Nieuwe speakers: hoe best inspelen

Gestart door irtimit, augustus 7, 2005, 16:29:46

Vorige topic - Volgende topic

irtimit

Na wat zoeken op de zoekfunctie toch de volgende vraag:

Hoe speel je nieuwe speakers het best in?
Kan verkeerd inspelen gevolgen hebben op de levensduur/klankkleur van de speakers?
PM11_SA15_ST15_B&W804D2_Bifocal_Kimber Select

R

Er zijn 2 opties. 1 is gewoon lekker muziek draaien en ervan genieten. Immers klinkt de speaker al goed en kan het alleen maar beter worden. Klinkt ie niet al goed, dan heb je iets verkeerds gekocht.

De 2de optie is om gebruik te maken van een burn-in disc. Hierop staan speciale tracks met bijvoorbeeld veel uitschieters om de speaker wat geforceerder(maar niet slechter) in te spelen. Er staan soms ook frequentie sweep patronen op, hier kun je wel schade mee aanrichten.

We zitten in hetzelfde schuitje ik heb sinds gister nieuwe speakers, maar ik doe optie 1 en lekker genieten.

Joep

Citaat van: irtimit op augustus  7, 2005, 16:29:46
Na wat zoeken op de zoekfunctie toch de volgende vraag:

Hoe speel je nieuwe speakers het best in?

Hoi Irtimit, ik weet niet welke manier het béste is voor het inspelen van speakers maar ik houd me altijd aan de stelregel die Jean Marie Reynaud met zijn speakers meegeeft: speel de eerste twee dagen op een zacht volume.

CiteerKan verkeerd inspelen gevolgen hebben op de levensduur/klankkleur van de speakers?

Dat zachte inspelen zorgt ervoor dat de speaker uiteindelijjk subtieler kan spelen dan een speaker die meteen keihard wordt gezet, aldus JMR. Het is volgens mij niet wetenschappelijk te beargumenteren maar voor mij werkt het wel en het kan sowieso geen enkel kwaad. :)

jurjen

Iemand die ik ken en die vroeger een speakerbouwbedrijfje heeft gehad, gaf als tip om de speakers tegen over elkaar te zetten zodat ze elkaar aankijken, en eentje uit fase, en dan een paar dagen in mono laten spelen. Omdat ze tegenover elkaar staan en uit fase heb je weinig herrie. De burn-in discs vond hij klinkklare onzin.

Zijn mening, niet de mijne. Want ik heb geen mening  ;)

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

R

Die heb ik ook wel eens gehoord. Klinkt redelijk plausibel.

Achiel

Tuner op fm afstellen op ruis. Dit 2 dagen laten staan op een niet al te hoog volume. In deze ruis zit bijna alle frequenties.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Roeland22

Ik heb zelf gewoon een cdtje met roze ruis gegenereerd, de speakers face to face zonder frontjes (zo dicht mogelijk bij elkaar) en eentje uit fase. Vervolgens laat je ze een paar dagen continu draaien op een redelijk volume, zijn ze wel ongeveer ingespeeld ;)
De roze ruis hoeft ook niet hoor, gewoon de tuner tussen twee stations laten 'hangen' zou ook <erken :)

Mvg,

Roeland
Cambridge Audio CXA81 - Volumio Rivo - Astin Trew AT3500+ - Schiit Bifrost 2 - VPI Scout/Goldring 2400/Graham Slee Reflex - PSU 1 - Q Acoustics Concept 30 - SVS SB 2000 Pro

Hanky Panky

Ik kreeg het advies vd winkel waar ik ze kocht om de speakers ca. 20 uur op normaal/achtergrond niveau te laten draaien met gewone muziek, puur om de mechanische stijfheid vd conussen (coni ?) er uit te spelen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

garmtz

Citaat van: hanky panky op augustus 29, 2005, 13:56:21
Ik kreeg het advies vd winkel waar ik ze kocht om de speakers ca. 20 uur op normaal/achtergrond niveau te laten draaien met gewone muziek, puur om de mechanische stijfheid vd conussen (coni ?) er uit te spelen.

Klopt. En de crossover-componenten in te spelen... In de handleiding van mijn speakers staat 70 uur. En doe maar rustig op een aardig niveau!

poohbeer

Ik kwam dit tegen bij mijn ontdekkingstocht. Klinkt wel logisch en combineert ook wat van de uitspraken hierboven :)

http://www.wharfedale.co.uk/faq.php?show_faq=6

How should I run my speakers in?
Most loudspeakers will sound fairly dreadful out of the box. The sound quality will continue to improve for the first 50 hours of use.
The reason for this is that the moving-coil loudspeaker is a mechanical device. As manufactured, many of the parts have a certain rigidity or tension, that only begins to relax after the loudspeaker has been played for some time.

We design our loudspeakers with this in mind. Their optimum performance is their relaxed state - but in order to achieve this, they will necessarily sound fairly bad to begin with.

So to run in your new speakers we suggest playing music at a moderate (not loud) level continuously for 50 hours.

