Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

Jean Sibelius

Gisteren zijn de Nordost Power cables binnen gekomen (Bjorn en Garmt bedankt voor deze mogelijkheid!)
Ik ben tot nu toe nog niet verder gekomen als uitpakken en een foto maken.
(op de foto van links naar rechts de Shiva, Vishnu en Brahma).

Mogelijke aanpassingen die gedaan kunnen worden zijn de kabels richting de powerstrip van Kemp en de Multiway van Isotek (nu voorzien van een Kemp Powercord+ en een Isotek Optimum Powercord). Daarnaast kunnen deze netsnoeren gebruikt worden voor de DVD-speler, Processor en Eindversterker.

De Arcam is op dit moment voorzien van een MIT Z-cord 2 en op de Parasound hangt een netsnoer van Electrocompagniet). Helaas is het (ongeaarde) netsnoer van mijn Sony niet uitwisselbaar, dus hier kan ik niets mee testen).

De Kemp, Isotek en MIT schat ik redelijk hoog in, dus die wil ik voorlopig even laten zitten.
Ik ga met name proberen of ik verschillen hoor op de DVD-speler en de eindversterker.

Daarna kan ik nog altijd b.v. de Kemp vervangen (aangezien hierop de CD-speler zit aangesloten).
Hoop na de paasdagen e.e.a. beluisterd te hebben (en zal hier mijn bevindingen neerschrijven) ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

advr

Succes met de test, ben zeer benieuwd!! ;D

Pettige paasdagen 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

FrankB

Twee van de drie komen me erg bekend voor ;D

De Brahma is echt by far de  O0
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jean Sibelius

Gisteravond heb ik samen met mijn vriendin de Brahma en Vishnu getest op de Parasound A51.

Alvorens verder te lezen... Ik was gisteravond nog steeds erg sceptisch t.a.v. power cables. Schone stroom OK, verschil tussen interlinks en speakerkabels OK, maar verschil tussen power cables?!? Echter gezien alle positieve verhalen, toch besloten om zelf eens te gaan luisteren en om me mogelijk te laten verrassen (dat is ondertussen vaker gebeurd) ;) Aangezien ik momenteel vooral Nordost en Isotek bekabeling heb, is in eerste instantie de keuze op Nordost gevallen.

De gebruikte CD's:
1. Metallica S&M (The Call of the Ktulu)
2. Seal - Best 1991 - 2004; Acoustic Album (Killer)
3. Nils Lofgren - Acoustic Live (Keith don't go)
4. George Michael and Queen - Five Live (Calling you)
5. Massive Attack - Collected (Unfinished sympathy)

Gebruikte apparatuur (zie onder). Alvorens te beginnen had ik reeds de Brahma aangesloten.
Als bron de Sony CDP-XA7ES als loopwerk via de Audio-Note AN-Vx richting de Arcam FMJ als processor.

Allereerst begonnen met alle nummer te draaien (5, 4, 3 en 2) en meteen het gevoel van: "Yep, wat klinkt mijn set toch lekker eigenlijk en een absoluut gevoel van rust en autoriteit" ;D

Daarna direct een willekeurige dropveter uit de kast gehaald en daarna 2 en 3 nog een keer gedraaid.
OK, vergeet mijn eerst opmerking in het kader van: "volgens mij maakt het allemaal géén bal uit". Uiteraard de polariteit gechecked en conclusie: stroomkabels hebben we degelijk invloed op de geluidsweergave!!!. Het is zeker geen zwart / wit verhaal, maar de verschillen zijn duidelijk waarneembaar.

De belangrijkste verschillen: microdetails verdwijnen, de scherpe aanhalen op de gitaar klinken ineens veel softer bij Nils, stemmen klinker minder natuurlijk. De rust en autoriteit is verdwenen in deze set. Let wel: dit is geen 100:50-verhaal, maar ik zou nu zelf erg ontevreden zijn als ik voortaan met een dergelijke dropveter zou moeten luisteren op de A51.

Vervolgens heb ik snel de Vishnu aangesloten op de A51. In eerste instantie lijkt er iets niet te kloppen met de echo's in 5. Wat blijkt: polariteit niet goed aangesloten...! Dat wat de Brahma óók al heel goed doet blijkt óók voor de Vishnu te gelden, alhoewel voor mijn gevoel de Bhahma zeker meer autoriteit aan de set geeft (alleen of dit gevoel me nu óók het dubbele waard is)...

Daarna teruggegaan naar de electrocompaniet powercord, hetgeen een klein stap (achteruit) oplevert.
De onderlinge verschillen zijn klein, maar je mist duidelijk de rust in de set die wel waarneembaar is bij de Brahma en Vishnu. Wat ik opvallend vind is dat met name het standaard netsnoer zwaar door de mand valt.

