Milestones speaker met Thiel units

Gestart door Marc Heijligers, juli 26, 2005, 08:41:25

Vorige topic - Volgende topic

Marc Heijligers

Citaat van: jeroenkv op februari 19, 2010, 19:17:40
Als ik je tekst goed begrijp laat je de 8000hz piek zitten om de 12.5khz piek niet te laten opvallen?

Nee hoor. Behalve on-axis zit er geen piek bij de 8000Hz. Het is een reflectie tegen de behuizing, die door de symmetrie on-axis optelt, maar op andere plaatsen in de ruimte juist voor canceling zorgt. Zie bijgevoegd plaatje. Onder 15 graden is de piek al zo goed als weg, en op 30 graden niet meer zichtbaar. De piek bij de 8kHz en de dip bij de 4kHz in gedachten dus gewoon recht beschouwen. Dat zie je ook terug in de power response, die redelijk recht is.

De 12.5kHz piek maak ik me niet zo'n zorgen over. Net zoals iedere andere tweeter, heeft ook deze tweeter een eigen "klank". De exacte filtering, en de helling van de uiteindelijke tweeter curve kan je binnen redelijke marges alleen maar bepalen met je oren.

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

jeroenkv

Ik raakt in verwarring door deze tekst op je site:

The following figure shows some measurements with (bold) and without (normal) felt, confirming that the effect of the diffraction becomes less. Although the felt suppresses the presence range (2khz-4kHz), and the treble region 4kHz-10kHz), it hardly affect the region above 10kHz. This means that felt causes a relative increase of the upper treble, causing a zizz and sibilance to the sound, which is difficult to compensate in an electrical filter. Therefore, in the final version, no felt is being used.

Marc Heijligers

Citaat van: jeroenkv op februari 20, 2010, 12:27:20
Ik raakt in verwarring door deze tekst op je site:

The following figure shows some measurements with (bold) and without (normal) felt, confirming that the effect of the diffraction becomes less. Although the felt suppresses the presence range (2khz-4kHz), and the treble region 4kHz-10kHz), it hardly affect the region above 10kHz. This means that felt causes a relative increase of the upper treble, causing a zizz and sibilance to the sound, which is difficult to compensate in an electrical filter. Therefore, in the final version, no felt is being used.

Ik snap de verwarring. Grosso modo gaat het dus over de uiteindelijke vorm van de tweeter response, en met vilt is er dus relatief teveel afval (en met name teveel bundeling!) onder de zeg 10kHz. Of dat nu door die "bult" komt is dus minder van belang, en met dat argument raakte ik weer in verwarring!  ;D
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

jeroenkv

kaino

Citaat van: Marc Heijligers op februari 16, 2010, 22:21:46
De response met een 5.6mH spoel geeft een veel vlakkere response met roze-ruis in de huiskamer (eng vlak zelfs, wat betekent dat de power response goed is... onder de 250Hz is de meting om meerdere redenen niet representatief...). Het geluid behoud zijn body, en klinkt veel losser en energieker. Dus, leuk die perfecte on-axis simulatie, maar de oren bepalen uiteindelijk, en de bevestiging zit 'm dus in de power response. Dat kan overigens per huiskamer verschillen!

De 4.7uF in serie met de tweeter is echter wat teveel (klinkt "lekker" met bekkens, maar drukt wat op de oren met fluit of violen in de hogere registers). Terug naar 3.9uF does-the-trick, en dat brengt ons op het huidige filter.

hello, if this is the current crossover?

FFF

Citaat van: kaino op januari 12, 2011, 21:28:51

hello, if this is the current crossover?

No, Marc is still "cooking" this crossover to perfection...

I've heard his speakers about a month ago, they are absolutely great!

Mark Cortenraad

Na een jaar bijna geen post maar eens eentje van mijn kant.
Iets meer dan twee jaar geleden ook een start gemaakt met de Milestones, nadat ik ze eerst beluisterd had natuurlijk.

Ik had een zwaar hoofd in het werken met hout en het bouwen van het filter: het zou namelijk mijn eerste project zijn ooit.
Bij John Eekels nog te raden gegaan voor advies, dank daar voor.
Echter hadden John Eekels en ik ons bedacht dat we de kast ook op een andere manier konden bouwen: helemaal in verstek gezaagd.
Nu ben ik niet onhandig met CAD pakketten dus heb ik de hele kast in het verstek getekend.
Tekenen is makkelijk, alleen dan nog zagen. Alle 4 de facetten bv zijn verschillend door de schuinstand van de luidspreker.

