Ervaringen met akoestisch transparante schermen?

Gestart door garmtz, juli 5, 2005, 14:57:55

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: FrankG op juli  6, 2005, 09:33:37
Dat doek zal wel een hoeveelheid hoog opslorpen.
Wat betekend dat het filter dan niet meer juist is.
Je zou op dat moment kunnen experimenteren om het hoog een paar DB ophoog te zetten.

Als je bedoelt het wisselfilter van mijn MartinLogan Theater i aanpassen, nee dank je!  :o

patrick_vdb

Hi,

Weer wat proefballonetjes....

Een breder scherm wil niet per definitie zeggen dat je dan ook groter gaat projecteren. Met een variabele masking systeem kun je al een hoop doen....

Losse schermen kunnen ervoor zorgen dat alle luidsprekers haaks op het doek staan....

Waar een wil is, is een weg ;D

mvrg

Patrick

garmtz

Ik had volgens mij Robbo in een ander topic horen zeggen dat 'de kleuren doodslaan' op een Screen Research. Zou Rob dit willen toelichten? Screen Research vind ik prachtig, maar duur...  :-\

Movievault

Citaat van: Garmt op juli  6, 2005, 09:40:43
Als je bedoelt het wisselfilter van mijn MartinLogan Theater i aanpassen, nee dank je!  :o
Een PEQ ?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op juli  6, 2005, 09:43:20
Losse schermen kunnen ervoor zorgen dat alle luidsprekers haaks op het doek staan....

Dus twee kleine doeken aan de zijkant die schuin staan naar de kijker? Die proefpallon zegt poef!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Movievault

;D Een Bose systeem   ;D

Nee , maar dit zou je kunnen doen met zo een unit van velodyne?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

bmateijsen

Hi,

Weer wat proefballonetjes....

Een breder scherm wil niet per definitie zeggen dat je dan ook groter gaat projecteren. Met een variabele masking systeem kun je al een hoop doen....

De breedte voor een CRT projector is een gegeven... masken zou evt. kunnen voor 4:3 als je het hebt over vertikaal masken, maar anders blijft horizontaal over...

CiteerLosse schermen kunnen ervoor zorgen dat alle luidsprekers haaks op het doek staan....

Waar een wil is, is een weg ;D

mvrg

Patrick

Hoe bedoel je dit precies??

jowi

Citaat van: Garmt op juli  5, 2005, 23:43:21
een geluidsdoorlatend doek houdt je stereo-imaging beter intact
Dit ontgaat mij een beetje hoor, kun je dat eens toelichten?

Het doek hangt toch gewoon tegen een muur, de speakers staan neem ik aan iets van de muur af. Hoe gaat dat doek dan je stereo imaging beinvloeden? Of hang je het doek echt TUSSEN je speakers, dus een stuk van de muur af? Of heb je ook je frontspeakers achter het doek staan?

garmtz

Citaat van: jowi op juli  6, 2005, 11:01:20
Dit ontgaat mij een beetje hoor, kun je dat eens toelichten?

Het doek hangt toch gewoon tegen een muur, de speakers staan neem ik aan iets van de muur af. Hoe gaat dat doek dan je stereo imaging beinvloeden? Of hang je het doek echt TUSSEN je speakers, dus een stuk van de muur af? Of heb je ook je frontspeakers achter het doek staan?

Bij een akoestisch transparant scherm hangt deze altijd van de muur af, je wilt immers je center speaker en/of andere speakers erachter zetten! Ik ging er dan inderdaad vanuit dat als je een niet-doorlatend scherm op dezelfde plek hangt, deze dan een muur zou vormen, maar inderdaad hangt zo'n scherm normaal gesproken wel tegen de muur.

Robbo

Dus dan koop je een groter scherm om het vervolgens voor een deel continue gemaskeerd te houden. Lijkt met niet handig en ook veel prijziger dan noodzakelijk.  PLus de maskering blokt ook weer.

Robbo

Citaat van: Garmt op juli  6, 2005, 09:45:12
Ik had volgens mij Robbo in een ander topic horen zeggen dat 'de kleuren doodslaan' op een Screen Research. Zou Rob dit willen toelichten? Screen Research vind ik prachtig, maar duur...  :-\

Waarbij mijn huidige Thommy scherm de kleuren ervanaf spatten, ziet hetzelfde beeld bij het Screen Research doek er zeer dof/vaal uit (geen punch).  Screen Research kan wellicht wel goed werken met digitale projectoren, maar met mijn CRT was het in elk geval geen succes.

Voor CRT zou ik dan ook liever kijken naar Stewart.  Ikzelf kijk inmiddels niet meer naar de Microperf optie, want in mijn volgende huis komt geen aparte HT, maar staat alles wederom in de woonkamer.  Maar komt dat er nog ooit van (vast wel :) ) dan schaf ik zeer waarschijnlijk wel een microperf scherm aan en plaats dan alle drie de speakers achter het doek. Ik zal dan ook zeker de Stewart 1.5 en 1.8 gain uitproberen, want daar verwacht ik namelijk ook veel van.

Kjelt

Citaat van: Garmt op juli  6, 2005, 09:28:16
Wat mij betreft gaat dat het hele idee van een center speaker tegen, namelijk een mooi pinpoint geluidsbeeld zonder kamfiltereffecten. Ik zou er dan nog even een center speaker van €4000 bij moeten kopen. Ach, een kniesoor die het er niet voor over heeft...  ;) 

Wat maakt het uit of je een extra center voor  €4000 moet kopen als je geen nieuw scherm van  €4000  hoeft te kopen?

