Audiofiel's Stereo en HT set - My setup is Classéfied !!!

Gestart door Audiofiel, april 2, 2005, 09:06:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

riwi

Daar staan ze voor bij SG-akustik waar ik morgen even langs wip ;)
Maar ik zal ze niet meenemen hoor, hoewel het me erg mooie versterkers lijken :)

Audiofiel

Citaat van: riwi op maart 11, 2011, 22:29:27
Daar staan ze voor bij SG-akustik waar ik morgen even langs wip ;)
Maar ik zal ze niet meenemen hoor, hoewel het me erg mooie versterkers lijken :)

Lijken mij ook wel leuke bakjes hoor, maar ik ben toch wel eens benieuwd hoe die Delta serie nu werkelijk klinkt ten opzichte van de oudere serie. Ik hoor steeds vaker van dealers dat ze sommige Delta modellen slechter vinden presteren dan de voorgaande serie. Ik heb zelf geen Delta's in huis gehad, dus kan er geen oordeel over vellen. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Ik hoop trouwens dat alles snel weer goed komt met jouw SSP-800. Vervelend dat je nu al de tweede keer problemen hebt. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2011, 22:28:05
Dat is een mooie omschrijving voor een versterker met een ventilator. :-X
Ik was er eerst ook niet echt over te spreken maar doordat ze de temperatuur van het koelblok constant houden zorgen ze ervoor dat de transistoren precies op hun afgeregelde werkpunt zitten.
Zolang je de ventilator absoluut niet hoort is er toch niets aan de hand, dan heb je alleen maar veel winst.

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op maart 11, 2011, 22:44:51
Ik was er eerst ook niet echt over te spreken maar doordat ze de temperatuur van het koelblok constant houden zorgen ze ervoor dat de transistoren precies op hun afgeregelde werkpunt zitten.
Zolang je de ventilator absoluut niet hoort is er toch niets aan de hand, dan heb je alleen maar veel winst.

Allemaal een mooi technisch verhaal (en zo brengt Classé het zelf ook), maar het gaat mij er om hoe het klinkt. En iedere verandering is nog geen verbetering. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

uiteraard gaat het er in the end om hoe het klinkt. De hierboven gequote review beloofd wel wat.
Als het alleen maar een technisch verhaal zou zijn dan denk ik zelf niet dat ze de stap hadden gezet.
Ze hebben zich nl wel veel op hun hals gehaald door een ventilator toe te voegen. Zoals jij ook al een beetje reageert is dat niet echt done in de high end society.
Maar als het beter klinkt en ze hebben meer headroom ter beschikking wat maakt het dan uit wat er onder de kap zit?

riwi

Citaat van: Audiofiel op maart 11, 2011, 22:32:32
Ik hoop trouwens dat alles snel weer goed komt met jouw SSP-800. Vervelend dat je nu al de tweede keer problemen hebt. :-\

Thanks :) Ik las toevallig zopas op AVS van iemand die aan z'n 3rde of 4de SSP800 was wegens defecten... Maar zo veel hoor je niet van problemen met de Classe spullen dus ik vertrouw er vooralsnog op dat alles goed gaat komen.

Audiofiel

Al bijna een half jaar geen update in mijn topic zo te zien. Kennelijk wijzigt er weinig. ;D


De laatste wijzigingen van de afgelopen maanden zijn:

1) De Wadia staat helaas al 5 maanden werkloos te zijn. Het loopwerk wacht met smart op een noodzakelijke reparatie. In de tussentijd moet ik mij behelpen met streaming audio vanaf de Mac Mini via de Lens en de DAC-1. Klinkt heel erg goed, maar ik mis de fijne nuances...

2) Op de werkkamer heb ik inmiddels al een tijdje een Classé CAP-151 staan. Heerlijke geïntegreerde versterker die mijn oude Acoustat One speakers van 20 jaar oud voldoende weet te 'kietelen'.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Leuke optie is trouwens het kunnen scheiden van voor- en eindversterker gedeelte. Zo kun je hem flexibeleren gebruiken. Ook handig voor integratie in een HT-systeem in de eindversterker-modus. In de voorversterker-stand heb ik hem een paar maanden geleden al eens aan de tand kunnen voelen bij Audioloog thuis. Klonk verdomd goed. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Oh ja, nog een phono-printje voor de CAP-151 scoren om weer platen op de werkkamer te kunnen draaien zou wel leuk zijn. Kan ik eindelijk die Rotel RC995 voorversterker met phono MM-MC er tussenuit halen.

