Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

Geert (gvc)

Citaat van: Arno P op oktober 22, 2005, 20:58:45
Ronald...bij wijze van experiment kun je in serie met de woofer een weerstand opnemen...dat verlaagd niet alleen het dB nivo enigszins maar trekt in het thiel&Small model de curve iets platter (en dieper doorgaand)...1 a 2 ohm...om te proberen

Hij was nu juist op het goede pad en nu dit weer. Een foute aanpak en dan nog een probleem bij creëren door de dempingsfactor van het systeem te verminderen. Verhogen van de weerstand tussen de versterker en speaker is de beste manier om de basweergave te verprutsen.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Arno P

Citaat van: gvc op oktober 22, 2005, 22:54:05
Hij was nu juist op het goede pad en nu dit weer. Een foute aanpak en dan nog een probleem bij creëren door de dempingsfactor van het systeem te verminderen. Verhogen van de weerstand tussen de versterker en speaker is de beste manier om de basweergave te verprutsen.

Geert

Geert toch...even diep ademhalen.... ;D....we weten reeds wat jij schrijft...het gaat erom dat je middels een klein experiment even snel kunt checken of het de goede kant op gaat...

Het is dus niet echt een "aanpak"  ;) (overigens is Tingtong niet de eerste de beste en hoeft niet bij elke stap bij het handje te worden vast gehouden  ^-^ )

PS

Citaat van: tingtong5 op oktober 22, 2005, 18:37:31
Helaas kan ik die (vanwege mijn keuze) methode dus niet gebruiken. Ik zou dan eerder geneigd zijn er een 2e sub bij te nemen voor stereo. Maar dan zou ik die ook gelijk het sublaag laten doen zodat je de fronts ontlast. Dan hoef je ook niet met sublaag in tegenfase te gaan werken, want ook al zal dat best prima gaan vind ik dat niet zo'n mooie oplossing.

IK heb er dus ook 2, maar dat is meer omdat er iets tussen de oren zit. M'n speakers diagonaal in de kamer zetten kan ik ook niet.  :P

Er je fronts mee ontlasten zou ik vergeten. Ik denk dat de kans superklein is dat je de sub niet gaat horen. Ik bedoel, zo'n ding kleurt denk ik nogal snel, of anders dan je gewone speakers. Vandaar ook dat ik zeg dat je 'm zo laag mogelijk moet instellen (in jouw geval rond de 46Hz).

Wat mij betreft -maar laat het persoonlijk, en zelf bedacht zijn- is het DE manier om dips eruit te krijgen. Nou hadden we het over dips niet echt gehad, maar je wist al dat we die niet moetsen gaan boosten ...

En als je dan toch 2 subs hebt, en een 2 kanaals Behringer ... it's at your creativity.

N.b.: Voordat ik er op deze wijze mee aan de gang ging leek het me niets want "tegenfase" ... tja ... Maar dat hoor je echt niet hoor en wat je er van hoort is juist positief (pieken/ dalen verminderen).
Overigens heb ik de twee subs -net als de Behringer kanalen- nu hetzelfde, maar dat komt omdat ik nu de subs alleen onder de 40Hz speel.

Citaat van: tingtong5 op oktober 22, 2005, 18:37:31
HT PC fan begrijp ik   8)

Nee nee en nog eens nee. Dat gekl**i  :-\
Maar ja ...
[OffTopic]
Het is stuk voor stuk ontstaan uit kwaliteitsverbetering. Ik zal het kort houden :
Een CD speler + DAC van destijds NLG 16.000 wordt kompleet weggespeeld met wat ik nu heb, alhoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de DAC dus nog steeds gebruik. Moraal : zo goed mogelijk rippen (naar WAV) om vervolgens nooit meer met jitter in die hoek te maken te hebben.
Verder, als je op dit moment een DVD speler weet die HD (alle nu gangbare formaten) aankan, EN die ook kan upscalen ... Ik niet dus, en via de PC kan domweg alles wat je nu zou willen.
Als laatste de SAT tuner, idem; Hetgeen wat momenteel bestaat (voor de hier te ontvangen satelieten, dat wel) is bagger, en dus neme men een HD-SAT kaart voor in de PC.

Bovenstaande blijft theorie totdat je werkelijk alles om je heen goed hebt geregeld, maar zo ver ben ik intussen wel (niet helemaal, want ik ben nog bezig met goede upscaling voor SD-Sat ontvangst).
[/OffTopic]

Citaat van: tingtong5 op oktober 22, 2005, 20:14:39
Kortom dat kan alleen met een parametrische equalizer zoals een Behringer :P

Andere optie is gewoon het sublaag helemaal wegfilteren, daar is dan geen equalizer (die toch je geluid weer aantast) voor nodig. Of andere speakers die niet zo laag gaan.

