Jean's 2.0 Hifi-set voorheen Jean's 5.1 Hifi/HT-set

Gestart door Jean Sibelius, maart 15, 2005, 19:33:43

Vorige topic - Volgende topic

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

jan-rotterdam

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten, zien er erg imposant uit !
Veel luister plezier

Groeten Jan

Davey

Jean Sibelius

Citaat van: molle op februari  1, 2009, 13:01:35
WOW :o Wat een joekels. Van harte kerel O0

Citaat van: jan-rotterdam op februari  1, 2009, 13:18:25
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten, zien er erg imposant uit !
Veel luister plezier

Groeten Jan

Citaat van: Davey op februari  1, 2009, 14:05:50
Van harte Jan en wat zijn ze groot  :o :o :o.
Bedankt allemaal! 8) Ik heb ze niet meer beluisterd sinds gisteravond, dus vanavond ga ik samen met Angelie verder.

Ze zijn inderdaad best groot, maar dusdanig subtiel vormgegeven dat het eigenlijk wel weer meevalt qua grootte.
(klinkt wat tegenstrijdig maar ondertussen ben ik er óók wel van overtuigd, dat je geen goede staging kunt krijgen zonder een bepaalde grootte van de set-up).

Achteraf gezien vindt zelfs Angelie het wel mee vallen en dat zegt een heleboel ;)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

kippekop

Je moet even aan de looks wennen vind ik bij de Confidence serie, maar daarna groeit het uiterlijk echt. Zeer imposante en goed klinkende speakers, ik heb zelf alleen de c2 gehoord.... en dan ben ik al wel een beetje bang om te weten hoe goed die c4's wel niet zullen klinken!! Heel veel luisterplezier nogmaals, gaat wel lukken denk ik zo ;)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Staaled

Prachtig Jan!
Het zal ongetwijfeld fantastisch klinken. :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jean Sibelius

Citaat van: kippekop op februari  1, 2009, 16:49:55
Je moet even aan de looks wennen vind ik bij de Confidence serie, maar daarna groeit het uiterlijk echt. Zeer imposante en goed klinkende speakers, ik heb zelf alleen de c2 gehoord.... en dan ben ik al wel een beetje bang om te weten hoe goed die c4's wel niet zullen klinken!! Heel veel luisterplezier nogmaals, gaat wel lukken denk ik zo ;)

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat mensen ze niet mooi vinden, maar het is inderdaad een kwestie van smaak en dat bepaald óók voor een groot deel welke componenten mensen in huis plaatsen.
Ik had in een eerdere recensie al het verschil geschreven, wat naar mijn mening, het grote verschil is tussen de C2 en de C4 en dat ligt niet alleen in het laag maar over het gehele frequentie bereik.
Met name het totale geluidsbeeld wat de C4 in staat is om te produceren is stukken beter als dat van de C2. 
De C2 is een hele mooie speaker, maar je moet ze niet direct achter elkaar vergelijken met de C4's, want dan hoor je exact hoe groot het verschil is tussen deze twee speakers.

De speakers hebben vandaag de hele dag ruis en sweeps geproduceerd, dus Angelie en ik gaan dadelijk weer wat CD-tjes schuiven.
Ik ben benieuwd of er al weer wat verbeterd is :)

Citaat van: Hipster op februari  1, 2009, 17:46:37
Prachtig Jan!
Het zal ongetwijfeld fantastisch klinken. :music:
Bedankt! O0 Gezien alle randvoorwaarden (en 'beperkingen') waaronder de set nu staat te spelen kan het alleen maar beter worden en ik ben nu al erg tevreden met hoe het klinkt.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse 2 x Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Joris1971

Citaat van: Jean Sibelius op februari  1, 2009, 18:16:27
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat mensen ze niet mooi vinden, maar het is inderdaad een kwestie van smaak en dat bepaald óók voor een groot deel welke componenten mensen in huis plaatsen.