Zal wel lastig worden om zo'n phonoprint te scoren. :hehe:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Ik vond het in ieder geval leuk je weer even te zien afgelopen vrijdag.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Volgende keer moet je gewoon even aandringen om mijn set te beluisteren. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Former member 78

Pas even de topic titel aan, dat staat zo triest :P

Nahpets

Citaat van: Audiofiel op augustus  8, 2011, 09:49:26
Volgende keer moet je gewoon even aandringen om mijn set te beluisteren. ::)

Had je die bij je dan?  :D

We 'moeten' inderdaad een keertje afspreken.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Citaat van: Nahpets op augustus  8, 2011, 10:12:31
Had je die bij je dan?  :D

We 'moeten' inderdaad een keertje afspreken.

De laatste keer dat jij bij mij was, had inderdaad mijn set bij mij. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Citaat van: Audiofiel op augustus  8, 2011, 10:18:37
De laatste keer dat jij bij mij was, had inderdaad mijn set bij mij. O0

Druk, druk, druk......

Slap excuus, ik weet het.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Kjelt

Citaat van: Audiofiel op augustus  8, 2011, 09:43:00
Oh ja, nog een phono-printje voor de CAP-151 scoren om weer platen op de werkkamer te kunnen draaien zou wel leuk zijn.
Zal wel lastig worden om zo'n phonoprint te scoren. :hehe:
Is deze niet bij Classe te bestellen als spare part, meeste printen kun je gewoon bij hun nabestellen.

Mocht dat niet lukken dan zou een losse (battery powered) phono pre amp nog een optie kunnen zijn.

Audiofiel

Nee, geen losse, want dan heb ik nu ook al. En nieuw zou veel te duur worden. Ik heb geen haast, dus ik vind het (ooit) wel. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Bas Akkerman

Vrij onverwacht, maar gisteren ben ik bij forumgenoot Audiofiel geweest. Hij heeft een DAC van Classé in de aanbieding en speelt met electrostaten. Ondanks dat mijn voorkeur uitgaat naar nieuwe spullen , was ik toch wel nieuwsgierig naar de DAC én naar het geluid van electrostaten. Hieronder heb ik een klein verslagje gemaakt van mijn ervaringen. Natuurlijk moet je dit in het licht zien van duurdere apparatuur dan waar ik budget voor heb. Het is geen set die ik snel thuis kan hebben staan, maar het geeft wel een richting aan. Evengoed kwamen er een hoop punten naar voren die ik al bij mijn vorige luistersessies in meer of mindere mate heb gehoord en die ik het waard vind om te delen.
Als laatste wil ik Audiofiel en zijn gezin bedanken voor de gastvrijheid en de gezellige middag! Zoals ik al uit een beginpost last van dit topic, mag Audiofiel zich niet alleen gelukkig prijzen met zo'n set, maar minstens met zijn vrouw (en kind natuurlijk). Muziekweergave heeft toch best een groot aandeel in zijn woonkamer en ik denk dat niet iedereen dit zo mooi mag invoegen en ieders leefomgeving! Andersom heb ik erg gelachen met Audiofiel en hebben we oprecht van muziek genoten. Een mooi voorbeeld van geven en nemen dus! Genoeg gekletst, naar mijn luisterervaringen.

De eerste set was de Classé CAP-151 geïntegreerde versterker (€3600) en de Classé CDP-1 cd-speler (€4500) die via de Classé DAC (€4500) de deuntjes doorgaven aan de Acoustat 1+1. Via verschillende ingangen op de versterker kon ik gedurende de nummers direct schakelen tussen de DAC van de cd-speler en de speler als loopwerk met de DAC. Erg handig! Nummers die eigenlijk steeds terugkwamen waren: Nil sen la van Clannad, de eerste drie nummers van Pink Floyd, Waiting for the night van Depeche Mode en Abandoned Mine van The Nits.

