Ervaringen met akoestisch transparante schermen?

Gestart door garmtz, juli 5, 2005, 14:57:55

Vorige topic - Volgende topic

patrick_vdb

Hi Spacebass,

Citaat van: Spacebass op juli  6, 2005, 22:40:24
Pas op patrick!!  :o  dit is echt de grens waarop je nog net geen wel/geen center discussie gaat introduceren  ;D

LOL ;D Nee, geen welles/nietes center-discussies hier, ik wist me ook op tijd nog in te houden en brak m'n zin dus maar af.

Terug naar het akoestisch transparante scherm...

mvrg

Patrick

Spacebass

Citaat van: Kjelt op juli  6, 2005, 22:43:09
@Spacebass   ;D  Je haalt de woorden uit mijn mond.
Maar dat wil niet zeggen dat Patrick ongelijk heeft  ;D

Citaat van: patrick_vdb op juli  6, 2005, 22:44:49
Terug naar het akoestisch transparante scherm...
Helemaal mee eens!

Kjelt

Ik zeg toch nergens dat Patrick ongelijk heeft. Vraag me alleen af wat zo'n filmdoek voor afwijking teweeg brengt in die ideale geluidspositionering... en we zijn weer terug bij het akoestisch transparante filmdoek  ;D

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op juli  6, 2005, 20:59:48
Ik heb mijn center vlak onder mijn scherm en ja als ik er echt voor zou gaan zitten om te pinpointen dan geef ik toe dat het niet is zoals het zou moeten zijn. In de praktijk heb ik nog nooit 1 gast gehad (maar goed de echte audiofielen zitten dan ook niet in mijn kennissenkring ;D ) die zich hier aan stoorde. 
Hihihi, wacht maar af, jij komt vanzelf aan de beurt! ;D

Maar zonder dollen: ik heb mijn center ook (net) onder mijn scherm en toch ervaar ik een behoorlijk exacte pinpointing van de frontstage. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn geluidsbeeld te laag zat. Sterker nog, voor mijn gevoel vallen de speakers zelfs helemaal weg bij een goede tot zeer goede geluidstrack.

Volgens mij is een fysieke plaatsing van de center in het midden van je doek dan ook absoluut geen noodzaak. Misschien is het wel heel belangrijk te zorgen dat de pinpointing an sich eerst goed wordt opgelost en dat er wel degelijk een goede phantom center wordt neergezet. En dat kan al met 4 speakers. Pas als die mooi plaatsen en een center 'nabootsen' kan een echte center alsnog wat toevoegen in de vorm van zowel nòg betere plaatsing als wel in beter weergeven van wat discreet op de DVD staat. Een aantal forumleden heeft al aan den lijve ondervonden hoe het is om in 4.x te spelen en een DVD te hebben met een centerkanaal wat (deels) uit fase staat... >:D ;D

Citaat van: Don_Paul op juli  6, 2005, 18:07:41
Even nog een serieuze reactie: volgens mij is iedereen het er hier in principe wel over eens dat (a) elk scherm, zelfs een accoustisch transparant scherm, invloed op het geluid kan hebben (hoewel Stewart dus anders beweerd lijkt de term 'transparant' hier dus misplaatst) en (b) dat het in principe altijd beter is als de geluidsbron van de center achter het scherm geplaatst is (fysiek dan wel met immaging). Het blijft dan dus altijd een afweging in hoeverre eea te corrigeren is met EQ, maar gezien het geld dat aan de meest 'zuivere' kabels e.d. uitgegeven wordt kan ik me voorstellen dat dit toch een beetje tegenstaat. En dan hebben we het dus alleen nog maar over geluid, nog niet over verlies aan beeldkwaliteit.

Dus wat zijn je alternatieven?
- duur scherm kopen, center erachter, dure EQ (evt) erbij en regelen tot het naar behoren klinkt. E accepteren dat het beeld naw wat minder wordt.
- dure center verkopen en zonder center gaan spelen
- of toch met je center eronder blijven zitten

Mijn hoofd zegt optie 3, mijn hart zegt optie 1, mijn vrouw zegt optie 2....

