Fennix Luxor foto's voor het archief

Gestart door Arno P, juni 20, 2005, 21:40:14

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

(2-5)

Na wat kennismakend kletsen, is het tijd voor muziek. Opvallend is dat de hotspot, die zich midden tussen mij en Frank op de bank bevindt, niet extreem kritisch is. Bij mijn Acoustats komt het vrij nauw, maar hier heb je een redelijk breed gebied voor een electrostaat. Frank is zichtbaar onder de indruk van wellicht zijn eerste kennismaking met een electrostaat. Het doorzichtige geluid is, voor wie het niet kent, ook heel confronterend. Er is geen kastkleuring, nauwelijks vervorming en het natuurlijke geluid komt vrij direct op je af. Als ik de klank vergelijk met mijn Acoustats, komen deze zelfbouwers een heel eind mee! Ik mis wat warmte aan de onderkant van stemmen en vind de overgang tussen woofer en electrostaat wel duidelijk waarneembaar. Arno vertelt dat er bij 200 Hz wordt overgenomen en dat is precies wat ik ook ervaar. Mijn eigen speakers lopen door tot 100 Hz en dat maakt de overgang een stukje makkelijker en de uitgeademde lucht aan de onderkant van stemmen natuurlijker. Aan de bovenkant van het spectrum zit een scherp randje, zo tussen 10 en 15 KHz, wat ik met buizen eerlijk gezegd niet zou verwachten. Van mij mag het wel wat zachter met die hoge tonen, het is mij een beetje teveel, hoewel het met een electrostaat niet snel zal 'schetteren'. Ik ben ook bepaald geen metal-dome liefhebber bijvoorbeeld. Ik heb de indruk dat Frank zoveel hoog juist wel kan waarderen.

Het geluidsbeeld is, mede door de toe-out, meer breed dan diep. Dat is uiteraard een keuze, je kiest naar smaak meer diepte of meer breedte. We laten Arno de speakers even verder indraaien, wat de staging voor mij doet verbeteren, maar akoestisch minder goed uitpakt door het meer oplopen van het laag in de ruimte. Het laag is door de opbouw met twee vrijwel direct achter elkaar geplaatste woofers erg direct (meubels trillen meer dan de vloer!) en behoorlijk diep. Wel loopt het laag een beetje dicht rond de 70-90 Hz naar mijn idee, maar de opstelling in de huiskamer met houten vloer heeft zijn akoestische beperkingen. Misschien ergens wat demping toepassen? Al met al zetten de hybride electrostaten een fraai geluidsbeeld neer, petje af voor dit zelfbouw-project.

De test met de ArtSpeak Mat volgt Arno met gepaste argwaan. Toch ontkomt hij er niet aan zijn stoel aan de zijkant te moeten ruilen voor een plaats op de luisterplek. "Speciaal rechtsdraaiend rubber?" grapt hij nog. Ik zie de verbazing op zijn gezicht als we eerst een CD zonder en daarna met de Mat draaien. "Shit, het werkt echt" staat op zijn voorhoofd. "I am a believer" zegt hij na een paar CD's te hebben getest. Alle verdere CD's worden met Mat beluisterd, terwijl Arno's innemende vrouw ons op haar zelfgebakken Limburgse vlaai trakteert. Na een middagje stereo luisteren, zakken we af naar de keuken voor broodjes, soep en een heleboel sterke verhalen. Nooit geweten wat een wereldstad Lommel (B) is, maar Frank kan er uuuuren over vertellen. Het is dat we nog een filmpje zouden kijken, anders...
>:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(3-5)

Arno verdwijnt even voor een paar minuten naar boven om voorbereidingen te treffen. Als een volleerde gastheer nodigt Arno ons uit de trap naar de zolder te nemen: wij moeten zelf voorop. De enige hindernis is de deur direct bovenaan de trap, die naar buiten toe opengaat en daardoor het klimmende gezelschap op de proef stelt. Binnengekomen is er maar 1 reactie mogelijk: totale verwondering. Als een kind dat voor het eerst in een snoepwinkel is, kijk ik mijn ogen uit. Al die kleine details: de film-foto's, de kitscherige spiegels met lampjes, het 'foute' behang, de bar, het koelkastje, de entree met verlicht bord, de achtergrondmuziek, de gordijntjes, de film-premiums, het 'now playing' bord en kastje, ja zelfs het hokje waar je je (zelfgemaakte) kaartje kunt 'kopen'... Het is er allemaal. Dit heb ik nog nooit gezien, dit is het meest indrukwekkende Home Theater dat ik ooit heb gezien. Het moet een genot zijn om hier mensen te ontvangen. En voor je kinderen en hun vriendjes en vriendinnetjes een onvergetelijke herinnering als ze ouder zijn.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

