Wat is er toch loos met mijn geluid? Niks, het klinkt erg lekker nu :-)

Gestart door hifiman, augustus 9, 2005, 12:49:35

Vorige topic - Volgende topic

PS

Hoi Ronald,

Ik kan het niet laten ...

Je weet dat ik in jouw Behringer thread een aantal keer heb gezeurd over de niet-juiste grafiek. Wel ... ik doe het nu gewoon weer. ;D
Het laatste wat ik zo ongeveer (aldaar) heb gezegd is dat de oplopende bas mij wel aansprak, met jouw reaktie "dat is mijn kamer" (strekking). Ja, leuk, maar dan moet je niet elders (hier dus) over je kamer zeuren !  >:D

Mijn idee blijft dat het meten je niet al te gemakkelijk af gaat, of eigenlijk : dat je met de resultaten onvoldoende doet. Het laatste gaat het al om als je met de grafiek tevreden bent terwijl er geen hout van de grafiek klopt (jaja, je weet wel wat ik bedoel  ::) ).
Ook jouw laatste grafiek (= volgens mij gelijk aan die van een stukkie terug) is weinig realistisch, of anders : iets om tevreden mee te zijn. Ik bedoel dan meer de grafiek zelf dan de response van je kamer. Anders gezegd : ik geloof weer eens niet dat dit de juiste weergave van je kamer is. 8)

Begin maar (weer) met de meten van 20-200 Hz, ofwel laat de sweep niet verder lopen (over brakke - doch  intussen hoog gewaardeerde software). Stel de "Apply Window" dermate laag in dat het niet "spikey" wordt (probeer maar eens 100 en je ziet wat ik bedoel). Nu heb je 'm te hoog staan (2000) voor jouw kamer afmeting (zal wel mijn schuld zijn  ;) )
O ja, vergeet de filters vanje BDF niet uit te zetten !

Realiseer je vervolgens dat als je een oplopende grafiek naar de baskant hebt, je een gain op je sub hebt ... en die moet omlaag. :o
Weet dat de crossover van je svs wel crossover heet, maar dit niet richting je mains doet. Die blijven dus vol-open staan, maar dat is m.i. juist handig; Je bent zo beter in staat je mains met de sub te blenden (zie zodirekt).

Schrik er niet van als je je sub met muziek niet meer hoort ...
Zet de crossover gerust (in elk geval in eerste instantie) op de opgegeven laagste frequentie van je mains. Draai muziek waarvan je weet dat er lekker laag in zit en VOEL of de sub het nog doet. Voel je 'm, dan weet je dat 'ie mee doet, en je WEET dat 'ie meedoet onder de frequentie van je mains.

Een peak op 30Hz (e.d.) haal je eruit met je BFD, en schroom even niet om 12 kanalen in te zetten (later kun je je altijd nog storen aan onnodige filters en die weer elimineren -> zie andere thread).

Realiseer je dat je niet kunt meten op ergens in de 50dB wat je volgens mij nu doet (ook al heb je 75 ingesteld). Je meet ruisniveau en als je je dat niet voldoende realiseert kun je er niets mee. :-\ Die 10 sec. sweep is toch zo gebeurd, en als je eerst de gain van de sub op "normaal" level hebt blijven zelfs je eigen ruiten erin, laat staan die van de buren.

Mocht je intussen twijfelen over het nut van je sub, draai gerust tussendoor een geliefd paragraafje van een DVD en merk dat je SVS je nog steeds binnenste buiten draait.

Moraal : ga nou niet aan de gang met het vervangen van zilver door koper (ok, zilver aan bas vind ik ook niets), andere mains of zelfs het vervangen van je hele set. Leg dan liever knopen in je kabels  :P
Dat je buiten je surround processor moet blijven voor het afstellen wist je al dacht ik, en overweeg nog eens het high level aansluiten van je sub, al was het maar om te kijken wat de (akoestische) mogelijkheden zijn.

Schroom ook niet om te meten zonder je sub en alleen de mains (en zonder proc !) om vervolgens te merken dat na aansluiten van je sub pieken (en dalen) verdwenen (maar ook verplaatst) zullen zijn. Nogmaals, WEET dat je mains niet worden geknepen door de crossover van je SVS en maak daar gebruik van ! (maar sluit het eerst zo aan dat het zo werkt, dus niet via je processor).
En mocht je denken "wat heb ik daar nou aan voor HT ?" ... dat komt goed, heus.

HTH,
Peter

Canon SX50 LCOS
DualHTPC (+ Holo3dII) + XFX 6600GT + TheaterTek + Skystar1 CI SAT-HDTV + MyTheatre,
High-end audioPC + RME-Fireface800 + Foobar2000
2x SVS PB12-Plus + DSP1124P/DEQ2496 + REQWizard, Infinity R90, B&W DM6 XantoS 3000 plus een stereotoren.

hifiman

@nielslu en @ArnoP

Mbt filters:
Ik zie het niet zo zitten om bij mijn vrij nieuwe speakers al te gaan zitten klooien in de filters. Mede vanwege garantie en het eventueel weer goed kunnen verkopen in de toekomst.