Beetje vreemd dat je je dat niet kunt voorstellen, het zal wel waanzinnig klinken, maar ik vind ze geen lust voor het oog.
Sterker nog, je mag jezelf gelukkig prijzen met een vrouw die deze luidsprekers in de woonkamer zou willen.

frank2

Ja, dat ben ik met je eens, mijn vrouw zou zeker gaan sputteren bij deze grote zuilen. Ze vond de Usher BE 10 al meer dan groot genoeg. (En die zijn toch aanmerkelijk kleiner dan jouw zuilen)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Alex Cremers

Deleted member

Wow 105 kg per stuk! Jean van harte gefeliciteerd!!  O0 Bigger is better indeed!  :thumbs-up:

frank2

Nou, jaloers, nee hoor, de usher be 10 weegt ook 105 kg p/st. Gelukkig zijn ze iets kleiner, maar afgezien van het feit dat ik ze nooit gehoord heb dus daarover niets kan zeggen, ben ik erg tevree en blij met de maat van mijn ushers. Ze zijn kleiner maar toch nog behoorlijk dominant aanwezig. Deze speakers zijn nog groter, zijn dus nog meer dominant in je woonkamer aanwezig. Maar ik zou ze graag een keer beluisteren.
Nijn vrouw vind veel goed, maar dit zou mijn vrouw niet gauw accepteren, dus Jean wees blij dat je vrouw deze speakers oke vind
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

ajbeefde

Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

Jean Sibelius

Citaat van: Joris1971 op februari  1, 2009, 18:23:32
Beetje vreemd dat je je dat niet kunt voorstellen, het zal wel waanzinnig klinken, maar ik vind ze geen lust voor het oog.
Sterker nog, je mag jezelf gelukkig prijzen met een vrouw die deze luidsprekers in de woonkamer zou willen.
Dat het inderdaad een kwestie is van persoonlijke smaak heb ik aan willen geven met de opmerking die ik direct achter deze opmerking plaatste.
Ik heb inderdaad héél veel geluk met een vriendin die dit allemaal goed vindt ondanks dat ze eerder had aangegeven dat deze zuilen niet in de woonkamer mochten komen.
Het kan allemaal raar lopen. Door het feit dat er een dedicated ruimte komt (en dat ze dus op een gegeven moment uit de woonkamer zullen verdwijnen) vond ze het goed dat ik ze eerder aan zou schaffen.
Nu vindt ze de speakers zó mooi dat ze de woonkamer eigenlijk niet meer uit hoeven. Overigens ziet ze óók wel weer haar kansen als de hele set-up straks uit de woonkamer is verdwenen en ze de hele woonkamer opnieuw kan inrichten. Een win-win situatie zullen we maar zeggen :)

Citaat van: frank2 op februari  2, 2009, 09:52:17
Ja, dat ben ik met je eens, mijn vrouw zou zeker gaan sputteren bij deze grote zuilen. Ze vond de Usher BE 10 al meer dan groot genoeg. (En die zijn toch aanmerkelijk kleiner dan jouw zuilen)
Dat deed Angelie in eerste instantie dus óók. Ik ken de Usher BE 10 niet, maar ik neem aan dat ze rest van jouw set-up tot hun recht zullen laten komen en dat gaat niet lukken met hele kleine speakers.

Citaat van: Antoine op februari  2, 2009, 16:01:31
Wow 105 kg per stuk! Jean van harte gefeliciteerd!!  O0 Bigger is better indeed!  :thumbs-up:
Meteen een misverstand uit de wereld helpen ;). Kratten + speakers was 105 [kg] per stuk, maar dat was een fijn gewicht gezien alle hindernissen die genomen moesten worden >:D

Citaat van: frank2 op februari  2, 2009, 19:01:35
Nou, jaloers, nee hoor, de usher be 10 weegt ook 105 kg p/st. Gelukkig zijn ze iets kleiner, maar afgezien van het feit dat ik ze nooit gehoord heb dus daarover niets kan zeggen, ben ik erg tevree en blij met de maat van mijn ushers. Ze zijn kleiner maar toch nog behoorlijk dominant aanwezig. Deze speakers zijn nog groter, zijn dus nog meer dominant in je woonkamer aanwezig. Maar ik zou ze graag een keer beluisteren.
Nijn vrouw vind veel goed, maar dit zou mijn vrouw niet gauw accepteren, dus Jean wees blij dat je vrouw deze speakers oke vind
Het belangrijkste is dat de eigenaar tevreden is met zijn apparatuur en volgens mij heeft Frank alle reden om tevreden te zijn 8)
The Confidence Mansion

Jean Sibelius

Ondertussen staan de speakers ruim 1 week in te spelen.