Laat ik beginnen te benoemen hoe ik de electrostaten heb ervaren. Snelheid en detaillering zijn dingen die me al bij de eerste noten opvielen. Dat resulteerde vooral in het mooi en lang uitklinken van instrumenten en zang. Uitklinken hoor je ook op andere weergevers, maar dat valt vaak minder op doordat die luidsprekers minder snel spelen en daardoor noten en zang meer in elkaar overvloeien. Verder vond ik deze speakers erg sterk in het middengebied en ook wat betreft tonaliteit, waardoor stemmen en instrumenten in dat middengebied enorm natuurgetrouw overkwamen. De combinatie van deze snelheid, detaillering en tonaliteit zorgden voor een vloeiende weergave. Mocht ik besluiten tot het scheiden van stereo en HT dan zouden electrostaten in het HT-gedeelte zeer zeker een goede mogelijkheid zijn, even los van de aanschafprijs. Dit alles vraagt wel een goede match met de rest van de set, vooral de versterker. Nu hadden de electrostaten soms al de neiging wat afstandelijk over te komen (weer die puntjes, minder het plaatje), maar de Classé apparatuur wist te grote afstandelijkheid te voorkomen. Zelf zou ik, als dat überhaupt mogelijk is vanwege de power die de electrostaten van een versterker vragen, héél erg benieuwd zijn naar de combinatie van een buizenversterker met een electrostaat. Dat is in mijn budget (hoogstwaarschijnlijk) een onmogelijkheid, maar ik denk dat het voor mij absoluut "best of both worlds" zou zijn.
Wat ik het minste van deze speakers vond, was de wat mindere basweergave. Laat ik dit wel nuanceren, de basweergave an sich was helemaal niet slecht. Maar omdat die basweergave het moet opnemen tegen (de snelheid van) het prachtige midden en hoog viel dat wat tegen. De bas was net wat bloemiger en minder gedetailleerd dan ik eerder heb ervaren. Daardoor misten sommige instrumenten net dat beetje volume en werden ze kleiner afgebeeld dan ze in werkelijkheid zijn. Zouden de electrostaten bij Audiofiel iets anders geplaatst kunnen worden of de akoestiek (met een aangepast plafond?) aangepast worden, dan zou de basweergave en het algehele geluidsbeeld misschien wel beter worden. Iets dat hijzelf meer dan erkent en in een woonkamer die je deelt met een gezin wil je natuurlijk toch concessies doen.
Moest ik de electrostaten in één woord duiden, dan zou dat "puurheid" zijn, als een heldere druppel water.

Dan mijn ervaringen met de DAC. Wat me vooral opviel aan het verschil tussen de cd-speler en de DAC was de toegenomen spreiding, detaillering en diepte in de muziekstukken.
Het eerste liet zich vooral merken in het "zwart" om stemmen en instrumenten. Die kregen meer lucht waardoor ze beter aangeduid konden worden, elk een plaatsje kregen en ze langer uitklonken. Zonder dat de muziek uiteengerafeld werd door die spreiding. De jambe, stemmen, gitaren, geluidseffectjes, allemaal werden ze makkelijker aan te wijzen en kreeg je meer inzicht in de opbouw van het nummer. Een eyeopener was de tweede, fluisterende stem in Waiting for the night. Die had ik nog op geen enkele set zo duidelijk gehoord als via mijn eigen koptelefoon én bij deze set. Helaas heb ik dit nummer ook niet op alle sets gespeeld, dus dit wordt zeker een toevoeging aan mijn setlist. Het leuke was ook dat de dochter van Audiofiel helemaal geboeid werd door dit nummer en er rustig van werd, precies het effect dat ik ook met dit nummer kan hebben! Nogmaals, deze set is wat nieuwwaarde betreft duurder dan ik me kan veroorloven, maar het geeft wel ten dele aan wat je daardoor kan bereiken.
Het tweede, de detaillering, is altijd lastig te omschrijven. Laat ik het omdraaien en zeggen dat een gebrek aan detail voor mij leidt tot een vlakkere weergave van instrumenten en stemmen. In dit geval gaf de DAC meer detail, zodat stemmen en (vooral) houten instrumenten voller, rijker in tonaliteit werden en daardoor aan echtheid wonnen. Of, zoals Audiofiel het treffend zei, de hartslag bij Pink Floyd klonk nu als een hartslag en niet als een kickdrum. Het viel me ook op dat de losse DAC wat ronder (in het hoog) klonk en de cd-speler juist wat meer up front overkwam. Daardoor vond ik slechte opnames beter genietbaar op de losse DAC.
Als laatste de toegenomen diepte. Een klein puntje lijkt dit misschien en de verandering was ook niet enorm groot. Toch deed het met de beleving behoorlijk veel. Samen met de vloeiende weergave van de electrostaten, zorgde dit namelijk voor inzage in (opbouw van) een muziekstuk. Ik vind het lastig te omschrijven, maar eigenlijk heb ik datzelfde met een 3D-film. Mits goed gedaan geeft die dieptewerking een extra laag aan de beleving. Het wordt er geen betere film van, maar je wordt daardoor meer in de film gezogen. Kortom, door iets betere diepte die de DAC weergaf, werd je net wat meer betrokken bij de muziek, werd het spannender.
Al het bovenstaande met toevoeging dat de cd-speler op zich al erg goed speelt.