Maarrrrrrrr!!!! Dit bracht mij wel op een idee! Ik kan natuurlijk eens experimenteren met het volgende. De speakers zijn biwirable. Ik kan dus de "tussenstukjes" er aan 1 kant uithalen en er een C'tje tussen zetten en dan eventueel nog een L parrallell aan de kant van de lage tonen aansluiting.  Op die manier kan het laag wat sneller laten afvallen voor de lagere frequenties. Mbv metingen kan ik dan zien wat het precies doet. (en daarna verifieren met luisteren natuurlijk).

Dit idee ga ik eens wat nader uitdiepen  ;D

hifiman

Citaat van: PS op oktober 22, 2005, 01:08:18
Hoi Ronald,

Ik kan het niet laten ...

Je weet dat ik in jouw Behringer thread een aantal keer heb gezeurd over de niet-juiste grafiek. Wel ... ik doe het nu gewoon weer. ;D
Het laatste wat ik zo ongeveer (aldaar) heb gezegd is dat de oplopende bas mij wel aansprak, met jouw reaktie "dat is mijn kamer" (strekking). Ja, leuk, maar dan moet je niet elders (hier dus) over je kamer zeuren !  >:D

Mijn idee blijft dat het meten je niet al te gemakkelijk af gaat, of eigenlijk : dat je met de resultaten onvoldoende doet. Het laatste gaat het al om als je met de grafiek tevreden bent terwijl er geen hout van de grafiek klopt (jaja, je weet wel wat ik bedoel  ::) ).
Ook jouw laatste grafiek (= volgens mij gelijk aan die van een stukkie terug) is weinig realistisch, of anders : iets om tevreden mee te zijn. Ik bedoel dan meer de grafiek zelf dan de response van je kamer. Anders gezegd : ik geloof weer eens niet dat dit de juiste weergave van je kamer is. 8)

Begin maar (weer) met de meten van 20-200 Hz, ofwel laat de sweep niet verder lopen (over brakke - doch  intussen hoog gewaardeerde software). Stel de "Apply Window" dermate laag in dat het niet "spikey" wordt (probeer maar eens 100 en je ziet wat ik bedoel). Nu heb je 'm te hoog staan (2000) voor jouw kamer afmeting (zal wel mijn schuld zijn  ;) )
O ja, vergeet de filters vanje BDF niet uit te zetten !

Realiseer je vervolgens dat als je een oplopende grafiek naar de baskant hebt, je een gain op je sub hebt ... en die moet omlaag. :o
Weet dat de crossover van je svs wel crossover heet, maar dit niet richting je mains doet. Die blijven dus vol-open staan, maar dat is m.i. juist handig; Je bent zo beter in staat je mains met de sub te blenden (zie zodirekt).

Schrik er niet van als je je sub met muziek niet meer hoort ...
Zet de crossover gerust (in elk geval in eerste instantie) op de opgegeven laagste frequentie van je mains. Draai muziek waarvan je weet dat er lekker laag in zit en VOEL of de sub het nog doet. Voel je 'm, dan weet je dat 'ie mee doet, en je WEET dat 'ie meedoet onder de frequentie van je mains.

Een peak op 30Hz (e.d.) haal je eruit met je BFD, en schroom even niet om 12 kanalen in te zetten (later kun je je altijd nog storen aan onnodige filters en die weer elimineren -> zie andere thread).

Realiseer je dat je niet kunt meten op ergens in de 50dB wat je volgens mij nu doet (ook al heb je 75 ingesteld). Je meet ruisniveau en als je je dat niet voldoende realiseert kun je er niets mee. :-\ Die 10 sec. sweep is toch zo gebeurd, en als je eerst de gain van de sub op "normaal" level hebt blijven zelfs je eigen ruiten erin, laat staan die van de buren.

Mocht je intussen twijfelen over het nut van je sub, draai gerust tussendoor een geliefd paragraafje van een DVD en merk dat je SVS je nog steeds binnenste buiten draait.

Moraal : ga nou niet aan de gang met het vervangen van zilver door koper (ok, zilver aan bas vind ik ook niets), andere mains of zelfs het vervangen van je hele set. Leg dan liever knopen in je kabels  :P
Dat je buiten je surround processor moet blijven voor het afstellen wist je al dacht ik, en overweeg nog eens het high level aansluiten van je sub, al was het maar om te kijken wat de (akoestische) mogelijkheden zijn.