Wat (gelukkig) opvalt is dat de speakers steeds losser gaan klinken, maar ze hebben volgens mij nog echt wel de nodige uren extra nodig om echt los te komen.
We gaan dus voorlopig even door met de test-CD 's nachts aan zetten ;).

Wel een groot verschil dus met de C1's die direct vanuit de doos al 'helemaal' los klonken, maar Dynaudio schrijft zelf dat dit proces enkele weken in beslag zal nemen.

De speakers ondertussen iets verder ingedraaid en de spikes uitgedraaid om na te gaan wat dit met laag zou doen.
De behoefte om 2.1 te spelen is wel voor een groot deel weg, aangezien de speakers aanzienlijk lager gaan als de Contours en het geluid wel erg homogeen klinkt zonder sub.
Verder erg weinig last van kamerakoestiek, wat wel erg prettig is.

Vanavond maar weer eens wat nummers luisteren ;).
The Confidence Mansion

Magura

Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

HTip

Om het inspelen te versnellen kan je ze tegenover elkaar zetten. Een speaker uit fase en dan zo'n testcd erin. Staat er niet zoiets in de handleiding van de C4's?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Alex Cremers

Volgens een reviewer kan de bas van deze Dynaudio's overheersen met populaire muziek. Dit vormde geen probleem met klassieke muziek omdat daar nauwelijks sprake is van repetitieve baspatronen. Wat zijn jouw persoonlijke bevindingen op dit gebied?

Alex

Sjors

WOW schitterend man !!  :o damn impressive  :inlove:

Op de Dynaudio demo DVD is delen te zien hoe deze in elkaar word gezet, prachtig gewoon !!

Jean Sibelius

Citaat van: Magura op februari 10, 2009, 20:31:28
Wow!  :o Gefeliciteerd en veel luisterplezier.  8)
Dank je! :) Gisteravond allerlei soorten muziek geluisterd en je merkt dat ze langzaam maar zeker beter worden.
Het geluid komt ondertussen ook echt los van de speakers en de staging gaat hiermee de goede kant op ;)
(over 200 uur hoop ik dat ze echt zijn ingespeeld, dus dat betekent nog zo'n 4 weken inspelen) => iedere dag ± 8 uurtjes.

Citaat van: HTip op februari 10, 2009, 22:33:19
Om het inspelen te versnellen kan je ze tegenover elkaar zetten. Een speaker uit fase en dan zo'n testcd erin. Staat er niet zoiets in de handleiding van de C4's?
Ik kende deze truuk al, maar daarover staat niets vermeld in de handleiding.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat de speakers daarna niet meer helemaal matchen.
Misschien ten onrechte, maar als je geloofd in inspelen van kabels en de richtingsgevoeligheid van kabels, dan niets uitsluiten >:D

Citaat van: Alex Cremers op februari 11, 2009, 08:42:12
Volgens een reviewer kan de bas van deze Dynaudio's overheersen met populaire muziek. Dit vormde geen probleem met klassieke muziek omdat daar nauwelijks sprake is van repetitieve baspatronen. Wat zijn jouw persoonlijke bevindingen op dit gebied?
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. De C4's veroorzaken zelfs minder bas problemen als de Contour 3.3's. De bas is zéér gedetaileerd en loopt erg laag door.
Wel moet je ervoor zorgen dat deze speakers ruim van alle muren afstaan. In de handleiding wordt geschreven minimaal 0.5 meter, maar in mijn geval is de afstand nog wel groter.
Als ze straks in de luisterruimte staan, dan probeer ik minimaal 1 meter aan te houden.

Gezien de gedetaileerde bas weet ik nog niet zeker of ik voor stereo de Velodyne nog bij ga schakelen.
Uiteraard ga ik dat wel (weer) proberen, want ik heb bij een recent 'bi-amping' testje wel gehoord dat zelfs de JC-1's niet voldoende vermogen hebben om de C4's over het hele frequentie bereik aan te sturen
=> bij (zéér) complexe muziek hoor je ineens nog meer diepte in de staging als het laag door de DD-18 wordt geproduceerd.

