Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

wil

Wreed!  8)
Ben benieuwd naar je ervaring van de overstap van A51 (toch geen kleine versterker) naar de JC-1's. Ik kán me voorstellen dat het nóg beter wordt gezien de impedantie van de Dynaudio's. Maar of het ook klopt? ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Jinsu

Hoi,

Leuke aanwinst, ik wist het wel als ik geld teveel had "4 X JC-1" :D .

MvGr,

Jens
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jean Sibelius

Citaat van: FrenkB op juni  6, 2006, 10:44:41
Shoot-out's, erg gevaarlijk ;D

Wat had je in gedachten bij een shoot-out?
Heb tijdens een shoot-out bij Icognito al gemerkt hoe belangrijk de match moet zijn van de pré/processor in vergelijking van de set, maar ik zat zelf te denken aan een bron shoot-out:
Gebruik nu naar alle tevredenheid de Sony CDP XA7ES als loopwerk en de DAC van Arcam, maar vraag me af of daar nog wat te halen is :). Voor de rest lijkt het me gewoon leuk om wat mensen van het forum te ontmoeten en om weer wat nieuwe ideeën op te doen qua muziek.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Jean Sibelius

Citaat van: Erwin op juni  6, 2006, 10:45:20
Heel mooie opstelling. Gefeliciteerd.

Juist uit interesse: heel vaak hoor/lees je dat de Dynaudio Contour 3.3 luid moeten spelen om echt goed te klinken. Is  dit ook nog het geval met de JC-1?
Hoi Erwin,
Bedankt (ben tot nu toe óók erg blij met deze aanwinst)!

Qua jouw interesse: is dit je eigen ervaring of heb je het van horen zeggen? Om echt in de muziek te zitten moet je inderdaad het volume wat hoger zetten, maar ik heb eerlijk gezegd nog géén enkele set gehoord waarbij dit niet het geval was. Als ik 'echt' ga luisteren zet ik dus het volume wel wat hoger, maar dat heeft dus alles met het hierbovenstaande te maken ;).
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

FrankB

Citaat van: HSN op juni  6, 2006, 13:13:06
Heb tijdens een shoot-out bij Icognito al gemerkt hoe belangrijk de match moet zijn van de pré/processor in vergelijking van de set, maar ik zat zelf te denken aan een bron shoot-out:
Gebruik nu naar alle tevredenheid de Sony CDP XA7ES als loopwerk en de DAC van Arcam, maar vraag me af of daar nog wat te halen is :). Voor de rest lijkt het me gewoon leuk om wat mensen van het forum te ontmoeten en om weer wat nieuwe ideeën op te doen qua muziek.

Oke, dat vroeg ik me af. We kunnen ook gewoon een avondje muziek luisteren en over de hobby ouwehoeren ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jean Sibelius

Citaat van: wil op juni  6, 2006, 11:37:11
Wreed!  8)
Ben benieuwd naar je ervaring van de overstap van A51 (toch geen kleine versterker) naar de JC-1's. Ik kán me voorstellen dat het nóg beter wordt gezien de impedantie van de Dynaudio's. Maar of het ook klopt? ;)

wil

@ Molle, Wil: THX!

De overstap van de A51 naar de JC-1 is inderdaad duidelijk waarneembaar. Alle eigenschappen die je aan een set toe kunt kennen worden duidelijk beter (stage / losse weergave instrumenten / details / midden bas / emotie! / ...). Vandaag staat de set de hele dag lekker warm te draaien. Vanavond nog eens lekker CD-tjes schuiven en nog eens luisteren naar verschillende CD-tjes die ik goed ken.
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Citaat van: Jinsu op juni  6, 2006, 13:10:35
Hoi,

Leuke aanwinst, ik wist het wel als ik geld teveel had "4 X JC-1" :D .

MvGr,

Jens
Er zit hier inderdaad iemand op het forum met 5 JC-1's, maar dat gaat me echt te ver ;D.
Voor de rest een echte aanrader deze blokken (maar er is natuurlijk onwijs veel te koop in deze prijsklasse).
The Confidence Mansion

visitor

Citaat van: HSN op juni  6, 2006, 13:17:36
Hoi Erwin,
Bedankt (ben tot nu toe óók erg blij met deze aanwinst)!

Qua jouw interesse: is dit je eigen ervaring of heb je het van horen zeggen?

Dat heb ik uit de verschillende reviews. Ik ben aan het denken aan een tweedehands Dynaudio Contour maar dit feit heeft mij altijd wat afgeschrikt. Ik heb dit ook zo ervaren bij het beluisteren van een aantal Dynaudio speakers. De Contour 3.3 heb ik nog niet kunnen beluisteren. Daarom dat ik het vroeg. ;)
Ik vind het Dynaudio geluid echer wel volledig mijn ding, maar meestal niet op lagere volumes.