Of verhuizen  ::)
Toe maar.
Misschien die Behringer toch eens tussen je stereo set knopen ?
En Ronald, het is misschien goed om te melden dat ik om slechts 1 reden mezelf toesta die Behringer te gebruiken : omdat ik hem aan het laag-alleen kan hangen (bi-amp). Voor de rest / het geheel zou ik het nooit doen. En tuurlijk zal het er in theorie niet beter op worden, maar zolang het resultaat met Behringer 100 keer beter is (nee, niet vragen om "100 keer" te verklaren  :P ) ...

Citaat van: tingtong5 op oktober 22, 2005, 19:14:31
Curve van een test uit Stereophile. Zie grafiek.

Interessant stukje uit diezelfde test:
The saddle centered at 35Hz in the impedance magnitude trace (fig.1) suggests that this is the tuning frequency of the Studio/60's twin ports.

Dat is dus toch precies de frequentie waar ik pieken heb! Vandaar waarschijnlijk ook dat gehoorsmatig ik een hoop goed kan maken met het dempen van die poorten. Gek alleen dat mijn metingen anders vertellen  ::)

Specs volgens fabrikant:
Frequency responses: 46Hz-22kHz, ±2dB (on axis)
46Hz-20kHz, ±2dB (30 degrees off axis).
Low-frequency extension (DIN 45 500): 30Hz.

Ik zal die grafiek wel niet kunnen lezen dan wel bovenstaande tekst niet kunnen begrijpen, maar waar komt de "Low-frequency extension 30 Hz" vandaan ? Ik bedoel, op mij komt het over als "kun je aan zetten" (e.o.a. subsonic filter, evt aangevuld met baspoorten dicht proppen), wat jij dan dus maar juist niet moet doen !
Wel of niet waar, die "saddle" waarover wordt gesproken gaat als ik het goed begrijp niet over de freq. response, maar over de impedantie. Die speakers zouden juist zo moeten zijn getuned dat de resonantie frequentie onder de freqresponse zit. Dat is dus juist goed/positief.

Misschien overbodig om te noemen : ga nou niet het pad op om de response aan de onderkant naar boven te verleggen waar de beleving met bas nou net een andere dimensie is. Mijn R90's gaan recht tot 27Hz maar m'n subs wil ik nooit meer kwijt ...
(toch andere speakers kopen ?  ;D )

Citaat van: gvc op oktober 22, 2005, 19:32:34
Staande golven hebben een zeer kleine bandbreedte, op een grafiek zien ze er dus uit als een scherpe piek. Als je wil voorkomen dat deze modes geactiveerd worden zal je een EQ met notchfilters moeten gebruiken die heel precies ingesteld werd op de probleemfrequenties. Een foute aanpak, zoals hier reeds in verschillende vormen gesuggereerd, is meteen al het laag van je systeem verzwakken. Wat je dan krijgt is een systeem dan tonaal niet meer in balans is en bovendien blijft het probleem in wezen nog bestaan ook.
Zolang we maar door hebben dat een te hoog niveau van het laag (en daar lijkt het hier op) niet alleen eveneens niet goed is, maar tegelijk kan worden gebruikt om middels verzwakking dichter bij de dips te komen (die je niet behoort te boosten).

Citaat van: tingtong5 op oktober 22, 2005, 18:31:34
Niet helemaal mee  eens , maar wel gedeeltelijk. Twijfel nu inderdaad over wat de beste en meest accurate meetmethode is. Zolang ik dat niet zeker weet is conclusies trekken inderdaad gevaarlijk. Los daarvan kun je natuurlijk wel relatieve verschillen waarnemen ook als de meetmethode niet de beste is.

Nee, ook die relatieve verschillen is gevaarlijk ...
Denk maar eens aan de sweep (sinus) versus toon voor toon EN denk nog eens aan de Apply Window van REQ;
Misschien moet je het bij mij meemaken in kombinatie met de SVSsen waar op 10Hz echt nog van alles uitkomt (luchtdruk), en waarbij langs de 15 Hz het halve huis in een kronkel staat dat niet binnen 0,01 sec. weer recht staat ... Anders gezegd, de sweep impliceert een m.i. meer realistisch beeld of beter : ander beeld dan niet-sweep.

Ik denk dat ieder van die tools z'n waarde wel zal hebben zolang je heeeeeeel goed interpreteert wat er gebeurt (ja, "relatief" is dan het sleutelfenomeen).

Ik zal met mijn huidige bescheiden kennis SpectraRTA nog eens proberen (kreeg ik eerder niet aan de gang), en ik zou graag RTE gebruiken, maar die krijg ik zeker niet aan de gang (gaat te veel uit van de interne soundprocessing in een PC die ik niet hanteer).

