Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

Jenkins

Hey Jan,

Bij deze wil ik graag de middelste plek op je bank reserveren.
Laat je me weten wanneer je de volgende meet & greet gaat plannen??

;)

Jean Sibelius

Citaat van: Sjors op februari  4, 2007, 17:33:48
Ohhh schitterend ! ! !  8) 8) 8)
Nu begint het grote wachten.
Mijn eerste nieuwe speakers sinds jaren... Inderdaad spannend ;)

Citaat van: Audiofiel op februari  4, 2007, 18:03:35
:o :o Jij zit ook niet stil zeg! Dat gaat echt super supersnel achter elkaar die upgrades! ;)

Maar beter meteen doorpakken dan eeuwenlang afwachten... ;D
haha, da's waar... Kreeg gisteren de 'go' van de wederhelft, dus dan meteen inkoppen :P
Betekent overigens wel dat het einde van de upgrades angstig dicht bij komt.
(vooralsnog zijn die achterspeakers NOT done oftewel onbespreekbaar :-[)

Citaat van: Jenkins op februari  4, 2007, 19:28:30
Bij deze wil ik graag de middelste plek op je bank reserveren.
Laat je me weten wanneer je de volgende meet & greet gaat plannen??
Da's goed... We mailen!
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

FrankB

Flink investeren Jan  :o. Tof man!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jean Sibelius

Citaat van: FrankB op februari  5, 2007, 07:48:44
Flink investeren Jan  :o. Tof man!
haha, klopt ;) (maar het einde komt steeds dichterbij)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Jean Sibelius op februari  5, 2007, 06:07:06
(vooralsnog zijn die achterspeakers NOT done oftewel onbespreekbaar :-[)
En zelfs daar kan ik al op terugkomen ;D.

Dit weekend waren we bij een nichtje van me en die had samen met haar man een oplossing maar zelfs Angelie wel mee kan leven...
=> niet luisteren is opbergen in de kast (alhoewel niet 100 [%] ideaal wel goed genoeg)

Maar voorlopig eerst maar weer eens even sparen ;)
The Confidence Mansion

FrankB

Citaat van: Jean Sibelius op februari 11, 2007, 19:53:43
Maar voorlopig eerst maar weer eens even sparen ;)

Dat motto geldt bij mij ook ;D

Deleted member

Daklem

Citaat van: Antoine op februari 12, 2007, 10:32:32
Hier nog één...  :P

Bij jou denkt ze direct dat er weer 2 van die joekels als achterspeakers komen  ;D

Can't blame the girl!  8)

Deleted member

Citaat van: Daklem op februari 12, 2007, 11:16:50
Bij jou denkt ze direct dat er weer 2 van die joekels als achterspeakers komen  ;D

Can't blame the girl!  8)

Hahaha, gelukkig wil ik er zelf ook van af!  ;D Overigens zou het gaan om een toekomstige vriendin, op 't moment ben ik VRIJgezel!  ;)

Jean Sibelius

Citaat van: Antoine op februari 12, 2007, 12:09:00
Hahaha, gelukkig wil ik er zelf ook van af!  ;D Overigens zou het gaan om een toekomstige vriendin, op 't moment ben ik VRIJgezel!  ;)
In dat geval zou ik kiezen voor de onderstaande volgorde:
1. Sparen
2. Upgraden
3. Nieuwe vriendin

Dat voorkomt een hoop gedoe achteraf ;D

De onderstaande speakers gaan het in ieder geval worden...
(straks maar eens even kijken wat realistisch is qua planning)

The Confidence Mansion

Sjors

Citaat van: Jean Sibelius op februari 12, 2007, 18:56:42

< knip >

De onderstaande speakers gaan het in ieder geval worden...
(straks maar eens even kijken wat realistisch is qua planning)

Ja Dynaudio............  8) 8)

Groet, Sjors

Jean Sibelius

Komende zaterdag is het dan zover...

Toine Dingemans komt langs voor een tweede serie metingen om te kijken in hoeverre mijn zelfbouw akoestische absorbers het beoogde effect hebben. Sinds het laatste bezoek van Toine is er aanzienlijk wat veranderd qua akoestiek, dus ik hoop dat alle inspanningen niet voor niets zijn geweest.

Tevens zal er een afspraak gemaakt worden om eens te kijken (en te luisteren!) naar de effecten van diffusers in de woonkamer (dit na alle positieve reacties hier op het forum) ;D
The Confidence Mansion

Deleted member

Citaat van: Jean Sibelius op februari 21, 2007, 07:30:07
Komende zaterdag is het dan zover...

