Milestones speaker met Thiel units

Gestart door Marc Heijligers, juli 26, 2005, 08:41:25

Vorige topic - Volgende topic

Marc Heijligers

Citaat van: wouter horst op december 31, 2008, 00:23:31
Indien er interesse is zal ik kijken wat het filter was.

Uiteraard, ik laat me graag inspireren, en "the proof of the pudding is in the eating".  :)

M.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Ik heb zelf ook niet stil gezeten de afgelopen tijd, ondanks de stilte in dit topic. Het laatste filter is iets te fors in het laag (moet ik nog naar kijken - heb 3 manieren om dat op te lossen). Stemmen e.d. hebben nog nooit zo akoestisch geklonken, het hoog is zijde zacht, en ik snap zelfs waarom. Ik ben erg blij mee. Ik wilde de boel in de Kerst vakantie inbouwen, maar ben een week ziek geweest, dus ik geef me nog effectief een week respijt (en omdat het meer op de weekenden aan komt zal dat dus wel Januari worden).

Om de de geloofwaardigheid bij de kabel en component puristen maar eens flink op het spel te zetten, een foto van het huidige brouwsel. ;D

M.

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Interficior

Zijn dat speciale audiofiele kroko's? ;D

(Je kunt ook eens Mundorf weerstanden proberen).
Take it or lease it

buizengek

ik ben gisteren ingegaan op de uitnodiging van marc om eens naar de milestones te luisteren aangezien ik aan dezelfde brouwsels bezig ben
na een warme ontvangst van marc en zijn charmante vriendin én het nuttigen van een kopje troost was het tijd om de speakers uit de hoek te halen en de set op te warmen.Btw marc speelt met een versterker en cd-speler van ayre uit canada vermoed ik
het eerste wat mij in gedachten kwam toen ik de eerste tonen hoorde was:dit klink hier vele malen mooier dan bij mij thuis(heb een rotacoustiek thuis maar bij marc is ook tamelijk veel galm aanwezig)
ik kan nu de ganse namiddag proberen lyrisch te wezen maar ik ga het trachten zo zakelijk mogelijk te houden
-laag:afgronddiep voor zo een relatief kleine speaker-strak:klappen op de turkse trom klinken zeer realistisch,droog,je kan het vel bijna aanraken
-mid en hoog sluiten zeer mooi op elkaar en het laag aan zodat er van een "gat"tussen de units geen sprake is,stemmen klinken zoals ze volgens mij horen te klinken(koorwerk van arvo pärt greep je bij de strot)in de s-klanken heb ik geen sibilance of hoe dat ook heet kunnen ontdekken
-orgel vond ik persoonlijk om in te zwelgen
-wat ook opviel was hoe hard deze speakers kunnen met een relatief klein vermogen van de ayre(volgens marc 2x50watt)
besluit:dit is één van de beste speakers die ik de laatste jaren gehoord heb én het is zeker mijn smaak
het was de 360km karren meer dan waard en ik hoop stiekum om het bij mij ook zo eens aan het klinken te krijgen.marc zei wel tussen het luisteren door :dit grijpt nog niet genoeg naar de strot en dat zou ik nog een ietse anders......maar ik zie voor het moment geen set die me meer zou kunnen verbazen want dat was het woord gister
(en ik heb ook nog het geluk dat marc mij helpt-eureka)
marc, dit is vakwerk
hartelijk dank voor de prachtige uren en hopelijk tot spoedig nogeens
groeten
buizengek dirk

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

buizengek

ik heb het dan nog niet over de ruimtelijkheid-breedte-diepte-hoogte van het beeld gehad........maar ja met speakers met een dergelijk oplossend vermogen is dit wel vanzelfsprekend denk ik.en ik die dacht om ze te verkopen hahaha.terug werken geblazen ja
mvg
buizengek

Marc Heijligers

Op de achtergrond wordt er zo nu en dan nog wat ge-tweaked aan het filter. Bijgesloten de laatste status.

M.

Rudo

Hi Marc,

Waar moet c1 aan de rechterkant verbonden zitten?
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

RCD

Hoi Rudo

Aan de curve te zien niet.
Die haalt de piek van de woofer weg.
Ik verwacht dat die niet hoorbaar is en daarom niet aangesloten.

Rob

Martijn M

Mja, die zit op -25 dB. Waarschijnlijk niet hoorbaar.
Dat gerommel rond 400 hz baart mij meer zorgen. Is dat niet hoorbaar? De dip in het onderste bereik van de tweeter  is zeker diffractie?
Overigens mooie gedetailleerde metingen!
Dutch & Dutch

Gydotron

Marc zijn filter is ondertussen al behoorlijk gewijzigd. Ik ben nog maar pas bij Marc geweest en zijn speaker nog eens kunnen beluisteren. Wat mij betreft is dit één van de allermooiste zelfbouwspeakers die ik ooit beluisterd heb. Op een zelfde niveau is de speaker die Paul Van Cluysen heeft ontworpen.

Guido

buizengek

voila,
en we hebben weer wat te doen
moet ik zeker ook proberen
thanks marc
mvg
buizengek

Marc Heijligers

Citaat van: Rudo op juli 18, 2009, 10:47:53
Waar moet c1 aan de rechterkant verbonden zitten?

