha dat proces (projector calibreren) is gelukkig al lang onder controle  ;D
Zie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24827.0

Ik ben momenteel zeker tevreden, het kan altijd beter, maar er zit in elk geval geen probleem meer in mijn geluid  8) Maar ik kan er voorlopig goed mee leven, even een half jaartje rust en dan eens kijken naar een upsampler voor de Tjoeb  :D

kippekop

Komt die celine dion anderen ook zo uit de strot inmiddels??  ;D Als ik alleen bij haar problemen in mijn set zou hebben was ik al in de 7e hemel...

Ik zit je maar een beetje te geinen hoor tingtong, ik begrijp dat je rekening moet houden met de vrouwe des huizes, ook qua muzieksmaak, ook ik heb 3 marco borsato cd's in het rekje liggen...goed om te horen dat het nu beter klinkt, en nu wil ik ook de komende maand niks meer van je horen, capisci?!?  ;D ;)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hifiman

Citaat van: kippekop op november  6, 2005, 15:33:21
en nu wil ik ook de komende maand niks meer van je horen, capisci?!?  ;D ;)
Tsja die Celine heb ik ook even genoeg van inderdaad  ;D
Denk dat ik maar eens wat meer tijd ga besteden aan kippetjes grillen  >:D

W

Citaat van: tingtong5 op november  6, 2005, 15:37:46
Tsja die Celine heb ik ook even genoeg van inderdaad  ;D
Denk dat ik maar eens wat meer tijd ga besteden aan kippetjes grillen  >:D

net nu de klank weer bevalt heb je er genoeg van  >:D ;D
Celine maakt nou eenmaal lekkere muziek, even snel m'n wishlist weer aanvullen :P

MvG,
Wybrand

hifiman

hifiman

In mijn openingspost zei ik:

Citaat van: tingtong5 op augustus  9, 2005, 12:49:35
Het geluid klinkt "niet helemaal lekker". Soms denk ik aan vervorming, maar dat kan gewoonweg niet. Soms denk ik dat het hoog te "bright" is, maar reviews van de Paradigms wijzen er allemaal op dat deze speaker juist uitzonder goed presteert in het hoog dus dat kan het ook haast niet zijn. Ik denk zelf dat een combinatie is van wederom akoustiek en de bron (cd speler).
De cd speler is de enige in de stereo keten die qua prijs/klasse een stuk minder is dan de rest denk ik dan. Ik lees vaak het woord "analytisch" in reviews, ik denk dat ik het geluid inderdaad analytisch vind klinken, het heeft ietsd kunstmatigs maar klinkt toch ook weer niet echt slecht.

Van het weekend dacht ik nog terug hieraan en realiseerde me dat er nooit meer (sinds ik de speakerkabels vervangen heb voor Wyrewizard Spellbinder) sprake is geweest van een te bright hoog. Ik zou het zelfs niet eens meer pittig willen noemen, het is gewoon "just right". En reken maar dat ik daar blij mee ben want ipv me doodergeren kan ik nu weer genieten van een cd'tje  ;D Overigens heeft de Tjoeb ook een bijdrage  gehad in het beter klinken van het hoog, maar het grootste verschil was zonder twijfel de luidspreker kabel.  O0

hifiman

Nog geplande upgrades voor het komende jaar:

Stereo:
- Tjo Upsampler voor mijn Ultra Tjoeb (eerst luisteren of het mijn ding is natuurlijk)
- Beyerdynamic DTX900 hoofdtelefoon vervangen door een Sennheiser HD280 Pro (ivm open -> gesloten systeem)
- Zelfbouw kwaliteits (maar geen high-end) hoofdtelefoonversterker voor op de slaapkamer

Natuurlijk weet ik nog veel meer te verzinnen, maar dit zijn de zaken die voor mij prioriteit hebben en die financieel moeten lukken komend jaar, verder zal het budget voor deze hobby wat gelimiteerd zijn komend jaar (wegens andere grote uitgaven) maar als ik deze zaken kan verwezenlijken ben ik al blij. De serieuzere upgrades komen in 2007 wel weer.  ;D

Daarnaast ben ik nu erg tevreden met mijn huidige set dus zo een straf is het niet om het upgrade tempo wat te verlagen  :D

DragonOptical

Citaat van: tingtong5 op november  9, 2005, 14:15:16
Nog geplande upgrades voor het komende jaar:

- Beyerdynamic DTX900 hoofdtelefoon vervangen door een Sennheiser HD280 Pro (ivm open -> gesloten systeem)

Als ik u was zou ik ook is kijken naar de AKG hoofdtelefonen, ik heb de AKG K 271 Studio en alhoewel deze ietsje duurder is dan de Sennheiser HD280 Pro heb ik geen seconde spijt gehad van mijn keuze, super geluid (de soundstage is bijzonder goed voor een hoofdtelefoon), en zijn gesloten systeem zorgt ervoor dat men volledig geïsoleerd is van de buitenwereld (wat praktisch is tijdens het zien van een film ;))!
Sony KV-32FX68 - Sony STR-DE 695 - NAD C521BEE - B&W 600 S3 - Davis Acoustics 5.1 - Canare 4S11 - Apogee Wyde Eye - AKG K 271 Studio

hifiman

Bedankt voor de tip! Ik ken deze koptelefoon niet maar ga er eens wat info over opzoeken!

Groetjes,

Ronald

Arno P

Ik denk dat je in het hele process je set stukken beter hebt leren kennen en precieser bepaalde veranderingen kunt herkennen en toepassen....klaar ben je daar natuurlijk nooit mee (wist je al), maar het gedeelte dat je als fundament beschouwt is stukken groter geworden en kun je nu alle focus op een kleiner geworden variabel tweak-deel werpen  ;)