Ik ben het met a eens en kies voor 3. Alternatief zou voor mij 2 zijn en pas 1 als laatste. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Movievault

Als je nu de center een zou omdraaien en naar het doek richten?
Iemand al eens geprobeert?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

garmtz

Citaat van: Audiofiel op juli  7, 2005, 00:19:56
Maar zonder dollen: ik heb mijn center ook (net) onder mijn scherm en toch ervaar ik een behoorlijk exacte pinpointing van de frontstage. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn geluidsbeeld te laag zat. Sterker nog, voor mijn gevoel vallen de speakers zelfs helemaal weg bij een goede tot zeer goede geluidstrack.

Maar ik vind ook dat jouw scherm iets te hoog hangt... Dat had ik ook in het verleden en wil eigenlijk het scherm lager hebben.

patrick_vdb

Hi Garmt,

Jij had in je oude situatie het scherm toch niet zo hoog hangen als Audiofiel? Qua hoogte vond ik het destijds bij jou niet zo'n probleem alhoewel ik het scherm persoonlijk ook iets lager zie hangen. Die 1/3-regel vind ik persoonlijk, voor een ontspannen kijkpositie, totaal verkeerd gebasseerd :-X

mvrg

Patrick

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op juli  7, 2005, 07:38:40
Jij had in je oude situatie het scherm toch niet zo hoog hangen als Audiofiel? Qua hoogte vond ik het destijds bij jou niet zo'n probleem alhoewel ik het scherm persoonlijk ook iets lager zie hangen. Die 1/3-regel vind ik persoonlijk, voor een ontspannen kijkpositie, totaal verkeerd gebasseerd :-X

Ik had mijn scherm op 90 cm van de grond hangen. Ik vond dat zelf wel gaan, maar liever zie ik het net iets lager (60 cm ofzo). Wellicht kan ik ook wel mijn center speaker dan nog lager onder het scherm plaatsen, maar omdat ik alle mogelijkheden wil afgaan dus dit topic... :)

Robbo

Citaat van: Don_Paul op juli  6, 2005, 18:07:41
Even nog een serieuze reactie: volgens mij is iedereen het er hier in principe wel over eens dat (a) elk scherm, zelfs een accoustisch transparant scherm, invloed op het geluid kan hebben (hoewel Stewart dus anders beweerd lijkt de term 'transparant' hier dus misplaatst) en (b) dat het in principe altijd beter is als de geluidsbron van de center achter het scherm geplaatst is (fysiek dan wel met immaging). Het blijft dan dus altijd een afweging in hoeverre eea te corrigeren is met EQ, maar gezien het geld dat aan de meest 'zuivere' kabels e.d. uitgegeven wordt kan ik me voorstellen dat dit toch een beetje tegenstaat. En dan hebben we het dus alleen nog maar over geluid, nog niet over verlies aan beeldkwaliteit.

Dus wat zijn je alternatieven?
- duur scherm kopen, center erachter, dure EQ (evt) erbij en regelen tot het naar behoren klinkt. E accepteren dat het beeld naw wat minder wordt.
- dure center verkopen en zonder center gaan spelen
- of toch met je center eronder blijven zitten

Mijn hoofd zegt optie 3, mijn hart zegt optie 1, mijn vrouw zegt optie 2....

Het is gewoon maar wat je wilt bereiken.  Als je focus op het 'perfecte geluid' ligt, moet je een geperforeerd scherm vergeten.   Wil je de beste filmervaring bereiken, dan is een geperforeerd scherm de betere keuze.

Movievault

Citaat van: FrankG op juli  7, 2005, 07:22:41
Als je nu de center een zou omdraaien en naar het doek richten?
Iemand al eens geprobeert?
Is dit mischien te belachelijk?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

garmtz

Citaat van: FrankG op juli  7, 2005, 08:34:45
Is dit mischien te belachelijk?

Een scherm reflecteert zeker niet perfect, dus ik zie hierin geen echt goede oplossing.