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Walter_PPK

Zieke setup met die JC1's. Goeie keus die samsung, (heb er welf ook 1 besteld :) ) Zou calibratie veel uitmaken op zo'n scherm?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

R

Citaat van: Walter_PPK op juni 14, 2006, 13:12:15
Zieke setup met die JC1's. Goeie keus die samsung, (heb er welf ook 1 besteld :) ) Zou calibratie veel uitmaken op zo'n scherm?

ja. meestal wel.

Jean Sibelius

Zieke setup met die JC1's.

Ik weet het O0  ;)

Goeie keus die samsung, (heb er welf ook 1 besteld :) ) Zou calibratie veel uitmaken op zo'n scherm?
Inderdaad gaaf toestel! FrenkB heeft reeds een vergelijkbaar / identiek toestel. Volgens hem is de fabrieksinstelling waardeloos, dus calibratie is zeker een must als je het optimale uit dit toestel wilt halen.

Aanschaf staat hier even 'on-hold'. Heb wel het geld, maar niet de commitment van mijn vriendin. Schijnbaar had ik geroepen dat een nieuwe TV pas aan het einde van dit jaar op het lijstje stond. Heb het laatste anderhalf jaar zo ontzettend veel uitgegeven, dat ik geacht word even pas op de plaats te maken :-[
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Even getriggerd door een opmerking in Frank's stereo set (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32697.875) die op zoek is naar een nieuwe dedicated CD-speler.

Ik zit al een tijdje te stoeien met het idee om een (nieuwe) dedicated CD-speler aan te schaffen. Voorlopig zijn er andere prioriteiten, maar het is nooit verkeerd om alvast te kijken waar er mogelijk nog verbeteringen mogelijk zijn en wat dat gaat kosten (en of het dit allemaal wel waard is) ;).

Qua stereo weergave zit ik momenteel te denken aan 5 verschillende zaken:
1. Interlinks (tussen processor en eindversterkers).
2. Andere powercords voor op de eindversterkers / Isotek Multiway.
3. Akoestiek van mijn woonkamer verbeteren.
4. Dedicated CD-speler.
5. Andere speakers.

1, 2 en 3 liggen redelijk in de lijn der verwachting om op korte termijn te gebeuren.

Die andere twee worden behoorlijk kostbaar en de vraag is maar even of het allemaal de moeite loont.
In het verleden al goede ervaringen opgedaan met een Wadia 850 (maar die was helaas niet van mij) en ondertussen is mijn set al dusdanig véél verbeterd dat de onderlinge verschillen ongetwijfeld kleiner zijn geworden.

Nu vraag ik het me het volgende af (ik begrijp ondertussen uit wat eerdere postings hier op het forum: zie quotes van Audiofiel in het topic van Frank) dan niet iedere CD-speler geschikt is om direct op eindversterkers aangesloten te worden. Wat ik begrijp is dat de Wadia 850 en 861 hiervoor wel geschikt zijn en dat ze ten alle tijden optimaal gebruik maken van het 'ingebouwde voorversterker'. Even afgezien van de prijs die natuurlijk niet misselijk is (dit is een understatement).

Wat ik eigenlijk zoek is een CD-speler die ik gebalanceerd (en regelbaar!) aan kan sluiten op de JC-1's. De signaal-ruis verhouding (ongebalanceerd/gebalanceerd) is 113 [dB] versus 122 [dB] wat toch een aanzienlijk verschil is.

Voordeel: erg korte signaalweg en splitsing stereo versus home theater m.b.v. inputs selector op JC-1's.

(Mogelijk) nadeel: het wegvallen van de DD-18 t.b.v. de laagweergave en dus mogelijk wederom last van kamerfrequenties.

Tja... Iemand ideeën/suggesties welke kant dit op gaat of gewoon gaan luisteren?
The Confidence Mansion

bmateijsen

Citaat van: HSN op juni 22, 2006, 17:33:22
(Mogelijk) nadeel: het wegvallen van de DD-18 t.b.v. de laagweergave en dus mogelijk wederom last van kamerfrequenties.

Tja... Iemand ideeën/suggesties welke kant dit op gaat of gewoon gaan luisteren?

Dit is makkelijk te testen met je huidige cd-speler, analoog aansluiten en bekijken wat het resultaat is tov digitaal + bass management.