Schroom ook niet om te meten zonder je sub en alleen de mains (en zonder proc !) om vervolgens te merken dat na aansluiten van je sub pieken (en dalen) verdwenen (maar ook verplaatst) zullen zijn. Nogmaals, WEET dat je mains niet worden geknepen door de crossover van je SVS en maak daar gebruik van ! (maar sluit het eerst zo aan dat het zo werkt, dus niet via je processor).
En mocht je denken "wat heb ik daar nou aan voor HT ?" ... dat komt goed, heus.

HTH,
Peter

Hoi Peter,

Zonder nou gelijk je hele verhaal in de prullenbak te willen gooien moet ik je toch even vertellen dat je van een verkeerde uitgangs-situatie uitgaat. Laat me dat even toelichten. In die DSP1124 thread waar jij aan refereert heb ik het over het optimaliseren van het laag in mijn HT. Daarbij maak ik gebruik van inderdaad een AV receiver, een SVS subwoofer en een behringer DSP1124 tussen receiver en subwoofer.

In deze thread heb ik het over mijn stereo situatie. Ik luister muziek altijd in stereo, waarbij de AV receiver uitstaat (aparte stereo versterking), de SVS zowiezo al niet mee doet en de DSP1124 dus ook geen rol speelt.

Los daarvan ga ik inderdaad opnieuw meten vandaag en ga dan spectralab gebruiken ipv TMREQ en white noise ipv sinussen/sweeps. En wie weet komt daar een heel ander plaatje uit , dat zou kunnen.

Dat het meten mij niet makkelijk afgaat vind ik een wat rare conclusie. Ja ik heb een domme fout gemaakt bij het meten van mijn HT basresponse (Zie andere thread inderdaad), feitelijk was dat niet eens een meetfout maar ik stond (zal de details achterwege laten hier) mijn behringer te oversturen. Dom (maar verklaarbaar door een wijziging in de HT), maar had feitelijk niks met meten te maken, wel klopte daardoor mijn conclusie niet daar heb je gelijk in.

Maar om nou vanwege 1 fout te concluderen dat het meten mij niet goed afgat vind ik zwaar overdreven!  :o

De grafiek die je op de vorige pagina ziet staan is dus van meting op de fronts (geen SUB dus).

Verder waardeer ik natuurlijk je opbouwend bedoelde kritiek en zeg het gerust als je denkt dat ik iets verkeerd doe.

Groetjes,

Ronald

PS

Citaat van: tingtong5 op oktober 22, 2005, 09:06:32
Dat het meten mij niet makkelijk afgaat vind ik een wat rare conclusie.
[...]
Verder waardeer ik natuurlijk je opbouwend bedoelde kritiek en zeg het gerust als je denkt dat ik iets verkeerd doe.
Haha, ik hoopte te zeggen dat je -kennelijk-  8) genoegen neemt met zo'n toch behoorlijk fout plaatje, maar dat je daarop wel "stuurt". Iets van, je verschuift de bank 10cm, plaatje is ineens superstrak EN (!) je bent nog tevreden met het geluid ook.

Dit is helemaal geen kritiek, en zeeeeker niet bedoeld als kritiek. Maar nadat ik gisteren de laatste 3 pagina's van deze thread doorlas moest ik ff bijkomen van alle goede hulp ... die je nog zou kunnen doorvoeren ook. Ik weet immers dat je je ook op het oplossen-via-meten hebt gestort en ik ga er vanuit dat je het kunt oplossen hiermee.

Dat je het hier over gewoon stereo hebt had ik idd niet door, maar mijn opmerking over "alleen de mains" wijst er in elk geval op dat ik niet de sub verweet de oorzaak te zijn. Sterker, daarmee kun je het oplossen. Nou was dat natuurlijk je plan helemaal niet, maar ik heb hier de subs omdat ik het kwa muziek mooier maak. En reken dat het is gelukt ! (nog dankzij "jouw" Berhringer ook  ::) )
Ik heb net zo'n piek-dal gebeuren als jij met alleen de mains, maar met de subs en wat fase geknoei kom ik ik al zo ver dat ik de Behringer niet meer zou kopen (denk ik). O, dit heeft me nog wel een volle dag meten gekost hoor (buiten nog een dag om dat REQ goed te doorgronden), en dat met de 10 sec sweep.

Samengevat (ik ben wat wazig op deze zaterdagmorgen) ga je met tegenfase van je sub de pieken van je kamer response (a.g.v. de mains) te lijf; aan de onderkant doet dat niets "negatiefs" want daar doen je mains niets.
Overigens zijn mijn mains/subs niet meer dan een cm of 20 van plaats veranderd door deze aktie, ook al omdat ik die dingen niet midden in de kamer wil hebben. Net als jij (en iedereen).

Als jij je sub gewoon niet aan WILT hebben, tja, dan slaat mijn geneuzel nergens op.
Twijfel je alsnog, dan niet vergeten : sub niet via je proc aansluiten !!!
Canon SX50 LCOS
DualHTPC (+ Holo3dII) + XFX 6600GT + TheaterTek + Skystar1 CI SAT-HDTV + MyTheatre,
2x SVS PB12-Plus + DSP1124P/DEQ2496 + REQWizard, Infinity R90, B&W DM6 XantoS 3000 plus een stereotoren.

hifiman

@Peter: Ik kom later terug op je opmerkingen!

Nu eerst even wat metingen. Voor alle duidelijkheid nog even: stereo! Geen sub en geen equalizing!

Opmerking mbt onderstaande meting:
- 20-20Khz meting (44,1 Khz sample rate, resolutie 0,33 Hz)
- gemeten met white noise @ 75 dB
- voorste basreflexpoorten dichtgestopt met schuim, achterste poorten open

hifiman

Zelfde meting, maar nu met lineaire freq sweep van 20-20kHz in 1000ms.

Opvallend is dat dit toch een wat ander geeft   :P

hifiman

Ok dan nu concentreren op de lage tonen van 10-200 Hz

Eerst met white noise:

hifiman

hifiman

Tsja het is nu lastig om te bepalen welke meetmethode de beste is. Als ik de baspoorten open en dicht maak dan meet ik met white noise amper verschil. Wel is het verschil te zien met een frequentie sweep, echter ik moet dan wel een wat langere sweep doen (10 seconden ofzo).

Zie grafiek hieronder. Wat we nu zien is dat de  porten open of dicht wel wat uitmaakt maar niet in het frequentie bereik wat ik dacht.

hifiman

Nu wordt het interessant. Zie onder. Zelfde plaatje als boven maar nun in lichtblauw celine dion op een stuk waar ik die doorrollende zo irritante bas hoor (beide basreflexpoorten open).

Wat je nu duidelijk ziet is dat er zowel bij celine als bij de sweeps een flinke piek rond de 35 Hz zit.
Die wil ik dus dempen. Helaas blijkt uit de metingen dat het tweaken met dempen van de basreflexpoorten wel wat doet maar niet in de buurt van die 35 Hz.

Bummer  :o

Tsja wat nu..

hifiman

Citaat van: PS op oktober 22, 2005, 10:35:46
Twijfel je alsnog, dan niet vergeten : sub niet via je proc aansluiten !!!
Tsja maar hoe dan wel? Dan ben ik dus mijn LFE kanaal kwijt als ik film ga kijken...

PS

Wat nu ? nou, niet te snel teleurgesteld raken  :P

Je hebt nu 3 plaatjes (inkl. die van REQ) die alledrie te anders zijn om er ook maar iets mee te kunnen.  ^-^
En dus zegt het ook niets over open/dicht baspoorten.

Het enige wat ik op dit moment zou kunnen zeggen is dat zo'n basspoort veel en veel minder uitmaakt dan een staande golf. Hooguit kun je er net een staande golf mee maken of vermijden.

Nog een tipje :
Weer even werkend met REQ, kun je daarmee heel gemakkelijk bewijzen (en real time) of de grafiek juist is. Dus, je hebt een grafiek staan, en daarna ga je met "freq tracks cursor" (o.i.d.) kontroleren met een vaste toon. Komt het overeen met de waarde in de grafiek ? dan klopt de grafiek (vind ik  :P ) . Een stapje verder is dat je je grafieken van nu inleest (importeert) in REQ om vervolgens hetzelfde te doen.
Nu hopen dat je in het prog wat je nu gebruikt ook individuele tonen kunt testen, en dan binnen dat prog ook weer hetzelfde doen.
M.i. kom je dan wel een keer op de waarheid.
Canon SX50 LCOS

PS

Citaat van: tingtong5 op oktober 22, 2005, 12:19:52
Tsja maar hoe dan wel? Dan ben ik dus mijn LFE kanaal kwijt als ik film ga kijken...
Welnee joh.

Eerst even wat verklappen :
Misschien ben ik wel een uitzonderlijk geval omdat ... ik niet eens een processor heb ! Haha.
Ok, het kost je een half jaar onderzoek om erachter te komen hoe je alles zo "mooi" mogelijk opzet, maar dat zou ik je stiekem kunnen vertellen.  :-X
Mijn idee is in elk geval dat ik 0% ga inboeten op muziekkwaliteit, ook bij HT. Dus, gewoon m'n stereo setje (maar dan keer 2), een goede (!) geluidskaart en verder de juiste software aan alle kanten (!!).

Voorbeeldje waarmee je het sowieso naar je hand kunt zetten voor HT : Theatertek (84 euri inklusief soundpack die het in deze NIET doet in de trial versie !!! -> niet vergeten !). Het principe : geen subwoofer instellen, maar wel de LFE naar je mains leiden. Je weet wel, die dingen die je van mij via je SVS moet laten lopen ... O0

Ook jij zult in staat zijn om je HT set voor de surround speakers in te zetten, en hooguit behoeft het nog een algemene volume die je op de PC kunt hebben (er komt nu langzaam al te veel bij kijken ...).

