Milestones speaker met Thiel units

Gestart door Marc Heijligers, juli 26, 2005, 08:41:25

Vorige topic - Volgende topic

torquemada

Nice! Hopefully mine will look something like that when they are assembled.

I think mine have slightly softer, more rounded edges.

torquemada

The paint/laquer is acid-catalyzed called Diccoplast (2-3 layers of surf first), see www.tikkurila.com

torquemada

Finally assembled! CD running on repeat for burn in. Looks and sounds great.
Pictures of crossovers, pocket and binding posts, and new speaker (white) cf old (birch veneer).

Marc, thanks for all your experimentation and documentation.

Cookymonster

Great job.
But this one is with a bass-port at the bottom ???
I think the filter is designed for a closed cabinet.

Contour

Reflex of closed makes no difference for the filter.

torquemada

I decided to include the bass port as it would be difficult to put it in afterwards. During the first listening, my impression was that it should be plugged. I'll give it a week and then I will fill it - if the sound reamains the same.

Contour

Did you take into account your port is much longer because it extends into the foot?

torquemada

Yes, the total length of the port is the same as in Marc's drawings (150 mm).

Any suggestions for how to best plug the port when I come to that stage?

Is it enough to stuff it with wool?

Or, should I try to find a rubber plug?

CZ79

Beter try to use foam in different thickness, foam that is used in matrasses is suitable in most cases
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

Marc Heijligers

Citaat van: torquemada op juli 20, 2015, 20:28:32
Yes, the total length of the port is the same as in Marc's drawings (150 mm).

Any suggestions for how to best plug the port when I come to that stage?

Is it enough to stuff it with wool?

Or, should I try to find a rubber plug?

I did put some BAF or Pritex in the port, which is sufficient for dampening. The port is tuned to a very low frequency. You hear that the sound is a bit tighter when closed, but the difference is very subtle.

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

salautom

ik speel nu ongeveer 4 jaar met de Milestones, met in die tijd kleine filter aanpassingen
maar ben eigenlijk nog steeds niet echt tevreden.
wat is wel goed?
  het laag, homogeen, helder.

maar wat niet?
  het geluid blijft 'bij de luidsprekers', komt er dus niet los van, veel te weinig ruimtelijkheid

vanmiddag was hier iemand komen luisteren, en deze persoon gaf dat ook aan (zonder dat ik hem iets had ingefluisterd)
als ik ze vergelijk met mijn andere set (linkwitz lx521) een wereld van verschil

het maakt ook weinig uit hoe ver ze van de muur af staan

wat kan ik hier aan doen?

groeten,
Henk

chansig

Misschien even vermelden welke apparatuur je gebruikt, bekabeling en filter onderdelen...zijn er vast mensen die je willen helpen.

Maar misschien kan een meting met REW je wat inzicht geven.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

salautom

mijn componenten:

bron: mac mini (streaming)
dac: (afdac2 (zelfbouwaudio forum) met waveIO usb -> i2s)
versterker: ncore nc400 met smps600
kabels: zelfbouw (zelfde als interne bekabeling, ooit aangeraden door Marc)

vanmiddag nog getest met een Aura versterker en CD speler (zelfde effect)

filter:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32492.msg2740512;topicseen#msg2740512

chansig

En alles is goed aangesloten ?

Kan nooit kwaad om dat te checken. Paar maanden terug nog bij iemand meegemaakt. Maanden ontevreden geen idee hoe en wat....

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

op eigen verzoek verwijderd.

Wat gebeurt er als je de Milestones op de plek van de Linkwitz zet?

salautom

CiteerEn alles is goed aangesloten ?

welk deel bedoel je? de luidsprekerkabels of het filter?
het filter heb ik een tijdje geleden al eens onder handen genomen, en toen ook alles weer gecontroleerd

CiteerWat gebeurt er als je de Milestones op de plek van de Linkwitz zet?

worden de Milestones niet anders van, had ik al geprobeerd
de lx521's ook al eens naast de Milestones gezet, dan zijn de lx521 vele malen beter

chansig

Interlinks, luidsprekerkabels intern...ect.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Martijn M

Een dipool klinkt doorgaans ruimtelijker dan conventionele luidsprekers. Dat komt hoofdzakelijk door de sterke voorwandreflectie. In feite is die ruimtelijkheid een 'effectje' - dat overigens heel aangenaam kan zijn, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Voor zover ik kan beoordelen is de Milestone een deugdelijk ontworpen luidspreker. Mijn vermoeden is dat je simpelweg meer van het geluid van een dipool houdt dan van dat van een breed afstralende box-luidspreker.
Dutch & Dutch

salautom

toch heb ik regelmatig conventionele luidsprekers gehoord die wel ruimte klinken, waar je ook duidelijk instrumenten (geluiden) rechts van de rechter en links van de linker luidspreker hoort
dat is bij mijn Milestones niet het geval, ik kan met de ogen dicht de luidsprekers heel duidelijk aanwijzen (wat ik bij mijn LX521's niet kan)

djoeri

Heb je plus en min van het midden omgedraaid? Bij een 12db 3 weg draait de fase 180 graden, dit corrigeer je weer door plus en min om te draaien. Heb je de weerstand van de spoelen in de gaten gehouden dit kan ook een verschil maken.

Heb je ook metingen ipv computer berekeningen?

Gr Djoeri

Nahpets

Als de Milestones goed gebouwd zijn verdwijnen ze.

Behalve dan dat ze vrij kolossaal zijn.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Martijn M

Citaat van: salautom op juni 22, 2016, 18:12:51
toch heb ik regelmatig conventionele luidsprekers gehoord die wel ruimte klinken, waar je ook duidelijk instrumenten (geluiden) rechts van de rechter en links van de linker luidspreker hoort
dat is bij mijn Milestones niet het geval, ik kan met de ogen dicht de luidsprekers heel duidelijk aanwijzen (wat ik bij mijn LX521's niet kan)

Geluiden buiten de speakers is ook zo'n 'effectje'. Dat kun je bereiken met veel reflecties van de zijwanden. Verder uitdraaien van de luidsprekers kan je stereobeeld breder maken.
Dutch & Dutch

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Martijn M op juni 22, 2016, 18:03:43
Een dipool klinkt doorgaans ruimtelijker dan conventionele luidsprekers. Dat komt hoofdzakelijk door de sterke voorwandreflectie.

Omdat de baffle breed is in vergelijking met een conventionele speakert?

salautom

heb net het filter van een luidspreker helemaal nagelopen en deze zou goed moeten zijn
ook de polariteiten van de drivers zijn goed

kan ik het filter doormeten met een toongenerator en een oscilloscoop?
en zo ja, hoe gaat dat dan?
gewoon een sinus op de ingang en op de plaatsen waar het signaal naar de driver gaat aftappen als ingang voor de scoop?

djoeri

Arta met microfoon is het handigste/goedkoopste

Heb je op de middentoners plus op plus en min op min? Bij een 2e orde filter wordt geadviseerd dit om te draaien. Je kunt het sowieso eens proberen.

Gr Djoeri