Room EQ wizard

Gestart door Teejoo, april 10, 2005, 22:12:44

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

nielvm

Geen idee, was een m-audio fast track denk ik
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Ok, nu is het duidelijk  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Heb de 2 apparaten binnen.

Heb nu een vraag mbt het calibreren van de geluidskaart. Als ik het goed begrijp moet de output gekoppeld worden aan de input. Met andere woorden, ik moet van de RCA uitgangen (links en rechts) naar de xlr ingang van de microfoon.

Ik heb momenteel niet de kabels en verloopstukjes om dit te doen. Met mijn huidige kabels kan ik wel van 1 van de 2 outputs naar de xlr gaan, of van de outputs naar de "gitaar" input. Welke van deze methoden zou mij het beste calibratiebestand geven? Of moet ik echt een verloopstukje zoeken van 2 => 1 rca?

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Joppietersen

output GELUIDSKAART moet verbonden worden met input GELUIDSKAART

als je die Behringer hebt gekocht zoals hierboven gepost heb je dus een simpel kabeltje nodig: tulp naar tulp.

Je hoeft dat maar voor 1 kanaal te doen, uit mijn hoofd gezegd kan je in REW aangeven welk kanaal (li/re) je wilt gebruiken, dus een enkel kabeltje volstaat.

Die gegenereerde calibratiefile heb je nodig en moet je in REW opgeven, daarnaast de calibratiefile van je microfoor opgeven die je kan downloaden van de site, ook in de software aangeven.

succes,

nielvm

Input van de geluidskaart is toch de xlr van de microfoon?

Heb het intussen eens geprobeerd, ik krijg een mooie rechte lijn met rond 20hz een curve naar beneden toe. Lijkt me dan wel gelukt?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Joppietersen

Citaat van: nielvm op september  5, 2012, 18:40:02
Input van de geluidskaart is toch de xlr van de microfoon?

Kan.....

Hiervoor had je het erover dat je deze geluidskaart aan wilde schaffen : http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx

Daar ging ik even van uit, daar is het dus geen XLR.....

Citaat
Heb het intussen eens geprobeerd, ik krijg een mooie rechte lijn met rond 20hz een curve naar beneden toe. Lijkt me dan wel gelukt?

Bedoel je die testgrafiek om een calibratiefile voor je geluidskaart te maken?

Als je 20 kHz bedoelt ipv 20 Hz dan is het inderdaad wel gelukt...

nielvm

Nee, bedoel dat de grafiek van 0 tot 20hz oploopt in een curve en van daaruit zeer vlak is.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Citaat van: nielvm op september  5, 2012, 20:13:07
Nee, bedoel dat de grafiek van 0 tot 20hz oploopt in een curve en van daaruit zeer vlak is.
oei dat calibreren is ooit beschreven door...... kan er even niet op komen,
Dom had ik op moeten slaan ........

jvanhambelgium

Dat calibreren van geluidskaart is een beetje overbodig geworden anno 2012.
Gebruik je nog een oude soundcard van 1982 ofzo tja...dat kan wel eens boeiend worden dan ;-)

De kwaliteit,lineariteit,dynamiek is zo groot van die dingen dat je eigenlijk niet gaat afwijken van de theoretisch curve zoals je die ziet ; (erg steil) oplopend van 0-20Hz en dan vlak tot 22kHz ofzo en dan erg steil afvallen (met mischien wat rimpel in dat gebied)

De "invloed" van enige "soundcard-calibratie" afwijking tov je microfoon-calibratie is "nihil" en moet je niet van wakker liggen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Staaled

Citaat van: jvanhambelgium op september  6, 2012, 07:31:25
Dat calibreren van geluidskaart is een beetje overbodig geworden anno 2012.
Gebruik je nog een oude soundcard van 1982 ofzo tja...dat kan wel eens boeiend worden dan ;-)

De kwaliteit,lineariteit,dynamiek is zo groot van die dingen dat je eigenlijk niet gaat afwijken van de theoretisch curve zoals je die ziet ; (erg steil) oplopend van 0-20Hz en dan vlak tot 22kHz ofzo en dan erg steil afvallen (met mischien wat rimpel in dat gebied)

De "invloed" van enige "soundcard-calibratie" afwijking tov je microfoon-calibratie is "nihil" en moet je niet van wakker liggen.
Klopt, maar ik wil wel graag exact weten wat er onder de 20 Hz gebeurt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Citaat van: Hipster op september  6, 2012, 09:20:04
Klopt, maar ik wil wel graag exact weten wat er onder de 20 Hz gebeurt.