If you are in a noise sensitive environment, the way to achieve this with minimum disruption, is to stand the loudspeakers on the floor, directly facing each other. Then wire one of the speakers out of phase (i.e red to black and black to red). Their bass drivers will cancel each other out and the sound will be much quieter. After 50 hours, return them to the ideal listening position, REMEMBER to correct the wiring phase on the speakers, and enjoy the music.

hootsh

misschien een beetje offtopic, maar ik heb een tijd geleden met inspelen van mijn fronts per ongeluk de volumeknop te ver open gezet op het moment dat er geen muziek draaide. Dus toen ik weer een cd opzette knalde hij letterlijk de speakers uit. Nu ongeveer anderhalf jaar later heb ik soms wel eens het idee dat ze wat anders klinken dan de geluisterde exemplaren in de winkel, kan dit liggen aan dit ene hele korte akkefietje? (duurde maar 2 seconde denk ik).
Rotel RC-1090 | Rotel RB-1080 | Chario Constellation Cygnus | AH! Ultra Tjoeb 4000 | Xindak FS-01 | DIY Zilveren interlinks | REL Acoustics Quake II

audionut

Bij mijn magnepans stond: 100 tot 150 uur inspelen op "achtergrond-nivo" in de handleiding. Ze gaven ook al aan dat het langer dan bij normale boxen zou duren omdat de speakers van magnepans veel groter zijn dan normale conussen.
Ik neem aan dat dit voor electrostaten net zo zal zijn.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Vin_cent

Nu ik dit allemaal lees kom ik tot de conclusie dat de speakers gewoon lekker een tijdje ingespeeld moeten worden op normaal niveau. Indien dit niveau ongewenst is kan dus gebruik worden gemaakt door de speakers uit fase te zetten en recht tegen overelkaar te zetten waarbij de versterker op mono wordt gezet.

Zeg ik dit als newbie goed? :-[

Rest mij 1 vraag. Hoe speel je de surrounds en center speakers in? Aangesloten zoals ze horen? Of aangesloten  op de stereo uitgangen? Dus eerst de fronts, dan het eerste setje surrounds, dan eventueel het tweede setje en ook nog de center natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat ze op deze manier sneller en wellicht ook beter worden ingespeeld. Als je meerdere stereo uitgangen hebt ben je nog sneller klaar natuurlijk. ;D

Schiet me toch nog een tweede vraag te binnen. Maakt het uit op welke versterker ze worden ingespeeld? Mijn vriendin en ik worden denk ik gek als ze twee of meer dagen staan in te spelen in de woonkamer. Zou ze liever in de  garage zetten op een andere versterker ::)

Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

audionut

voorzover ik weet hoeft het niet continu achter elkaar te gebeuren maar moet je verwachten dat ze met een paar dagen speelduur bij elkaar opgeteld, ingespeeld zijn.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Vin_cent

Ja maar ik wil ze wel zsm "volledig" kunnen gebruiken.
Panasonic TX-26LX50 Panasonic TH-42PV70
Marantz SR 7500 Marantz SR9600
Marantz DV 6500 Panasonic BD55
Front: JBL Northridge E100 Rear: JBL Northridge E30 JBL Northridge E90 Center: JBL Northridge EC35 Sub: JBL Northridge E250

reMC

Versterker, cd-speler, de klankkwaliteit maakt allemaal niet echt uit als je gaat inspelen. Het gaat vooral om bekabeling, cross-over-componenten en de conus. Dat wordt al ingespeeld als je er íets aan muziek doorheen laat gaan.

Wat betreft je surround, het maakt niet uit of je die op de surround kanalen hebt aangesloten of niet. Als er maar geluid doorheen gaat. Heb je niet nog ergens een oud setje staan? Kan je daar mooi even je surrounds op aansluiten.

Frank.V

ruben zei iets over een burn-in disc maar waar kan je die halen en kosten ze geld of kan je ze gratis krijgen?

chansig

Iets voor de mensen met nieuwe speakers.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

CinéHome

Ze zijn ondertussen niet ingespeeld maar ingesleten.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Spijkie

Citaat van: Vin_cent op september  2, 2005, 12:00:09Ja maar ik wil ze wel zsm "volledig" kunnen gebruiken.

Beginnen met Diana krall, niet te hard. Daarna wat country opgevolgd door wat rock alla Jon bon jovi en eindigen met Rammstein . Dit een paar keer herhalen en ze zijn volledig ingespeeld .
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.

Peerless Monster

Citaat van: Spijkie op april 17, 2025, 14:32:36Beginnen met Diana krall, niet te hard. Daarna wat country opgevolgd door wat rock alla Jon bon jovi en eindigen met Rammstein . Dit een paar keer herhalen en ze zijn volledig ingespeeld .

Zou Vin_cent dit forum ook nog bezoeken na 20 jaar?

Quote from: Vin_cent on September  2, 2005, 12:00:09
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

katwax

Citaat van: morca op april 17, 2025, 12:49:1120 jaar over datum hans lol
Maar is het na 20 jaar nog even relevant of zijn we ondertussen al zover dat het niet meer moet?  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

FS249

Ik vraag mij echt af wat inspelen brengt. Waarom zou een wooferrand, mits goed gemaakt, "losser" worden? Effect op mid speaker / tweeter nog minder als het om bewegen gaat. Wat zou het effect dan moeten zijn? Ik geloof er niet in.

Eens kijken wat ik nu allemaal over mij heen krijg. ;D

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.