Als je verder als basis hebt dat je ALLES via de PC doet (doe ik ook dus) dan is de oplossing er op deze manier. En met kwaliteit die je van je stereo gewend bent.

Dit is natuurlijk aardig OT, waar je immers juist met je stereo aan de gang bent (omdat het niet lekker is). Maar, waar ik naartoe wilde met "dat komt goed" (o.i.d., zie eerder) is dat je met je sub juist heel erg veel kunt doen mbt de kwaliteit van muziek. Het eerste wat de sub bijvoorbeeld automatisch doet is ... het hoog enorm rustig maken (zie mijn Infinities, die nou niet echt bekend staan om rustig hoog). De bas krijg je er vervolgens gratis bij, die je ook nog eens kunt inzetten om het beeld van je mains strakker te maken.

N.b.: Ik had me een tijdje geleden voorgenomen om het zo aan te pakken, en dat werkt ook. Maar echt, je bent wel een dagje aan het sweepen hoor.
En wat kost het om het te proberen ? in jouw geval een kabeltje (van sub naar main).

Dus : Als je WEET dat het zo kan, kun je dit eerst proberen met hele goede kans dat het je helpt, en dan zie je later de rest wel. Ik garandeer in elk geval dat het kan (heb je daar iets aan ?).
Het ergste wat je nog kan overkomen is dat je wat $$ kwijt bent aan de goede geluidskaart (die jij met de soundblaster wat mij betreft niet hebt ivm 48Khz konversie, toch ?).
Nog een tipje voor nu : ik gebruik voor zowel HT als muziek gewoon mijn Audionote DAC3 sig hoor (waar naast de mains de sub dus ook overheen loopt -> te volgen ?). De surrounds lopen via de geluidskaart.

Groeten,
Peter
Canon SX50 LCOS

hifiman

Haha, ik hoopte te zeggen dat je -kennelijk-  8) genoegen neemt met zo'n toch behoorlijk fout plaatje, maar dat je daarop wel "stuurt". Iets van, je verschuift de bank 10cm, plaatje is ineens superstrak EN (!) je bent nog tevreden met het geluid ook.
Hoi Peter,

Dat is niet helemaal hoe het er aan toe ging hoor! Ik heb een tijd terug de subwoofer met de behringer afgesteld conform mijn metingen met TMREQ. Ik had toen geen perfect plaatje maar had een goede situatie gecreeerd met de behringer die toen ook nog niet overstuurd werd.

Vervolgens kwam er een pre-amp bij in mijn set en heb ik alleen mbv avia en db meter de levels opnieuw afgesteld. Toen niet bessefende dat dat tot gevolg had dat ik mijn behringer ging oversturen. Dat gebeurde overigens alleen bij uitzonderlijk harde scenes en daarom is het mij ook niet echt opgevallen.

Toen de bank verplaatst en toen weer eens gemeten, en toen inderdaad het verdacht strakke plaatje, immers tijdens de meting  (op hoog geluidsnivo) werd nu de behringer overstuurd. Ik had toen geen reden om opnieuw aan de slag te gaan met de behringer. Tot het moment dat ik besefte wat er nu opeens mis ging.

Afijn zo is het gegaan en dat is toch ietjes anders dan simpelweg stellen dat ik genoegen neem met foutieve plaatjes. In tegendeel ik meet me eigen gek zo om de paar weken haha.  ;D

Dit is helemaal geen kritiek, en zeeeeker niet bedoeld als kritiek. Maar nadat ik gisteren de laatste 3 pagina's van deze thread doorlas moest ik ff bijkomen van alle goede hulp ... die je nog zou kunnen doorvoeren ook. Ik weet immers dat je je ook op het oplossen-via-meten hebt gestort en ik ga er vanuit dat je het kunt oplossen hiermee.
Inderdaad heel veel hulp en tips waarvan er helaas weinig voor toepasbaar zijn. De meest bruikbare was wellicht nog andere speakers kopen, maar je zult misschien begrijpen dat dat ook niet iets is wat ik gelijk ga doen.

Dat je het hier over gewoon stereo hebt had ik idd niet door, maar mijn opmerking over "alleen de mains" wijst er in elk geval op dat ik niet de sub verweet de oorzaak te zijn. Sterker, daarmee kun je het oplossen. Nou was dat natuurlijk je plan helemaal niet, maar ik heb hier de subs omdat ik het kwa muziek mooier maak. En reken dat het is gelukt ! (nog dankzij "jouw" Berhringer ook  ::) )
Dat is heel mooi  ;D Mooi speelgoed inderdaad die Berhinger!