Groet Bjorn

Jean Sibelius

Citaat van: bmateijsen op juni 22, 2006, 17:38:04
Dit is makkelijk te testen met je huidige cd-speler, analoog aansluiten en bekijken wat het resultaat is tov digitaal + bass management.

Groet Bjorn
Hoi Bjorn,
Kamerakoestiek + bass management effecten kan ik hiermee inderdaad onderscheiden ;D
Helaas heb ik eerder al gemerkt dat de DAC van de Sony géén partij is voor die van de Arcam, dus daar moet ik dan maar doorheen proberen te luisteren. Maar goed... ik moet ergens beginnen ;)
Groetjes, Jan
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Ik heb gisteren het volgende 'experimentje' uitgevoerd:

Instellingen op de Arcam aangepast:
Subwoofer: present -> none
Frontspeaker: small -> large

Dus Velodyne (incl. bassmanagement uit) en de Dynaudio's full-range gebruiken m.b.v. de JC-1's.

Hetzelfde enthousiasme wat ik destijds had toen ik de Velodyne hoorde miste ik direct.
Je hoort meteen het benadrukken van bepaalde frequenties (kamer akoestiek), wat erg storend is (zeker als je al ruim 6 maanden continue 2.1 draait) ;)

Oftewel: CD-speler rechtstreeks op de JC-1's (excl. bassmanagement) NIET doen!!!

Zelfs al zou dat een perfecte match opleveren, dan kan het nooit compenseren wat er nu fout gaat.
The Confidence Mansion

R

Jammer dat het niet klinkt, maar wel een leerzame ervaring zo.

patrick_vdb

Hi Jan,

Herhaal het experiment nog eens nadat de kamerakoestiek is aangepakt, wellicht volgt er dan een andere conclusie? Het klinkt wellicht wat wreed maar eigenlijk zijn dit soort experimenten in een niet aangepaste kamer vrij zinloos. Of men moet al voor de volle 100% zeker weten dat de akoestiek nooit aangepakt zal gaan worden.

mvrg

Patrick

Jean Sibelius

Hoi Patrick,

'Thingman' komt over twee weken langs om e.e.a. te beoordelen qua de akoestische eigenschappen van mijn woonkamer. Uit de lezing die Toine recentelijk heeft gegeven (en wat ik natuurlijk al wist) blijkt dat laagproblemen het moeilijkst aan te pakken zijn qua problemen m.b.t. kamerakoestiek. In deze heb ik het nadeel dat mijn luisterruimte tevens de woonkamer is en ten tweede dat ik niet alleen woon (voor zover dat een nadeel is) ;).

We gaan lekker 'open minded' luisteren / experimenten / meten en ben erg benieuwd wat het eindoordeel van Toine zal zijn en in welke richting ik moeten gaan denken qua oplossingen/aanpassingen. Met de Velodyne DD-18 heb ik reeds een hele mooie oplossing in mijn bezit voor een probleem waarvan ik me vóór de luistersessie van de demo DD-15 niet echt bewust van was. Na 6 maanden in 2.1 luisteren en even terug gaan naar 2.0 hoor ik nu pas hoe groot het 'laag probleem' eigenlijk is (en dan valt het hier eigenlijk nog mee, maar het verschil tussen .0 en .1 is zo ontzettend duidelijk...)

Dus over twee weken 1 stap terug en kijken wat de mogelijkheden zijn. Wat mij betreft zijn b.v. tube-traps e.d. géén probleem, maar ik denk dat ik dan weer alleen moet gaan wonen ;D. We zullen zien.

Groetjes, Jan

P.S.: Dit is posting 500 ;D
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Een korte update:

Gisteravond even de tijd genomen om wederom de puntjes op de 'i' te zetten qua stroomvoorziening. Na mijn laatste aanwinst(en) lagen alle kabels: stroom, interlinks en speakerkabel door elkaar.

Ik heb nu weer alles netjes gescheiden neergelegd en geprobeerd om met name de stroomkabels zoveel mogelijk uit het zicht te leggen (dit i.t.t. het topic: 'wie heeft de grootste kabel bende' ;D)

Tenslotte nog even de polariteit van de JC-1's gecontroleerd. Ik vind overigens dat hier wel een erg groot verschil bestaat: 3 [V] versus 199 [V] op de buitenzijde van de cinch aansluiting. Heb natuurlijk voor de eerste optie gekozen ;).

Morgen komt Toine Dingemans langs, ben erg benieuwd!!!
The Confidence Mansion

advr

Veel plezier morgen. Vooral genieten lijkt me een goed plan en daarna komt de rest vanzelf. Er is ook altij d wat te verbeteren natuurlijk ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Jean Sibelius

Citaat van: advr op juli  7, 2006, 07:21:42
Veel plezier morgen. Vooral genieten lijkt me een goed plan en daarna komt de rest vanzelf. Er is ook altij d wat te verbeteren natuurlijk ;D
Bedankt... We zullen er een leuke dag van maken ;D.