Citaat van: Sjors op februari 11, 2009, 13:52:55
WOW schitterend man !!  :o damn impressive  :inlove:

Op de Dynaudio demo DVD is delen te zien hoe deze in elkaar word gezet, prachtig gewoon !!
Bedankt! 8) Ik heb de DVD van Dynaudio hier liggen, maar ik heb hem nog niet bekeken. Wel een goede reden om dat binnenkort te doen ;D

Groeten, Jan
The Confidence Mansion

HTip

Citaat van: Jean Sibelius op februari 11, 2009, 17:14:17
Ik kende deze truuk al, maar daarover staat niets vermeld in de handleiding.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat de speakers daarna niet meer helemaal matchen.
Misschien ten onrechte, maar als je geloofd in inspelen van kabels en de richtingsgevoeligheid van kabels, dan niets uitsluiten >:D

;D

Ik heb het ook niet zo gedaan met mijn speakers, omdat het niet in de handleiding staat. Zou inderdaad best kunnen dat de matching daardoor niet meer optimaal is. Nooit bij stilgestaan eigenlijk :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Magura

Citaat van: Jean Sibelius op februari 11, 2009, 17:14:17
Dank je! :) Gisteravond allerlei soorten muziek geluisterd en je merkt dat ze langzaam maar zeker beter worden.
Het geluid komt ondertussen ook echt los van de speakers en de staging gaat hiermee de goede kant op ;)
(over 200 uur hoop ik dat ze echt zijn ingespeeld, dus dat betekent nog zo'n 4 weken inspelen) => iedere dag ± 8 uurtjes.

Groeten, Jan

Dat is ook het mooie van nieuwe speakers! Bijna elke dag hoor je weer nieuwe dingen.  8) ;D 
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

dijle

Citaat van: HTip op februari 11, 2009, 17:21:22
;D

Ik heb het ook niet zo gedaan met mijn speakers, omdat het niet in de handleiding staat. Zou inderdaad best kunnen dat de matching daardoor niet meer optimaal is. Nooit bij stilgestaan eigenlijk :music:

Is de enige reden om deze truuk toe te passen niet het "geluidloze" inspelen?  Indien de speakers uit fase tegenover elkaar staan, heffen ze elkaars geluid zo goed als op (zou je eigenlijk ook een mono-bron moeten gebruiken).

Als het niet stoort dat er geluid uit de luidsprekers komt tijdens het inspelen, is er denk ik geen reden om de tegenfase truuk toe te passen.

Jean Sibelius

Aangezien de speakers ondertussen redelijk zijn ingespeeld, gisteravond wederom een 'luistersessie' gehouden.

Door het inspelen trekt ondertussen óók de bas lager door, waardoor er wat problemen ontstonden met de kamerakoestiek.
(niet dramatisch en nog steeds gunstiger als bij de Contours als die op Large staan)

Daarom nog iets gespeeld met toe-in en toe-out waarbij weer iets meer toe-in is gegeven en daarnaast besloten om de speakers niet meer met de spikes direct op de grond te zetten, maar om deze te ontkoppelen met behulp van de bijgeleverde 'aluminium onderleggers'. Aan de onderzijde van die dingen zit een rubberen ring, zodat de speakers nu meer ontkoppeld zijn van de vloer.
Dit bleek een prima aanpassing te zijn: de bas wordt minder overheersend en beter gedefinieerd. Aangezien de C4's aanzienlijk lager doortrekken als de contours nog even gespeeld met de crossover frequentie tussen de Velodyne en C4's (o.a. 40Hz en 50Hz), maar aangezien de frequentiekarakteristiek van de Velodyne nog niet opnieuw is bepaald levert dat zeker geen verbetering op. Het klinkt alsof ze elkaar wat tegen zitten te werken, dus Velodyne = uit.

Er zal eerst opnieuw gekeken moeten worden naar de noodzakelijke delay tussen fronts en sub en daarna opnieuw een overdracht bepalen om de filters in te stellen.
Is nog een leuk klusje wat de komende periode op het programma staat. In de tussentijd speel ik voorlopig nog 2.0

De Contours staan ondertussen achter de bank (samen met de C1's) => het lijkt wel een winkel ;D

Hieronder een foto van de huidige set-up. Betere foto's plaatst ik tzt op de eerste pagina.   
The Confidence Mansion

Joris1971

Mooie set, alleen die tv oogt wel erg klein tussen die berg apparatuur!  ;D
Wees maar blij met je vrouw... die heeft een hoge WAF grens.