Movievault

Hmm, al eens getest? Wat je niet hoort, weet je niet.
Als je die center een beetje zou richten zo dit mischien een goed effect kunnen hebben.
Je hebt in ieder geval geen directe afstraling meer.

Spacebass

Citaat van: FrankG op juli  6, 2005, 09:51:38
  ;D Een Bose systeem   ;D
  ;D

Een aantal forumleden heeft al aan den lijve ondervonden hoe het is om in 4.x te spelen en een DVD te hebben met een centerkanaal wat (deels) uit fase staat... >:D ;D
Hmm moeilijke keuze 0,001% slecht geproduceerde DVD's of 99,999 % die in mijn situatie een mooiere stage hebben  :-\

Kjelt

Hihihi, wacht maar af, jij komt vanzelf aan de beurt! ;D

Uh moet ik nu bang of blij worden?  ;D

Citaat van: Audiofiel
Nou dat bedoel ik, ik erger me vaker aan een slechte soundtrack dan dat mijn center 80cm te laag zou hangen.

Citaat van: patrick_vdb op juli  7, 2005, 07:38:40
Die 1/3-regel vind ik persoonlijk, voor een ontspannen kijkpositie, totaal verkeerd gebasseerd

Wat zou je dan willen hebben? 1/2? Ik heb ook wat zitten experimenteren hiermee en 1/3 vond ik eerst ook nog iets te hoog. Er zijn zoveel factoren die daar ook weer een rol in spelen behalve dan persoonlijke voorkeur om wat te noemen: de tilt van je stoelen , je gezichtsvermogen , je lenzen/bril. En om nog maar te zwijgen van 1:2.35 films op een 1:1.78 doek die dan dus weer een stuk hoger projecteren zodat je eigenlijk weer vanvoren af aan kunt beginnen  ;D   

Spacebass

Daarom ben ik ook heel blij met de mogelijkheid die de holo software biedt om het beeld lager te plaatsen. Ik verplaats echt het beeld naar de "ideale" hoogte (voor mij dan). Geen opdringerige ondertiteling op ooghoogte (indien nodig ;)) ...dat vind ik echt zwaar irritant  :(

patrick_vdb

Hi Kjelt,

Ik wil die hoogte waarin zowel het oog alsook de nekspieren volkomen ontspannen zijn. In een zittende positie valt het grootste gedeelte van de verticale kijkhoek onder de rechte lijn vanaf het oogbolcentrum. De 1/3-regel lijkt hiermee dus een ergonomische houding tegen te spreken. Als oplossing zie je haast altijd dat de rugleuning van de stoel wat meer dan normaal naar achteren leunt om de kijkpositie automatisch omhoog te laten zijn. Een hoge rugleuning is dan wel een vereiste anders belast je de nekspieren overmatig, maar diezelfde hoge rugleuning vormt dan weer een belemmering voor het surroundveld. Kortom, ik persoonlijk vind de 1/3-regel niet zo slim gekozen en zie het scherm liever lager hangen, in zo'n positie zodat het hoofd niet ondersteund hoeft te worden, de nekspieren niet onnodig belast worden en het oog zijn natuurlijke positie incl verticale kijkhoek kan aannemen, kortom een situatie waarin je zonder problemen alle drie de extended versies van Lord of the Rings achter elkaar kunt bekijken ;D

mvrg

Patrick

Kjelt

Citaat van: patrick_vdb op juli  7, 2005, 23:07:24
kortom een situatie waarin je zonder problemen alle drie de extended versies van Lord of the Rings achter elkaar kunt bekijken

Oei.... of alle 6 de starwars achter elkaar... dat gaat dus een bed worden waarin je kunt liggen en het scherm is het plafond?  ;D

Maar ff serieus op hoeveel %  van de onderkant van het scherm komt de ooghoogte bij jou in die situatie uit dan?