Peter
Canon SX50 LCOS
DualHTPC (+ Holo3dII) + XFX 6600GT + TheaterTek + Skystar1 CI SAT-HDTV + MyTheatre,
High-end audioPC + RME-Fireface800 + Foobar2000
2x SVS PB12-Plus + DSP1124P/DEQ2496 + REQWizard, Infinity R90, B&W DM6 XantoS 3000 plus een stereotoren.

hifiman

Citaat van: Arno P op oktober 22, 2005, 23:56:08
overigens is Tingtong niet de eerste de beste en hoeft niet bij elke stap bij het handje te worden vast gehouden  ^-^ )
Sommige "wezens" op deze planeet mogen best mijn handje vasthouden hoor  ;D Maar helaas zitten de wezens waar ik op doel niet op dit soort fora.  :P

Afijn ik zal zo even inhoudelijk commentaar geven (ben alweer aan het experimenteren en finetunen).

hifiman

@Geert en @Arno
Dat van die weerstand zou ik inderdaad eens kunnen proberen. Aan de andere kant ben ik nu aardig tevreden. Ben gisteren en vandaag nog flink doorgegaan met finetunen (dichtstoppen poorten), maar dan op basis van puur luisteren met heel veel verschillende cd's. Wel erg tijdrovend  :P

Ik kwam tot de conclusie dat teveel dichstoppen het geluid berooft van zijn levendigheid, of dat nou alleen is vanwege het feit dat er minder laag in zit of andere effecten weet ik niet, maar mijn conclusie is eigenlijk liever iets te te weinig dempen dan iets teveel!

Ik heb nu uiteindelijk weer maar 1 port gedempt (van de 2) maar minder dan voorheen. Op basis van luistertesten klinkt het nu "goed". Alleen met 2 cd's (allbei celine dion) vind ik het TE (het laag) klinken. Vandaag ga ik die cd's luisteren bij een forumgenoot die ook full range fronts heeft (ok full range vwb muziek niet voor HT) en eens kijken of het niet gewoon in de opname zit.

Geert (gvc)

Ik weet niet waarmee je die poorten dichtstopt maar ik meen me een foto te herinneren waarop je een soort noppenschuim gebruikt. Je zou ook eens kunnen proberen om te poorten losjes op te vullen met wol, het materiaal dat men soms ook in de speakers gebruikt. Het effect hiervan is iets subtieler dan het volledig dichtstoppen van de poorten. Vaak volstaat het al om in de speaker wat wol aan te brengen vlak achter de basreflexpoort.
Heb je trouwens een idee of hiet bascompartiment van de speaker al gevult is met wol? Zoniet zou dat misschien geen kwaad kunnen.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

hifiman

Citaat van: PS op oktober 23, 2005, 10:17:55
IK heb er dus ook 2, maar dat is meer omdat er iets tussen de oren zit. M'n speakers diagonaal in de kamer zetten kan ik ook niet.  :P
Tsja dat is ook gelijk het lastigste punt. Ik heb veel adviezen gehad in de trent van speakers 90 graden draaien en dat soort zaken maar dat gaat nou eenmaal gewoon niet. Als ik een aparte HT/luisterruimte had dan wist ik het wel, helaas heb ik dat niet.

Er je fronts mee ontlasten zou ik vergeten. Ik denk dat de kans superklein is dat je de sub niet gaat horen. Ik bedoel, zo'n ding kleurt denk ik nogal snel, of anders dan je gewone speakers. Vandaar ook dat ik zeg dat je 'm zo laag mogelijk moet instellen (in jouw geval rond de 46Hz).
Dat is wel zo ja. Toen ik nog via mijn receiver stereo luisterde en middels bass management het laag naar de SVS stuurde (die weer met de behringer ge-equalized was) had ik het aardig voor elkaar in die zin dat de bas in balans was. Maar.... Inderdaad ik hoorde toch de sub en dat vond ik uiteindelijk dan ook weer irritant. Soms denk ik dat een andere hobby zoeken toch een stuk beter is voor mijn gemoedsrust  ;)

Wat mij betreft -maar laat het persoonlijk, en zelf bedacht zijn- is het DE manier om dips eruit te krijgen. Nou hadden we het over dips niet echt gehad, maar je wist al dat we die niet moetsen gaan boosten ...

En als je dan toch 2 subs hebt, en een 2 kanaals Behringer ... it's at your creativity.