Een deftige soundcard zijn -3db punt ligt mischien op 3Hz en zal volledig vlak liggen vanaf 10Hz all the way tot 22/24kHz
Dat je nog wat info wil tussen 10Hz en 20Hz kan ik begrijpen, beneden deze freqs zou ik je meetmicro ook niet meer vertrouwen...


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Staaled

#187
Citaat van: jvanhambelgium op september  6, 2012, 09:42:18
Een deftige soundcard zijn -3db punt ligt mischien op 3Hz en zal volledig vlak liggen vanaf 10Hz all the way tot 22/24kHz
Dat je nog wat info wil tussen 10Hz en 20Hz kan ik begrijpen, beneden deze freqs zou ik je meetmicro ook niet meer vertrouwen...
Ook gekalibreerd. :)

Ik gebruik een Tascam 122 Mk2 en die loopt onder 20 Hz toch af , al is het geen wereld (-3 dB @ 10 Hz)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

THX-UltraII

Voor degene die interesse heeft. Mijn Cross Spectrum gecalibreerde meetmicrofoon staat (weer) te koop:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126432.msg2259943#msg2259943

Eddy46

Hallo allemaal,

Voorheen had ik een PIONEER VSA AX10AI-S MET MCACC kalibratie sysyteem.
Deze klonk geweldig.
Nu heb ik een ONKYO TX-NR5010, klinkt eigenlijk nog beter met AUDYSSEY.
Alleen wat mij opvalt is dat het geluid achteren te veel aanwezig is.
Dit schijnt expres zo gedaan te zijn alleen ik vindt dit niks.
Dus ik set handmatig de SURROUND LEFT en RIGHT 2DB zachter, dan klinkt het wel naar mijn smaak.
Wordt hierdoor de meting beïnvloed?
Ook de SUBWOOFER wordt steeds maar weer op 0,24M gezet.
Een te hoge afstand is geen probleem maar een te kleine afstand duid op een probleem.
Ik lees van alles op internet hoe je alles moet afstellen en waar je op moet letten.
Maar ik vindt niks over DONWFIRE en FRONTFIRE SUBWOOFERS.
Zit er verschil in qua meting met DOWNFIRE EN FRONTFIRE SUBWOOFERS?

Hopende op reactie.






RalphH

Levels en afstanden kun je gerust/juist na de meting nog corrigeren, een dB meter en meetlint mogen dan ook niet ontbreken in de uitrusting van een HT liefhebber ;D. Kan zijn dat door reflecties in je ruimte de Audyssey deze niet exact kan berekenen.
Down en frontfire zou voor de meting niets uit moeten maken, Audyssey stelt zijn EQ waarden in nav wat ie meet.

Qua afstanden, downfire meet je vanaf luisterplek tot het midden van je conus, frontfire tot de voorkant.

Succes met afstellen!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Eddy46 op juni  7, 2013, 12:53:31

Maar ik vindt niks over DONWFIRE en FRONTFIRE SUBWOOFERS.
Zit er verschil in qua meting met DOWNFIRE EN FRONTFIRE SUBWOOFERS?

Hopende op reactie.
Downfire geeft soms rare metingen,wat heb je voor sub?

RalphH

Citaat van: morca op juni  7, 2013, 16:59:57
Downfire geeft soms rare metingen,wat heb je voor sub?

Da's nieuw voor me, maar 't kan, heb ik niks gezegd ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Als hij een harde vloer en plafond heeft kunnen er verticale staande golven optreden,zie jeroen,denk bld 5-7 van het topic  ;)
Maar dat was wel heel extreem,met een FF was dat samen met een betere plaatsing helemaal over.

RalphH

Staat me heel vaag wat van bij inderdaad...blz 5, oef, back in time ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Heb hier wel eens gemeten ff en downfire realiseer ik me, in onze ruimte maakte dat geen noemenswaardig verschil.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Citaat van: morca op juni  7, 2013, 17:15:00
Nee niet in elke ruimte ,daarom zeg ik dat was wel heel erg

Ikke snap.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Eddy46

Ik heb een QUADRAL SUB 400DV.

snicky

#199
Als ik REW wil uitvoeren, kan je dit dan na een versterker kalibratie doen of moet de versterker in ze beginwaardes staan?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM