Milestones speaker met Thiel units

Gestart door Marc Heijligers, juli 26, 2005, 08:41:25

Vorige topic - Volgende topic

buizengek

hoi marc,
als ik de spoel van het laag(L1)op 4,7 zou houden en eventueel iets steiler zou filteren met de c2 iets te verhogen (82 of 100mf) zou dat kunnen zodat ik mijn mooie zelfbouwspoel van 2,5mm draad zou kunnen behouden?
bedankt bij voorbaat
dirk 

Marc Heijligers

Hoi Dirk,

Citaat van: buizengek op september 30, 2008, 21:48:17
als ik de spoel van het laag(L1)op 4,7 zou houden en eventueel iets steiler zou filteren met de c2 iets te verhogen (82 of 100mf) zou dat kunnen zodat ik mijn mooie zelfbouwspoel van 2,5mm draad zou kunnen behouden?

4.7mH levert een bult bij de 200Hz. Het viel me al lange tijd geleden op dat het verschil tussen 4.7 en 5.6mH een wat gonzend karakter aan de woofer geeft. Dat krijg je met een grotere C niet gecorrigeerd, die bepaalt met name de steilheid van de afvallende curve.

Waarom niet een keer een bandspoel proberen? Daar ben ik zelf erg enthousiast over. En als je dan al een uitdaging voor zelf maken zoekt...  :)

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

RCD

Hoi

Ik ben maandag bij Marc geweest en kan zeggen dat het nu zeer goed klinkt.
Mijn eigen ervaring met LR 24dB is dat het stereo beeld juist zeer goed is en zelfs zeer moeilijk te benaderen is met lagere orde filters.
Ook zit er enorm veel rust in met een LR 24dB filter maar dat is misschien ook meteen het nadeel het is namelijk een stuk minder muzikaal.
Waar ik met een LR 24dB ook altijd mee aan het stoeien ben is de sibilance waarbij je bijna altijd een compromis moet zoeken in detail en sibilance maar eigenlijk beide nooit perfect krijgt.
Ben dus ook een voorstander in muzikaal opzicht voor lagere ordes.
Ik heb overigens dezelefde soort speaker staan alleen met een maatje grotere eton woofer.

Rob

Paul Vancluysen

Citaat van: Rob_Dingen op oktober  1, 2008, 10:32:28
Hoi

Ik ben maandag bij Marc geweest en kan zeggen dat het nu zeer goed klinkt.
Mijn eigen ervaring met LR 24dB is dat het stereo beeld juist zeer goed is en zelfs zeer moeilijk te benaderen is met lagere orde filters.
Ook zit er enorm veel rust in met een LR 24dB filter maar dat is misschien ook meteen het nadeel het is namelijk een stuk minder muzikaal.
Waar ik met een LR 24dB ook altijd mee aan het stoeien ben is de sibilance waarbij je bijna altijd een compromis moet zoeken in detail en sibilance maar eigenlijk beide nooit perfect krijgt.
Ben dus ook een voorstander in muzikaal opzicht voor lagere ordes.
Ik heb overigens dezelefde soort speaker staan alleen met een maatje grotere eton woofer.

Rob

Hoi Rob

Ik ben het in grote lijnen eens. Met een LR4 zit het timbre meestal wel goed,  het klinkt ook wat intiemer. Voor kleine akoestische bezettingen is dat zelfs een pluspunt. Minder muzikaal heb ik nog niet echt ervaren, wel bij groot orkest door de grotere slagkracht en het grotere forum van een lagere orde. Als je dat bedoelt ben ik het wel eens. Betreft de sibilance, zonder een tweeter (R)C compensatie is me dat ook nog niet gelukt om een LR4 goed te krijgen. Een vierde orde LCLC filter heeft geen vlakke electrische respons in zijn doorlaatband t.g.v. de inductantie van de tweeter, wat het slissen in de hand werkt. Hoe je het ook doet, in de doorlaatband ligt de electrische kurve (meestal) best vlak. Ik doe het nu met een RC compensatie om zo de oorzaak weg te nemen, met een aanpassing van de LCLC kan het ook wel denk ik.
Maar alles is wat tweeter afhankelijk en dan is er niet echt een regel om het goed te krijgen en hoe je het compromis legt.