Ik heb daarna nog even de Brahma op de A51 geplaatst en de Vishnu op de Denon 3910, maar ondertussen waren we helemaal los. Feit blijft wel dat ik de Brahma op de A51 op gehoor kan herkennen, maar het zijn allemaal kleine (waarneembare) verschillen.

Later deze week wil ik nogmaals kijken welk effect de Nordost kabels op een bron hebben. Enige probleem(pje) hierbij is dat er een Nordost Blue Heaven in de trein zit (tussen de DVD 3910 en de Arcam FMJ AV8), die mogelijk minder duidelijk de verschillen laat horen. Daarom ga ik in ieder geval óók nog een keer de Kemp vervangen door een Nordost.

Zat zelf te denken aan de Brahma i.p.v. de Kemp en de Vishnu op de A51, maar hierover later meer!

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

FrankB

Je resultaten zijn duidelijk, het verschil valt me tegen. Het zat bij mij niet alleen in micro-details maar in de gehele muzikale beleving die een stuk hoger werd. Ook het verschil tussen de Brahma en de Vishnu was flink.

De Lavardin had duidelijk voordeel bij de Vishnu voor de Isotek, helaas niet geprobeerd met de Brahma ervoor want dan zat de bron zonder Brahma. Maar voor mij is het duidelijk de Brahma all the way geworden. Nu nog de financien rond krijgen ;)

DA BoSS

Leuke review 8),

Ik vraag me alleen wél af of je eerste indruk blijft staan, of dat iets anders je in de geluidsbeeld opeens de kop op steekt etc etc...

veel plezier met testen in ieder geval, :D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Jean Sibelius

In de tussentijd nog een leuke tweak gekocht: een setje masterbase voor onder het loopwerk.
Deze foto is wel van mijn actuele set ;D (dit naar aanleiding van de discussies over spikes, e.d.)

The Confidence Mansion

B.J.

Klinkt het anders of helemaal niet of weet je het nog niet?  :D

Jean Sibelius

In vergelijking met de luistersessie van afgelopen weekend heb ik tevens gebruik gemaakt van Masterbase blokjes onder het loopwerk. Ervaringen: zie verderop 8)

Ik heb vanmiddag een halve dag vrijgenomen om nog eens uitgebreid naar de Nordost powercables te kunnen luisteren. Alvorens te beginnen met luisteren heb ik eerst de set 'warm gespeeld' en ben ik ondertussen naar het postkantoor gelopen om een paar nieuwe CD's op te halen.

Deze keer heb ik de onderstaande CD's gebruikt:
1. Madonna - Ray of Light (substitute for love)
(dit blijkt óók deze keer weer een perfecte CD voor dit soort luistersessies)
4. Metallica S&M (The Call of the Ktulu)
5. Mana - Unplugged (Coladito)

Allereest begonnen om al deze nummers een keer te beluisteren gegeven mijn originele bekabeling.

Gedraaide nummers: 1, 2, 3, 4 en 5
Conclusie: WOW microdetails, microdetails en nog eens microdetails!!! ;D
(dat Masterbase werkt echt als een tierelier en dat voor een kleine €50!)

Vervolgens dacht ik om verder te gaan met het effect van Nordost op de bron(nen), maar wat blijkt...
Verdomme: Mr. Kemp heeft hele aparte aansluitingen op zijn stekkerblok gefabriceerd, waardoor er alleen een Kemp netsnoer oppast. Dat is dus jammer, want daardoor kan ik dus niet meer testen wat de Nordost powercables op mijn loopwerk doen... :-[ Andere optie is om hiervoor de Denon DVD-3910 te gebruiken (wetende dat deze mogelijk wat minder klinkt). Omdat de DVD-speler eerst op moet warmen, sluit ik de Brahma nogmaals aan op de Parasound A51 en ga dezelfde sessie doen als afgelopen week (met dus iets wat andere muziek).

Samengevat:
+: autoriteit, geluidsbeeld wordt beter (lees: duidelijker/scherper), bass wordt strakker aangezet
-: versmering van microdetails op de achtergrond?

Dat laatste hoor ik echter zowel bij de CD van Seal als van Madonna. OK, dus hier gaat smaak een belangrijke rol spelen en wat vind je belangrijk? Laat de Nordost in deze horen dat de Parasound hier de zwakste schakel is (schijnbaar is het niet mogelijk om EN geluidsbeeld EN strakkere bas EN behoud van microdetails op de achtergrond weer te geven). Beetje jammer. Zéér waarschijnlijk kunnen de JC-1's dit dadelijk wel voor elkaar krijgen, maar die zijn helaas nog niet binnen (staks nog eens bellen ;D).

Bij nummer zoals b.v. Nils Lofgren is het echter gewoon: 1 + 1 = 3 (kippevel!!!)