Zoals Rob al zegt, is deze om de resonantie piek van de woofer weg te nemen. Als ik de woofer los beluister, is dat goed te horen, in het totaal niet. Ik moet er echter nog goed naar luisteren, alvorens deze er definitief in/uit te designen.

Marc Heijligers

Citaat van: keyser op juli 18, 2009, 18:44:25
Dat gerommel rond 400 hz baart mij meer zorgen. Is dat niet hoorbaar? De dip in het onderste bereik van de tweeter  is zeker diffractie?

Dat gerommel bij de 400Hz is de grill van de unit, die overspreekt op de kast. Daar zit ondertussen tocht strip tussen de woofer en de behuizing. Verder ook de bracing die de woofer intern ondersteunde eruit gehaald. Dat zorgt voor minder output aldaar.

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jeroenkv

Ik heb niet alle posts gelezen, maar hoe ziet die piek op 7500hz er off axis uit? Een piek op 7500hz geeft normaliter te veel definitie (niet natuurlijk, te precies, op het randje, zoals een TV met (te) veel contrast).

(Die op 15000hz (overdreven helder) valt waarschijnlijk / hopelijk wel weg als je iets van de as af zit?).

Marc Heijligers

Citaat van: dre73 op februari 16, 2010, 10:02:02
is het filter nu af?

Een filter is nooit af ;D

Maar, meer in lijn met het antwoord waar je naar zoekt, de ontwikkelingen aan het filter staan momenteel stil omdat ik er grosso modo al langere tijd tevreden over ben. Ik ben in afwachting van definitieve componenten, en dat duurt nogal lang (geen voorraden in deze economische tijden, dus dat wordt wachten op het moment tot de productie runs starten...). De fine-tuning zal namelijk uiteindelijk toch met de definitieve componenten moeten gebeuren. Dat zal om een "oompje" meer of minder gaan.

Dit is de baseline, en die geeft over het algemeen bij meerdere mensen goede resultaten.

Marc Heijligers

Citaat van: jeroenkv op februari 16, 2010, 21:06:08
Ik heb niet alle posts gelezen, maar hoe ziet die piek op 7500hz er off axis uit? Een piek op 7500hz geeft normaliter te veel definitie (niet natuurlijk, te precies, op het randje, zoals een TV met (te) veel contrast).

(Die op 15000hz (overdreven helder) valt waarschijnlijk / hopelijk wel weg als je iets van de as af zit?).

De piek op 8000 Hz valt weg onder een hoek, die is t.g.v. reflectie, net zoals de dip op 4000 Hz. De piek bij 12.5kHz zit in de tweeter response. In hoeverre dit soort landschappen nu 1-op-1 eufonische eigenschappen verklaren lijkt me sterk.

M.

Marc Heijligers

Over bovenstaand filter nog een klein post-scriptum. Zoals je kan zien is de response niet super-recht te noemen. Nu kan ik met 3.9mH en een weerstand een kaars rechte on-axis response maken (waarbij de tweeter ook iets hoger gelegd wordt). Als je echter naar de roze-ruis response in de huiskamer kijkt, zie je een (behoorlijk hoorbare) piek rondom de 300Hz ontstaan. Dat geeft een wat resonant en gesloten klank.

Marc Heijligers

De response met een 5.6mH spoel geeft een veel vlakkere response met roze-ruis in de huiskamer (eng vlak zelfs, wat betekent dat de power response goed is... onder de 250Hz is de meting om meerdere redenen niet representatief...). Het geluid behoud zijn body, en klinkt veel losser en energieker. Dus, leuk die perfecte on-axis simulatie, maar de oren bepalen uiteindelijk, en de bevestiging zit 'm dus in de power response. Dat kan overigens per huiskamer verschillen!

De 4.7uF in serie met de tweeter is echter wat teveel (klinkt "lekker" met bekkens, maar drukt wat op de oren met fluit of violen in de hogere registers). Terug naar 3.9uF does-the-trick, en dat brengt ons op het huidige filter.

jeroenkv

Citaat van: Marc Heijligers op februari 16, 2010, 22:07:01
De piek op 8000 Hz valt weg onder een hoek, die is t.g.v. reflectie, net zoals de dip op 4000 Hz. De piek bij 12.5kHz zit in de tweeter response. In hoeverre dit soort landschappen nu 1-op-1 eufonische eigenschappen verklaren lijkt me sterk.

M.

Die 12,5k is smal, dus het zal meevallen, breed is zeker hoorbaar. Die bult op 8000hz kan heel vervelend zijn, maar gelukkig is hij off axis weg.

On axis zegt niet zoveel.

Marc Heijligers

Martijn M

Fijn om te lezen dat het eindelijk 'af' is. Ga je nu wat nieuws ontwerpen? Wel toch?!  O0
Een conventionele boxspeaker zou te makkelijk zijn na een speaker als de Milestone. Wat denk je van een dipool? Of een omnipool? Of een speaker met waveguide?
Dutch & Dutch

Marc Heijligers

Citaat van: keyser op februari 17, 2010, 19:19:24
Fijn om te lezen dat het eindelijk 'af' is. Ga je nu wat nieuws ontwerpen? Wel toch?!  O0
Een conventionele boxspeaker zou te makkelijk zijn na een speaker als de Milestone. Wat denk je van een dipool? Of een omnipool? Of een speaker met waveguide?

Ik dacht meer aan anti-materie...  :D

jeroenkv