Ik zal (in overleg met Toine) wat foto's maken van het verloop van zo'n meetsessie en hier in dit topic plaatsen.

Nog even wat anders... Ik kwam er vandaag achter dat het niet mogelijk is om vanaf elke locatie de foto's op de eerste pagina te bekijken. Als het goed is kan dat nu wel (heb mijn MSN-space op 'openbaar' gezet). Kan iemand een seintje geven of nu wel alles gewoon zichtbaar is? Alvast bedankt!
The Confidence Mansion

bmateijsen

Waar ligt je MSN - space?

Jean Sibelius

Citaat van: bmateijsen op juli  7, 2006, 16:59:45
Waar ligt je MSN - space?
Hoi Bjorn,

Ik bedoel de eerste pagina van dit topic :D. Vandaag wilde ik vanaf een andere locatie de titel van dit topic aanpassen en liep toen tegen het feit aan dat ik eerst in moest loggen op MSN-space.
Als je de onderstaande link kunt openen, dan zou het volgens mij nu goed moeten zijn.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27904.0

Een andere verklaring kan zijn dat ik mogelijk tegen een ('Hotmail')-firewall ben aangelopen.

Groetjes, Jan
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Toine is zojuist naar huis gegaan na een leuke ochtend en middag luisteren en experimenteren.

Enkele CD's en titels die door Toine gebruikt worden: Nils Lofgren (Keith don't go), Stevie Ray Vaughan (Tin Pan Alley), Mathilde Santing - Balads, Maxim - Hell's Kitchen, Joe Satriani - Engines of Creation. Die laatste 3 staan ondertussen op het wensenlijstje, want ik hoorde meteen waarom deze CD's in staat zijn om slechte akoestiek hoorbaar te maken, maar daarnaast was het gewoon erg leuke muziek ;D.

Ik krijg later deze week het volledige verslag van Toine doorgestuurd, maar de conclusie is 'helaas' dat er toch wel wat gedaan moet worden aan de akoestiek (althans als ik het optimale uit mijn huidige set wil halen). Het belangrijkste probleem is dat er in het midden en hoog iets te weinig demping is waardoor er bij complexe nummers versmering van het midden en hoog op gaat treden. De belangrijkste oorzaak moet gezocht worden in de locatie van de opstelling (in het stuk van de uitbouw), waarin een deel van de muziek 'blijft hangen'. Een tweede nagalmmeting in dit stuk van de woonkamer toonde dit inderdaad aan. Het is daarom belangrijk om te zoeken naar oplossingen in dit stuk van de woonkamer. Ideaal gezien zou dit een symmetrische aanpassing moeten zijn, lees: iets met de vloer of met het plafond iets voor/boven de speakers. Die eerste optie behoort tot de mogelijkheden en we gaan er binnenkort op uit om een leuk kleed uit te zoeken. Het plafond is echter lastiger, mede omdat dit nogal prijzig was en weinig aanpassingen toelaat zonder het plafond te vernielen.

Gelukkig was het laag strak en onder controle, waarbij Toine dacht te horen dat het midden (ca. 70 - 80 [Hz]) iets achter bleef in vergelijking met de grondtonen. Vervolgens heeft Toine vanuit zijn laptop ruis naar de processor gestuurd om inderdaad tot de conclusie te komen dat er bij 70 [Hz] een dip in het geluid zit 8). De oorzaak hiervan is tot op heden onbekend, maar gaat zeker uitgezocht worden! Voor de rest was de curve mooi strak tot circa 8 [kHz] -> zijn meetmicrofoon valt af onder die frequentie.

De nagalmtijd in het laag is prima, maar in het midden en hoog zou deze dus wat omlaag moeten. Er zijn wat suggesties gedaan om demping aan te brengen in de woonkamer. Later deze week zal ik een overzicht krijgen van mogelijke produkten en zal Toine ongeveer bepalen hoeveel [m2] noodzakelijk is om de boel omlaag te krijgen op basis van de afmetingen en inhoud van de woonkamer.

Tijdens de koffie en de worstenbroodjes is al een idee geboren wat het waarschijnlijk gaat worden (daarover later meer). Het mooiste was dat dit idee van mijn vriendin kwam, dus ik heb meteen haar commitment als ik straks e.e.a. ga (ver)bouwen ;D.
The Confidence Mansion