Ik heb net zo'n piek-dal gebeuren als jij met alleen de mains, maar met de subs en wat fase geknoei kom ik ik al zo ver dat ik de Behringer niet meer zou kopen (denk ik). O, dit heeft me nog wel een volle dag meten gekost hoor (buiten nog een dag om dat REQ goed te doorgronden), en dat met de 10 sec sweep.
Ik ken het, vandaag ook ruim 5 uur zitten meten  ;D

Samengevat (ik ben wat wazig op deze zaterdagmorgen) ga je met tegenfase van je sub de pieken van je kamer response (a.g.v. de mains) te lijf; aan de onderkant doet dat niets "negatiefs" want daar doen je mains niets.
Overigens zijn mijn mains/subs niet meer dan een cm of 20 van plaats veranderd door deze aktie, ook al omdat ik die dingen niet midden in de kamer wil hebben. Net als jij (en iedereen).

Als jij je sub gewoon niet aan WILT hebben, tja, dan slaat mijn geneuzel nergens op.
Tsja niet willen is niet het juiste woord. Ik zie alleen even geen mogelijkheid om dat zo aan te sluiten. Verder was ik niet kapot van het laag van mijn SVS toen ik nog stereo luisterde via mijn receiver.

hifiman

Citaat van: PS op oktober 22, 2005, 12:23:39
Wat nu ? nou, niet te snel teleurgesteld raken  :P
Wees niet bang, mijn teleurstelling slaan meestal snel om in akties om het probleem aan te pakken  ;D

Je hebt nu 3 plaatjes (inkl. die van REQ) die alledrie te anders zijn om er ook maar iets mee te kunnen.  ^-^
En dus zegt het ook niets over open/dicht baspoorten.
Niet helemaal mee  eens , maar wel gedeeltelijk. Twijfel nu inderdaad over wat de beste en meest accurate meetmethode is. Zolang ik dat niet zeker weet is conclusies trekken inderdaad gevaarlijk. Los daarvan kun je natuurlijk wel relatieve verschillen waarnemen ook als de meetmethode niet de beste is.

Het enige wat ik op dit moment zou kunnen zeggen is dat zo'n basspoort veel en veel minder uitmaakt dan een staande golf.
Daar zijn we het in elk geval over eens  :)

Nog een tipje :
Weer even werkend met REQ, kun je daarmee heel gemakkelijk bewijzen (en real time) of de grafiek juist is. Dus, je hebt een grafiek staan, en daarna ga je met "freq tracks cursor" (o.i.d.) kontroleren met een vaste toon. Komt het overeen met de waarde in de grafiek ? dan klopt de grafiek (vind ik  :P ) . Een stapje verder is dat je je grafieken van nu inleest (importeert) in REQ om vervolgens hetzelfde te doen.
Nu hopen dat je in het prog wat je nu gebruikt ook individuele tonen kunt testen, en dan binnen dat prog ook weer hetzelfde doen.
M.i. kom je dan wel een keer op de waarheid.
Ik neig toch meer naar Spectralab, komt een stuk profesioneler op me over en je kunt realtime een spectrum analyse doen  O0
Vanaf nu ga ik TMREQ niet meer gebruiken vrees ik. Ik heb geen reden om aan de goede werking van mijn meetcomponenten te twijfelen. Wel aan welke methode nu de best is..

hifiman

Citaat van: PS op oktober 22, 2005, 12:45:13
Welnee joh.

Eerst even wat verklappen :
Misschien ben ik wel een uitzonderlijk geval omdat ... ik niet eens een processor heb ! Haha.
HT PC fan begrijp ik   8)

Ok, het kost je een half jaar onderzoek om erachter te komen hoe je alles zo "mooi" mogelijk opzet, maar dat zou ik je stiekem kunnen vertellen.  :-X
Maak me gek!  :P

Mijn idee is in elk geval dat ik 0% ga inboeten op muziekkwaliteit, ook bij HT. Dus, gewoon m'n stereo setje (maar dan keer 2), een goede (!) geluidskaart en verder de juiste software aan alle kanten (!!).
Ons uitgangspunt is hetzelfde maar ik verkies toch een andere methode. Niks mis met HT PC, maar ik wil persee werken met dedicated componenten en niet een PC.

Voorbeeldje waarmee je het sowieso naar je hand kunt zetten voor HT : Theatertek (84 euri inklusief soundpack die het in deze NIET doet in de trial versie !!! -> niet vergeten !). Het principe : geen subwoofer instellen, maar wel de LFE naar je mains leiden. Je weet wel, die dingen die je van mij via je SVS moet laten lopen ... O0
Helaas kan ik die (vanwege mijn keuze) methode dus niet gebruiken. Ik zou dan eerder geneigd zijn er een 2e sub bij te nemen voor stereo. Maar dan zou ik die ook gelijk het sublaag laten doen zodat je de fronts ontlast. Dan hoef je ook niet met sublaag in tegenfase te gaan werken, want ook al zal dat best prima gaan vind ik dat niet zo'n mooie oplossing.