Paul

RCD

Hoi Paul

Ik heb jou condensator truuk nog niet toegepast op de tweeter en ga dat zeker eens doen.
In mijn oren is het muzikale verschil met alle soorten muziek hoorbaar en niet alleen met een groot concert.
Wil best eens een avond organiseren met Marc jou en Guido en 2 filters klaarleggen dat we de verschillen eens beluisteren.
Ik heb namelijk altijd 2 filters waar ik mee werk waarvan er eentje altijd de referentie is.

Rob

Paul Vancluysen

Citaat van: Rob_Dingen op oktober  1, 2008, 11:17:53
Wil best eens een avond organiseren met Marc jou en Guido en 2 filters klaarleggen dat we de verschillen eens beluisteren.
Ik heb namelijk altijd 2 filters waar ik mee werk waarvan er eentje altijd de referentie is.

Hoi Rob,

Heel interessant als je dat zou doen, dan moeten we zeker eens afspreken. Ondertussen ben ik ook bezig met het filterdesign van een eigen nieuwe speaker, waarvan de kasten ondertussen klaar zijn. Met twee filters werken is wel een goed idee. Dan kunnen we bij mij ook zo eens iets organiseren.

Paul

scrutinizer

Citaat van: Rob_Dingen op oktober  1, 2008, 11:17:53
Hoi Paul

Rob
...... interesanter nog ...zijn de naderhand te verkrijgen discussies over het verschil in interpretatie van hetgeen beluisterd, Rob. :-X

Just kidding!! ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

buizengek

en zondag maar weer de pook opstoken
het gaat toch regenen........(hoop ik haha)
dirk

jeroen_d

Probleem met LR4 is dat zo'n filter het afstraalgedrag van mid en tweeter niet mengt. Voordeel is rust en ruimte. Maar door het niet mengen van het afstraalgedrag ga je het rondstralen van de tweeter rond 4kHz teveel horen. Je moet dit gebied heel nauwkeurig tunen (klein beetje dempen). Marc zijn constatering dat de verhouding met het hoog erg belangrijk is klopt. Het is een lastig fenomeen, de verhouding grofweg per octaaf (4, 8 en 16kHz) goed te krijgen, elke tweeter straalt weer anders af in het hoog. Naast een condensator (of zobel) over de tweeter kan een klein seriespoeltje voor de tweeter ook erg helpen om deze verhouding goed te krijgen. Dit geldt vooral voor de onderhavige tweeter die bv op 30graden nog erg veel energie weergeeft boven 10kHz tov veel andere tweeters.

Eenmaal goed gekregen, geeft de LR4 mij dan toch het beste van alles. Rust, ruimte, dynamiek én muzikaliteit.

P.S. nog een ervaringsfeitje: de meting op 30 graden zit heel dicht bij de power response. Een zo vlak mogelijke respons op 30 graden tot zo'n 5-6kHz met daarboven natuurlijk de hoogafval van de tweeter, geeft dan heel vaak een gehoormatig resultaat dat al zeer dicht bij het optimum zit. Bij het optimaliseren zorg ik dan dat de elektrische filterrespons nooit oploopt boven 5-6kHz, dat klinkt niet prettig. De elektrische respons boven 5-6kHz moet vaak eerder wat aflopen dan vlak lopen, oplopen klinkt eigenlijk nooit lekker op de lange duur.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

buizengek

ik heb het filter van marc spelende van af gister en de details in het hoog zijn wel beter dan het filter van paul(sorry paul)maar ik ga nog een beetje tunen aan de mid want die komt nogal eens metalig hard over; ik haat dat(zuiver persoonlijk natuurlijk)
ben ook nog aan het stoeien met de demping : met de kast vol wol en zonder pijp klinkt het hier voor mij(wie ben ik)te "opgesloten"gebrek aan slam zeg maar dus daar is nog wat te verbeteren in mijn ruimte
mvg
dirk

buizengek

ik heb de demping in de wooferkast(lees wol)terug weggenomen en nu komt alles voor mij meer in balans
ik denk dat ik voorlopig bij dit filter blijf en nu een paar behuizingen daarvoor ga bouwen.ook komt nu de tijd aan om de definitieve filterkomponenten uit te zoeken
mvg
dirk

Marc Heijligers

Hoi Jeroen,

Citaat van: jeroen_d op oktober 12, 2008, 15:57:14
Probleem met LR4 is dat zo'n filter het afstraalgedrag van mid en tweeter niet mengt.