Trouwens dat hele idee van geluid uit het midden van het scherm klopt ook weer niet als de geluidsbron op het scherm visueel niet in het midden zit. Dus bijv. vliegtuigen klinkt het geluid ook weer te laag en bij boten weer te hoog. Zo blijf je aan het mieren***ken om perfectie te krijgen want je L en R front speakers zouden ook weer net zo hoog als het projectiescherm moeten zijn met meerdere drivers die per scene weer apart worden aangestuurd.. pfoeh ik wordt al moe als ik aan al die imperfectie denk die er momenteel nog in HT zit, gelukkig heb ik er zelf niet zo'n last van  ;)

garmtz

Ach, laat de rest dan maar eeuwig discussieren over het hoogst haalbare, zodat jij rustig kunt genieten van je imperfectie... ;D

Kjelt

Don_Paul

Citaat van: FrankG op juli  6, 2005, 09:51:38
  ;D Een Bose systeem   ;D

In dat geval zou ik bij voorkeur alle speakers achter een niet-acoustisch transparant scherm zetten.... :)
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Don_Paul

Even nog een serieuze reactie: volgens mij is iedereen het er hier in principe wel over eens dat (a) elk scherm, zelfs een accoustisch transparant scherm, invloed op het geluid kan hebben (hoewel Stewart dus anders beweerd lijkt de term 'transparant' hier dus misplaatst) en (b) dat het in principe altijd beter is als de geluidsbron van de center achter het scherm geplaatst is (fysiek dan wel met immaging). Het blijft dan dus altijd een afweging in hoeverre eea te corrigeren is met EQ, maar gezien het geld dat aan de meest 'zuivere' kabels e.d. uitgegeven wordt kan ik me voorstellen dat dit toch een beetje tegenstaat. En dan hebben we het dus alleen nog maar over geluid, nog niet over verlies aan beeldkwaliteit.

Dus wat zijn je alternatieven?
- duur scherm kopen, center erachter, dure EQ (evt) erbij en regelen tot het naar behoren klinkt. E accepteren dat het beeld naw wat minder wordt.
- dure center verkopen en zonder center gaan spelen
- of toch met je center eronder blijven zitten

Mijn hoofd zegt optie 3, mijn hart zegt optie 1, mijn vrouw zegt optie 2....
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Don_Paul op juli  6, 2005, 18:07:41
mijn vrouw zegt optie 2....

Verstandige vrouw 8) ;D

@Kjelt,

Als ik het zo lees blijft bij jou het geluid wel erg in de luidsprekers hangen. Plaatsing in de ruimtelijke afbeelding zit in de mix en het is aan de luidspreker, plaatsing en akoestiek om dit naar voren te laten komen....

mvrg

Patrick

Starred

Kjelt

Citaat van: patrick_vdb op juli  6, 2005, 18:25:49
@Kjelt,
Als ik het zo lees blijft bij jou het geluid wel erg in de luidsprekers hangen. Plaatsing in de ruimtelijke afbeelding zit in de mix en het is aan de luidspreker, plaatsing en akoestiek om dit naar voren te laten komen....

Kun je dat wat nader uitleggen ik leer graag bij. Ik heb hier het probleem dat ik zowiezo bij HT niet aan de gouden gelijkbenige driehoeksafstand kan houden (d tot L = d tot R). Dus ik zit redelijk dicht bij mijn rear surround luidsprekers en verder van mijn fronts af. Ik heb mijn center vlak onder mijn scherm en ja als ik er echt voor zou gaan zitten om te pinpointen dan geef ik toe dat het niet is zoals het zou moeten zijn. In de praktijk heb ik nog nooit 1 gast gehad (maar goed de echte audiofielen zitten dan ook niet in mijn kennissenkring  ;D ) die zich hier aan stoorde.  Als de film goed is en het geluid trekt je de film in dan ben je bezig met genieten. Verder wel respect voor degene die steeds meer willen perfectioneren maar ik vraag me serieus af of we hier niet een onderwerp hebben waar inderdaad geen perfecte oplossing voor bestaat.

Spacebass

Er zijn meerdere oplossing, maar niet iedereen wil/kan er aan omdat zij allen tot een compromie leiden. Tenminste dat vind iedereen van elkaars oplossing  ;)

ps
@Don Paul je vrouw heeft nu al een aantal fans op het forum ;D

patrick_vdb

Hi Kjelt,

Effe off-topic maar goed....je stelde voor om scene-afhankelijk de drivers van de luidspreker van positie te laten veranderen zodat positie van het geluid overeen komt met de positie van het object in het beeld. Hiermee geef je eigenlijk te kennen dat twee luidsprekers niet in staat zouden zijn om een willekeurig geluid willekeurig in de ruimte te plaatsen door juist deze twee luidsprekers....iets wat dus weldegelijk het geval is (een luidsprekerpaar plaats het geluid, indien als zodanig gemixed, in hoogte/breedte/diepte) In al die situaties waarin een bepaald geluid niet lekker los staat in de ruimte, spreekt men wel eens van het 'plakken aan de luidsprekers', vandaar mijn opmerking ;)

mvrg

Patrick

Spacebass

Pas op patrick!!  :o  dit is echt de grens waarop je nog net geen wel/geen center discussie gaat introduceren  ;D
Het jeukt, maar je ziet dat ik mij in perfect in bedwang weet te houden!

Kjelt

@Patrick: bedankt, is me nu duidelijk.

@Spacebass   ;D  Je haalt de woorden uit mijn mond.