Ook jij zult in staat zijn om je HT set voor de surround speakers in te zetten, en hooguit behoeft het nog een algemene volume die je op de PC kunt hebben (er komt nu langzaam al te veel bij kijken ...).

Als je verder als basis hebt dat je ALLES via de PC doet (doe ik ook dus) dan is de oplossing er op deze manier. En met kwaliteit die je van je stereo gewend bent.
Ik waardeer je tips maar geen HTPC voor mij! Dedicated componenten die elk hun eigen ding doen is de weg voor mij  8)
Overigens heb ik niks tegen pc's , ben zelf IT'ers in hart en nieren.

Dit is natuurlijk aardig OT, waar je immers juist met je stereo aan de gang bent (omdat het niet lekker is). Maar, waar ik naartoe wilde met "dat komt goed" (o.i.d., zie eerder) is dat je met je sub juist heel erg veel kunt doen mbt de kwaliteit van muziek. Het eerste wat de sub bijvoorbeeld automatisch doet is ... het hoog enorm rustig maken (zie mijn Infinities, die nou niet echt bekend staan om rustig hoog). De bas krijg je er vervolgens gratis bij, die je ook nog eens kunt inzetten om het beeld van je mains strakker te maken.
De gedachte van toch de sub gebruiken zal ik zeker eens wat nachtjes over gaan slapen en serieus overwegen!

Groetjes,

Ronald

Arno P

Waar valt de speaker volgens spec af? Is er een curve van de fabriekant?

hifiman

Citaat van: Arno P op oktober 22, 2005, 18:53:40
Waar valt de speaker volgens spec af? Is er een curve van de fabriekant?
Curve van een test uit Stereophile. Zie grafiek.

Interessant stukje uit diezelfde test:
The saddle centered at 35Hz in the impedance magnitude trace (fig.1) suggests that this is the tuning frequency of the Studio/60's twin ports.

Dat is dus toch precies de frequentie waar ik pieken heb! Vandaar waarschijnlijk ook dat gehoorsmatig ik een hoop goed kan maken met het dempen van die poorten. Gek alleen dat mijn metingen anders vertellen  ::)

Specs volgens fabrikant:
Frequency responses: 46Hz-22kHz, ±2dB (on axis)
46Hz-20kHz, ±2dB (30 degrees off axis).
Low-frequency extension (DIN 45 500): 30Hz.
Noninal impedance: 8 ohms.
Sensitivity: 91dB/W/m (room), 88dB/W/m (anechoic).
Recommended amplification: 15-200W. Maximum input power: 150W, normal program content.

Geert (gvc)

Enkele bemerkingen:

Staande golven hebben een zeer kleine bandbreedte, op een grafiek zien ze er dus uit als een scherpe piek. Als je wil voorkomen dat deze modes geactiveerd worden zal je een EQ met notchfilters moeten gebruiken die heel precies ingesteld werd op de probleemfrequenties. Een foute aanpak, zoals hier reeds in verschillende vormen gesuggereerd, is meteen al het laag van je systeem verzwakken. Wat je dan krijgt is een systeem dan tonaal niet meer in balans is en bovendien blijft het probleem in wezen nog bestaan ook.

Om staande golven in het laag goed te detecteren moet je met een behoorlijk hoge resolutie meten. Van een grafiek die van 20Hz tot 2KHz gaat wordt je niets wijzer. Je laatste grafieken beginnen er al meer op te lijken.

Wanneer de grafiek op een logaritmische ferquentieschaal uitgezet wordt dan wordt er normaalgezien met 'pink noise' gemeten, anders krijg je een verkeerd beeld. Pink noise heeft trouwens meer energie in het laag en is dus beter geschikt voor akoestische metingen.

Je krijgt met verschillende meetmethoden (sweep, pink noise) verschillende resultaten, dat ligt niet aan de software maar is o.a. het gevolg van de verschillende interactie tussen de meetsignalen en de ruimte.

Los van de verschillende meetresultaten is het in alle grafieken toch duidelijk dat je een probleem hebt rond de 35Hz?