Toine Dingemans komt langs voor een tweede serie metingen om te kijken in hoeverre mijn zelfbouw akoestische absorbers het beoogde effect hebben. Sinds het laatste bezoek van Toine is er aanzienlijk wat veranderd qua akoestiek, dus ik hoop dat alle inspanningen niet voor niets zijn geweest.

Tevens zal er een afspraak gemaakt worden om eens te kijken (en te luisteren!) naar de effecten van diffusers in de woonkamer (dit na alle positieve reacties hier op het forum) ;D

Zal leuk en leerzaam worden! Veel succes!  :)

Ik wil Toine ook al meer dan een jaar uitnodigen, ik ga er toch maar eens budget voor vrijspelen!  :-\

Jean Sibelius

Citaat van: Antoine op februari 21, 2007, 23:21:45
Ik wil Toine ook al meer dan een jaar uitnodigen, ik ga er toch maar eens budget voor vrijspelen!  :-\
Een hele goede investering qua 'sound for money' ;)

Daarnaast uit betrouwbare bron vernomen dat komende dinsdag de centerspeaker binnen is.
(dus met een beetje geluk kan ik hem volgend weekend gebruiken) ;D
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Recentelijk had ik met Toine Dingemans contact gehad over de mogelijkheden die diffusers zouden kunnen bieden in mijn luisterruimte. Aangezien dit tevens een woonkamer is zijn de (permanente) mogelijkheden beperkt. Bovendien bleek al snel dat de opties die er zijn om diffusers te plaatsen niet erg talrijk zijn.

's ochtends (toen we bij het nieuwe member 'MovieGarage' aan het meten waren) bleek al hoe lastig het is om op voorhand een voorspelling te doen wat het effect zou gaan worden (zelfs in een dedicated en vooraf berekende ruimte).

In mijn geval was het dus gewoon een kwestie van de diffusers die Toine mee had genomen op basis van 'common sense' te plaatsen en vervolgens te gaan luisteren.

Allereerst wat verwacht ik van diffusers: verbetering van mijn stereo weergave...
=> stage, diepte, gelaagdheid, ruimtelijke informatie, harmonie voor/achter, et cetera.

Tijdens de experimenten heb ik wat foto's genomen om een beeld te geven wat ik allemaal heb uitgeprobeerd. Het 'grappige' om te vermelden is al direct dat er géén universele richtlijn is; dingen die 's ochtend goed uit leken te pakken in een andere ruimte, leverde bij mij juist een verslechtering op en omgekeerd.

De eerste opstelling bestond uit een batterij van diffusers links van mij tegen een grote vlakke muur (onder de bar). Helaas geen foto gemaakt, maar het effect... '0'. Niet op de hotspot, maar óók niet op de plek waar Toine op dat moment zat.

De volgende opstelling bestond uit enkele diffusers op de grond op het eerste reflectie punt tussen de speakers en luisterpositie.

Wat hierbij opvalt is dat het hele geluidsbeeld wat naar boven verschuift. Wel een vreemde ervaring als b.v. Nils Lofgren ineens 10 [cm] langer wordt, maar voor de rest geen waarneembaar effect / verbetering.
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Een andere suggestie was om de diffusers te blijven gebruiken op het eerste reflectie punt op de vloer (op het plafond even experimenteren is erg lastig) maar om deze dan parallel en loodrecht op de informatie.
Ik heb hierbij gespeeld met zowel een symmetrische (zie foto) als asymmetrische opstelling.

In beide gevallen wat het effect 'dramatisch'. In beide gevallen werken de diffusers als een zwart gat voor alle detail informatie op de achtergrond. Bovendien wordt het stereobeeld steeds smaller als functie van de afstand naar achteren (achter in de zaal zit iedereen op 1 punt samengepakt).

Wat overigens mogelijk niet duidelijk op de foto's is te zien... In alle gevallen staan de absorbers in de luisterruimte!

Alhoewel deze configuratie er wel grappig uit ziet... een 'no-go' ;)
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Getriggerd door een opmerking van Toine... gebruik van diffusers moet vooraf meegenomen worden omdat deze tevens absorberen, heb ik een experiment uitgevoerd waarbij twee absorbers zijn vervangen door een enkele diffusers.

Ik heb het helaas niet kunnen meten, maar het leek alsof er bij bepaalde frequenties resonanties ontstonden, maar óók in dit geval geen verbeteringen.
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Het zou natuurlijk een erg triest verhaal worden als er géén enkele verbetering te bereiken zou zijn met diffusers. Bij de allerlaatste opstelling heb ik de ruimte tussen woonkamer en de 'open' keuken dichtgebouwd met diffusers. Dit heb ik wel symmetrisch gedaan en tevens zijn de originele absorptie panelen teruggeplaatst. Oók in dit geval een freaky opstelling, maar eindelijk hoor ik hier wat ik wil horen!