(4-5)

Arno leidt ons nog even 'achter de schermen' waar een kleine ruimte is met een PC, airco voor het HT (geen herrie in het theater!) en nog wat spulletjes. Door de deur naar binnen (ik kan er nèt onderdoor zonder te bukken) betreden wij de eigenlijke bioscoop. In de inderdaad wat kleine ruimte staan 7 stoelen opgesteld in twee rijen. Gordijntjes voor het doek en een grote CRT aan het plafond met een stille hushbox er omheen. Minutieus zijn alle details afgewerkt, van lambrisering, podium, tapijt aan de muren, sterrenhemel tot aan de uitgebreide macro's die Arno met zijn vingers bedient op de Pronto. Film starten? Dan gaat het licht in stappen uit, dempt de muziek in het halletje en gaat als laatste de sterrenhemel uit. Schitterend! Pauze? Dan gaat alles in omgekeerde volgorde weer aan tot en met de achtergrondmuziek in de hal. Vol bewondering fantaseer je zelf op zo'n moment toch ook over zo'n eigen privé bioscoop. Gebrek aan ruimte en aan tijd houdt het (vooralsnog) tegen. Maar ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben. De hele sfeer in perfect neergezet, helemaal 'af'.

Audiofiel

(nog een foto van de bar)

Audiofiel

(5-5)

Tsja, dan komt het film kijken zelf aan de beurt. Na het beschrijven van die prachtige ruimte kan een beschrijving van het beeld en geluid eigenlijk alleen maar tegenvallen. Hoe de bioscoop presteert? Ruim voldoende: een prachtig beeld, vrij direct geluid met een beetje neiging naar scherpte. Pans in het geluid gaan van de ene naar de andere speaker, zonder het 'virtuele gebied ertussen' door te gaan. Maar een blik op de audio apparatuur geeft ook duidelijk aan dat daar nog heel veel is te winnen. De bestelde Lexicon prepro en Parasound eindversterker die onderweg zijn, zullen een veel mooier geluidsbeeld neer gaan zetten. Ik denk dat je daar van zult schrikken, Arno. En dat je bioscoop meer in 'evenwicht' komt. Maar als je het geluid op zou willen trekken naar de sfeer die je hebt gecreëerd, trek dan de beurs maar open. De sfeer is namelijk onbetaalbaar.

Na weer veel te lang te hebben nagekletst rij ik weer naar huis. Om precies 03:00 uur parkeer ik de auto. Een hele ervaring rijker. Met recht: dit is de mooiste privé-bioscoop die ik heb gezien. Ik hoop je ook een keer hier te mogen ontmoeten. Maar wees gewaarschuwd: in vergelijking is hier geen bioscoop, eerder een biospuinhoop. Maar het geluid is goed te pruimen. ;D

Movievault

Zeer mooi verslag Audiofiel.
Dit is de 2de keer dat ik zo een type speakers luister. En inderdaad goed opgemerkt ik kan dat hoog wel goed aan.
Laten we zeggen dat ik tussen een analytische en een naar warme sound luisteraar ben.
Bioscoop is prachtig!!   Arno is die lex nu al binnen?

Er zijn natuurlijk altijd keuzes die je moet maken, maar ik blijf nog steeds naar conus luidsprekers gaan.
Ik kan niet zeggen waarom. Ik vermoed het geluidsbeeld dat anders is.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Arno P

Audiofiel, petje af...knap verslagje en mooi geschreven. De Lexicon is inmiddels binnen  ;D...manual gaan lezen en eens wat gaan uitproberen...
Komende tijd ook weer eens aan de slag aan de audio kant en als eerste een goede meting uitvoeren, want ik deel jullie bevindingen
Zo, even de Lex aan gaan zetten... :D

Fransvis

Leuk verslag Audiofiel. Je verwoordt het precies zoals ik het ook ervaren heb. Pluim.  ;)

molle

Zeer mooi verslag Audiofiel ;)
Op zo'n HT zal iedereen wel jaloers zijn. Ziet er echt prachtig uit. Op de foto's alleen al is er niets  op aan te merken.