N.b.: Voordat ik er op deze wijze mee aan de gang ging leek het me niets want "tegenfase" ... tja ... Maar dat hoor je echt niet hoor en wat je er van hoort is juist positief (pieken/ dalen verminderen).
Overigens heb ik de twee subs -net als de Behringer kanalen- nu hetzelfde, maar dat komt omdat ik nu de subs alleen onder de 40Hz speel.
Ik moet toegeven dat ik het compenseren middels tegenfase nooit gehoord heb dus in die zin kan ik er eigenlijk niet over oordelen. Op zich zou ik het best willen proberen als ik een manier wist om mijn sub zo aan te sluiten dat ik er mee kan leven (dus ook met behoud van LFE bij HT maar zonder HT PC). Verrek ik bedenk opeens dat als je domweg sub op no zet in je receiver dat je laag dan naar de fronts gaan. En dan kan de sub er weer tussen (hi level). Nadeel vind ik dan weer dat ik liever geen 16 Hz explosies naar mijn fronts stuur), dat heeft ook weer een nadelige invloed op het totale geluidsbeeld, maar goed toch iets om eens over na te denken  ::)

Het is stuk voor stuk ontstaan uit kwaliteitsverbetering. Ik zal het kort houden :
Een CD speler + DAC van destijds NLG 16.000 wordt kompleet weggespeeld met wat ik nu heb,
Ik kan me er wat bij voorstellen. Ik heb al een keer een media pc in elkaar gesleuteld, na een paar maanden was ik het zat en ging ik weer voor dedicated componenten. Ik ben tegenstander van integreren zeker als het om software gaat, ben meer voor wat ik noem de unix way zeg maar, elk onderdeel doet 1 taak en doet die taak dan ook echt goed.

alhoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de DAC dus nog steeds gebruik. Moraal : zo goed mogelijk rippen (naar WAV) om vervolgens nooit meer met jitter in die hoek te maken te hebben.
Ahum, en jij denkt dat het rippen geen jitter geeft?  Maar inderdaad eenmaal geript is het ok zeg maar.

Verder, als je op dit moment een DVD speler weet die HD (alle nu gangbare formaten) aankan, EN die ook kan upscalen ... Ik niet dus, en via de PC kan domweg alles wat je nu zou willen.
Nee die ken ik niet, maar ik neem voorlopig nog genoegen met iets minder (wel alle formaten maar nog geen HD).

Als laatste de SAT tuner, idem; Hetgeen wat momenteel bestaat (voor de hier te ontvangen satelieten, dat wel) is bagger, en dus neme men een HD-SAT kaart voor in de PC.
Mijn dreambox bevalt anders uitstekend, maar ok wederom geen HD. Ik wacht wel even tot het mainstream is en totdat er 1 standaard overgebleven is (of alles compatibel is met alle standaarden).

Misschien die Behringer toch eens tussen je stereo set knopen ?
En Ronald, het is misschien goed om te melden dat ik om slechts 1 reden mezelf toesta die Behringer te gebruiken : omdat ik hem aan het laag-alleen kan hangen (bi-amp). Voor de rest / het geheel zou ik het nooit doen. En tuurlijk zal het er in theorie niet beter op worden, maar zolang het resultaat met Behringer 100 keer beter is (nee, niet vragen om "100 keer" te verklaren  :P ) ...
Inderdaad als ik hem alleen in de laag keten kon zetten dan zou ik het wel doen, maar zolang dat niet kan (geen bi-amping) wil ik er geen processing tussen hebben.

Ik zal die grafiek wel niet kunnen lezen dan wel bovenstaande tekst niet kunnen begrijpen, maar waar komt de "Low-frequency extension 30 Hz" vandaan ? Ik bedoel, op mij komt het over als "kun je aan zetten" (e.o.a. subsonic filter, evt aangevuld met baspoorten dicht proppen), wat jij dan dus maar juist niet moet doen !
Ze hebben het gewoon over hoe diep het laag gaat met deze speakers volgens een bepaalde norm. Ik snap even niet wat je daar niet aan snapt  :P

Wel of niet waar, die "saddle" waarover wordt gesproken gaat als ik het goed begrijp niet over de freq. response, maar over de impedantie. Die speakers zouden juist zo moeten zijn getuned dat de resonantie frequentie onder de freqresponse zit. Dat is dus juist goed/positief.
Het ging over de resonantie frequentie van de basreflexpoorten niet van de speaker in zijn geheel!

Misschien overbodig om te noemen : ga nou niet het pad op om de response aan de onderkant naar boven te verleggen waar de beleving met bas nou net een andere dimensie is. Mijn R90's gaan recht tot 27Hz maar m'n subs wil ik nooit meer kwijt ...
(toch andere speakers kopen ?  ;D )
Andere speakers is wel een optie alleen voorlopig even niet (puur financiele redenen).