Ik kan hier dus helaas géén uitspraak over doen. Weet dus in ieder geval dat die €50 aan Masterbase een goede investering is geweest. In de tussentijd is de DVD-speler warm gedraaid met een CD-tje van Marcus Miller.

Allereerst de referentie bepalen: Brahma blijft op de Parasound zitten.
Op de DVD-speler: Dropveter.

Wat valt op:
Madonna: Welke microdetails???
Seal: Ruimtelijke afbeelding stukken minder. Achtergrond klinkt onscherp.
De Denon 3910/Nordost Blue Heaven wordt compleet weggespeeld door de Sony/Audio Note combi!

Nils Lofgren: Ruimtelijk afbeelding minder. Details minder. Klinkt lafjes
Mana: Geluidsbeeld aanzienlijk platter/smaller
Metallica: Details op de achtergrond nog nauwelijks te onderscheiden.

OK, als een netsnoer wat goed kan doen, dan zou dat toch hier moeten zijn ;D

Metallica laat nauwelijks verbetering horen, ik ben bang dat hier de Blue Heaven in de weg zit.
Mana: klinkt wel ineens een stuk beter, met name de ruimtelijke afbeelding is stukken beter geworden.
Nils Lofgren: Is weer goed aan te horen, details zijn duidelijker e.d.
Seal: Tja, hier ga ik me op een gegeven moment het volgende afvragen:

Welk deel heeft nu het meeste effect bij een goed netsnoer, de DA-converter of het loopwerk?
-> graag jullie reactie!

Madonna: doet in ieder geval weer een poging om de microdetails te laten horen.

Al met al vind ik (zelfs gegeven de randvoorwaarden) het verschil tussen dropveter en de Nordost Vishnu powercable aanzienlijk op de DVD-speler. Alleen jammer dat ik de verschillen niet kan beluisteren op het 'high-end' deel van mijn set.

De volgende luistersessie zal morgenavond zijn, waarbij ik samen met een audiofiele vriend wil gaan luisteren naar de volgende set-up:

Stopcontact - Brahma - Isotek Multiway - Isotek Optimum versus Nordost Shiva Vishnu - A51

EDIT: Vishnu i.p.v. Shiva!
The Confidence Mansion

FrankB

Jean Sibelius

The Confidence Mansion

B.J.

Jean Sibelius

Zo vandaag de laatste luistersessie gehad met de Nordost Powercables...

Ik heb mijn Isotek Optimum Powercord vervangen door de Nordost Brahma (zit normaal tussen het stopcontact en de Isotek Multiway) en ik heb de Vishnu ;D en Isotek onderling vergeleken op de Parasound A51. De Shiva heeft in de tussentijd meegespeeld op de Velodyne DD-18.

Deze keer heb ik de onderstaande CD's gebruikt:
1. Madonna - Ray of Light (substitute for love)
4. Mana - Unplugged (Coladito)
5. George Michael - Five Live (Calling you)
6. Metallica S&M (The Call of the Ktulu)

Mijn vriendin heeft deze keer óók weer meegeluisterd. En de eerste serie #1 t/m #6 klonk erg aangenaam.
Schijnbaar matched deze volgorde beter met de rest van de componenten in vergelijking met de Brahma direct op de Parasound A51 (zie recensie eerder deze week)

Na alle nummers gedraaid te hebben heb ik de Isotek en de Vishnu opgewisseld en ben ik begonnen met #6 en teruggegaan naar #1. Gelukkig ben ik niet enige die verschillen hoort (lees mijn bevindingen eerder deze week)... Met de Vishnu direct op de Parasound A51 gebeurd er iets wat schijnbaar niet prettig gevonden wordt door de versterker: het geluidsbeeld wordt rommeliger en de microdetails op de achtergrond worden minder duidelijk/scherp. Dit is duidelijk te horen bij de complexere nummers waar erg veel tegelijkertijd gebeurd: #6, #2 en #1.

Gezien de prijzen van de powercords en de mogelijke mismatch straks (als ik mijn nieuwe eindbakken heb staan en waarschijnlijk nieuwe interlinks), durf ik nu niet blind powercables te kopen. Ik zie dit toch een beetje als de 'finishing-touch'.

Alle powercords die ik heb beluisterd: Nordost Shiva, Vishnu, Brahma, Electro companiet en Istotek Optimum presteren alle duidelijk beter dan een standaard netsnoer, dus er valt sowieso winst te halen met een goed powercord! Uit de luistersessies die ik heb gedaan blijkt echter niet 1 duidelijke richting... Laten de dure Nordost powercables beter horen waar momenteel de beperkingen van mijn set liggen? Feit blijft wel dat op dit moment mijn set beter af lijkt te zijn met de wat goedkopere kabels. Ik wil dit in de toekomst echter nog wel eens verder onderzoeken. Morgen gaan de kabels terug naar BB&G.