ThomasBelgium

Hiya Patrick:

Zoals je weet ben ik het niet eens met je stelling dat de 1/3e regel niet zou deugen. Mijn scherm hangt (tot op de centimeter precies) op 1/3e en dat is echt de ideale oplossing. Het is dan ook zeer terecht dat dit hier en daar wordt aanbevolen. Ik weet dat je anatomisch perfect normaal gebouwd bent, dus daar kan het ook niet aan liggen  ;) Het is me dus een raadsel waarom je tegen de een derde regel bent, tenzij je misschien van die 'achteroverdonder' stoelen hebt ofzo ;D

@ Garmt: je hebt gelijk: je scherm hing vroeger zeker en vast te hoog. Niet zo heel veel, maar wel een beetje. Een akoestisch transparant scherm zou je toelaten om het scherm exact juist te hangen en dan ook de center op de juiste positie neer te poten. DAt tikje lichtverlies lijkt me geen probleem, maar je moet wel even checken of je geen moiré hebt met je CRT en ook het verlies in hoge tonen (hoe miniem ook) even checken.

patrick_vdb

Hi Thomas,

Citaat van: ThomasBelgium op juli  8, 2005, 01:14:45
Zoals je weet ben ik het niet eens met je stelling dat de 1/3e regel niet zou deugen

I know ;D Misschien is 'niet deugen' wat te sterk uitgedrukt...ik ben van mening dat het beter (ergonomischer) kan, dekt de lading wellicht beter.

CiteerHet is me dus een raadsel waarom je tegen de een derde regel bent

Misschien ben ik me meer bewust van een ergonomische lichaamshouding dan jij? Het .pdf'je wat je me onlangs hebt gestuurd, ondersteund in principe mijn verhaal volledig, alleen dragen zij een oplossing aan waar ik het dan ook weer niet mee eens ben (het meer achterover laten hellen van de rugleuning. Het is natuurlijk een 'bekrompen' idee om te denken dat de positie van het hoofd tov het lichaam hetzelfde blijft wanneer het lichaam achterover helt, zonder de nekspieren meer te belasten ;) Of je moet hogere rugleuning willen natuurlijk waar het hoofd tegen kan rusten om de nekspieren wat te ontlasten......maar dat brengt weer nieuwe nadelen met zich mee ;D

@Kjelt,

Op het moment ben ik nog bezig met mijn ruimte maar op het moment dat het klaar is en ik mijn 'theorie' volledig ontwikkeld heb, deel ik 'm mede :D

mvrg

Patrick

Robbo

Citaat van: ThomasBelgium op juli  8, 2005, 01:14:45
maar je moet wel even checken of je geen moiré hebt met je CRT en ook het verlies in hoge tonen (hoe miniem ook) even checken.

Moire is alleen een probleem met digitale projectors......

Kjelt

Citaat van: patrick_vdb op juli  8, 2005, 07:52:50
wanneer het lichaam achterover helt, zonder de nekspieren meer te belasten

Nieuw! Te verkrijgen bij uw plaatselijke chirurg: De instelbare HT neksteun  ;D

Jimmy Conway

ThomasBelgium

Woeha!

Maar alle gekheid op een stokje: het is feitelijk helemaal geen slecht idee om de kwestie ergonomische houding hoofd/nek versus schermhoogte eens voor te leggen aan een kinesist.

@ Patrick: ik ben benieuwd naar wat jij uit je (ongetwijfeld goed ondersteunde >:D) koker gaat toveren met betrekking tot het ontwerp van je HT. Keep us informed! ;)

bmateijsen

Citaat van: ThomasBelgium op juli  8, 2005, 14:14:40

@ Patrick: ik ben benieuwd naar wat jij uit je (ongetwijfeld goed ondersteunde >:D) koker gaat toveren met betrekking tot het ontwerp van je HT. Keep us informed! ;)

Ja Patrick... we wachten al meer dan een jaar op de plannen en de uitvoering van je HT  >:D  ;D ;D ;D

Audiofiel

Citaat van: bmateijsen op juli  8, 2005, 14:24:13
Ja Patrick... we wachten al meer dan een jaar op de plannen en de uitvoering van je HT  >:D  ;D ;D ;D

Dat is nog niets. Sommigen zijn meer dan 2 jaar bezig met hun speakers... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.