Nee, ook die relatieve verschillen is gevaarlijk ...
Denk maar eens aan de sweep (sinus) versus toon voor toon EN denk nog eens aan de Apply Window van REQ;
Misschien moet je het bij mij meemaken in kombinatie met de SVSsen waar op 10Hz echt nog van alles uitkomt (luchtdruk), en waarbij langs de 15 Hz het halve huis in een kronkel staat dat niet binnen 0,01 sec. weer recht staat ... Anders gezegd, de sweep impliceert een m.i. meer realistisch beeld of beter : ander beeld dan niet-sweep.
Ik heb bewust alles onder 20 Hz eruit gefilterd. Wat heb je aan klapperende ramen terwijl je het toch niet hoort/voelt. Mijn ervaring is dat ik hier onder 28 Hz niks meer hoor/voel (maar wel allerlei zaken die staan te resoneren).

Ik zal met mijn huidige bescheiden kennis SpectraRTA nog eens proberen (kreeg ik eerder niet aan de gang), en ik zou graag RTE gebruiken, maar die krijg ik zeker niet aan de gang (gaat te veel uit van de interne soundprocessing in een PC die ik niet hanteer).
Op zich is spectrarta en spectralab supersimpel in gebruik hoor.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: gvc op oktober 23, 2005, 10:37:41
Ik weet niet waarmee je die poorten dichtstopt maar ik meen me een foto te herinneren waarop je een soort noppenschuim gebruikt. Je zou ook eens kunnen proberen om te poorten losjes op te vullen met wol, het materiaal dat men soms ook in de speakers gebruikt. Het effect hiervan is iets subtieler dan het volledig dichtstoppen van de poorten. Vaak volstaat het al om in de speaker wat wol aan te brengen vlak achter de basreflexpoort.
Heb je trouwens een idee of hiet bascompartiment van de speaker al gevult is met wol? Zoniet zou dat misschien geen kwaad kunnen.

Geert
Ik stop er van alles in  >:D  ;)

Als ik de poorten kijk zie ik duidelijk dempingsmateriaal op de kastwanden erachter.

Mr.Blue

Heb ook eens ergens gelezen om rietjes te gebruiken, zodat je eea kunt fine tunen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar je krijgt zoveel tips,...............dan kan deze er ook nog wel bij  ;)
Mooie speakers trouwens de Paradigm ref. studio 20 en 40...... :P
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

hifiman

Citaat van: Mr.Blue op oktober 23, 2005, 10:52:53
Heb ook eens ergens gelezen om rietjes te gebruiken, zodat je eea kunt fine tunen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar je krijgt zoveel tips,...............dan kan deze er ook nog wel bij  ;)
Mooie speakers trouwens de Paradigm ref. studio 20 en 40...... :P
Haha die had ik al eens gehoord ja! nooit geprobeerd overigens.

Enne de studio 60 is ook mooi hoor! (die heb ik dus).

Geert (gvc)

Citaat van: tingtong5 op oktober 23, 2005, 10:49:56
Ik stop er van alles in  >:D  ;)
Als ik de poorten kijk zie ik duidelijk dempingsmateriaal op de kastwanden erachter.
Ik bedoel eigenlijk vulling in het midden van de kast, niet bekleding van de wanden. Als er geen vulling inzit dan zou ik daar zeker eens mee experimenteren vooraleer de poorten dicht te stoppen. Je verliest wat rendement in het laag, maar daar heeft je speaker volgens de grafieken toch voldoende reserve. Het kan echter wel een meer gecontroleerde laagweergave opleveren en het vermijd staande golven in de kast.

Geert

PS

Citaat van: tingtong5 op oktober 23, 2005, 10:48:43
Ik moet toegeven dat ik het compenseren middels tegenfase nooit gehoord heb dus in die zin kan ik er eigenlijk niet over oordelen. Op zich zou ik het best willen proberen als ik een manier wist om mijn sub zo aan te sluiten dat ik er mee kan leven (dus ook met behoud van LFE bij HT maar zonder HT PC). Verrek ik bedenk opeens dat als je domweg sub op no zet in je receiver dat je laag dan naar de fronts gaan. En dan kan de sub er weer tussen (hi level). Nadeel vind ik dan weer dat ik liever geen 16 Hz explosies naar mijn fronts stuur), dat heeft ook weer een nadelige invloed op het totale geluidsbeeld, maar goed toch iets om eens over na te denken  ::)
Ehh, DAT "advies" had ik je in de Behringer thread al gegeven. Maar nu heb je het weer over HT (wat niets geeft, ik schakel NIETS om voor muziek vs HT, maar ik heb daar ook wat middelen voor zoals de Fireface). En die 16Hz explosies ... die doen wat mij betreft niets voor je mains en zo toch dan is het alleen maar goed voor een juiste blending. Denk ik ...