Bjorn en Garmt nogmaals bedankt dat ik deze kabels anderhalve week uit heb kunnen proberen!
The Confidence Mansion

molle

Leuk verslag hoor ;) Ben hier ook een beetje met al men kabels aan het draaien en verwisselen :D
En vandaag is men Isotek ook binnen gekomen. Ben benieuwd welke verbetering dit gaat brengen ;)
En gave set-up heb je daar hoor :o O0
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

Jean Sibelius

Citaat van: molle op april 24, 2006, 15:01:51
Leuk verslag hoor ;) Ben hier ook een beetje met al men kabels aan het draaien en verwisselen :D
THX! Dat is voor mij óók een (groot) deel van de hobby. Kijken of je verschillen hoort of je deze mogelijk kunt verklaren en langzaam maar zeker je set tot het voor jou hoogst haalbare niveau tillen.

En vandaag is men Isotek ook binnen gekomen. Ben benieuwd welke verbetering dit gaat brengen ;)
Als je tot nu toe standaard kabels hebt gehoord, dan wordt het dik genieten!

En gave set-up heb je daar hoor :o O0
haha, dank je! Ik doe mijn best om er iets moois van te maken ;D
The Confidence Mansion

molle

;D

Van de week komt er nog een nieuwe digitale interlink binnen en dan is men HT voor mij klaar 8)
Nu stop ik met kopen. Beurs is toch leeg :P

Dan ga ik flink doorsparen en boven men stereo set verbeteren :D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

R

Interessant uitkomst zo denk ik, je lijkt me wel verstandig te handelen.

Audiofiel

Goed te horen dat je naast goed luisteren ook goed rationeel kunt handelen. Bij ieder aanschaf moet je je afvragen of de geplande investering wel in verhouding staat tot de eventuele verbetering. Ik zelf ben altijd vrij huiverig tegenover forse investeringen in kabels. :-\

Hou me ten goede, ik geloof zeker in een goede kabel, maar een exotische kabel die voor 5x het bedrag net 10% meer verbetering geeft vind ik dus een linke uitgave. Investeer datzelfde (extra) bedrag in een beter component (bron, versterker, speakers) en sta versteld van de duidelijke meerwaarde. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Het kan ook best zijn dat de Nordost netsnoeren bijvoorbeeld geen match zijn. Misschien heeft MSN wel zwaar afgeschermde kabels nodig?? Met mijn CD-loopwerk in zijn set gebeurden ook al rare dingen die in andere sets nooit zijn opgetreden, dus misschien spelen er wel andere zaken.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op april 24, 2006, 20:33:44
Met mijn CD-loopwerk in zijn set gebeurden ook al rare dingen die in andere sets nooit zijn opgetreden, dus misschien spelen er wel andere zaken.

De meeste Nordost-kabels zijn toch sowieso NIET afgeschermd? :o

Logisch dat je dan in sommige gevallen gekke dingen als instraling kunt krijgen, toch? ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Citaat van: Audiofiel op april 24, 2006, 20:39:18
De meeste Nordost-kabels zijn toch sowieso NIET afgeschermd? :o

De meeste interlinks wel, de rest niet.

Audiofiel

Citaat van: FrenkB op april 24, 2006, 20:56:55
De meeste interlinks wel, de rest niet.

Whatever... ;D

Feit blijft dat er veel Nordost kabels zijn zonder (afdoende) afscherming...

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op april 24, 2006, 22:18:39

Whatever... ;D

Feit blijft dat er veel Nordost kabels zijn zonder (afdoende) afscherming...

Dus... ???
Misschien beinvloedt het juist positief het geluid... :P
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

garmtz

Bij de beste kabels die ik ken zitten ook onafgeschermde exemplaren...

Jean Sibelius

Het kan ook best zijn dat de Nordost netsnoeren bijvoorbeeld geen match zijn.
Dat zou je op basis van de huidige luisterervaringen inderdaad kunnen concluderen. De Nordost interlinks en speakerkabel matchen wel weer uitstekend, dus blijf het vreemd vinden, maar zoals eerder geschreven: de verschillen waren TE duidelijk om te ontkennen.

Misschien heeft MSN wel zwaar afgeschermde kabels nodig??
WIE :-[  ;)

Met mijn CD-loopwerk in zijn set gebeurden ook al rare dingen die in andere sets nooit zijn opgetreden, dus misschien spelen er wel andere zaken.
Dat was inderdaad héél vreemd: licht aan op de WC resulteert in CD-loopwerk in de kamer (op aparte groep) slaat over ???

Na de komst van de Isotek Multiway heb ik geprobeerd om alle type kabels: stroom / speaker en interlinks zo goed mogelijk uit elkaar te houden als voorzorgsmaatregel (voor mijn gevoel lijkt het óók inderdaad effect te hebben gehad en dat heeft niets extra gekost).
The Confidence Mansion