Ervaringen met akoestisch transparante schermen?

Gestart door garmtz, juli 5, 2005, 14:57:55

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Ik vraag me af of er hier gebruikers zijn van akoestisch transparante schermen en of dat bevalt.

Ik wil zo'n scherm kopen (2,0 m breed) voor gebruik met mijn 1209S. Ik ga er 3,5 m vanaf zitten. Is dan de structuur echt onzichtbaar? Is het echt akoestisch transparant? Ik denk qua merk aan Screenline.

Movievault

Even de notifyer aangezet want hier ben ik dus ook in geintreseerd.  ;D
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Kjelt

Als ik hier op het forum al lees dat veel members hun luidsprekerdoek al van hun luidsprekers verwijderen omdat dit beter klinkt ben ik erg benieuwd naar dit zogenaamde akoestisch transparante doek.

garmtz

Ik weet dat je hoog er een klap van krijgt, maar ik wil graag weten hoeveel...  :-\ het heeft namelijk ook veel voordelen:

Voordelen:
- Center speaker achter het scherm, dus stemmen echt uit het beeld
- Minder een obstakel dan een niet-akoestisch transparant scherm, dus een beter stereo-imaging

Nadelen:
- Hoog-afname/kleuring
- Gaatjesstructuur
- Minder lichtopbrengst

Graag vul ik dit aan in de loop van dit topic...

Kjelt

Jimmy Conway

Citaat van: FrankG op juli  5, 2005, 15:02:01
Even de notifyer aangezet want hoer ben ik dus ook in geintreseerd.  ;D

Waar zit jij met je gedachten?  ;D

garmtz

Bij een akoestisch 'transparant' ( ::)    ;D)  scherm hoort eigenlijk inderdaad een eq die het frequentiebereik aanpast op het scherm. Je mag hopen dat die kastjes ook een beetje 'transparant' zijn... Maargoed, het gaat om de ervaring en als de invloed van scherm+eq niet heel erg groot is, vind ik het nog steeds de moeite waard.

Jimmy Conway

Is zoiets eigenlijk alleen te beoordelen als je het in de praktijk beluisterd?

Groeten,
Jimmy C.

garmtz

Citaat van: Jimmy Conway op juli  5, 2005, 16:01:42
Is zoiets eigenlijk alleen te beoordelen als je het in de praktijk beluisterd?

Ik vrees van wel... Iedereen heeft toch weer andere eisen. Die van mij liggen nogal hoog op geluid-gebied...  :-\

Jimmy Conway

garmtz

Jimmy Conway

Wat is de hoofdreden voor een bioscoop om dat dan te gebruiken?

Robbo

Om maar even verder te gaan op http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31578.msg431140#msg431140  en verder

Met dat laatste bedoel ik: je kunt op 2 methode de dialoog 'uit' je scherm laten komen:

a: Koop een microperf scherm en zet de center erachter
b: Laat de center weg, plaats de fronts zoals in een stereo opstelling en laat een goede pre/pro het phantom center signaal berekenen en sturen naar de fronts.  Met een goede plaatsing creeer je op die manier ook het effect dat het dialoog uit het midden van het scherm komt.  Maak het scherm niet breeder dan nodig is om een goed stereobeeld te verkrijgen: maw plaats eerst je speakers en kijk dan hoeveel ruimte je ertussen over houdt (hou rekening met inkijkhoek van mensen die niet op de sweetspot zitten) en bepaal aan de hand daarvan de breedte van het scherm.

Robbo

Citaat van: Garmt op juli  5, 2005, 14:57:55
Ik vraag me af of er hier gebruikers zijn van akoestisch transparante schermen en of dat bevalt.

Ik wil zo'n scherm kopen (2,0 m breed) voor gebruik met mijn 1209S. Ik ga er 3,5 m vanaf zitten. Is dan de structuur echt onzichtbaar? Is het echt akoestisch transparant? Ik denk qua merk aan Screenline.

Bij bijna alle microperf en gewoven schermen (Screen Research) moet je minimaal 2,5 meter afstand houd wil je de structuur/microperf niet zien.  Echter bij een lichte scene zie je zelf op 3,5 meter afstand wel iets.  Dat is een beetje hetzelfde effect als je in de bioscoop voorin gaat zitten.  Ondanks dat de afstand tot het scherm en ook de perf daar groter zijn dan bij Home Theater geeft je dat hetzelfde idee.

garmtz

O.k. Rob, bedankt. Dan heb ik wel een idee wat ik me bij de gaatjes voor moet stellen. Herinner me nu dat Frank het ook heeft/had hangen in zijn demoruimte, dus heb er wel wat ervaring mee.

J.A.F._Doorhof

We hebben in verschillende HT's acoustisch transparant doek in gebruik en ik ben er PERSOONLIJK niet laaiend enthiousast over.
Bij de goedkopere doeken zie je bij bepaalde projectoren behoorlijk wat moire patronen op treden, en je blijft het toch horen.
Zelfs met de duurdere schermen zit er toch wat in het geluid wat niet helemaal lekker verloopt.
Daarnaast en dat is van mindere mate belang als je je HT GOED inricht kan het voorkomen dat het scherm ligt meetrilt als je speakers er vlak achter hebt staan, maar nogmaals met wat spelen met de plaatsing is dat op te lossen :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo

Even een paar foto's gemaakt om jullie een idee te geven:

Screen Research Clearpix2 0.9 gain (incl. perf)

Robbo

Stewart Studiotek 1.3 gain (-10% lichtverlies)

Jimmy Conway

Van een afstandje ziet zo'n stewart scherm er toch wel strak uit  8)

Kjelt

Citaat van: Robbo op juli  5, 2005, 18:53:06
Stewart Studiotek 1.3 gain (-10% lichtverlies)

Jeetje wat een zwarte gaten! Geen wonder dat lichtverlies, licht kan niet ontsnappen uit een zwart gat  ;D

Maar ff serieus, Garmt, wat zou er met het geluidsbeeld gebeuren als je je centerkanaal pre-out via een Y splitter aansluit op een stereo versterker en 1 center boven het scherm hangt en 1 center beneden het scherm?
Lijkt me echt interessant om eens te proberen.

Jimmy Conway

Sommige processors (bijvoorbeeld Rotel) hebben 2 Center  Pre-outs.

Kjelt

Citaat van: Jimmy Conway op juli  5, 2005, 19:36:54
Sommige processors (bijvoorbeeld Rotel) hebben 2 Center  Pre-outs.
Voor deze toepassing? (dus 1 boven en 1 onder het scherm?)

Jimmy Conway

Of naast elkaar.. misschien bij een hele brede ruimte.
Er worden 2 identieke signalen gestuurd naar de uitgangen.

Groeten,
Jimmy C.

Spacebass

Dan heb je kans dat je je hoofd precies op een bepaald punt in hoogte moet gaan houden. Wat horizontaal geldt bij  stereo, ga je dan ook vertikaal introduceren (kamfilter effect)...is het voor 1 persoon alleen, dan zou ik sowieso eerst eens zonder center proberen.

Maar als je er meer over wilt weten kan je op het forum zoeken. Er zijn al diverse topics over geweest.

Mooi nu weer on topic over de schermen  8)

garmtz