Citeer
Ahum, en jij denkt dat het rippen geen jitter geeft?  Maar inderdaad eenmaal geript is het ok zeg maar.

Jawel, maar je kunt er net zo veel tijd aan besteden als nodig is, in elk geval meer dan een CD speler die het real time moet doen.

Citeer
Ik ben tegenstander van integreren zeker als het om software gaat, ben meer voor wat ik noem de unix way zeg maar, elk onderdeel doet 1 taak en doet die taak dan ook echt goed.

Mijn mening is niet anders. Maar ja, het zit 'm in dat "echt goed", waarover onze (en ieders) meningen kunnen verschillen, zolang je doelen anders zijn (HD vs SD, of hoe "duur" is je zet in de basis, enz.).

Citeer
Mijn dreambox bevalt anders uitstekend, maar ok wederom geen HD
Dat bedoel ik. Ook ik heb het reelbox trajekt meegemaakt. Nou, als je DAT geen kl**ien vindt dan weet ik het ook niet meer (geldt voor de dreambox wat mij betreft trouwens ook).

Citeer
Ze hebben het gewoon over hoe diep het laag gaat met deze speakers volgens een bepaalde norm. Ik snap even niet wat je daar niet aan snapt  :P

Nou, het gegeven dat de speaker tot 46 Hz gaat, wat ook zo keurig door de grafiek wordt onderbouwd ?
Wel even oppassen hier, want die grafiek zal anechoisch zijn, en de klommerciele truc zit dan wat mij betreft in het maskeren van de eigen frequentie. Dus, met room response erbij heb je een probleem (op 35 Hz dus  :o ).

Citeer
Ik heb bewust alles onder 20 Hz eruit gefilterd. Wat heb je aan klapperende ramen terwijl je het toch niet hoort/voelt. Mijn ervaring is dat ik hier onder 28 Hz niks meer hoor/voel (maar wel allerlei zaken die staan te resoneren).

En dit is dus ook precies waar je probleem zit (n.b.: Ik weet even niet welke grafiek ik nu moet geloven van jou, omdat je immers (Behringer thread) ook grafieken had die bij 20 Hz al waren afgevallen, inklusief sub (heb ik nog een opmerking over gemaakt)).
Anders gezegd, je hebt giga staande golven ergens onderin en die zijn zo maar 30dB (of meer zelfs) hoger dan het normale geluidsniveau. Laat die erin, en er gaat van alles resoneren wat niet hoort. Haal die eruit en je zult merken dat er (hoegenaamd) niets meer resoneert en dat je gewoon laag hoort.
Maar nogmaals, dit is dus precies je probleem, je moet het alleen wel goed onderkennen. Niet dat je dat niet doet, maar nu wel aan de juiste oplossing werken (en dat is niet laag eruit halen maar de staande golven elimineren !).

Misschien is het goed om het plaatje van je kamer hier nog eens in te lassen.

Canon SX50 LCOS
DualHTPC (+ Holo3dII) + XFX 6600GT + TheaterTek + Skystar1 CI SAT-HDTV + MyTheatre,
High-end audioPC + RME-Fireface800 + Foobar2000
2x SVS PB12-Plus + DSP1124P/DEQ2496 + REQWizard, Infinity R90, B&W DM6 XantoS 3000 plus een stereotoren.

NielsLu

Ik weet niet of het een idee is, maar Canton heeft losse filterachtige kastjes die ze normaal verkopen bij de Ergo Series (met DC technologie). Door deze kastjes kunnen "simpele" zuilen tot 20Hz doorlopen.

Misschien kun je zo'n kastje ergens kopen om het te proberen. 

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Apple TV 4K  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Revolution Signature DC6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

hifiman

Citaat van: NielsLu op oktober 23, 2005, 11:59:44
Ik weet niet of het een idee is, maar Canton heeft losse filterachtige kastjes die ze normaal verkopen bij de Ergo Series (met DC technologie). Door deze kastjes kunnen "simpele" zuilen tot 20Hz doorlopen.

Misschien kun je zo'n kastje ergens kopen om het te proberen. 

Groet,
Niels
Hoe kan dat nou? Je kunt toch niet eruithalen wat er niet in zit zeg maar?
Daarnaast zou ik eerder gebaat zijn met een kastje wat alles onder 40 Hz eruit filtert  ;D

hifiman

Citaat van: PS op oktober 23, 2005, 11:37:40
Ehh, DAT "advies" had ik je in de Behringer thread al gegeven. Maar nu heb je het weer over HT (wat niets geeft, ik schakel NIETS om voor muziek vs HT, maar ik heb daar ook wat middelen voor zoals de Fireface). En die 16Hz explosies ... die doen wat mij betreft niets voor je mains en zo toch dan is het alleen maar goed voor een juiste blending. Denk ik ...
Zodra het over subwoofer gaat heb ik het ook over HT inderdaad, dat is logisch want mijn sub staat op mijn AV receiver aangesloten en mijn fronts delen mijn HT en stereo set.