Mocht er nog iemand tijd over hebben: de tekeningen zijn beschikbaar, stuur even een PB'tje

Op de foto is goed te zien hoe het in verstek zagen mooi uit werkt in de vrijheid die de C79 en C12 hebben. De blaffe heeft immers een dikte van 30mm

Daarna mooi in de lak zodat ze niet te veel overheersen in het interieur.

Het filter is ingebouwd in de voet van de speaker, zodat ik een keer kan updaten. Marc waar blijft de update? Ik heb namelijk een ander filter dan jij op de vorige pagina hebt gepost. Ik heb nog de 33uF en 68uF in het laag zitten.
Nu wil ook wel eens de Duelund weerstanden gebruiken in het hoog en mid, maar ja of dit ook voor mij het definitieve filter gaat worden?

Wat ik nog meer zoek is een 3D beeld, wat ik soms toch mis. Maar de acoustiek is ook niet je van het en ik kan niet meer naar voren met de speakers dan op dit moment het geval is.
Denk ook dat ik daar ga zoeken, maar ben toch benieuwd wat de verschillen zijn qua geluid.

Mark

contour3.0

:clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:
mooi hoor! kijk zo wordt ik toch een beetje jaloers..................dit bouwen, dat kan ik echt niet, geen idee hoe het klinkt overigens, maar enige trots is wel op zijn plaats

gr
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Erik van Voorst (in memoriam)

Complimenten hoor, heb jij dat gezaagd of John  ;D
In ieder geval een prachtig strak resultaat welke zonder te veel nabewerking in de lak en in de woonkamer kan... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Gydotron

Is een mooie speaker geworden !!

Ik heb altijd mijn Avalon Clones in verstek gezaagd, ook die van Marc zijn zo opgebouwd.

Grtn  Guido

Klopt Guido jij was mijn inspiratie..... zeg maar het ruggeduwtje om mij een aanvang te laten maken met mijn xXx.
Jouw project tesamen met het EVE project van Tony Gee waren mijn drijfveer... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Mark Cortenraad

Ik wilde eerst een houtpakket bij John bestellen.
Maar die was ook druk en had een start gemaakt met een verstek gezaagd front.
Je zou denken dat de facetten onder een hoek van 22,5 graden zitten, maar dat is niet zo blijkt later in CAD. Dat komt door de schuinstand van 8 grd die ik heb aangebracht. Zoals de CAD tekening laat zien is echt alles in verstek gezaagd. Dus bij het lijmen moet ook alles in een keer gelijmd worden, aangezien ik Lamello's heb gebruikt. Binnen in de kast zijn ook geen randen te zien, alle wanden zijn 30mm dik.

Mijn pa is wel handig met cirkelzaag, ik met tekeningen: dus aan de slag.

Spuiten heb ik laten doen bij een interieur spuiterij in Margraten; je moet immers de spullen en ruimte er voor hebben.
Wel vooraf het schuine kantje bovenop nog gefineerd.

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

contour3.0

alleen.....................................................die voetjes, onder die fraaie kasten ::) die vind ik er niet zo mooi bijpassen
gr
Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Nahpets

Volgens mij zijn dit dezelfde luidsprekers die Wijx heeft. En die heb ik gisterenavond gehoord.

Heel naar.  :D
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Marc Heijligers

Citaat van: Mark Cortenraad op januari 20, 2011, 21:30:07
Na een jaar bijna geen post maar eens eentje van mijn kant.
...
Marc waar blijft de update?

Door de drukte post ik niet zo veel meer. Er staat e.e.a. in het zelfbouwaudio forum, vanwege een discussie aldaar:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1499731#p1499731
Overigens is de exacte hoeveelheid mid en hoog kamer afhankelijk, dus ik zou zeker zelf experimenteren met de parallel weerstanden, en de serie weerstand met de woofer.

Ik vind de speaker zo nu en dan nog wat dik in het laag, dus ik ben nog wat aan het rommelen. Ga nog sanity checken met 4.7mH (dan kan ook de serie weerstand eruit), omdat ik de mid tegenwoordig anders filter zou dat misschien net weer passen.