Ik begrijp je denk ik niet helemaal? Hint je naar de power response, die een dip heeft bij het overname punt?

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Dirk,

Citaat van: buizengek op oktober 14, 2008, 19:29:25
ik heb de demping in de wooferkast(lees wol)terug weggenomen en nu komt alles voor mij meer in balans
ik denk dat ik voorlopig bij dit filter blijf en nu een paar behuizingen daarvoor ga bouwen.ook komt nu de tijd aan om de definitieve filterkomponenten uit te zoeken

Ik snap waarom je de mid wat wil dempen, en het laag-mid wat wil verhogen. Ik denk niet dat demping verwijderen niet de oplossing is (stemmen worden daardoor wat "gonzend"), maar dat er beter nog wat ge-tuned kan worden aan het filter. Hieronder een mogelijk voorbeeld met een klein beetje baffle-step correctie van de mid. Ik moet het zelf nog uitproberen.

M.

buizengek

hoi marc,
waarom voor de tweeter 3,9 ipv 3,3mf en voor de spoel 270 ipv 220mh?
groetjes
dirk

Marc Heijligers

Citaat van: buizengek op oktober 19, 2008, 19:43:25
hoi marc,
waarom voor de tweeter 3,9 ipv 3,3mf en voor de spoel 270 ipv 220mh?
groetjes
dirk

Omdat het mid-laag en mid een boost krijgt, en omdat ik luister technisch vind dat de speaker daar wat meer output mag hebben.

Dat is vooral te horen bij piano's die in hogere registerers spelen. Bij de combi 3.3uF/0.22mH klinkt het allemaal wat "magisch", "ingetogen" en "introvert", maar mist het de klankrijkdom, de interactie van de snaar met de houten kast.

Ik heb zojuist de mod uitgevoerd, en vind de 2.2mH met 6.8 Ohm een goede stap (moet nog wel tunen met een stapel muziek voordat de waardes vast komen te liggen). De speaker klinkt er voller en rijker door. Ik speel nog wel met de 6.8Ohm in serie met de mid, en heb nog een 0.22mH spoel i.p.v. de 0.27mH spoel zitten, en mis een beetje frisheid in het hoog (is er wel, maar het mag wat meer in de ruimte zweven). Ik speel overigens met vrij chique componenten (folie spoelen, Duelund weerstanden, en Audyn Cap Plussen en Refs. Ook dat bepaalt voor een deel het timbre. In de loop van de week zal ik wat verder luisteren, en rapporteren wat het wordt. Ik verwacht in de loop van de week nog wat componenten in de bus, en dan zal het niet lang meer duren voordat dit filter ge-tuned is. Het doel is dat de boel voor de Kerst ingebouwd is! Ja, dat horen jullie goed!  :o

M.  ;)

Martijn M

Toch weer een iets stijler filter :).
Die piek bij 8 khz baart me zorgen. Klinkt dat niet te sibilant?
Dutch & Dutch

Marc Heijligers

Citaat van: keyser op oktober 19, 2008, 21:27:56
Toch weer een iets stijler filter :).
Die piek bij 8 khz baart me zorgen. Klinkt dat niet te sibilant?

Dat is een diffractie piek. Kan je wegnemen met vilt (of onder een hoek meten, zie de metingen op web page en in deze thread - dikke curve met vilt voor de tweeter, dun zonder vilt). Vilt neemt echter de eventuele aanwezige sibilance niet weg. Het huidige filter klinkt niet zo sibilant. Dus die piek is niet de oorzaak van sibilance.

M.

ruud2

Niets is moeilijk voor degene die het zelf niet hoeft te doen....