Jawel, maar je kunt er net zo veel tijd aan besteden als nodig is, in elk geval meer dan een CD speler die het real time moet doen.
En dat is helemaal waar   :-*

Mijn mening is niet anders. Maar ja, het zit 'm in dat "echt goed", waarover onze (en ieders) meningen kunnen verschillen, zolang je doelen anders zijn (HD vs SD, of hoe "duur" is je zet in de basis, enz.).
Dat bedoel ik. Ook ik heb het reelbox trajekt meegemaakt. Nou, als je DAT geen kl**ien vindt dan weet ik het ook niet meer (geldt voor de dreambox wat mij betreft trouwens ook).
Haha over die dreambox had ik misschien beter mijn mond kunnen houden, maar dat vind ik dan weer leuk om mee te prutsen.

Nou, het gegeven dat de speaker tot 46 Hz gaat, wat ook zo keurig door de grafiek wordt onderbouwd ?
Wel even oppassen hier, want die grafiek zal anechoisch zijn, en de klommerciele truc zit dan wat mij betreft in het maskeren van de eigen frequentie. Dus, met room response erbij heb je een probleem (op 35 Hz dus  :o ).
Ik snap niet helemaal waar jij uit concludeert dat die eigen frequentie er mee te maken heeft, ik weet niet wat de eigen frequentie is van de woofer (in de kast).

En dit is dus ook precies waar je probleem zit (n.b.: Ik weet even niet welke grafiek ik nu moet geloven van jou, omdat je immers (Behringer thread) ook grafieken had die bij 20 Hz al waren afgevallen, inklusief sub (heb ik nog een opmerking over gemaakt)).
Anders gezegd, je hebt giga staande golven ergens onderin en die zijn zo maar 30dB (of meer zelfs) hoger dan het normale geluidsniveau. Laat die erin, en er gaat van alles resoneren wat niet hoort. Haal die eruit en je zult merken dat er (hoegenaamd) niets meer resoneert en dat je gewoon laag hoort.
Maar nogmaals, dit is dus precies je probleem, je moet het alleen wel goed onderkennen. Niet dat je dat niet doet, maar nu wel aan de juiste oplossing werken (en dat is niet laag eruit halen maar de staande golven elimineren !).
Punt is dat ik met de HT (en dus met behringer en sub) wel kan filteren en met stereo dus niet. Zoals ik al zei, ik ga overwegen toch iets met de sub te doen mbt stereo. Moet alleen even kijken HOE ik dat kan doen zonder concessies te doen aan de algehele geluidskwaliteit.

Misschien is het goed om het plaatje van je kamer hier nog eens in te lassen.
Zie pagina 1 van deze thread  ;D

hifiman

Citaat van: tingtong5 op oktober 23, 2005, 10:30:27
Alleen met 2 cd's (allbei celine dion) vind ik het TE (het laag) klinken. Vandaag ga ik die cd's luisteren bij een forumgenoot die ook full range fronts heeft (ok full range vwb muziek niet voor HT) en eens kijken of het niet gewoon in de opname zit.
Gisteren dus gedaan en inderdaad bij hem viel het laag veel en veel minder op. Tsja dat was ook de verwachting eigenlijk.

kippekop

Helemaal off topic, maar hoe herken je een staande golf en waardoor ontstaat deze, heb er al wat meer over gelezen maar met zoveel kennis hier kan wellicht iemand me het duidelijk en kort uitleggen :)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

hifiman

Citaat van: kippekop op oktober 24, 2005, 10:06:02
Helemaal off topic, maar hoe herken je een staande golf en waardoor ontstaat deze, heb er al wat meer over gelezen maar met zoveel kennis hier kan wellicht iemand me het duidelijk en kort uitleggen :)
Geluid is een golfverschijnsel zoals je weet. Deze golven weerkaatsen tegen de muren van je kamer. Als je 2 tegenover elkaar liggende muren neemt dan zal er bij bepaalde frequenties het verschijnsel optreden dat een heengaande en een teruggaande golf elkaar op bepaalde punten in de kamer gaan versterken (buik) en op andere punten gaan verzwakken (knoop). Het lijkt er dan op als er een golf is die stilstaat in de kamer. Zit je dan met je luisterplek in de buurt van een buik dan heb je excessief laag.

Staande golven zijn met name van toepassing voor lage tonen, omdat de golflengte van lage tonen in de orde liggen van de lengtes tussen muren in een kamer.