Staande golven kan je niet enkel meten maar ook berekenen (bvb http://www.mhsoft.nl/SG.asp). Als je de staande golven berekent aan de hand van de afmetingen van je ruimte dan kan je daarmee perfect je metingen controleren.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Citaat van: tingtong5 op oktober 22, 2005, 19:14:31Interessant stukje uit diezelfde test:
The saddle centered at 35Hz in the impedance magnitude trace (fig.1) suggests that this is the tuning frequency of the Studio/60's twin ports.
Dat is dus toch precies de frequentie waar ik pieken heb! Vandaar waarschijnlijk ook dat gehoorsmatig ik een hoop goed kan maken met het dempen van die poorten. Gek alleen dat mijn metingen anders vertellen  ::)

Zoals ik hiervoor al schreef, als je de laagweergave dempt dan blijven staande golven nog evengoed bestaan. Vandaar dat je ze dus ook blijft meten met die basreflexpijpen dicht. Als je nu echt pech hebt, en het begint er wel naar uit zien, dan valt de resonantiefrequentie van je besreflexpijpen samen met de frequentie van een staande golf. Dat moet wel problemen geven. Het dichstoppen van de basreflexpijpen kan op het gehoor al een verbetering geven maar heeft impact op een veel groter frequentiebereik (en andere eigenschappen van de speaker) dan nodig.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Als je er toch via metingen wil uitkomen is 'ETF' een betere tool (http://www.etfacoustic.com/). Hiermee kan je MLS-metingen doen. Die laten je toe van in één meting het onderscheid te maken tussen de frequentierespons van je speakers en de roomsrepons.

Geert

hifiman

Citaat van: gvc op oktober 22, 2005, 19:32:34
Enkele bemerkingen:

Staande golven hebben een zeer kleine bandbreedte, op een grafiek zien ze er dus uit als een scherpe piek. Als je wil voorkomen dat deze modes geactiveerd worden zal je een EQ met notchfilters moeten gebruiken die heel precies ingesteld werd op de probleemfrequenties. Een foute aanpak, zoals hier reeds in verschillende vormen gesuggereerd, is meteen al het laag van je systeem verzwakken. Wat je dan krijgt is een systeem dan tonaal niet meer in balans is en bovendien blijft het probleem in wezen nog bestaan ook.

Om staande golven in het laag goed te detecteren moet je met een behoorlijk hoge resolutie meten. Van een grafiek die van 20Hz tot 2KHz gaat wordt je niets wijzer. Je laatste grafieken beginnen er al meer op te lijken.

Wanneer de grafiek op een logaritmische ferquentieschaal uitgezet wordt dan wordt er normaalgezien met 'pink noise' gemeten, anders krijg je een verkeerd beeld. Pink noise heeft trouwens meer energie in het laag en is dus beter geschikt voor akoestische metingen.

Je krijgt met verschillende meetmethoden (sweep, pink noise) verschillende resultaten, dat ligt niet aan de software maar is o.a. het gevolg van de verschillende interactie tussen de meetsignalen en de ruimte.

Los van de verschillende meetresultaten is het in alle grafieken toch duidelijk dat je een probleem hebt rond de 35Hz?

Staande golven kan je niet enkel meten maar ook berekenen (bvb http://www.mhsoft.nl/SG.asp). Als je de staande golven berekent aan de hand van de afmetingen van je ruimte dan kan je daarmee perfect je metingen controleren.

Geert

Goed verhaal, bedankt!
Je hebt gelijk, ik heb over het hoofd gezien dat die staande golven "smalbandig" zijn! Dat verklaart inderdaad waarom ik wel hoorbaar verschil had maar dat niet echt terug zag in de meting. En ja inderdaad ik heb een staande golf rond de 35 Hz, dat mat ik namelijk ook ooit al bij metingen met mijn subwoofer.

En toevallig is de resonantie frequentie van de basreflexpijpen ook 35 Hz  :P
Je hebt gelijk met dichtstoppen verander ik meer dan wenselijk is. Toch prefereer ik het nu even zo (1 poort van de 2 dichtgestopt) maar het is niet bepaald ideaal nee.

Ik zou haast zeggen , de beste oplossing is al het laag onder 40 Hz steil af te filteren. (de vraag is even hoe).

Calculaties had ik ook al eens gedaan ook dan kom je op staande golf in de buurt van de 35 Hz.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Volgende keer eens meten met pink noise inderdaad, met een hoge resolutie (maar dat deed ik al).

hifiman

Citaat van: gvc op oktober 22, 2005, 19:32:34
Staande golven hebben een zeer kleine bandbreedte, op een grafiek zien ze er dus uit als een scherpe piek. Als je wil voorkomen dat deze modes geactiveerd worden zal je een EQ met notchfilters moeten gebruiken die heel precies ingesteld werd op de probleemfrequenties.
Kortom dat kan alleen met een parametrische equalizer zoals een Behringer :P

Andere optie is gewoon het sublaag helemaal wegfilteren, daar is dan geen equalizer (die toch je geluid weer aantast) voor nodig. Of andere speakers die niet zo laag gaan.

Of verhuizen  ::)

Arno P

Ronald...bij wijze van experiment kun je in serie met de woofer een weerstand opnemen...dat verlaagd niet alleen het dB nivo enigszins maar trekt in het thiel&Small model de curve iets platter (en dieper doorgaand)...1 a 2 ohm...om te proberen