Tot slot hebben we met dezelfde cd-speler via de losse DAC nog even geluisterd naar de Classé Omega Pre (voorversterker) en de CAM-350 monoblokken.
Omdat we net wat hadden gekletst over muziek, stond de muziek niet zo hard. En wat me al eerder op was gevallen bij betere versterking, gebeurde nu ook. Juist ook op zacht volume was er direct meer autoriteit te horen met als gevolg dat de set wilde dat je luisterde. Begrijp me niet verkeerd, je kunt deze set gerust voor achtergrondmuziek gebruiken, maar de "stem van de muziek" wordt krachtiger. Niet in your face, maar een krachtige verleidster. Alles kreeg een extra zetje. Meer zwart en tegelijkertijd een groter uitklinken, betere spreiding en daardoor juist meer synergie, nog betere detaillering waardoor je bijvoorbeeld gitaarspel nog makkelijker kon volgen, een duidelijker verstaanbaarheid. Kleine verbeteringen op papier en je hoort niet méér geluiden of effecten, maar krachtiger, duidelijker muziek is het resultaat. Zoals je wel eens hebt wanneer er iemand binnen komt en je aandacht als vanzelf naar diegene toe wordt getrokken. Pure echtheid zo je wilt en ik kan me voorstellen dat die erg verslavend is (en slecht voor je portemonnee).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Audiofiel

Dank voor je leuke en betrokken verslag, Bas. Het was een gezellig dagje.


Ik ben gisteren nog verder aan het zoeken geweest vanwege de bijgeluiden die ik hoorde bij de Heartbeat... Ik zei al dat ik het paneel hoorde aanslaan en dat heb ik in de afgelopen maanden 1x eerder gehoord met zeer lage testtonen.

Ziet er naar uit dat ik na 20 jaar spelen toch voor het eerst wat onderhoud moet plegen aan de panelen. De folie is kennelijk toch wat teveel uitgerekt waardoor hij tegen het frame aan kan komen met luide (zeer) diepe tonen. Dat is helaas een eigenschap van de mylar. Gelukkig is op de oplossing simpel: met de haardroger in de warme stand de folie verwarmen zodat zij weer krimpt (rond de 4%), wat in de fabriek ook is gedaan bij de productie.

Eerst even voldoende lef verzamelen. :eh: Er bestaat natuurlijk een kans dat je iets stukmaakt als je het te lang verwarmd. :bigsmile:

Voordeel van een nieuwe strakke folie zal zijn dat het geluid er op alle fronten op vooruit zal gaan. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op augustus 13, 2011, 14:18:11
Dank voor je leuke en betrokken verslag, Bas. Het was een gezellig dagje.


Ik ben gisteren nog verder aan het zoeken geweest vanwege de bijgeluiden die ik hoorde bij de Heartbeat... Ik zei al dat ik het paneel hoorde aanslaan en dat heb ik in de afgelopen maanden 1x eerder gehoord met zeer lage testtonen.

Maar ga je je niet afvragen wanneer je precies dit soort laag draait Arjen?
Maw als je op een groot volume dit soort zaken 1 keer in de zoveel tijd constateert, is het dan een beetje loslaten van dit probleem belangrijker?
Ik weet wel dat je lef hebt om het te doen, ik heb je hier ook met 5 kv zien meten...

Wel een leuk stuk geschreven Bas!
Je zou zo een audio journalist kunnen worden ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Citaat van: Peerless Monster op augustus 13, 2011, 14:39:59
Maar ga je je niet afvragen wanneer je precies dit soort laag draait Arjen?
Maw als je op een groot volume dit soort zaken 1 keer in de zoveel tijd constateert, is het dan een beetje loslaten van dit probleem belangrijker?
Ik weet wel dat je lef hebt om het te doen, ik heb je hier ook met 5 kv zien meten...

Nee, het gaat niet om het vele laag draaien, het kwam nu naar voren en het slap worden van de folie is gewoon een natuurkundig feit. Vroeg of laat moet je er wat aan doen.  ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op augustus 13, 2011, 14:44:23
Nee, het gaat niet om het vele laag draaien, het kwam nu naar voren en het slap worden van de folie is gewoon een natuurkundig feit. Vroeg of laat moet je er wat aan doen.  ;)

Tsja je hebt natuurlijk meerdere panelen... Kan je daar niet wat mee? Paneel vervangen?
Of wil je alles authentiek houden?
Ik bedoel er zijn altijd ook andere oplossingen wellicht.
Vind het wel jammer om te lezen dat je dit nu constateert en ik ben uiteraard erg benieuwd naar de resultaten als je het gaat doen ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

#1274
Misschien klonk het anders, maar ik zie de constatering van de slappere folie niet als een (ernstig) probleem. De eerste die als tip gaf om een föhn te gebruiken "for occassional retensioning" is Jim Strickland, de ontwerper van de Acoustats.

De mylar folie wordt af fabriek ook gekrompen door verhitting nadat het op de frames is gespannen, dus deze methode is juist de enig juiste oplossing. Misschien dat ik het wel tweejaarlijks ga doen als het resultaat erg goed is. Kijk een elastiekje blijft ook niet eeuwig flexibel. :P

En inderdaad heb ik nog panelen over. Zolang ik niet meer verspeel als twee panelen, kan ik het zelfs compenseren met de set Acoustat One's van zolder. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.