Zoek anders even op google, met wat plaatjes wordt het snel duidelijk.

hifiman

Ik begin toch wel steeds meer geintereseeerd te raken in het idee om mijn staande golf probleem tegen te gaan mbv de subwoofer die op de probleemfrequentie in tegenfase speelt.

Wat alleen lastig is (ik heb maar 1 sub en voorlopig geen centen voor een tweede) hoe dat te realiseren zonder al teveel moeite te hoeven doen bij het "omschakelen" tussen stereo en HT situatie.

hifiman

Of in de toekomst een extra subwoofer aanschaffen die het laag voor zijn rekening neemt en een ingebouwe PEQ heeft (velodyne dus)... Mocht Garmt of Bjorn dit lezen dan heb ik twee vraagjes:
- welke velodyne sub (niet te duur maar wel kwalitatief in balans met mijn Paradigm's studio 60) zouden jullie mij in eerste instantie aanraden en aan welke prijklasse denken we dan?
- Kan de velodyne ook high level worden aangesloten en zo ja filtert deze dan het laag wat nar de fronts gaat eruit (een eis in mijn geval want anders heb ik nog steeds een staande golf probleem) ?

Even voor alle duidelijkheid, deze sub zal dan alleen voor stereo worden gebruikt en niet voor HT.

bmateijsen

Citaat van: tingtong5 op oktober 24, 2005, 15:15:31
Of in de toekomst een extra subwoofer aanschaffen die het laag voor zijn rekening neemt en een ingebouwe PEQ heeft (velodyne dus)... Mocht Garmt of Bjorn dit lezen dan heb ik twee vraagjes:
- welke velodyne sub (niet te duur maar wel kwalitatief in balans met mijn Paradigm's studio 60) zouden jullie mij in eerste instantie aanraden en aan welke prijklasse denken we dan?
- Kan de velodyne ook high level worden aangesloten en zo ja filtert deze dan het laag wat nar de fronts gaat eruit (een eis in mijn geval want anders heb ik nog steeds een staande golf probleem) ?

Wij lezen toch altijd mee... ;)

Dat zou de SPL-R serie zijn, dat is de laagste in de range met PEQ.

En antwoord op je 2de vraag is: ja... hij kan high-level aangesloten worden, maar niet werken als een crossover.

Waarom kijk je niet of je je Paradigm's 2dehands kan verkopen en daar reference monitors voor terug kan kopen. Je kan je SVS integreren, met die Paradigms, of je verkoopt die ook en zet er een subwoofer met PEQ voor terug. 

R

Citaat van: bmateijsen op oktober 24, 2005, 15:19:51
Waarom kijk je niet of je je Paradigm's 2dehands kan verkopen en daar reference monitors voor terug kan kopen. Je kan je SVS integreren, met die Paradigms, of je verkoopt die ook en zet er een subwoofer met PEQ voor terug. 

Lijkt me een aardige optie...

hifiman

Citaat van: bmateijsen op oktober 24, 2005, 15:19:51
Wij lezen toch altijd mee... ;)

Dat zou de SPL-R serie zijn, dat is de laagste in de range met PEQ.

En antwoord op je 2de vraag is: ja... hij kan high-level aangesloten worden, maar niet werken als een crossover.

Hoi Bjorn,

Haha dat is snel, lijkt overtoom wel!  ;D

Afijn het feit dat tie niet als cross-over kan spelen dan valt deze optie gelijk weer af  :P
En om nou een velodyne aan te schaffen om alleen in tegenfase te laten spelen (en zo de staande golven te "compenseren") vind ik dan weer wat zonde (van het geld).

Dat verkopen is inderdaad een optie, maar punt is dat ik voorlopig gen geld meer mag uitgeven van mezelf (eerst nu eens alles afbetalen) en ik dat om die reden niet doe, maar wie weet ga ik een en ander overwegen als we wer en klein jaartje verder zijn  :)

Bedankt voor het antwoord en de adviezen!

hifiman

Citaat van: Ruben op oktober 24, 2005, 15:24:37
Lijkt me een aardige optie...
Wordt ook zeker overwogen, maar om eerder genoemde redenen (puur financieel) nu nog even niet  :-\

hifiman

En om mijn "bas probleem" even een beetje in perspectief te brengen, door dit lange topic lijkt het misschien of ik in een situatie zit waarbij ik met een rot geluid zit. Dat is absoluut niet het geval, ik heb een lekker geluid nu met als aandachtspunt een te excessieve bas. Een probleem dat gelukkig met veel muziek niet of nauwelijks opvalt (omdat het alleen excessief is met het echt lage laag) , alleen met sommige cd's/nummers valt het op.

Kortom ik kan er voorlopig best mee leven, maar het is en blijft wel een verbeterpunt..