Nieuwe speakers: hoe best inspelen

Gestart door irtimit, augustus 7, 2005, 16:29:46

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: FS249 op april 19, 2025, 06:27:59Mooi zijn we het eens.
Nou ... Dat betwijfel ik .

Citaat van: FS249 op april 19, 2025, 07:31:06Kef verteld het verhaal heel voorzichtig om niemand te laten afhaken. Begrijpelijk. Verder heeft men het met name over de bas speakers, ook dat is goed te volgen. De wooferrand zou bij het spelen soepeler worden. Dat vind ik een lastige. Waar stopt dat dan? Wordt een rand slapper bij meer bewegen? Een foamrand heeft dat effect dan amper?

Bij een "ingespeelde" woofer zou je dan minder vermogen nodig zijn om hem vooruit te laten gaan, maar meer om te dempen, zou ik dan zeggen. Maar hoor je dat?
Ja dat hoor je .
Iig veel mensen horen dat.... :smile:

DofN

Citaat van: morca op april 17, 2025, 20:15:42Dat is geen stelling.
Als jij ingespeelde luidsprekers koopt zal je geen inspelen ervaren.

Ik weet dat bijna alle betere LS fabrikanten een soort match doen om LS paren te maken. Van Dali zijn daar filmpjes van, maar B&W enz. doen het vast ook. Het "technisch" inspelen is daarmee helemaal gedaan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

CinéHome

De betere fabrikanten gaan tweeters en soms mids in 'matched pairs' gebruiken idd. Maar die matching gebeurt bij de productie van die onderdelen.

Dat ze bij hun speakers van +€20.000 ze ook nog individueel meten en dan matchen zou best kunnen. Maar dan nog matchen ze ze op hun kenmerken 'nieuw uit de doos'. Wat verder geen probleem hoeft te zijn. Wanneer ze identiek meten zullen ze ook identiek evolueren na inspelen.

Komt daarbij dat ze na maanden tot jaren op het schap te staan, toch opnieuw leven moeten worden ingeblazen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.