Ik heb heel wat CD-tjes geluisterd afgelopen middag, maar mijn vriendin heeft óók zo haar voorkeuren. Op het moment dat ik Metallica S&M ('The Call of the Ktulu' ) beluister weet ik het zeker: 'best performance ever' ;D.

Om Angelie te laten horen dat al die akoestische toeters en bellen géén marginaal verschil uitmaken maar significant meer, haal ik haar er even bij en luisteren we samen naar enkele van onze referentie nummers en inderdaad... het plaatje klopt! Qua praktische uitvoering nog lastiger als de absorptie panelen, maar dat noemen we een 'uitdaging' ;)

Wat is er nu zo goed? Het stereobeeld loopt diep en parallel naar achter. De harmonie tussen de muziek op de voorgrond en achterin is nog mooier in balans. De plaatsing is erg nauwkeurig (daar zorgde de absorptie panelen al voor). Alle instrumenten zijn perfect te plaatsen (óók hierbij de credits voor de absorptie panelen).

Afgezien van de mooiere ruimtelijke afbeelding is er óók een hoger WOW en Live gevoel ontstaan. Ik heb natuurlijk nog wat old-time heroes te revue laten passeren waaronder Jazz of the Pawnshop en die gasten spelen nu echt bij mij achter in de tuin. Erg gaaf! (Jenkins je had gelijk) ;)

The Confidence Mansion

Jean Sibelius

The Confidence Mansion

Jenkins

Beste Jan,

We moeten eens een serieus gesprek hebben!
Hoe IS het toch mogelijk dat je dit allemaal kunt doen in jullie woonkamer!?!?
Bij de eerste foto's dacht ik  :o
En toen je schreef dat Angelie serieus kwam mee luisteren was het voor mij wel duidelijk:

Jij hebt of doet iets waar vrouwen dol op zijn.

Wat is dat, Jan? WAT??? :D

;)

Jean Sibelius

Citaat van: Jenkins op februari 25, 2007, 08:53:04
Beste Jan,

We moeten eens een serieus gesprek hebben!
Hoe IS het toch mogelijk dat je dit allemaal kunt doen in jullie woonkamer!?!?
Bij de eerste foto's dacht ik  :o
En toen je schreef dat Angelie serieus kwam mee luisteren was het voor mij wel duidelijk:

Jij hebt of doet iets waar vrouwen dol op zijn.

Wat is dat, Jan? WAT??? :D

;)

LOL ;D

Ik denk dat het niet aan mij ligt maar aan Angelie ;). Oók zij kan erg genieten van een goed stuk muziek en zolang ik achteraf de spullen maar weer netjes opberg, kan ze zich over dit soort dingen niet erg druk maken. Het voorstel om b.v. mee naar Kharma te gaan (omdat ik riep dat ze daar zulke mooie spullen hebben) kwam van haarzelf. Op 5 april komt ze óók mee naar de audioclub. (een gedeelde passie die ik betaal zullen we maar zeggen) ;)

En het is natuurlijk een kwestie van geven en nemen... Zij spaart b.v. badeendjes (mijn hele badkamer en slaapkamer ligt er vol mee en daar doe ik dan óók weer niet moeilijk over) :)
The Confidence Mansion

Audiofiel

Leuke experimenten Jan! Niet alle uitkomsten misschien van te voren even voorspelbaar, maar je weet nu wel beter wat je moet doen. :D

Citaat van: Jean Sibelius op februari 25, 2007, 09:03:12
En het is natuurlijk een kwestie van geven en nemen... Zij spaart b.v. badeendjes (mijn hele badkamer en slaapkamer ligt er vol mee en daar doe ik dan óók weer niet moeilijk over) :)

Al eens geprobeerd in plaats van diffusors en absorbers met een wagonlading badeendjes te experimenteren? Misschien is dan een permanente opstelling zelfs voor Angelie bespreekbaar... :P ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Per vanavond is Jan z'n HT voorzien van een tweede Nordost Tyr  8)

Jean Sibelius

Citaat van: FrankB op februari 26, 2007, 10:47:30
Per vanavond is Jan z'n HT voorzien van een tweede Nordost Tyr  8)
Precies op tijd want ze belde afgelopen zaterdag dat de Dynaudio Contour S CX binnen is ;)
The Confidence Mansion