Martijn M

Marc, gisteravond heb ik een beetje op je site geneusd. Je hebt je kruistocht uitgebreid gedocumenteerd 8).
Waarom zie ik de diffractiepiek niet bij de metingen in de dode kamer die je in 2006 hebt gemaakt?
Dutch & Dutch

Marc Heijligers

Citaat van: keyser op oktober 20, 2008, 16:18:53
Marc, gisteravond heb ik een beetje op je site geneusd. Je hebt je kruistocht uitgebreid gedocumenteerd 8).
Waarom zie ik de diffractiepiek niet bij de metingen in de dode kamer die je in 2006 hebt gemaakt?

Ik heb destijds zowel met als zonder vilt gemeten. Ik heb eind 2006 nog een keer gemeten, toen er wat meer demping in de kast aanwezig was, en er wat verdere "acoustic treatments" aan de kast gedaan zijn. Toen was het vilt ondertussen gesneuveld. Het dempt het hoog tussen de 2-8kHz, maar niet boven de 8kHz. Daarmee kreeg ik een zizz in het geluid, en als ik de tweeter meer dempte, klonk het duf. Wat ook goed te horen was, was dat het geluid minder gespreid de kamer ingestraald werd, dus het klonk minder open. Uiteindelijk is er zonder vilt een goede balans gevonden. De huidige curves waar ik mee simuleer zijn nieuw, en zonder vilt. Ik heb alleen de website geen update gegeven vanwege tijdsgebrek.

M.

Marc Heijligers

OK, voor component keuze van het filter heb ik een voorstel:
http://www.duelundaudio.com/News.asp

M. ;D

buizengek

ik ga dat zeker in overweging nemen maar vraag mij af of dit niet een beetje langs de dure kant zal zijn(er komt op den duur geen einde meer aan)en bruin dat gaat trekken.waar kan ik de prijzen vinden?
mvg
dirk

buizengek

ben te rap geweest en ben op de site van tony gaan snuisteren
die vsf valt te doen maar de cast is mij toch te duur
dirk

jeroen_d

Citaat van: Marc Heijligers op oktober 18, 2008, 22:44:50
Hoi Jeroen,

Ik begrijp je denk ik niet helemaal? Hint je naar de power response, die een dip heeft bij het overname punt?

M.
Ja, klopt, de middentoner bundelt en de tweeter straalt rond op de overgang. Dit wordt in een Avalon achtige behuizing nog verder versterkt door de tweeter een smallere baffle te laten zien dan de middentoner. Slappe filterhellingen mengen dit verschil in afstraalgedrag beter. Slappe filterhellingen zijn echter alleen goed toepasbaar indien de middentoner geen nare opbreekverschijnselen vertoont. Anders wordt het teveel een compromis tussen afstraalgedrag en hoorbare resonanties. Vandaar dat in heel veel gevallen LR4 toch net wat beter klinkt. Met papieren conussen kun je wat eerder denken aan LR2. Asterduc zou dit met zijn Concave kunnen doen, mits hij zijn tweeter beter akoestisch uitlijnt met zijn middentoner dan wel een lattice netwerk gebruikt voor de fasecorrectie.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

wouter horst

Dag allemaal,

misschien wat laat, maar ik heb ook een filter ontworpen voor de C12 en C79, alleen dan met een TIW360X in het laat.
Het midden-hoog was een enorme klus. Vanalles uitgeprobeerd - soup, milestone en wat er te vinden was aan filtering.

Uiteindelijk ben ik op een ander filter uitgekomen, die zeer stabiel bleek. Zowel goede als bagger opnames klonken goed. De speaker loste vrijwel op. Voor een goed stereobeeld moest je alleen 'intiem' worden met de speaker - net zoals de avalon ontwerper beschrijft. Dichtbij de speakers luisteren gaf ook bij mijn ontwerp de grootste soundstage.
De bas was 120 Liter TML, en de speaker was wel wat breder dan de avalon, soups en milestone.

Indien er interesse is zal ik kijken wat het filter was.

Vriendelijke groeten,

Wouter