Citaat van: Mark Cortenraad op januari 20, 2011, 21:30:07
Wat ik nog meer zoek is een 3D beeld, wat ik soms toch mis. Maar de acoustiek is ook niet je van het en ik kan niet meer naar voren met de speakers dan op dit moment het geval is.

Dat is dus cruciaal voor een mooi 3D beeld, flink van de muren af. Dan krijg je minder versmering van het directe geluid met reflecties. Verder is het ook een kwestie van experimenten van de onderlinge afstand in de breedte, en de toe-in van de speakers. Maar verwacht geen wonderen als je de speakers niet flink de huiskamer in kan plaatsen. Dat is de reden waarom er bij mij vilt onder de voeten zit, dan kan ik de speakers voor serieus luisterwerk naar voren plaatsen.

Erg mooi gedaan overigens, dat houtwerk en schilderwerk, complimenten!

M.

kaino

Mark Cortenraad

Citaat van: contour3.0 op januari 22, 2011, 18:00:48
alleen.....................................................die voetjes, onder die fraaie kasten ::) die vind ik er niet zo mooi bijpassen
gr
Rob

Nou in eerste instantie zaten er ook viltjes onder. Maar voor de fun eens een paar spikes geprobeerd. En dit is positief bevallen wat betreft het laag. Alleen ik ben er nog niet uit wat betreft de opstelling. Dus de Soundcare spikes zijn dan de oplossing. Dat ze niet zo mooi zijn... Tja ze kunnen er nog altijd af, als ik weet waar ik de speakers wil hebben, of ik verwerk ze in de voetjes zodat ze niet te zien zijn.

Het probleem wat ik heb met 3D beeld is een ruimte probleem. De speakers moeten vlak naast een dressoir kast staan. Daar staan ze maar 50 cm (gemeten vanaf de tweeter) van af. Aangezien de speakers met de mid en hoog boven het dressoir uitsteken is daar wel een afstand gecreëerd van 110cm, en dat is voldoende denk ik. De nieuwe QRD diffuser achter de speakers zal ook veel helpen.
Wat ik me nog kan herinneren bij Marc is dat zijn speakers icm zijn apparatuur een heel nauwgezet sweet spot hadden.
Mijn vorige B&W matrixen met de tweeter bovenop hadden dit probleem minder.

CiteerIk vind de speaker zo nu en dan nog wat dik in het laag, dus ik ben nog wat aan het rommelen. Ga nog sanity checken met 4.7mH (dan kan ook de serie weerstand eruit), omdat ik de mid tegenwoordig anders filter zou dat misschien net weer passen.
Mijn speaker is ook uitgevoerd met de 4.7mH in het laag , dus ik ben geïnteresseerd in jouw versie. Hoe ziet het mid en laag er dan uit, zoals op zelfbouwaudio.nl van 10 december?

Nu weet ik niets van filters, dus ik ga denk ik maar gewoon met een aantal filters aan de slag. Iedere ruimte is immers anders dus klakkeloos een filter nabouwen gaat niet denk ik.

Mark

Mark Cortenraad

kaino

Citaat van: Mark Cortenraad op januari 23, 2011, 21:16:34
Hi Kaino,
Nice work, I assume you draw also in Solid Works?

Mark

so made in solidworks

Die Soundcares kun je in een lage uitvoering kopen (formaat damsteen)
Als je de voet infreest met 3 ronde gaten kun je ze verdiept inbrengen en zweeft de speaker slechts een paar mm boven de grond.. 8)

Mark Cortenraad

Citaat van: Erik van Voorst op januari 24, 2011, 11:46:50
Die Soundcares kun je in een lage uitvoering kopen (formaat damsteen)
Als je de voet infreest met 3 ronde gaten kun je ze verdiept inbrengen en zweeft de speaker slechts een paar mm boven de grond.. 8)

Dat was precies mijn plan  ::)

Jammer ik wilde een soundcare voorbeeld foto plaatsen maar ben het merendeel van mijn foto's kwijt op het "front der fronts" door een forum crash en heb nog geen antwoord teruggekregen dat ze het recht zetten.  :(

kaino