@Arno ben wel heel nieuwsgierig hoe de MC-1 zall klinken 8)

@Frank weer een watertje aan het binnengooien >:D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Arno P

Citaat van: molle op september 21, 2005, 14:43:40

@Arno ben wel heel nieuwsgierig hoe de MC-1 zall klinken 8)

Ik ook  ;) Laat wel wat weten

)p(

Kan me er alleen maar bij aansluiten...geweldig geschreven verslag, dat ik met heel veel plezier heb gelezen!  :)

peter

Arno P

Big bummer....de mc1 leek te leven maar na uit en weer aan zetten morsdood.... :(

Shit happens

molle

Citaat van: Arno P op september 21, 2005, 19:00:42
Big bummer....de mc1 leek te leven maar na uit en weer aan zetten morsdood.... :(

Shit happens

Heu ??? hoe is dat mogelijk. Ergens een zekering binnenin gesprongen?
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Arno P

Citaat van: molle op september 21, 2005, 19:05:37
Heu ??? hoe is dat mogelijk. Ergens een zekering binnenin gesprongen?

De kap al open gemaakt zekering is intakt, geen DC-spanningen uit de voeding en een dikke diode is volgens mij door....en heeft m.i. ook de rest van het apparaat mee de afgrond in getrokken...bummer in het kwadraat  ::)

Sjors

Citaat van: Arno P op september 21, 2005, 19:19:08
De kap al open gemaakt zekering is intakt, geen DC-spanningen uit de voeding en een dikke diode is volgens mij door....en heeft m.i. ook de rest van het apparaat mee de afgrond in getrokken...bummer in het kwadraat  ::)

WTF  ::)  :'(   en nu?  :-\

@Audiofiel,  super verslag! dat is ook de vervaring die ik kreeg, en nog steeds heb  8)

Groet, Sjors

Arno P

Nu? gewoon vette pech naar ik zo zou verwachten

Sjors

Citaat van: Arno P op september 21, 2005, 22:24:17
Nu? gewoon vette pech naar ik zo zou verwachten

Dit is wel erg veel pech hoor!  :-\  garantie?

Arno P

Citaat van: Sjors op september 21, 2005, 22:42:50

Dit is wel erg veel pech hoor!  :-\  garantie?

Apparaat uit 1999 tweedehands en US...

Ben nog met de verkoper aan het praten maar mi is het niet zijn schuld...het was in orde toen het verstuurd werd en toen ik em uitpakte en aansloot leek het in eerste instantie ook goed

Sjors

Citaat van: Arno P op september 21, 2005, 23:01:48
Apparaat uit 1999 tweedehands en US...

Ben nog met de verkoper aan het praten maar mi is het niet zijn schuld...het was in orde toen het verstuurd werd en toen ik em uitpakte en aansloot leek het in eerste instantie ook goed

Jep dat hij uit de US kwam wist ik, wat gaat er nu gebeuren Arno?

Arno P

Citaat van: Sjors op september 21, 2005, 23:11:08
Jep dat hij uit de US kwam wist ik, wat gaat er nu gebeuren Arno?

Ik heb de importeur gevraagd waar een service centrum is...nog geen antwoord...

Movievault

Dat is niet fijn om te horen, wat is de juiste procedure nu om een RMA te krijgen?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Arno P

Citaat van: FrankG op september 22, 2005, 07:14:58
Dat is niet fijn om te horen, wat is de juiste procedure nu om een RMA te krijgen?

?

Movievault

Return Materials Authorisation

Hoe moet je zoiets terugsturen?

BarcoCRT

Hoi Arno,

Erg vervelend dat je Lex defect is.
Als het een voedingsprobleem is, is hopelijk alleen je voeding defect. Meestal leiden voedingsproblemen niet tot andere problemen.

Is het een schakelende voeding of een conventionele.?

Reinier
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

Arno P

Citaat van: rbauer op september 22, 2005, 18:51:40
Hoi Arno,

Erg vervelend dat je Lex defect is.
Als het een voedingsprobleem is, is hopelijk alleen je voeding defect. Meestal leiden voedingsproblemen niet tot andere problemen.

Is het een schakelende voeding of een conventionele.?

Reinier

Het is een schakelende voeding. Had ik een schema dan kon ik wellicht iets verder komen. Of de spanningen die op de DC voedingsplu zou moeten staan dan kan ik hier een labvoeding aanhangen om te checken of de rest nog in orde is...